slecht DAB+ ontvangst?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

slecht DAB+ ontvangst?

#1 Bericht door andreph5c »

Slecht DAB+ ontvangst?

Maak dit en je ontvangt signalen als een malle!

https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-on ... tselen-dan
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slechte DRAB+ ontvangst

#2 Bericht door PE9ZZ »

Mij niet helemaal duidelijk waarom de isolatie van het onderste stuk afmoet. Die lus onderaan is een smoorspoel tegen mantelstromen, daar had ook een ferrietknol omheen gekund. Beter was de afscherming over de buitenisolatie heen te vouwen zodat er een 1/4 golf stub ontstaat. Als in die WiFi sprietjes. Heb je die maffe krul ook niet meer nodig. Vreemd ding, dit. En een prachtillustratie hoe brak die DRAB ontvangers zijn. Je krijgt geen enkele indicatie hoe de ontvangstkwaliteit is. Met FM heb je gewoon een metertje en hoor je de ruis veranderen. Met dit soort digidozen moet je een of ander menu induiken om de BER of RSSI waarden te kunnen bekijken. Als dat menu er al is.

Voor mijn eigen RTL dongle heb ik een fietspompantenne (aka J-antenne) gemaakt. Op een steenworp afstand van de Hemwegmast heb ik nu alles wat er beschikbaar is in de ether. Moet ik hem natuurlijk wel vrij opstellen anders gaat het nog steeds niet.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#3 Bericht door elsinga »

Hier doet een oude 2/70 magneetvoet antenne dienst als DAB + antenne. Werkt prima. Alleen de laatste dagen wel spontaan steeds stilvallende audio bij Q-Music. Er is wellicht iets dat de ontvangst heeft beinvloed de laatste dagen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slechte DRAB+ ontvangst

#4 Bericht door PE9ZZ »

elsinga schreef: 26 jun 2021, 07:48Alleen de laatste dagen wel spontaan steeds stilvallende audio bij Q-Music
Zal voor de gein Qt-DAB eens aanzwengelen en mijn RTL dongle in mijn Linux box prakken.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slechte DRAB+ ontvangst

#5 Bericht door PE9ZZ »

Qmusic is hier kneiterhard:
qmusic_volle_bak.png
Mijn fivorate locale station Rick FM, die ik op de FM prima kan pakken (106.3 MHz) is via DRAB+ hakkelig:
rickfm_hakkelt.png

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#6 Bericht door PA2REH »

He da's grappig. Heb m ook regelmatig in de auto aanstaan. Uithoorn op de hoogste flat (meest noordelijk van het dorp),
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#7 Bericht door PE9ZZ »

Dan zal ik de zender in Duivendrecht wel pakken. Of niet:
coverage_5a_dvdrecht_hfp_s105.jpg
coverage_5a_dvdrecht_hfp_s105.jpg (19.61 KiB) 4067 keer bekeken
Als ik dit plaatje van AT mag geloven (via Radio TV Nederland dan moet het weliswaar niet kneiterhard maar toch echt wel goed binnenkomen. Quod non. Meestal geeneens sync. Ik zit vlakbij S105 (de 5'jes op de A10).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#8 Bericht door PE9ZZ »

Gek genoeg zijn zowel de TDAB zender in Duivendrecht als die in Uithoorn niet op de klikbare kaart van AT te vinden. Wel de FM zenders waar de DRAB zenders bij zouden moeten staan. Kennelijk heeft heeft het agentschap zijn eigen antenneregister niet op orde. Schaamteloos.

Edit: 1000ste bericht! Woohoo!

Tjerk, 9ZZ

-Verwijderd account

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Even dacht ik dat dit een oud topic was. De link in de startpost verwijst naar een 8 jaar oude webpagina...

Ik heb een eenvoudige FM/DAB+ wekkerradio en de ontvangst is prima. Zowel op FM alsook op DAB+. Dan heb ik het over NPO-zenders, Radio NL en de lokale omroep. Als antenne hangt er een 70cm lang draadje uit het toestel.
Voor het omschakelen tussen wintertijd/zomertijd hoef ik niks te doen. Kennelijk wordt er ook een tijdsignaal meegezonden met het DAB+ signaal.

Voor een gewoon simpele wekkerradio vond ik hem wel best prijzig.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#10 Bericht door PE9ZZ »

PE2CH schreef: 27 jun 2021, 15:19Voor een gewoon simpele wekkerradio vond ik hem wel best prijzig.
Mag je nog in je handjes knijpen dat het ding DAB+ ondersteunt. Las ergens een verhaal van iemand die zich had verslapen omdat DAB was omgezet naar DAB+ in die nacht. Uiteraard niet backwards compatible. Die had dus een peperduur presse papier.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#11 Bericht door elsinga »

Hier helaas binnenshuis geen ontvangst, ook 4G is hier brak. Reden: nieuwbouwhuis uit 2011 met HR++ glas en betonmuren met ijzer er in. Dus bellen via VoWifi en de DAB+ antenne staat buiten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: slecht DAB+ ontvangst?

#12 Bericht door pe1rea »

Huis uit begin jaren '70 en DAB+ aan alle kanten drama.
Een punt in de keuken redelijk ontvangst.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie