Pagina 1 van 3

Vraagstuk

Geplaatst: 04 mei 2021, 20:46
door PD0LEO
Beste mede-amateurs,


Kan iemand mij deze uitleggen.....kom er niet (meer) uit.
Ik weet het antwoord maar zie graag de uitleg.

Een foto plaatsen lukt niet en kan ook geen url produceren.
Het betreft het F examen van 17 mei 2017 en dan opgave 23.

bvbd,

Leo

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 04 mei 2021, 20:51
door PH7R
Ik help je even:
Knipsel.PNG
1 = 1 K/ 2K = 0.5 geeft Uuit van 0.5*Uin1 = -1Volt
A2 = 1K/ 3K = 0.333 geeft Uuit van 0.333 *-5 = +1.66 V negatief
A1+A2 = -1+1.66 =ca 0.7 V

Toevallig ook bezig voor 26 mei as?

aanvulling: goede uitleg https://www.youtube.com/watch?v=tf5PPmiTpbE&t=73s

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 04 mei 2021, 21:15
door PD0LEO
Nee, dat niet.
Ik heb dat papiertje reeds maar kon deze niet meer oplossen.
Bedankt voor je reactie en uitleg...ik snap hem weer :-).
Mijn inlognaam is echter mijn oude call.....zal het veranderen ;-)

btw....heel veel succes in mei met je examen!
Hoe krijg jij trouwens een afbeelding in je bericht? Kon het niet vinden....

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 04 mei 2021, 22:32
door Ton_O_E

Code: Selecteer alles

[img]url naar het plaatje[/img]

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 05 mei 2021, 07:41
door PE2AAB
Of onder je 'post' venster op het tabblad 'Bijlagen' klikken. Je kunt daar vervolgens bestanden uploaden.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:03
door sottezero
Tja, de tekening is erg onhandig en niet volgens de regels maar in feite niets meer dan een spanningsverdeler die een opamp aan stuurt.
Uitgangspanning 0.66666666 volt... 0.7 volt vind ik dan weer zo'n net-niet antwoord.
Noem me autistisch maar als je 0.7 gebruikt vind ik dat het ook 0.69 of misschien 0.71 mag zijn maar niet 0.666... :roll:

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:13
door PH7R
sottezero schreef: 06 mei 2021, 19:03Noem me autistisch maar als je 0.7 gebruikt vind ik dat het ook 0.69 of misschien 0.71 mag zijn maar niet 0.666... :roll:
👍 helemaal eens.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:14
door pc1mb
0,7 is gewoon afgerond op één significant cijfer. Niks mis mee. De weerstanden en spanningen zijn immers ook met één cijfer gegeven.

Zo opgeschreven mag 0,7 alles zijn van 0,65 tot 0,749999....

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:18
door PH7R
Maar dan moet je mi de andere antwoorden ook met ,0 schrijven.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:28
door pc1mb
Dat zou kunnen ja, anders zou je nog kunnen aanvoeren dat 1 ook goed is, omdat 1 strikt genomen de afronding van 0,5 t/m 1,4999 kan zijn... Maar zo flauw moeten we maar niet doen.

In elk geval geven ze nu nergens een cijfer te veel.

Want stel nou dat dit allemaal 5% weerstanden zijn? Wat is dan de maximum en minimum uitgang spanning?

Ik bedenk de opgaven waar je bij staat hoor :wink:

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 19:40
door PH7R
pc1mb schreef: 06 mei 2021, 19:28Ik bedenk de opgaven waar je bij staat hoor :wink:
Aanmelden om examen opgaves te moderniseren :mrgreen:

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 20:08
door PA3DJS
PD1RM schreef: 06 mei 2021, 19:18 Maar dan moet je mi de andere antwoorden ook met ,0 schrijven.
Dat is juist wat in de praktijk (wetenschap en techniek) meestal niet gebeurt, vooral als resultaten relatief ver uit elkaar liggen.

Je kan in een toepassing een weerstand van 1.2 Ohm hebben, en een weerstand van 3.3 MOhm. Die 3.3 MOhm schrijft men dan niet uit als 3300000.0 Ohm omdat die 1.2 Ohm weerstand op ééntiende nauwkeurig opgeschreven is.

Als ik ergens 5.2 V zie staan, hou ik in mijn hoofd dat de spanning kan (of mag) liggen tussen 5.15 en 5.24 V, tenzij apart een tolerantie is gegeven. Staat er 5.200 V, dan heb je het over een veel geringe spreiding (5.1995 tot 5.2004 V).

Over voorstellen voor examenopgaven
Op de HTS zei een keer een leraar (mechanica, massa-veersystemen en zo), maken jullie de opgaven, dan selecteer ik er een stel uit voor het tentamen. Mijn eerste gedachte was: "dan halen we allemaal een voldoende als je de aspirant vragen met elkaar deelt". Dynamica leunt nogal erg op differentiaalvergelijkingen, en dat vindt niet iedereen leuk.

Wat bleek: De respons viel hem tegen, maar de opgaven die hij kreeg waren zodanig dat hij weinig voldoende resultaten verwachtte... Achteraf snapte ik dat wel.

Ik zou er overigens best over mee willen denken.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 20:26
door PH7R
PA3DJS schreef: 06 mei 2021, 20:08Ik zou er overigens best over mee willen denken.
Uit ervaring (examens NIVRA - accountancy) kan ik zeggen dat het maken van goede opgaves niet eenvoudig is.

Wat ik niet snap waarom SRE niet meer toestaat dat examens meegenomen mogen worden (afgezien of dit juridisch bij een erkend examen houdbaar is). Op de diverse forums aantal redenen gelezen, maar toch weinig steekhoudend.

Tevens waarom niet overschakelen op Amerikaans systeem (volgens mij ook in UK en Dld) van gestandaardiseerde database pool van vragen.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 20:58
door PA3DJS
Over niet meer meenemen. Dat is wel jammer voor uitleg achteraf door de curcusleiders, en ik weet niet hoe nu de bezwarenprocedure verloopt als je het niet eens bent met de uitslag.

opgaven maken
Mee eens, opgaven maken is een heel serieuze taak.

Re: Vraagstuk

Geplaatst: 06 mei 2021, 21:11
door Gert_PA2LO
Wat ik niet snap waarom SRE niet meer toestaat dat examens meegenomen mogen worden (afgezien of dit juridisch bij een erkend examen houdbaar is). Op de diverse forums aantal redenen gelezen, maar toch weinig steekhoudend.
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen voordat zaken een eigen leven gaan leiden:

- Niet de SRE maar het Agentschap Telecom is verantwoordelijk voor de examenvragen. Agentschap Telecom beheert ook de vragendatabase en stelt daaruit de examens samen.
- SRE zorgt ervoor dat er examens georganiseerd worden: zij regelt de examenlocaties, zorgt ervoor dat kandidaten zich kunnen inschrijven voor een examen, nodigt de kandidaten uit, zorgt voor surveillanten tijdens het examen, zorgt ervoor dat (op basis van het aangeleverde examen door AT) de examenboekjes en examenformulieren gedrukt worden, controleert de identiteit van de examenkandidaten, kijkt de gemaakte examens na, geeft de resultaten van kandidaten door aan Agentschap Telecom én informeert de kandidaten over de uitslag. (en ja...dat wordt allemaal volledig gedaan door vrijwilligers!)
- Agentschap Telecom heeft in 2020 het mee laten nemen van examenopgaven verboden. Dat geldt voor alle examens (zowel maritieme als de zendexamens) waarvoor Agentschap Telecom verantwoordelijk is. SRE (en ook de organisaties die de maritieme examens organiseren) mogen de examenvragen sinds die tijd niet meer meegeven aan de kandidaten. Niet meegeven van de examens is dus geen keuze van de SRE.