Vraagstuk

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagstuk

#16 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 06 mei 2021, 21:11 Agentschap Telecom heeft in 2020 het mee laten nemen van examenopgaven verboden. Dat geldt voor alle examens (zowel maritieme als de zendexamens) waarvoor Agentschap Telecom verantwoordelijk is. SRE (en ook de organisaties die de maritieme examens organiseren) mogen de examenvragen sinds die tijd niet meer meegeven aan de kandidaten. Niet meegeven van de examens is dus geen keuze van de SRE.
Dank Gert, heldere toelichting en uitleg. Blijft de vraag wat de beroeps- bezwaar procedure is indien je het niets bent met examenuitslag. Op site van AT kan ik niets vinden. In de uitnodiging (bij mijn N-examen) kan ik daar niets over vinden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraagstuk

#17 Bericht door Gert_PA2LO »

Op site van AT kan ik niets vinden. In de uitnodiging (bij mijn N-examen) kan ik daar niets over vinden.
Dat is een juiste vaststelling. Feitelijk moeten we hiervoor teruggrijpen op wat in artikel 2 (lid 1 en 3) van de Examenregeling Frequentiegebruik 2008 is opgenomen:

1. De Minister stelt de examenopgaven en de daarbij behorende juiste antwoorden vast.
2. De Minister kan zelf examens afnemen.
3. De Minister stelt voor elke deelnemer het resultaat van het examen vast.

Het juiste loket om bezwaar te maken tegen een examenvraag en/of antwoord is, op basis van de regelgeving, dus de minister.

De vraag is dan natuurlijk hoe je bezwaar kan maken als je niet meer kan nagaan wat de vraag en het antwoord was. Deze vraag is door de SRE (en de verenigingen) direct bij de aankondiging dat examens niet meer meegenomen mogen worden neergelegd. Dit is helaas echter nog "work in progress". Het wordt als onderdeel van het onderzoek dat Agentschap Telecom doet naar het verbeteren van haar dienstverlening rondom examens meegenomen.

Het goede nieuws voor kandidaten is dat de SRE de door AT samengestelde examens controleert voorafgaand aan het examen. Als er écht foute vragen in zitten dan wordt hierover door SRE direct met Agentschap Telecom geschakeld en kan het Agentschap besluiten om een vervangende vraag in het examen op te nemen. Dit is uiteraard geen vervanging voor het kunnen indienen van een bezwaar maar zorgt er wel voor dat de kans op bezwaar moeten maken een stuk kleiner wordt.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Vraagstuk

#18 Bericht door PA5COR »

De vraag rijst hoever het verbieden van het meenemen van de vragenlijst legaal is.
Het is een examen waarbij je persoonlijke gegevens achterlaat en die dus eigenlijk van jou zijn en controle er moet op uit kunnen oefenen.
( Europees recht)
Je moet altijd kunnen controleren of de vragen en je antwoord kloppen met de uitslag, door de vragenlijst niet meer mee te kunnen nemen is die controle niet meer mogelijk, en dat kan dus eigenlijk niet. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vraagstuk

#19 Bericht door pc1mb »

Ik vind het wel een wat wantrouwig uitgangspunt om nog vóór je examen uitgebreid de bezwaar mogelijkheden te onderzoeken en er al over te gaan mopperen.

Op school kreeg ik ook gewoon een toets, een uitslag en daar had je het mee te doen... Ook die mocht ik heus niet allemaal meenemen anders moest ie elk jaar nieuwe opgaven bedenken...

Gewoon zorgen dat je de stof goed begrijpt en vooral de vragen goed lezen, bedacht zijn op wat rare vraagstelling hier en daar, en dan kom je er wel toch? Heb je met dat hele bezwaar proces niks te maken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vraagstuk

#20 Bericht door pc1mb »

PA5COR schreef: 07 mei 2021, 07:31 De vraag rijst hoever het verbieden van het meenemen van de vragenlijst legaal is.
Het is een examen waarbij je persoonlijke gegevens achterlaat en die dus eigenlijk van jou zijn en controle er moet op uit kunnen oefenen.
( Europees recht)
Je moet altijd kunnen controleren of de vragen en je antwoord kloppen met de uitslag, door de vragenlijst niet meer mee te kunnen nemen is die controle niet meer mogelijk, en dat kan dus eigenlijk niet. :mrgreen:
De vragenlijst bevat geen persoonsgegevens hoor. Je antwoorden ook niet - alleen je naam erboven.

Inzage in de uitslag is ook verplicht, want die is ook specifiek bij jou als persoon geregistreerd. Ook hebben ze een inspanningsverplichting om een onjuiste uitslag te corrigeren volgens het juistheid beginsel. Maar geen verplichting om jou alle middelen ter beschikking te stellen om de uitslag zélf te verifiëren. Ze moeten zélf zorgen voor juistheid. Wat jij op kan vragen, zwaaiend met Europees recht, strekt niet verder dan persoonsgebonden gegevens en dat zijn de opgaven niet.

Je zou hoogstens nog naar Wet Openbaarheid van Bestuur kunnen kijken.

Of gewoon zorgen dat je de stof goed genoeg kent dat je niet in hoge bomen hoeft te klimmen om het examen te halen natuurlijk ;)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraagstuk

#21 Bericht door Gert_PA2LO »

Het is een examen waarbij je persoonlijke gegevens achterlaat en die dus eigenlijk van jou zijn en controle er moet op uit kunnen oefenen. ( Europees recht)
Zoals één van mijn professoren altijd al zei: "Of iets zo is, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval."

Het Nowak-arrest (2018) waarnaar je verwijst is n.a.v. het besluit van het Agentschap zeker aan de orde geweest. Er is echter een groot verschil tussen de situatie in het arrest en de zendexamens: in de casus Nowak was er immers geen sprake van multiple choice vragen maar van open vragen.

Betoogd kan worden dat aan het zetten van een kruisje geen natuurlijk persoon kan worden geïdentificeerd. En omdat bij het nakijken slechts aangevinkt wordt of een kruisje op de goede plek staat of niet kan ook gesteld worden dat het examen geen informatie over de persoon bevat vanuit de correctoren. Dat is een wezenlijk andere situatie dan de casus Nowak en die daarmee ook kan leiden tot een andere conclusie.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Vraagstuk

#22 Bericht door pc1mb »

Ook het Nowak arrest (kende ik nog niet...) gaat zo te zien alleen over antwoorden + correctie notities, oftewel alles wat persoonsgebonden is, en niet de opgaven.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraagstuk

#23 Bericht door Gert_PA2LO »

Ik sloeg ook aan op de stelling "Het is een examen waarbij je persoonlijke gegevens achterlaat en die dus eigenlijk van jou zijn en controle er moet op uit kunnen oefenen. ( Europees recht)" wat inderdaad gaat over de antwoorden.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagstuk

#24 Bericht door PH7R »

Met of zonder meenemen van examens het blijft vreemd dat er geen "beroeps / bezwaar" protocol is opgesteld door AT. Volgens mij toch een wezenlijk onderdeel van een examenregeling.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraagstuk

#25 Bericht door Gert_PA2LO »

Die mening deel ik.

In de voorgaande Examenregeling Frequentiegebruik (Staatscourant 230, Regeling van 25 november 1998) was het beroeps/bezwaar-protocol wel duidelijk opgenomen. In artikel 10 om precies te zijn:

Artikel 10
1. Een kandidaat wordt binnen dertig dagen na het afleggen van het examen door de commissie geïnformeerd omtrent de uitslag daarvan.
2. Over de uitslag en de inhoud van het examen wordt niet gecorrespondeerd. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraagstuk

#26 Bericht door PA3DJS »

pc1mb schreef: 07 mei 2021, 07:35 Ik vind het wel een wat wantrouwig uitgangspunt om nog vóór je examen uitgebreid de bezwaar mogelijkheden te onderzoeken en er al over te gaan mopperen.

Op school kreeg ik ook gewoon een toets, een uitslag en daar had je het mee te doen... Ook die mocht ik heus niet allemaal meenemen anders moest ie elk jaar nieuwe opgaven bedenken...

Gewoon zorgen dat je de stof goed begrijpt en vooral de vragen goed lezen, bedacht zijn op wat rare vraagstelling hier en daar, en dan kom je er wel toch? Heb je met dat hele bezwaar proces niks te maken.
Ik ben toch twee keer heel blij geweest met een inzagemogelijkheid om een heel eenvoudige reden.
Meestal wist ik ongeveer wat voor cijfer ik ging halen. In de twee gevallen was een deel van de antwoorden gewoon niet beoordeeld, en dan mis je aardig wat punten. Onder tijdsdruk gaat er weleens wat mis, en dan kan in je voordeel of in je nadeel uitpakken.

Een andere keer dacht ik hooguit een zes te hebben, maar was het een acht komma nog wat. Dat tentamen was gewoon niet te maken, veel te veel voor de tijd die er voor stond. Naar de leraar met de opmerking of er niet een verwisseling was opgetreden. Dat was er niet, toevallig hier en daar goed gegokt, en de beoordelingscriteria waren aangepast.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagstuk

#27 Bericht door pe1hzg »

En mischien moeten we eens bedenken hoe dit gaat. Ieder jaar zijn er (slechts) een paar honderd kandidaten voor het examen. Voor zo'n examen moet van alles geregeld worden: zaal, surveillanten, examenpapieren, administratie.

Als ik uitga van 500 kandidaten (a EUR 77,-) dan zijn de inkomsten EUR 38500. Per jaar.

Van dat geld, onder aftrek van zaal enzovoort, moet er dan ook iemand zijn die de de examen-opgaven maakt, de opgaven test (zijn ze duidelijk?), enzovoort.

Vroeger was de examencommissie een zaak waar de amateurverenigingen een hoop voor deden. Dankzij gedoe elders mag dat niet meer en is het een officiele overheidstaak zoals eerder in deze thread besproken. Niet met vrijwilligers maar met mensen die gewoon betaald moeten worden. Met de inkomsten hierboven geschetst is het een hele magere deeltijdbaan.

Dan is het kunnen her-gebruiken van de examenvragen belangrijk om het werk van de overheid te beperken en examens mogelijk te houden.

In de tijd dat ik examen deed, waren we met 2000 man of zo tegelijk op examen. Geen idee, maar voldoende om de jaarbeurshal te vullen. Een tegenwoordige sessie heeft 30 deelnemers en voor diezelfde 30 deelnemers moeten er vragen gemaakt worden, vragen getest, ....

En laten we absoluut niet het vele harde werk van SRE vergeten. De overheid maakt de examens, SRE regelt alles, alles, alles eromheen. Er is een tijd een opleidingsinstituut geweest die ook examens deed maar die zijn gestopt want het kon absoluut niet uit. We moeten SRE heel erg dankbaar zijn dat er examens mogelijk zijn op dit moment.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Vraagstuk

#28 Bericht door pe5t »

De SRE is geen overheidsinstelling en dus vallen haar besluiten niet zonder meer onder de AWB. Ook de WOB is niet van toepassing.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagstuk

#29 Bericht door pe1hzg »

pe5t schreef: 07 mei 2021, 09:55 De SRE is geen overheidsinstelling en dus vallen haar besluiten niet zonder meer onder de AWB. Ook de WOB is niet van toepassing.
Ik geloof niet dat je het begrijpt. Wat SRE regelt is het organiseren, zorgen dat er een zaal is met stoelen en tafels, een lijst met deelnemers en dat examengeld geind is. De inhoud van de examens is niet iets wat SRE regelt. Ik zie niet wat je met een WOB zou willen doen (en nee, dit kan niet).
SRE zijn een aantal hardwerkende vrijwilligers die ervoor zorgen dat examens ueberhaupt mogelijk zijn!

Maar ga vooral door met het moeilijk maken van examens. Als AT hierdoor een aantal FTE's aan moet nemen om dit te regelen, dan zullen ze die FTE's doorbelasten aan de examenkandidaten. En dan kost een examen niet langer een portofoon, maar een grote, uitgebreide multibandtransceiver. De wet stelt geen limiet aan wat een examen moet kosten, en als AT heel veel kosten moet maken zal dat uit de tarieven gaan blijken.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Vraagstuk

#30 Bericht door Gert_PA2LO »

Als ik uitga van 500 kandidaten (a EUR 77,-) dan zijn de inkomsten EUR 38500. Per jaar.
Dat is een te positieve inschatting: sinds haar oprichting in 2008 heeft SRE geen enkel jaar 500 kandidaten mogen examineren. Rond de 400 kandidaten per jaar is een realistischer aantal (zie voor verdere onderbouwing de grafiek op pagina 462 van Electron, Okotober 2020, jaargang 75). Het tarief voor een examen bedraagt € 71,- (2021). De tarieven worden overigens door de overheid vastgesteld, SRE heeft hier geen inspraak in.
Er is een tijd een opleidingsinstituut geweest die ook examens deed maar die zijn gestopt want het kon absoluut niet uit.
Dat inzicht is precies de reden waarom de verenigingen in 2008 aan de wieg hebben gestaan van de SRE: om daarmee te kunnen garanderen dat er nog examens afgenomen kunnen worden. Sinds dat moment zelfs niet maar 2x per jaar zoals toen AT het zelf nog organiseerde, maar 6x per jaar (en door de beperkingen van corona dit jaar zelfs nog vaker...)
We moeten SRE heel erg dankbaar zijn dat er examens mogelijk zijn op dit moment.
Ik zal de dank overbrengen volgende week zaterdag tijdens de examens in Leeuwarden. :wink:

Plaats reactie