Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#1 Bericht door elsinga »

Allen,

ik heb een aardige verzameling porto's, die ik regelmatig uitleen voor Scouting doeleinden. Zijn geprogrammeerd op de PMR446 frequenties, maar zijn daarvoor niet type goedgekeurd. En dus formeel illegaal (al zijn ze zodanig geprogrammeerd dat ze verder wel netjes volgens de specificaties werken).

Ik speel al een tijdje met de gedachten om dit allemaal legaal te maken door een vergunning bij AT aan te vragen als verhuurder van communicatiemiddelen (zoals bijvoorbeeld Smelt er eentje is). Alleen moet dat niet te veel kosten, anders is de lol er snel vanaf. Voordeel zou zijn dat ik ook leuk kan gaan spelen met repeaters, analoog en DMR. En door de porto's/repeaters ook echt te gaan verhuren hoop ik ook uit de kosten te komen.

Al lezend in het overzicht van kosten (https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 55550.html) kom ik op de volgende kosten:
- artikel 2.Indien geen frequentieplanning plaatsvindt bij het verlenen van een vergunning als bedoeld in subcategorie I.B.13. is, in afwijking van het eerste lid, een vergoeding verschuldigd van € 37. Deze vergoeding is verschuldigd door de verkrijger van de vergunning.
- bijlage 1, artikel I.B 3. Portofoon/mobilofoon voor tijdelijk gebruik (Per vergunning) €209,- (uitvoering -> €37,- volgens regel hierboven?) + €316,- (toezicht)

Klopt bovenstaande kosten? Ik lees het als €37,- voor het eenmalig verkrijgen van de vergunning (want geen frequentieplanning, is tenslotte een vaste set frequenties) en jaarlijks €316,-...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#2 Bericht door PE2AAB »

Hi Robert,
PMR is niet illegaal mits ingestelde waarden voldoen aan de eisen voor PMR apparatuur. Etsi schreef voor LPD en PMR een mechanische aantal eisen in hun standaard waarbij bijvoorbeeld de antenne vast aan het apparaat moet zitten. Als je dus programmeerbare porto's met een vaste antenne hebt en je zet de frequenties, powerlevels en zwaai goed dan zou je daarmee dus voldoen aan de standaard. Uiteraard zal er een CE markering op de porto's moeten zijn aangebracht.

Voor PMR zie ik niet meer eisen als:
4.2 Mechanical and electrical design
4.2.1 General
The equipment shall be a handheld device with an integral antenna and an integrated battery.
The equipment shall not be any of the following:
• vehicle mounted device using an external power source;
• base station device using an external power source;
• capable of re-transmitting received signals either by two frequency duplex or other TDMA method
4.2.2 Controls
Those controls, which if maladjusted, might increase the interfering potentialities of the equipment shall not be
accessible directly or indirectly (by hardware or software) for adjustment by the user and shall not make it possible to
transmit with an effective radiated power exceeding 500 mW at the PMR446 frequencies.
4.2.3 Transmitter shut-off facility
When a timer for an automatic shut-off facility is operative, at the moment of the time-out the transmitter should
automatically be switched off (the re-activation of the transmitter shall reset the timer).
A shut-off facility should be inoperative for the duration of the measurements unless it has to remain operative to
protect the equipment. If the shut-off facility is left operative the status of the equipment should be indicated.

Uiteraard zijn er nog technische eisen aan maximale zwaai e.d. maar die kun je gewoon opzoeken in de Etsi standaard EN 303 405: https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 10100a.pdf
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik verhuur Wandelzenders en portofoons voor een aantal PMSE kanalen en daarvoor betaal ik iets van 75 euro per jaar.
Wandelzender 174 - 195 en 202 - 223 MHz, 200kHz bandbreedte
Retour of portofoon 415 - 430 (totaal 16 kanalen) 12.5 kHz bandbreedte
(8 kanalen tussen 417.5 en 418.0 en 8 kanalen tussen 427.5 - 428.0
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#4 Bericht door elsinga »

@PE2AAB, een Baofeng BF888s voldoet met een afneembare antenne en afneembare accu niet aan de mechanische eisen. ;)

@PE1CMO, ik gok dat dat een andere vergunning is (iets met omroep?). Maar voor 75 euro per jaar wil ik graag mijn 888s legaal maken. ;)

Ik ben dus op zoek naar wat je betaalt als je porto's en repeaters op de verhuurkanalen mag (laten) gebruiken. Echt verhuren tegen geld zou niet eens hoeven, ik leen ze tenslotte nu ook al uit tegen schade=vervangen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#5 Bericht door pe1cmo »

PMSE staat voor Program Making and Special Events, omroep valt er ook onder ja.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#6 Bericht door marcelzwolle »

Kosten aanvraag bij AT is: € 209 (eenmalig) en uitvoering/toezicht is: € 316 (per jaar)
Je moet kijken bij PMT; Portofoons/mobilofoons tijdelijk gebruik.
Dit is een 'makkelijke' vergunning; is zo binnen, geen moeilijke vragen en erg makkelijk in gebruik (met een redelijk hoog vermogen)
Vergunning is vrij snel binnen (inclusief de factuur..).

Wat je ook zou kunnen doen als je met minder kanalen genoegen neemt is een vergunning aanvragen voor:VHF/UHF Radioapparaten (portofoons/mobilofoons) algemene planning (landelijk gebruik), je krijgt dan 3 UHF of VHF kanalen (aangeven op de aanvraag!) die je landelijk kunt gebruiken; maar eigenlijk mag je deze niet verhuren en voldoe je dan dus niet direct aan de vergunning.. (vergunning wordt uitgegeven voor een bepaalde taak/bedrijf/..)
Deze kost € 209 voor de aanvraag (eenmalig) en € 79 voor uitvoering/toezicht (jaarlijks)

(PMSE mag je niet gebruiken op de manier zoals je graag wilt (en is dan ook de oude 'omroep' en regie zenders (hadden voorheen een mooie naam, maar kan er zo niet op komen..))

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#7 Bericht door elsinga »

Marcel, dank. Voor hobbymatig uitlenen en wat spelen met repeaters vrij hoge kosten. De landelijke VHF/UHF kanalen ken ik, maar daar mogen geen repeaters op gebruikt worden en max vermogen is daar ook te laag voor.

Ik ga het eens goed overwegen, want om ze nou ook echt te moeten verhuren om uit de kosten te komen is ook weer onhandig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#8 Bericht door PA1BVH »

Je zou het eigenlijk met een paar man samen moeten kunnen doen..
Bijvoorbeeld jij in het noorden, ik in het zuiden en nog iemand in het westen/oosten/midden.. maar dat zal waarschijnlijk wel niet zijn toegestaan of er komen weer extra kosten bij..
member of:PI4SBR

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#9 Bericht door elsinga »

Ik heb dat idee als eens gehad. 1x een verhuurvergunning en dan op meerdere locaties (max 2 weken, dacht ik, vanwege dat het verhuur moet zijn) lekker aan de hobby. Zou, zolang je niet permanent een repeater wil neerzetten nog wel moeten kunnen. Kwestie van de boel juist administreren en klaar. Want AT heeft volgens mij niets te vertellen over mijn businessmodel... Als ik "een klant" voor een vast bedrag per jaar (deel van de kosten voor de vergunning) de mogelijkheid geef om de vergunde frequenties te gebruiken zonder dat ik daar fysieke apparatuur bij verhuur, dan zou dat moeten kunnen.... Denk ik.... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#10 Bericht door elsinga »

Inmiddels is dit probleem via via opgelost. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Kosten vergunning frequentiegebruik voor verhuur

#11 Bericht door PA1BVH »

Zou je willen delen hoe je dat gedaan hebt?
Mag eventueel ook via de mail.

Bart
member of:PI4SBR

Plaats reactie