Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#1 Bericht door PA1GVZ »

Shoppen in het buitenland: dit verandert er per 1 juli

https://www.postnl.nl/campagnes/aankope ... 394d6eb9a0

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#2 Bericht door PH2LB »

4 euro is aanzienlijk beter dan die de 13 tot 17 euro die sommige andere pakket diensten hanteren. En volgens mij hebben Ali en PostNL een overeenkomst en hoeven ze weinig te doen behalve te cashen (alle bestellingen worden digitaal aangeleverd).

Hoe dan ook, ik denk dat diverse Nederlandse onderdelen webshops voordeel van gaan krijgen want als ik 1 setje onderdelen koop van een paar euro en 4 euro + btw moet lappen, is het vaak goedkoper om het hier in NL bij die webshops te halen (b.v. https://www.vanallesenmeer.nl/ & https://www.tinytronics.nl/shop/nl waar ik nu ook al veel haal als ik het snel wil hebben).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#3 Bericht door elsinga »

4 euro plus BTW, dat is te doen, zeker als dat voor alles tot 150 euro is. En als Ali de BTW al rekent, dan ook geen 4 euro meer.

Verder heeft Ali inmiddels een groot distributiecentrum in België en zag ik dat Banggood inmiddels een Duits centrum heeft. Prijzen liggen daar wel hoger (dat is vast de BTW die dan meespeelt).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#4 Bericht door PH2LB »

Klopt, en Banggood heeft er ook al een in Tsjechië.

Mijn laatste 3D printer ( Creality Resin Printers Set - LD-002H & UW-01 gekocht via : https://www.creality3dofficial.com/coll ... 002r-uw-01 ) werden gewoon verzonden vanuit Europa. Dan was hij wel iets duurder dan als ik hem vanuit China liet opsturen, maar omdat het vanuit de EU was, geen geklier met inklaring, etc.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#5 Bericht door Thijzer »

Chinese webshops zullen een BTW vergunning in een Europees land aanvragen waar ze naartoe versturen. Dan berekenen ze de BTW al in de verkoopprijs en hoeft er niet te worden ingeklaard en bespaar je die kosten al.

Het alternatief is namelijk dat de ontvanger het pakketje weigert waarna het retour afzender gaat en dat betaalt PayPal het bedrag terug. Daar zijn die webshops gauw van genezen. PostNL gaat je een betaallink sturen waarmee je ook kunt weigeren dus dat wordt allemaal heel gemakkelijk gemaakt.

Dus even geduld en afwachten wat de markt gaat doen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#6 Bericht door PA3HMP »

tnt post is er dus al snel achtergekomen dat als ze 14 euro vragen ze helemaal geen post meer krijgen uit China, er zullen wel overal magazijnen opduiken die net in Europa liggen maar waarvan het land geen absurde bedragen vraagt, en dan wordt het vandaaruit verstuurd.

Maar even een klein dingetje uit China laten komen is nu wel afgelopen want dan wordt een dingetje van 1 euro al meer dan 5 euro en heeft het totaal geen nut meer om daar iets te bestellen, heel Europa valt dus dan af voor de Chinezen als het om kleine dingetjes gaat en dat zullen ze wel merken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#7 Bericht door pc1mb »

Merken wel, maar veel verdienen aan het kleinste grut deden ze toch al niet, in elk geval degene die de kunstmatig gratis verzending betaalde niet.

De Nederlandse tussenhandel wordt er ook beter van, maar die bestelt het ook gewoon (in hoeveelheden) in China, dus uiteindelijk verkopen ze dáár nauwelijks minder.

Het zal vooral ten koste van ons gemak gaan. En minder keuze in klein spul, want het assortiment van tante Ali was natuurlijk véél groter dan van lokale winkels. Ook Ali Tsjechië heeft lang niet alles.

De goudmijn goedkoop experimenteermateriaal droogt zo een beetje op, da's een kleine rem op innovatie, uit ouderwets protectionisme. Modern en progressief hoor, die EU.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#8 Bericht door PA3CQN »

Volgens mij wordt het meestal goedkoper voor de grote groep artikelen boven de 22 euro.
Ali heeft al een BTW vergunning, of verzend vanuit EU-depot, dus bv een functiegenerator van 80 euro kost dan 80 + BTW.
Maar het was 80 + BTW + 15 inklaringskosten + invoerrechten. Duidelijk meer.

En voor al die goedkopere artikelen is de BTW niet zo spannend.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#9 Bericht door pe1hzg »

Ik ben benieuwd hoe lang deze regeling duurt als de mensen massaal dingen voor een Euro bestellen, PostNL de administratie doet en inklaringskosten rekent, en het bestelde ding dan bij het afhaalpunt laten liggen.

PostNL hoeft namelijk helemaal niet in te klaren. Er is een belastingkantoor in mijn QTH; eens kijken als mensen hier massaal persoonlijk de eenentwintig cent komen afrekenen op een pakket van een Euro. Ik begrijp niet dat PostNL ongevraagd deze actie doet.

Overigens is de nieuwe campagne fout: in de oude regeling gold de EUR 22,- als grens voor de waarde van het ding, en als je daaroverheenging betaalde je BTW over de waarde van het ding *en de verzending*. Ik vrees dat de BTW nu dus over de waarde van het ding plus de kosten van de verzending gerekend wordt.

En het ergste is nog dat als je als particulier iets koopt van een particulier die in zijn land al BTW betaald heeft (buiten de EU) ik alsnog in BL opnieuw BTW betalen moet.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#10 Bericht door sottezero »

Dit is gewoon China pesten EN er een graantje van meepikken..
Triest.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#11 Bericht door pc1mb »

PostNL moet wel degelijk inklaren, zo zijn de afspraken met de douane nou eenmaal. Op eigen houtje voor elk pakketje naar het lokale douane kantoor is totaal niet haalbaar.

Dit soort regelingen maken rechtstreeks winkelen in het buitenland zonder tussenhandel mógelijk, in een land waar je normaal toch echt BTW moet betalen.

Alternatief is dat je alles via Nederlandse tussenhandel móet kopen (waar alle klein grut een paar keer over de kop gaat), of de hele BTW afschaffen...

China maakt massaal gebruik (misbruik?) van internationale postverdragen waar China lang geleden als ontwikkelingsland aangemerkt is, en dus niets tot bijna niets voor internationale verzending betaalt.

Gratis verzending en géén BTW maakte spullen van Ali wel érg goedkoop. Het is natuurlijk jammer voor ons als consumenten dat dat stopt, maar het was wel een beetje een kwestie van tijd... Onze overheden betaalden in feite jouw porto, ipv BTW te ontvángen. Dat voordeel kwam dan nog bovenop de lage lonen en uitbuiting in China. Dat kon gewoon niet eeuwig zo doorgaan... Hoe leuk het ook was voor klein electronica grut. Maar het was dan weer wel de dood voor de electronica wínkel...

Eigenlijk is dit dus niet China pesten, maar vooral minder subsidiëren. De uitgespaarde verzendkosten ten opzichte van andere landen zijn nog steeds meer dan die 4 euro inklaringskosten, dus je bent nog stééds goedkoop uit !

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#12 Bericht door sottezero »

Vóór 1 juli gebeurde dit alleen bij een waarde van 22 euro of hoger. Onder de 22 euro betaalde je dus helemaal geen btw. Om dit recht te zetten, heeft de EU bepaald dat je vanaf 1 juli áltijd btw gaat betalen als je iets koopt uit een niet EU-land. Ook als de waarde lager is dan 22 euro.
Om dit "recht te zetten", MBR (Mijn Bolle....).

Op de site van de belastingdienst staat juist dat die 22 euro drempel gekozen was om dat onder die 22 euro de waarde van het product niet zou opwegen tegen de kosten van de btw heffing..
Op de omzetbelasting is artikel 23 van Verordening 1186/2009 van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat onder ‘goederen met een te verwaarlozen waarde’ wordt verstaan goederen waarvan de intrinsieke waarde niet meer dan € 22 per zending bedraagt.
Dat het nu wel gebeurt heeft dus 99% te maken met china pesten EN een graantje meepikken.

Dus postnl draait op voor de kosten, de kosten worden afgewimpeld op de consumenten en de overheid verdient hier gewoon 100% op.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#13 Bericht door ON7RA »

In België geld het volgende:

Invoerrechten tot 150 € --------- 0€ Een lijst van Invoerrechten, btw en accijnzen vind men bij de douane.
Van 0 tot 22€ geen douane kosten, van 22 tot 150€ - 24€ inklaringskosten, boven de 150€ - 32€ inklaringskosten.

voorbeeld Kostenberekening:
• Aankoopwaarde : 68 euro
• Invoerrechten : 0€
• Verzendkosten : 7 euro
• btw : 21 %
• Inklaringskosten: 24 euro

Berekening invoerrechten:
• Douanewaarde = factuurwaarde van de goederen
(68 euro) + verzendkosten (7 euro) = 75 euro
• Invoerrechten = 0€

Berekening btw bij invoer:
• Maatstaf van heffing inzake btw = de douanewaarde (75 euro) + de invoerrechten (0 euro) = 75 euro
• btw = 21% op 75 euro = 15.75 euro

Totaal te betalen aan bpost:
• Invoerrechten (0 euro) + btw (15.75 euro) + kosten voor douaneformaliteiten (24 euro) = 39.75 euro

• Totale kostprijs 107.75 euro
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#14 Bericht door PA3HMP »

Het is gewoon China pesten, dat zijn ze namelijk nu ook weer op de G7 top aan het bekokstoven.

Uitbuiting en lage lonen in China gaat men echt niet tegen met deze maatregel want alle fabrikanten halen hun onderdelen uit China of hebben er zelfs zelf een fabriek staan.

De EU heeft gewoon een manier verzonnen om de burger bevolking op kosten te jagen, er zelf grof geld aan te verdienen en tegelijkertijd China te pesten, lang leve de EU (KOTS)

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#15 Bericht door PD0JDG »

Houdt deze nieuwe regel in dat er ook strenger gelet gaat worden op geldige CE markering?

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Ik heb een aantal producten met CE markering, maar een conformiteistverklaring is niet te vinden.

Plaats reactie