Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#1 Bericht door pc1mb »

Volgens het AD dan hè
https://www.ad.nl/auto/autosleutel-tege ... ~a769326f/

(Journalisten en techniek... :lol: )

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#2 Bericht door PA3BAS »

Drs P.: heen en weer, heen en weer… een echte wetenschapper ;-P
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#3 Bericht door PA3DAT »

Nou... Ik had mijn porto met antenne op de grond liggen, en ik ontving niet veel. Toen heb ik 'm opgepakt en tegen mijn hoofd gehouden, daarvan werd de ontvangst al een stuk beter!
Enthousiast geworden stak ik mijn arm, met porto, in de lucht. Ook dat werkt goed, vooral op 2m! Ik denk dat dat komt omdat mijn arm bijna een halve golf is op 2m, en dat versterkt enorm. Niet te lang, want dan stroomt het bloed in je arm naar beneden en komt er meer ruis op het signaal. Dat wil ik ook nog eens overleggen met mijn huisarts. Die draagt zo'n aluminium hoedje en heeft veel verstand van straling, zo zeggen zijn patiënten!

Ik ga driftig verder met experimenteren. Zou het verschil maken als ik met één arm in de lucht op een houten keukentrap ga staan, of is een aluminium trap beter?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef: 27 jun 2021, 11:56 Ik ga driftig verder met experimenteren. Zou het verschil maken als ik met één arm in de lucht op een houten keukentrap ga staan, of is een aluminium trap beter?
Hout houdt beter. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#5 Bericht door ----- »

Er zou best een kern van waarheid in kunnen zitten, wij amateurs maken veelvuldig gebruik en reflectors / directors om HF te bundelen. Kan me best voorstellen dat door een hoofd als reflector / director te gebruiken de HF energie dusdanig gebundeld wordt dat een grotere afstanden dan normaal kan worden afgelegd. Hoewel een hoofd waarschijnlijk niet de ideale reflector / director is , maar volgens mij hebben de heren Uda en Yagi daar al wat studie naar gedaan.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#6 Bericht door PE9ZZ »

Mijn hoofd oscilleert zeker. Ik heb al sinds ik peuter was kneiterharde tinnitus. Of ik ook versterk weet ik niet. Met DRAB had ik wel betere ontvangst als ik de antenne vastpakte. Maar dat was met mijn vingers, niet mijn hoofd...

Edit: is toch logisch? Als je tussen al dat blik staat houdt dat de radiogolven van het 70 cm zendertje in die knoedel tegen. Houd je dat ding tegen je hoofd straalt-ie over het blik heen en heb je veel groter bereik.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#7 Bericht door PA3DAT »

Precies!
Van je broekzak naar je hoofd is al een behoorlijke hoogtewinst. Als ik in het donker terugloop naar de auto probeer ik wel eens van grote afstand mijn deuren van slot te doen. Als de eerste poging niet lukt, dan steek ik mijn arm met het zendertje in de lucht. Logisch dat het dan beter gaat.

Dat waterverhaal geloof ik niet zo. Bovendien, de mens bestaat waarschijnlijk niet 80% uit water. Volgens Google: "Water is het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam maar het percentage schommelt 'slechts' rond 55 à 60 procent – bij mannen ligt het iets hoger dan bij vrouwen vanwege het verschil in vetgehalte. Om dezelfde reden neemt het watergehalte gemiddeld ook af met de leeftijd."
Naar professor Bert Bammens van de KU Leuven.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#8 Bericht door PA8S »

Ik denk dat veel marines blij zijn met dit 'onderzoek'. Kunnen zij ook gewoon UHF gebruiken om met onderzeeërs te communiceren die ondergedoken zijn in plaats van dat 'lastige' ELF t/m VLF. 😉

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#9 Bericht door PA1AIS »

pc1mb schreef: 27 jun 2021, 09:59 Volgens het AD dan hè
https://www.ad.nl/auto/autosleutel-tege ... ~a769326f/

(Journalisten en techniek... :lol: )
Sneu hé
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#10 Bericht door pc1mb »

Het is vooral droevig dat deze journalist het wel even uit denkt te kunnen leggen en het fenomeen wel eventjes zal benoemen. Maar zelfs het water percentage heeft ie mis.

Hetzij het is puur de hoogte, hetzij je lijf gaat een beetje parasitair meedoen als een soort open sleeve element. Kan het ernstig verkorte dingetje in de handzender natuurlijk best gebruiken.

Maar oscilleren of versterken... Tjonge. Verzin het maar. En dan met droge ogen als dé waarheid publiceren. Dat is eigenlijk nog het ergste. Er absoluut niets van snappen en tóch publiceren.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Je hoofd oscilleert en versterkt radiogolven

#11 Bericht door PA1AIS »

Tja, in het land der blinden is éénoog koning......

M.a.w. als niemand hem tegenspreekt, gelooft de meute wat hij schrijft.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie