hoe piloten communiceren

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

hoe piloten communiceren

#1 Bericht door andreph5c »

Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: hoe piloten communiceren

#2 Bericht door EA5JEX »

Tnx
Toen ik meevloog in de cockpit van een 737, werkte de hf set niet. Bleek dat vaak de tuner die de staartantenne oiest afstemmen, defect was.

Ik had gelukkig portofoons mee en kon toen alsnog verbindingen maken op vhf en uhf.
http://pi2vnr.pi4vnl.nl/airmobile_via_pi2vnr.htm

Kees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: hoe piloten communiceren

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik ben nog steeds op zoek naar een officiële website waarop staat dat een radioamateur die zendt vanuit een vliegtuig wordt aangegeven met callsign/am (air mobile). Tevens zoek ik nog naar een rechtvaardiging voor callsign/fm (fietsmobiel).

Totdat ik ze heb gevonden blijf ik toch met het idee zitten dat ze eigenlijk niet bestaan en dus zelf-bedacht zijn... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: hoe piloten communiceren

#4 Bericht door PE2AAB »

Dat klopt geloof ik ook wel. Vroeger (ik refereer aan het jaar dat ik mijn machtiging behaalde; 1996) stond er in onze 'Regels en voorschriften' (die tegenwoordig overigens Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht heet) keurig omschreven dat er buiten vaste stations ook mobiele stations konden bestaan welke dan werden aangeduid als portable waarbij de /P achter de callsign werd gezet. Ik zoek de papieren versie nog een keer op en leg deze op de scanner. Heb ik vast ergens bewaard.

In België echter zijn er meer 'smaken' vastgelegd bij KB (Koninklijk Besluit).
Artikel 18, lid 3
in voorkomend geval wordt de roepnaam met de volgende suffixen aangevuld: - /M voor een mobiel station; - /MM voor een maritiem-mobiel station; - /P voor een draagbaar station (alsook voor een gelegenheidsopstelling van het station, bijvoorbeeld
voor een radioamateurwedstrijd); - /A voor een station dat gebruikt wordt als vast station op een andere plaats dan aangeduid in de
vergunning;
Voor het gemak maak ook ik zeker wel gebruik van /AM als ik in het vliegtuig zit maar dit is inderdaad voor zover ook ik weet, een benaming om aan te geven op welke manier men 'mobiel' opereert maar niet officieel vastgelegd in Nederland. (wellicht wel in b.v. de US?)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: hoe piloten communiceren

#5 Bericht door PA3ECZ »

Volgens mij is er ook nog zoiets als /BM, en dat heb ik ooit eens op 2 Mtr gehoord, en die was mobiel in een luchtballon.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: hoe piloten communiceren

#6 Bericht door PE2AAB »

Dat zou ik dan onder de categorie /AM scharen. Aeronautical Mobile ;-)
Anders zou je op de weg ook nog moeten gaan categoriseren tussen Auto Mobile, Vrachtwagen Mobile of Camper Mobile ;-)

Maar inderdaad zijn er al meerdere Lucht Ballon Mobile activaties geweest. Grappig om te doen. Behalve de branders geen achtergrondherrie.

Er is overigens nog ooit een 'vurige' discussie ontstaan op dit forum of je wel/niet Aeronautical Mobile mag werken.
Nou dat mag dus in Nederland.

Zie hiervoor het volgende topic (met daarin ook de link naar het verslag van het betreffende amateuroverleg waarin AT aangeeft dat dit is toegestaan): viewtopic.php?p=97699#p97699
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie