Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#1 Bericht door pa3kc »

De schotels die door het Britse Inmarsat gebruikt worden voor noodoproepen gebruiken dezelfde frequentie (de 3,5 GHz-band) als het 5G-netwerk. Als die schotels blijven staan zou dat voor storingen kunnen zorgen. Daarom moeten ze, tot onvrede van Inmarsat, van het kabinet verhuizen naar het buitenland. Vanaf 1 september volgend jaar zouden de frequenties beschikbaar moeten zijn.

De rechter steekt daar nu een stokje voor omdat er internationale afspraken bestaan over de noodoproepen. Noodcommunicatie moet betrouwbaar zijn, zo is de afspraak volgens Omrop Fryslân. En dat is het niet meer als het kabinet zijn zin krijgt en de schotels moeten wijken voor 5G, is de rechter van mening.
Bron: NOS website

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#2 Bericht door sottezero »

Vond het zowiezo al vreemd.. Rutte wil kostte wat het kost (al kost het miljaren aan uitgaven voor datacenters, stroom, grond onteigening, belastingkorting of ontheffing, en deze toko 'moet maar naar het buitenland verhuizen'.
Wat verder vreemd is dat inmarsat al zei dat ze geen last hadden van 5G en dat 5G naar alle waarschijnlijkheid ook geen last van hen zou hebben, door functionaliteit, frequentiegebruik, polarisatie en antennemast positionering.

Reken maar dat dit staartje heel lang narigheid gaat opleveren voor bedrijven uit buitenland in nederland, zeker hoe ze omgaan met dit.
En waarschijnlijk alleen maar om een 'heel-NL' dekking vergunning te kunnen verkopen.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#3 Bericht door PE1RTC »

En in hoeverre zitten ze rond Burum op 5G te wachten?
Ik had er bijna gewerkt. Moest van toenmalig DKRV van KPN naar Burum (rond 1995) maar ik wilde niet...
Achteraf blij dat ik bij Straalverbindingen vanaf Radio Kootwijk ben gebleven.
Ik denk dat er wel een mouw aan de aap te passen is door in een cirkel rondom Burum bepaalde frequenties niet te gebruiken, maar de overheid is hardleers en star zoals gewoonlijk.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#4 Bericht door PA1AIS »

De 3,5GHz band waar dit allemaal om draait, is alleen bedoeld voor dichtbevolkte stedelijke gebieden. Elders in de buitengebieden maken ze gebruik van 800 of 2100MHz.
Groningen en Leeuwarden liggen dermate ver weg dat er geen probleem te verwachten is.
Ik denk dat het een soort politieke incest betreft. De maatschappelijke zintuigen van politici zijn toch minder ontwikkelt aan de eene kant, en aan de andere kant van het politieke spectrum vertonen ze een sterke chromatische aberratie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#5 Bericht door pc1mb »

Geen idee wat je dáár mee bedoelt, maar ik vind het vooral apart dat het technische argument (heeft geen last van elkaar, zelfs áls Burum close range 5G zou willen) helemaal niet relevant lijkt te zijn.

Politiek en legaliteit is schijnbaar het enige wat er toe doet... En de politiek lijkt steeds minder te snappen van wat er buiten enkele grote steden gebeurt.

Maargoed, het mag dus blijven.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik zal wat duidelijker zijn. In mijn vorige bericht heb ik de verkeerde frequenties genoemd. Hier staan de juiste frequentiebanden:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... requenties

Die 700 Mhz is dus voor landelijk gebied, zoals rondom Burum. De 3,5Ghz is voor stedelijke gebieden. Die stedelijke gebieden liggen zo ver van Burum, dat ze daar geen last van hebben. Sterker nog; door de erg smalle openingshoek van de schotel hebben ze er helemaal geen last van.

Echter de politiek heeft een idee-fixe ingefluisterd gekregen, waardoor deze hetze tegen Burum in gang gezet is. De politiek laat zich kennelijk (vaker) bedienen door slechte adviseurs in dit soort zaken?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1RTC schreef: 03 jul 2021, 17:39 En in hoeverre zitten ze rond Burum op 5G te wachten?
Ik had er bijna gewerkt. Moest van toenmalig DKRV van KPN naar Burum (rond 1995) maar ik wilde niet...
Achteraf blij dat ik bij Straalverbindingen vanaf Radio Kootwijk ben gebleven.
Ik denk dat er wel een mouw aan de aap te passen is door in een cirkel rondom Burum bepaalde frequenties niet te gebruiken, maar de overheid is hardleers en star zoals gewoonlijk.
Ik weet het 1995 is lang geleden, maar nu is Radio Kootwijk ook ontmanteld. Je bent nu een "pensionado" ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#8 Bericht door PE1RTC »

Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2021, 20:55
PE1RTC schreef: 03 jul 2021, 17:39 En in hoeverre zitten ze rond Burum op 5G te wachten?
Ik had er bijna gewerkt. Moest van toenmalig DKRV van KPN naar Burum (rond 1995) maar ik wilde niet...
Achteraf blij dat ik bij Straalverbindingen vanaf Radio Kootwijk ben gebleven.
Ik denk dat er wel een mouw aan de aap te passen is door in een cirkel rondom Burum bepaalde frequenties niet te gebruiken, maar de overheid is hardleers en star zoals gewoonlijk.
Ik weet het 1995 is lang geleden, maar nu is Radio Kootwijk ook ontmanteld. Je bent nu een "pensionado" ?
Nee Juul, ik mag nog wel een paar jaartjes werken. Een stuk of 15 zeker...
Niet dat dat zo erg is maar het kost wel veel vrije tijd.
Dat Radio Kootwijk dicht zou gaan was niet te voorkomen aangezien de maritieme communicatie van HF naar satelliet ging.
Burum en Inmarsat zijn echter nog springlevend, althans, voor zover ik dat kan beoordelen als buitenstaander.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1RTC schreef: 05 jul 2021, 20:18
Juul - PE0GJG schreef: 04 jul 2021, 20:55
PE1RTC schreef: 03 jul 2021, 17:39 En in hoeverre zitten ze rond Burum op 5G te wachten?
Ik had er bijna gewerkt. Moest van toenmalig DKRV van KPN naar Burum (rond 1995) maar ik wilde niet...
Achteraf blij dat ik bij Straalverbindingen vanaf Radio Kootwijk ben gebleven.
Ik denk dat er wel een mouw aan de aap te passen is door in een cirkel rondom Burum bepaalde frequenties niet te gebruiken, maar de overheid is hardleers en star zoals gewoonlijk.
Ik weet het 1995 is lang geleden, maar nu is Radio Kootwijk ook ontmanteld. Je bent nu een "pensionado" ?
Nee Juul, ik mag nog wel een paar jaartjes werken. Een stuk of 15 zeker...
Niet dat dat zo erg is maar het kost wel veel vrije tijd.
Dat Radio Kootwijk dicht zou gaan was niet te voorkomen aangezien de maritieme communicatie van HF naar satelliet ging.
Burum en Inmarsat zijn echter nog springlevend, althans, voor zover ik dat kan beoordelen als buitenstaander.


OK, sterkte dan de komende jaren.
Ik kwam er vaak vlak in de buurt bij Geodesie van de TH - Delft, werkte ook een zendamateur (PA0KWY - †)

groet,

Juul, pensionado sinds 2006
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Satellietschotels bij Burum hoeven voorlopig niet te wijken voor 5G

#10 Bericht door pc1mb »

PA1AIS schreef: 04 jul 2021, 16:44 Echter de politiek heeft een idee-fixe ingefluisterd gekregen, waardoor deze hetze tegen Burum in gang gezet is. De politiek laat zich kennelijk (vaker) bedienen door slechte adviseurs in dit soort zaken?
En is bovendien doof voor argumenten. Als je hoort dat het elkaar helemaal niet in de weg zit, ga je dat toch op z'n minst laten checken?

Plaats reactie