Helaas maar waar !!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik ken de voorgeschiedenis niet hoor. Toen ik reageerde kende ik alleen wat bij deze topic geschreven staat.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#17 Bericht door PA1AIS »

PA0ETE schreef: 08 okt 2021, 10:52 Ik ken de voorgeschiedenis niet hoor. Toen ik reageerde kende ik alleen wat bij deze topic geschreven staat.
Raadzaam om zijn website te lezen over hem zelf, dat verklaart een hoop.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#18 Bericht door PE2AAB »

Heeft het wellicht zin om contact op te nemen met de Belangenbehartiging bewoners/Bewonersraad en Vertrouwenspersoon klachten bewoners?
Als het issue angst voor golven is (straling gebruiken we in ziekenhuizen) dan zou je wellicht een meting kunnen laten verrichten zoals bijvoorbeeld ook AT en het Antennebureau doet.
Deze metingen geven in principe bijna altijd een geruststellende uitkomst (tenzij je nét achter een kustradar installatie zou wonen :mrgreen:)

Wellicht kunnen we assisteren?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#19 Bericht door andre »

alu hoedjes wantrouwen alles en iedereen, dus dat zal niet veel geruststellen vrees ik.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#20 Bericht door PA0ETE »

Als AT komt meten en stelt dat alles ruim binnen de norm is, dan moet dat toch iets uitmaken. En je kunt desnoods als er echt geen alternatief is genoegen nemen met minder zendvermogen. Kijken of ze dat wel ok vinden. Als je even veel zendvermogen maakt als een smartphone dan kunnen ze als die dingen wel gebruikt mogen worden daar toch geen bezwaar tegen hebben. Je kunt met FT8 nog een hoop met dat soort zendvermogens doen. Alles is natuurlijk beter dan niets.

Ik heb je site inmiddels gelezen Marcel, ik snap nu beter hoe het zit. Ik weet niet hoe mobiel je nog bent, maar is het niet mogelijk om bijvoorbeeld bij een clubstation af te spreken een paar keer per maand en daar actief te zijn? Ik ben zelf bezig met een kortegolfstation (met ruim 5W) waarmee ik met heel simpele antennes buitenshuis kan werken. Ik vermoed dat je daarvoor dan hulp nodig zult hebben van anderen. Mogelijk er in je afdeling wel mensen bereid om je daarmee te helpen.

Ik wil niet zeggen dat je de handdoek voor het zenden in de ring moet gooien zolang er nog een kans is dat dit uitgelegd kan worden, maar het duurt misschien een poos voordat er een oplossing is, en in de tussentijd kun je op dit soort manieren toch verbindingen maken, als is het niet vanaf je woonplek.

Ik heb op dit moment geen idee hoe, maar als ik iets kan doen om je te helpen dan wil ik wel eens kijken of ik wat kan betekenen. Ik wil ook geen valse hoop wekken, maar ik heb bijvoorbeeld erg veel contacten op dit gebied en ik kan ook nog publiciteit maken voor de zaak, hoewel dat laatste in dit soort gevallen lang niet altijd de beste oplossing is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Helaas maar waar !!

#21 Bericht door pc1mb »

Ik begrijp uit zijn website dat men bang is voor storing op medische apparatuur. Ik kan wel begrijpen dat men daar geen zenders naast wil. Niet zo lang geleden nog, moest in menig ziekenhuis zelfs je mobieltje uit. Pas toen na uitvoerig testen bleek dat dat echt wel kon, werd het mondjesmaat weer toegestaan. Inmiddels mag het overal weer, behalve een paar afdelingen hier en daar.

In dat geval is QRP... reductie tot onder het veldsterkte niveau van mobiele telefonie, mogelijk bespreekbaar. Stiekem doen lijkt me onverstandig. Zodra je gesnapt wordt of men ergens inpraten bemerkt, ook als dat aan het ontvangende apparaat ligt, ben ik bang dat je alle apparatuur vaarwel kan zeggen, ook ontvangst...

Uit onbegrip volgt angst. Doe je weinig aan... Het mag zo zijn dat medische apparatuur er tegen moet kunnen op papier, maar men gokt het er niet op met andermans gezondheid. Het zou mooi zijn als ze dat wel even netjes konden uitleggen in plaats van vage noties over overlast of "het is nu eenmaal verboden" ofzo...

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Helaas maar waar !!

#22 Bericht door pa1bvm »

misschien denken aan een " remote" oplossing ..
zender/ontvanger + antenne plaatsen op een andere locatie en aansturen via internet interface ..
diverse amateurs werken op deze manier ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Helaas maar waar !!

#23 Bericht door pc1mb »

Ben je gelijk van de QRM ván de medische apparatuur af...

Bij veel contests mag het niet trouwens. Weet niet of hij dat doet.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#24 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 09 okt 2021, 07:02
In dat geval is QRP... reductie tot onder het veldsterkte niveau van mobiele telefonie, mogelijk bespreekbaar. Stiekem doen lijkt me onverstandig. Zodra je gesnapt wordt of men ergens inpraten bemerkt, ook als dat aan het ontvangende apparaat ligt, ben ik bang dat je alle apparatuur vaarwel kan zeggen, ook ontvangst...
Da's niet waar!! Als het gestoorde apparaat (of dit nu een medisch apparaat is of een oude TV-toestel) NIET meer voldoet aan de EMC-eisen van heden ten dage heeft de eigenaar van die spullen gewoon pech gehad. In geval van medisch apparatuur kan er wel een uitzondering gemaakt worden omdat er mogelijk levens op het spel staan. EMC-eisen werken niet met terugwerkende kracht op ouder apparatuur.

Als er i.d.d. blijkt dat de apparatuur van de zendamateur aan de eisen voldoet kwa onderdrukking van harmonischen, zend-vermogen, veldsterkte en dergelijke zal men nooit overgaan op in beslag name. Je houd je n.l. aan de gestelde regels en is er geen reden om dit te doen.

Zou ook te zot zijn, als mijn buurvrouw een oude antieken TV zou hebben en ik met 10 Watt dat ding over de zeik laat gaan dan al mijn spullen kwijt zou zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#25 Bericht door PA0ETE »

Ik heb slaapapneu. De CPAP die ik daarvoor gebruik is absoluut hoogfrequentongevoelig.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#26 Bericht door PA0ETE »

Remote werken is vermoedelijk inderdaad een goede oplossing. Tijdelijk, in afwachting tot er toch nog iets verandert, maar misschien ook voor langere tijd. Het kan zijn dat ik hier iets vertel dat je allang weet uiteraard, maar voor het geval van niet: dat kan met iets als RemoteRig. Dat is echter wel een wat prijzige oplossing. RemoteRig gebruik je bij zendontvangers met een los frontje. Je hebt dan de transceiver op de ene plek en het frontje op een andere plek, en de hele look and feel is alsof je de transceiver gewoon voor je hebt staan.

Minder luxe, maar wel een stuk goedkoper is via de CAT-aanslutiing met bijv. iets als Ham Radio Deluxe (ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik ken mensen die het zo gebruikt hebben). De software brengt dan een website (via een wachtwoord toegankelijk) in de lucht vanaf de plek waar de zendontvanger staat. Daarmee kun je dan zowel zenden als ontvangen, en dat is tegenwoordig op die manier ook toegestaan.

Het goedkoopste apparaat dat ik ken waarmee dat kan is een Xiegu G1M G-CORE. Mijn exemplaar heb ik gekocht voor 204 euro, incl. BTW en incl. verzendkosten. Er zit een general coverage ontvanger in, zenden doet hij alleen op 80, 40, 20 en 15m met in de praktijk 7 of 8W SSB/CW. Volgens de fabrikant werkt hij met Ham Radio De luxe.

Dat is dus een redelijk goedkope oplossing. Je moet dan echter wel een plek hebben waar de transceiver kan komen. Maar ik denk haast wel dat er ook een amateur te vinden is die zijn transceiver, al is het af en toe, op die manier aan je beschikbaar wil maken. Het is niet zo mooi als een eigen shack en apparatuur, maar het is wel een heel bruikbare second best option. En als je het met software doet en je gebruikt de apparatuur van een bevriende amateur op die manier hoeft het waarschijnlijk ook maar weinig of niets te kosten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#27 Bericht door Juul - PE0GJG »

Gek, iedereen reageert maar degene die "begonnen is" helemaal niet meer.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Helaas maar waar !!

#28 Bericht door PA9CW »

Inderdaad.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Helaas maar waar !!

#29 Bericht door pc1mb »

PE1PQX schreef: 09 okt 2021, 12:17
Da's niet waar!! Als het gestoorde apparaat (of dit nu een medisch apparaat is of een oude TV-toestel) NIET meer voldoet aan de EMC-eisen van heden ten dage heeft de eigenaar van die spullen gewoon pech gehad.
Ja dat is de theorie als je een eigen huis hebt zonder VVE of andere afhankelijkheden. Hier begrijp ik dat deze OM intern zit in een zorginstelling. Daar gelden niet de regels van de wet of van het AT, maar huisregels. En dán krijgt de apparatuur van instelling en andere bewoners wel voorrang boven jouw hobby vrees ik...

Zelfs een VVE kan immers al heel democratisch besluiten dat jij je hobby niet uit mag oefenen. Mooi geregeld allemaal in dit land waar we gráág (ver)oordelend over de heg turen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Helaas maar waar !!

#30 Bericht door PA3HMP »

ik kan er geen touw aan vastknopen, ook niet nadat ik zijn website heb bezocht, wie verbied wat nou ?

Plaats reactie