Oprichting van de NOTA

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oprichting van de NOTA

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet zo van de mensen in vakjes indelen. En als je er eentje ziet weet je meestal wel dat het er eentje is :) (een nerd bedoel ik : :lol: )

Het blijkt gewoon dat er een flinke groep is die met zenders en zendertjes experimenteert, legaal en niet legaal (want er mag tegenwoordig ook veel zonder dat je een vergunning nodig hebt). Die groep is inderdaad in veel gevallen ergens boven de 20 of net daaronder. Vaak zijn dat mensen die zich vanwege waarschjnlijk een imagoprobleem niet bij de amateurhobby aansluiten. De amateurs zelf zwelgen zich ook graag in het beeld van een uitstervende hobby, en roepen dan dat het zo jammer is. Maar tegelijk staan ze niet open voor niet-traditionele vormen van amateurradio. Als je met netwerken experimenteert, met SDR en ik kan nog heel veel meer opnoemen dan roep je al snel de kritiek van de traditionele zendamateur over je af. Dat is overigens niet een typisch Nederlands iets.

Maar voor de duidelijkheid: ook ik koester het verleden. Ik ben fanatiek in morsetelegrafie, en ik vind traditionele analoge apparaten leuk, ik houd van buizentechniek. Maar ik vind tegelijk ook een aantal nieuwe dingen leuk, die soms in niets lijken op de dingen die er waren in de tijd toen Juul en ik samen zendamateur werden. Dingen als hotspots, mesh-netwerken, DVB-T, FT8 en zo zijn er nog een aantal meer.

Het is overigens nooit zo geweest dat die nieuwe dingen het oude helemaal verdrongen hebben. Nou ja, niet direct in elk geval. Gelukkig zijn de amateurs wel al vrij snel gestopt om met vonkzenders te werken. Maar AM wordt wel nog gewoon gebruikt. Er zijn diverse rondes voor AM. En dat is gewoon ook mooi.

Nerds kun je heel breed zien, maar het gaat hier denk ik wel om de nerds die ook met het radiovirus besmet zijn. Je moet natuurlijk wel érgens een lijn trekken...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie