Belgie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Belgie

#1 Bericht door andreph5c »

Vraag als je in Belgie bent met een nl zendmachtiging en je hebt een portofoon bij je met 2 en 70 cm band en in het geheugen staan naast 2 en 70 cm ferquentie’s ook ferquentie’s in buiten de amateur banden ( luchtvaart en scheepvaart ) ben je dan strafbaar, aangezien scanners in Belgie verboden zijn hoe zit het precies met portofoons die meer kunnen ?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Belgie

#2 Bericht door elsinga »

Het gaat in België in elk geval om het luisteren naar andere gebruikers dan zendamateurs, CB en PMR446 (en wielrennen, als je een vergunning hebt). Dus daar moeten ze je niet op betrappen. Je moet dan snel van de illegale ontvangst naar een zendamateurfrequentie kunnen en hopen dat ze daarna niet je porto gaan inspecteren.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Belgie

#3 Bericht door ON5GM »

elsinga schreef: 06 jun 2021, 09:22 en hopen dat ze daarna niet je porto gaan inspecteren.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die mij na 25 jaar eens gecontroleerd heeft hier in Belgistan
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Belgie

#4 Bericht door ON7IR »


Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Belgie

#5 Bericht door PA3HMP »

ik heb in 25+ jaar in Belgie ook nog nooit een controle gehad.
daarnaast is het makkelijk de porto uit te zetten, op heterdaad betrappen zal dus zeer moeilijk zijn

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Belgie

#6 Bericht door pe1hzg »

's lands wijs, 's lands eer.
Laten we gewoon respectvol zijn naar de spelregels die daar gelden.

Het is niet verplicht je scanner/portofoon mee te nemen; als het wissen van je scannerkanalen zo'n probleem geeft, waarom laat je 'm dan niet gewoon thuis?

Ik denk niet dat we als zendamateurgemeenschap bekend moeten worden als mensen die dit soort grenzen opzoekt. Wees een ambassadeur!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Belgie

#7 Bericht door pc1mb »

Wijze woorden. Aparte spelregels blijven het wel, internationaal gezien...

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Belgie

#8 Bericht door PA1EJO »

https://www.un.org/en/about-us/universa ... man-rights

Article 19
Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

De eerste die in België aangehouden wordt omdat hij/zij zat te luisteren naar frequenties die voor hem 'verboden waren' moet ik nog tegen komen, ik zou op dat moment erop wijzen dat een Belgische regel in strijd is met artikel 19 van de universele verklaring van de rechten van de mens. En als dat zo is dan heeft België er een internationaal probleem erbij.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Belgie

#9 Bericht door on4avt »

PA1EJO schreef: 07 jun 2021, 09:31 https://www.un.org/en/about-us/universa ... man-rights

Article 19
Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

De eerste die in België aangehouden wordt omdat hij/zij zat te luisteren naar frequenties die voor hem 'verboden waren' moet ik nog tegen komen, ik zou op dat moment erop wijzen dat een Belgische regel in strijd is met artikel 19 van de universele verklaring van de rechten van de mens. En als dat zo is dan heeft België er een internationaal probleem erbij.
Ik stel voor dat je het eens test ! Neem je toestel mee, stel je op naast een politie bureau en luister mee en zet het toestel op hoog niveau . Wacht tot er een agent voorbijkomt en roep die dan even om te komen meeluisteren. Dan kan je dit artikel aan hem tonen en daarna samen binnengaan om uit te spitten wat er kan of niet kan. Kom dan hier even terug met de uitslag. dan weten we met zekerheid hoe het zit. Ik weet het nu al.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Belgie

#10 Bericht door on4avt »

elsinga schreef: 06 jun 2021, 09:22 Het gaat in België in elk geval om het luisteren naar andere gebruikers dan zendamateurs, CB en PMR446 (en wielrennen, als je een vergunning hebt). Dus daar moeten ze je niet op betrappen. Je moet dan snel van de illegale ontvangst naar een zendamateurfrequentie kunnen en hopen dat ze daarna niet je porto gaan inspecteren.
Zelf gaan ze je porto niet inspecteren, ze halen er de bevoegde diensten bij. Tot dan ben je immobiel.Ik heb het meegemaakt.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Belgie

#11 Bericht door Rene - pg3r »

PA1EJO schreef: 07 jun 2021, 09:31 Article 19
Artikel 10 EVRM. Lees ook Lid 2 aandachtig.

https://www.nvj.nl/balie-persvrijheid/artikel-10-evrm

Cor - PA4Q
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Belgie

#12 Bericht door Cor - PA4Q »

Om de vraag even uit te breiden, weet iemand hoe dat in Frankrijk geregeld is?

Cor - PA4Q

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Belgie

#13 Bericht door PA2S »

Om de vraag even uit te breiden, weet iemand hoe dat in Frankrijk geregeld is?
Geen idee, ik heb een 2e QTH in Frankrijk en neem mijn all band transceivers gewoon mee.

Gewoon onder de radar blijven en je vasthouden aan "Il est interdit d'interdire." (Het is verboden te verbieden).

:-)

Henk

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Belgie

#14 Bericht door PA3OZB »

Ja, ook hier geen probleem in France. Neem ook al mijn tranceivers mee. En zelfs bij verkeerscontroles kijken e niet om naar mijn Icom id-4100. Die toch prominent aanwezig is in de auto.

En ook een Franse Call aan deze zijde F4VSZ
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Belgie

#15 Bericht door PA1EJO »

Welkom in Utopia, waar de overheid zich meent te kunnen bemoeien wat ik ontvang. Ik moet er bijna om grinniken.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie