Watersnood

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#61 Bericht door PE1PQX »

@PA3HMP Mark, het wordt tijd dat je ens opnieuw een bezoek brengt aan een brigade met een bewakingsgebied. Het gaat er heus wel gedisciplineerd aan toe.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Watersnood

#62 Bericht door elsinga »

Etherdiscipline is iets dat snel overboord gaat als je elkaar zo goed kent dat er geouwehoerd wordt onderling (buiten de ether). Anekdote: ik was ooit eens met scanner in de binnenzak in de evenementenhallen in Zwolle, waar de Lego dagen waren. Daar de nodige voorbeelden gehoord van hoe het niet moet. Dat kwam op scannerforum.nl aan de orde en daar las toevallig ook iemand aanwezig die wat met die info kon. De beveiliging draaide namelijk deels op studenten beveiliging, die daar een mooie praktijkopdracht aan hadden. Hij was hun docent. Dus de voorbeelden zijn in de week erna doorgenomen met de studenten.

Verder ligt etherdiscipline ook aan de centralist meldkamer. Als die in het begin van een evenement duidelijk laat weten dat er formeel gecommuniceerd wordt dan loopt dat veel beter dan als de centralist dit laat gebeuren. Heb ik wel voorbeelden van uit eigen ervaring op een paar scouting evenementen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Watersnood

#63 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef: 25 jul 2021, 20:03 @PA3HMP Mark, het wordt tijd dat je ens opnieuw een bezoek brengt aan een brigade met een bewakingsgebied. Het gaat er heus wel gedisciplineerd aan toe.
Er is een groot verschil in theorie en een oefening en hoe het er aan toe gaat wanneer er werkelijk iets gebeurd weet ik uit ervaring, en dan heb je ook geen tijd om ze weer uit te leggen hoe het daadwerkelijk moet.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#64 Bericht door PE1PQX »

Ik deel die mening niet.. Heb meerdere inzetten mee gedraaid en daar is het altijd ordelijk en gedisciplineerd verlopen.
Zowel kleinschalige lokale inzetten als grotere landelijke inzetten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Watersnood

#65 Bericht door ON5GM »

Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#66 Bericht door pc1mb »

PE1PQX schreef: 24 jul 2021, 17:13 Ik ben dus een heel stuk optimistischer in de MOGELIJKHEDEN dat onze radio-hobby bieden kan in geval van nood zoals in Limburg,
Als je stroom hebt kun je wel íets, ja. Maar zelfs de zonnepanelen op je dak doen niets zonder lichtnet, tenzij je de omvormer vervangt door iets anders. Dat lukt de gemiddelde soldeerboutamateur natuurlijk wel, ware het niet dat die soldeerbout... Ook op 230V werkt. Ja, je redden zonder stroom kan nog best tegenvallen.

Verder heel terecht natuurlijk, je correctie dat niet iedere getrainde hulpverlener een fulltime baan is. Dat was te kort door de bocht, excuus!
PE1PQX schreef: 24 jul 2021, 17:13 Want zeg nu zelf: heel veel tranceivers bij OM's / YL's thuis zijn gemodificeerd om ook buiten de band te kunnen zenden (foei boefjes, het mag niet :lol: ) en in geval van nood gaat de telecomwet toch overboord, vooral als het om levens gaat.
Buiten de band is één ding, maar de kanalen waar gewoon FM of AM spraak gebruikt wordt zonder verdere code-riedeltjes of digitalisering, worden dat er niet rap minder? Kans is groot dat áls je als amateur iets wilt doen, dat je dat toch het beste op de eigen banden kan doen, samenwerkend met amateurs buiten het rampgebied.

Ook om de kans te beperken dat je professionals voor de voeten loopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Watersnood

#67 Bericht door PA3HMP »

pc1mb schreef: 01 aug 2021, 13:02
Als je stroom hebt kun je wel íets, ja. Maar zelfs de zonnepanelen op je dak doen niets zonder lichtnet, tenzij je de omvormer vervangt door iets anders. Dat lukt de gemiddelde soldeerboutamateur natuurlijk wel, ware het niet dat die soldeerbout... Ook op 230V werkt. Ja, je redden zonder stroom kan nog best tegenvallen.

Verder heel terecht natuurlijk, je correctie dat niet iedere getrainde hulpverlener een fulltime baan is. Dat was te kort door de bocht, excuus!
Die gassoldeerbouten van de Aldi komen dan goed van pas ;-) die wordt ook nog wel eens gebruikt bij de jota als ik ergens op het dak zit en geen 220 snoer wil uitrollen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Watersnood

#68 Bericht door elsinga »

Mijn auto heeft een ingebouwd 230v aansluiting. Gaat tot 150W (300W piek). Daar gaat mijn soldeerbout wel op werken. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Watersnood

#69 Bericht door PA3DAT »

Er zijn ook 12V soldeerbouten, ik heb er zo eentje in de camper. Of op gas, heel goedkoop bij de Action dacht ik...

Ik heb wel eens overwogen om bijv. een 200Ah accu in de shack te zetten en die permanent aan een druppellader te hangen.
En dan gewoon die accu als voeding te gebruiken. Evt. met een kleine omvormer/inverter (van 12V > 230V) voor zaken die wél 230V nodig hebben.

Mocht dan de stroom uitvallen dan kun je nog een tijdje doorgaan.
Mogelijk zelfs met een paar extra zonnepanelen die je via een eigen laadregelaar op de accu('s) aansluit (zoals ik ook in de camper heb).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#70 Bericht door PE1PQX »

Mogelijkheden zat dus, exact wat ik met mijn opmerking bedoelde: denken in oplossingen i.p.v. "het kan niet".
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#71 Bericht door pc1mb »

elsinga schreef: 02 aug 2021, 18:01 Mijn auto heeft een ingebouwd 230v aansluiting. Gaat tot 150W (300W piek). Daar gaat mijn soldeerbout wel op werken. ;)
Je bedoelt die auto die weggedreven is op deze fictieve (over)stroming? :-)

Ik heb nog wel ergens zo'n omvormertje op zolder slingeren... maar geen accu's of zonnepanelen. Gelukkig ligt de QTH zodanig dat de auto accu wel bruikbaar zal blijven, en de auto zelf als lader/generator ook. Kortom hier is inderdaad wel enige communicatie mogelijk ten tijde van de zondvloed, en zelfs solderen, maar lang niet elke amateur zal zo gunstig wonen. En zonder auto kwam ik er dus ook niet, want losse dikke accu's heb ik niet. De buren hebben dan wel weer zonnepanelen. Ook zonder 230V (soldeerbout) valt uit 1 zo'n paneel wel 13-14 volt te trekken met een stel diodes uit de onderdelenbak en desnoods kroonkeien. Dit even om te weerleggen dat ik alleen in problemen denk...

Wat ik maar wilde zeggen is dat het makkelijk is je te vergissen in hoeveel er NIET kan als de boel half onder water staat met alle nutsvoorzieningen afgesloten. Met wat creatieviteit (of een complete JOTA-uitrusting op zolder) kom je er wel, maar vanzelfsprekend is het niet, dat iedereen met antennes op het dak ook meteen "in de lucht" is.

Plaats reactie