vossenjacht zender voor 1,80 euro

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#16 Bericht door pe1hzg »

Dit is al een wat ouder topic maar deze dingen blijven populair en er blijken een aantal ideeen bijgekomen te zijn dus laat ik het onderwerp nog eens activeren.

Allereerst is er het verhaal van Tjalling die er mechanisch een mooie oplossing van heeft gemaakt, zie https://www.pe1rqm.nl/wifi-vossenjacht- ... t-esp8266/

Het ding van Tjalling maakt alleen een wifi access point. Pleun van de Burgemeester Herman Wittegroep (ik ben z'n roepletters kwijt ?!?) heeft de code eens omgehacked dat het ding werkt als captive portal: met je telefoon maak je contact, je krijgt op je telefoon een vraag en bij een goed antwoord krijg je een aanwijzing voor de volgende post.

Recent ben ik met die ESP dingen voor een ander project aan het knutselen geweest en toen kwam ik achter dat er bij die ESP dingen ook een ontwikkeling is geweest: je kunt je ESP code nu aanpassen zodat je daarna updates via wifi kunt sturen ("OTA updates")
En dat is fijn, want het was nu zo dat als ik er nieuwe vragen in moest programmeren ik niet alleen de code aan moest passen, maar ook de vosjes moest demonteren om via een USB kabel ze opnieuw te programmeren. Met OTA maak je met je PC contact en upload je de nieuwe code (met gewijzigde vraag) eenvoudig over wifi, de boel hoeft niet meer uit elkaar.

Je moet de code daarvoor enigszins wijzigen, en daarna kun je het spel aanpassen door met je laptop via verbinding te maken met een vosje en dan vanuit de Arduino IDE de code met de gewijzigde vraag te uploaden. Geen gedoe meer met USB kabels. En 't kan beveiligd worden met een wachtwoord zodat een wijsneus niet hetzelfde probeert. (de eerste keer moet je nog wel met USB aan de bak helaas)

Dit "werkt al" met de kleine ESP01 (waarmee ik mijn vosjes gemaakt heb) maar ook met de D1 mini en grotere ESP's. De D1 mini zou nu mijn voorkeur hebben omdat er een spannings-stabilisator op de print zit, maar zijn wel duurder. Zoizo zijn de prijzen gestegen en is EUR 1.80 wel een beetje verleden tijd

Code: Selecteer alles

 ***************
 *** 8,13 ****
 --- 8,16 ----
   #include <ESP8266WiFi.h>
   #include "./DNSServer.h"                  // Patched lib
   #include <ESP8266WebServer.h>
 + #include <ESP8266mDNS.h>
 + #include <WiFiUdp.h>
 + #include <ArduinoOTA.h>


   const byte        DNS_PORT = 53;          // Capture DNS requests on port 53
 ***************
 *** 82,87 ****
 --- 85,91 ----
     WiFi.mode(WIFI_AP);
     WiFi.softAPConfig(apIP, apIP, IPAddress(255, 255, 255, 0));
     WiFi.softAP("Avondspel");
 +   ArduinoOTA.setPassword((const char *)"GeheimWachtWoord");

     // if DNSServer is started with "*" for domain name, it will reply with
     // provided IP to all DNS request
 ***************
 *** 93,103 ****
 --- 97,109 ----
       webServer.send(200, "text/html", vraagHTML);
     });
     webServer.begin();
 +   ArduinoOTA.begin();
   }

   void loop() {
     dnsServer.processNextRequest();
     webServer.handleClient();
 +   ArduinoOTA.handle();
   }

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#17 Bericht door pe5jw »

Dit jaar met de jota 10 wifi-vossen gebruikt ( WeMos D1 ESP-WROOM-02 met 18650) was een groot succes.
Ben er helaas wel 2 kwijt :( en 2 kapot de usb connector is heel erg kwetsbaar (behuizing met pigtail is een aanrader)

https://github.com/JOTItv/WiFiFoxhunt
https://github.com/esp8266/Arduino/blob ... Portal.ino
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#18 Bericht door pe1hzg »

pe5jw schreef: 06 nov 2022, 11:12 2 kapot de usb connector is heel erg kwetsbaar (behuizing met pigtail is een aanrader)
Ik heb een trits micro-USB breakout connectoren, https://www.ebay.com/itm/401405196193, zouden die helpen om ze te redden?

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#19 Bericht door pe5jw »

Nee niet direct want het probleem is de sporen op de print die loskomen.
Je zou dan draadjes op de sporen moeten solderen.
Niet onmogelijk hoor maar dan zou ik liever een female usb kabel verknippen.
Je kan het beter voor zijn :wink: :roll:
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#20 Bericht door Thom PA9T »

Dit topic had ik nog bewaard in mijn favorieten :-)

Zojuist ook een ESP-12S module met een 14500 Li-ion cell werkend gekregen via Arduino IDE. :D Met de handleiding van Ton en de links was het eigenlijk best makkelijk!

Dat wordt weer een leuke jota-joti dit jaar! thanks! :-)

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vossenjacht zender voor 1,80 euro

#21 Bericht door pe5jw »

Ooo goed dat je dit topic even boost ik moet er nog een paar repareren :)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie