Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#16 Bericht door Gert_PA2LO »

Het script op PI4RAZ heeft gekeken naar de status van roepletters in het callbook. Daarbij is vastgesteld dat van de één op de andere week het aantal geregistreerde roepletters met de status “uitgegeven en actief” beduidend lager was dan voorheen.
Letterlijk schrijft PI4RAZ daarover: “… dat we dus in 1 week van 13.254 actieve amateurs teruggegaan zijn naar 12.188.”

PI4RAZ heeft aangenomen dat het aantal roepletters in het callbook met de status “uitgegeven en actief” (13.254) gelijk is aan het aantal actieve amateurs. Dat zou je namelijk ook mogen verwachten als de status “uitgegeven en actief” is.

Echter hier wringt de schoen: in de officiële publicaties van Agentschap Telecom wordt al jaren melding gemaakt van een beduidend lager aantal registraties. In 2018 waren dit er bijvoorbeeld 12.582. Zie hiervoor het overzicht in https://magazines.agentschaptelecom.nl/ ... ndamateurs.

Recente cijfers vanuit het Agentschap heb ik niet kunnen achterhalen, maar kijkend naar het aantal kandidaten dat jaarlijks examen doet én het feit dat sinds 2014 het aantal registraties een dalende trend heeft laten zien, acht ik het onwaarschijnlijk dat de 13.254 “uitgegeven en actieve” registraties in het callbook de werkelijk actuele situatie weergaf. Conclusie: het callbook was niet actueel.

Die conclusie kan je ook trekken als je de door PI4RAZ vervallen roepletters bestudeert. Dit zijn veelal roepletters en registraties van amateurs die S.K. zijn, nieuwe roepletters hebben aangenomen óf zelf hun registratie hebben beëindigd. Blijkbaar zijn deze registraties op één moment via een script in het callbook omgezet van “uitgegeven en actief” naar “inactief”. Met als gevolg de door PI4RAZ geconstateerde afname.

De titel die PI4RAZ heeft gebruikt bij haar artikel (“1.066 amateurs weg in één week") was niet handig, maar wel begrijpelijk vanuit haar veronderstelling dat het callbook de actuele situatie zou moeten weergeven. Beter was geweest “1.066 registraties weg in één week”.

Het goede nieuws: we hebben dus niet van het één op het andere moment een groot aantal amateurs minder. De 12.188 amateurs die (op het moment van de vergelijking door PI4RAZ) als "uitgegeven en actief" in het callbook staan, corresponderen met het aantal actieve amateurs zoals Agentschap Telecom deze vermeld.


Dat het artikel vervolgens tot speculaties heeft geleid heeft de maken met een samenloop van omstandigheden: op het moment dat PI4RAZ haar artikel publiceerde had het AT ook te maken met een storing in het gebruikersregister. En in de periode van het artikel werden er ook facturen voor frequentiegebruik verzonden. Die zaken hebben alleen niets te maken met het omzetten van statussen in het callbook.

Het stellen van een kamervraag kost ongeveer € 3.750,- volgens berekeningen van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Geld dat in dit geval weggegooid geld is. Niets aan de hand...

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#17 Bericht door PA0BAK »

PA3CQN schreef: 05 mei 2021, 12:29Is het rondgegaan in de een of andere twitter/facebook club.
In ieder geval in meerdere Feestboek groepen.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#18 Bericht door pc1mb »

Goed dat je even zélf reageert. Dank daarvoor, verhelderend! Maar daarom ga ik nog niet aardig zijn in mijn mening hierover.
PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 08:26 er is over gediscussieerd waardoor dat nou kwam (niet met mij overigens, maar dat terzijde)
Je schreef dit op de website ook. Verderop merk je vanalles op wat je niet gehoord hebt. Je legt de verantwoordelijkheid bij een ander. Maar als "Frank" zonder call of contactgegevens ben je zélf moeilijk bereikbaar. Verwijt dan niet een ander dat je zélf niet bereikbaar wilt zijn. Bovendien draag jij zelf de verantwoordelijkheid voor jouw publicaties. Niet anderen omdat ze niet voldoende moeite zouden doen om jou te corrigeren.

Was je ook maar zo voorzichtig met andermans callsigns, dan was dit niet gebeurd.
PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 08:26 En voor de azijnzeikers onder de amateurs: ik ga ook niet stoppen met mijn analyses.
De beste technici zijn meestal koppig, maar als je na dit gelazer tot de tweede kamer toe, onverminderd en onaangepast doorgaat met voorbarige conclusies publiceren uit haperende gegevensstromen, zou ik dat eerder hardleers dan koppig noemen. Leer hiervan wat de impact van zulke publicaties kan zijn en denk vervolgens nog eens na wat je publiceert, in plaats van alle schuld bij een ander te leggen.

Het is sowieso niet leuk om je callsign in het openbaar te zien met een lijst voorbarige, ondoordachte conclusies erbij. Als dat al niet illegaal is, is het op z'n best irritant.

Overigens valt het nog maar te bezien of een callsign echt geen persoonsgegeven is in de zin van de AVG. Ik zal het voor de grap eens voorleggen aan de data protection officer op het werk. Een telefoonnummer en e-mail adres is dat namelijk wél, en ook die zijn niet herleidbaar tot een persoon als je ze zelf zorgvuldig geheim houdt. Dat argument gaat dus niet op.

Zelfs een ip-adres geldt tegenwoordig altijd als een persoonsgegeven, ook al heb je de provider nodig om er een persoon of personen bij te vinden. Bovendien is er geen sprake van een sterke 1 op 1 relatie zoals bij callsigns, en dan nóg...

Callsigns die (op special/club calls na) strikt 1op1 persoonsgebonden zijn, lijken mij eigenlijk juist een no-brainer. Alsof je je sofi nummer ineens op een lijst wanbetalers ziet staan bij de belastingdienst. Dat is toch ondenkbaar? Ookal is een sofi nummer niet openbaar te herleiden tot NAW gegevens.

Ook geldt hier nog databankrecht: je mag niet altijd zomaar een andere website leeg trekken en de data gebruiken, combineren en publiceren alsof het je eigen data is. Als het daarnaast nog persoonsgegevens zijn ook, hoop ik voor je dat er geen goeie advocaat in het lijstje van 1066 stond, anders ben je goed de Sjaak: de boetes zijn niet mals. De tijd dat alles mocht op het internet is echt voorbij...
PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 08:26 Er zijn meer hobbies dan het zendamateurisme en data-analyse is er voor mij een van.
Beslist een leuke hobby, maar data analyse begint met betrouwbare bronnen want garbage in = garbage out. Sanitize your inputs... En als je je (duidelijk) ook niet verdiept hebt in de juridische kant, ben je op z'n best een absolute beginner, als data analist. Geeft niet, maar dan helpt het wel als je ervoor open staat om iets te leren...

Trouwens is het sowieso niet leuker om nieuwe dingen te bedenken, dan om vast te houden aan een matig werkend oud crontab scriptje?

Ik raad je aan die hobby op niet-persoonsgegevens te oefenen. Me dunkt dat daar in deze tijd voor een hobby analist genoeg te doen is. Je wordt dóódgegooid met cijfers en het meeste is open data. Kun je heel wat leuk(er)s mee doen...

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#19 Bericht door PA0BAK »

pc1mb schreef: 05 mei 2021, 13:59 Overigens valt het nog maar te bezien of een callsign echt geen persoonsgegeven is in de zin van de AVG.
Je zou bijna zeggen van wel, maar ........
Het kenteken van een auto is ook een persoonsgegeven en valt onder de AVG.
Een kenteken vervalsen is dan ook strafbaar.
Maar wanneer ik mij voordoe op internet als PE1AAA, ben ik niet strafbaar, maar je kunt mij dan alleen ontmaskeren via een hele grote omweg.
Zijn er misschien juristen die meelezen?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#20 Bericht door pc1mb »

PA0BAK schreef: 05 mei 2021, 14:17 Een kenteken vervalsen is dan ook strafbaar.
Al langer en om heel andere redenen, apart vastgelegd in de wet. Moeilijk vergelijkbaar dus.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#21 Bericht door pc1mb »

Ik zal het es vragen aan de DPO, die juridisch geschoold is op dit punt.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#22 Bericht door pa1bvm »

misschien kunnen er ook eens kamer vragen gesteld worden over de toename van storing door apparaten die niet als zender zijn ontworpen.
LEDlampen , Voedingen , Zonnepaneel, draadloze oplader , computer , router , etc etc ..
Wij als amateurs ervaren dat als lastig , vervelend , jammer...maar...
Er zijn ook professionele gebruikers die door deze storing elkaar niet of minder goed kunnen bereiken
of komt er er straks een extra waarschuwing ..
" als u mobiel met 112 wilt bellen voor een noodbericht doe dan even die LED tuinverlichting uit ..."

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#23 Bericht door PA1AIS »

PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 12:12
PA1AIS schreef: 05 mei 2021, 10:58 En heb je AT zelf al gevraagd om een reactie, of ben je bang dat ze argwaan krijgen ivm je script?
Nee, ik vind het ook niet zo interessant. Het is ook nog steeds niet zeker dat het niet klopt. Daarom snap ik de Kamervragen ook niet. Dat doe je bij misstanden. Maar misschien is het achterstallig onderhoud in de administratie. Ook dat is weer giswerk. Uiteindelijk komen ze misschien met een reden voor het verschil. Zoals ik al schreef: ik heb nog van niemand gehoord dat de call onterecht is ingetrokken.
Kijk zo komt de shit in de wereld. Het interessert je niet. Is die website van jou? In ieder geval heeft die website beheerder dus zonder enig speurwerk er iets speculatiefs opgezet en daar dan ook nog een eigen conclusie aan verbonden. Dat lijkt me erg onfris en diep, diep triest.
En des te meer omdat je je in allerlei bochten wringt hier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Wees een vent en neem je verantwoording!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#24 Bericht door PA3CNO »

PA1AIS schreef: 05 mei 2021, 20:14
Kijk zo komt de shit in de wereld. Het interessert je niet. Is die website van jou? In ieder geval heeft die website beheerder dus zonder enig speurwerk er iets speculatiefs opgezet en daar dan ook nog een eigen conclusie aan verbonden. Dat lijkt me erg onfris en diep, diep triest.
En des te meer omdat je je in allerlei bochten wringt hier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Wees een vent en neem je verantwoording!
Tjonge wat een grote muil. Ja, die website is van mij. Ik hou het aantal geregistreerde amateurs bij en daar is niets mis mee. Ik heb geen conclusies getrokken en ik ben ook niet degene geweest die het bij kamerleden aangemeld heeft. Ik wring me niet in bochten en schuif geen verantwoordelijkheden af zoals jij ergens uit schijnt te concluderen. Ook jij gaat voorbij aan het feit dat er 1066 registraties verdwenen zijn (laat ik het nu goed formuleren voor er wéér iemand over de zeik gaat). Dat is geen speculeren, maar een gegeven. Het waarom is inderdaad speculeren, want niemand heeft het antwoord tot nu toe. De VERON suggereerde een ICT probleem maar de nieuwe lijst is net af en die registraties zijn nog steeds weg, dus als het een ICT probleem is, is het er nog steeds - en die veronderstelling is dus kennelijk ook speculatief. Het AT hult zich in stilzwijgen en die is de enige die het antwoord kan geven. Ik heb wat mogelijke oorzaken opgeworpen maar de echte oorzaak is nog steeds in nevelen gehuld. Ik heb er nu wel genoeg over gezegd en ga mezelf niet steeds herhalen. Ik heb uitgelegd wat de achtergrond van alle herrie is en men ziet maar wat men er mee doet. Succes met de hobby en ik ga me aan nuttiger zaken wijden dan op dit soort ongefundeerde oprispingen reageren.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#25 Bericht door PH7R »

En terug naar de kern van het probleem: dalend aantal zendamateurs, toekomstige consequenties en wat kunnen / moeten we hieraan doen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#26 Bericht door pc1mb »

PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 21:47 Ook jij gaat voorbij aan het feit dat er 1066 registraties verdwenen zijn (laat ik het nu goed formuleren voor er wéér iemand over de zeik gaat).
Nee je formuleert het nog steeds niet goed, maar dat komt doordat je niet gewend bent in de spiegel te kijken.

Ze zijn niet per se verdwenen, maar jouw script kan ze niet meer vinden. Dat is wat anders. En de oorzaak daarvan is nog onduidelijk inderdaad. Zíjn ze verdwenen? Of is de ingang die je gebruikt nog steeds stuk, ondanks dat het AT zegt van niet?

Pas als deze amateurs via hun DigiD de registratie óók niet meer zien kunnen ze zich zorgen gaan maken. Een echte analist doet onderzoek. Contacteert er een paar met actieve QRZ profielen ofzo, om navraag te doen. Publiceert pas conclusies als ie redelijk zeker weet wat er aan de hand is. Dan hebben ze namelijk waarde...

Maar jij blijft, in plaats daarvan, met je voeten op tafel je voorbarige conclusies verdedigen. Een ander moet het onderzoek maar voor je doen, om ze te weerleggen. Echt nog een hoop te leren.
PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 21:47 Succes met de hobby en ik ga me aan nuttiger zaken wijden dan op dit soort ongefundeerde oprispingen reageren.
Over grote muil gesproken. Jammer dat je niet open staat voor kritiek, dan leer je dus nooit wat.

Natuurlijk hoeft dat ook niet, als je alles al (beter) weet. Held van je eigen erf.

Publiceer gerust nog een artikel om ons af te doen als ouwe zeurpieten. Dat lucht op. Maar zo lekker om je heen meppen en de schuld bij iedereen leggen behalve jezelf, daar prikt zelfs de gemiddelde lezer wel doorheen...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#27 Bericht door pc1mb »

PD1RM schreef: 05 mei 2021, 21:59 En terug naar de kern van het probleem: dalend aantal zendamateurs, toekomstige consequenties en wat kunnen / moeten we hieraan doen.
Dalend misschien, maar niet met 1066 in één week. Afijn daar komt Frank/3CNO nog wel een keer achter, ookal ligt dat natuurlijk aan een ander en betekent dat beslist niét dat hij het mis had.

Voor groeikansen zijn wel al een heleboel andere topics. Pas nog eentje over promotie...
https://zendamateur.com/viewtopic.php?f ... hilit=Rsgb

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#28 Bericht door PA5COR »

Laatste 7 maanden een Engelse jongen geholpen van foundation, naar intermediate en nu full license te halen met 56 vragen goed van de 58, zelfs de RSGB voorzitter was onder de indruk.
Nummer zoveel die ik naar een licentie heb geholpen meestal in Nederland, niet lullen maar helpen.
Meer zeg ik er maar niet over..... :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#29 Bericht door PA1AIS »

PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 21:47
PA1AIS schreef: 05 mei 2021, 20:14
Kijk zo komt de shit in de wereld. Het interessert je niet. Is die website van jou? In ieder geval heeft die website beheerder dus zonder enig speurwerk er iets speculatiefs opgezet en daar dan ook nog een eigen conclusie aan verbonden. Dat lijkt me erg onfris en diep, diep triest.
En des te meer omdat je je in allerlei bochten wringt hier om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Wees een vent en neem je verantwoording!
Tjonge wat een grote muil. Ja, die website is van mij. Ik hou het aantal geregistreerde amateurs bij en daar is niets mis mee. Ik heb geen conclusies getrokken en ik ben ook niet degene geweest die het bij kamerleden aangemeld heeft. Ik wring me niet in bochten en schuif geen verantwoordelijkheden af zoals jij ergens uit schijnt te concluderen. Ook jij gaat voorbij aan het feit dat er 1066 registraties verdwenen zijn (laat ik het nu goed formuleren voor er wéér iemand over de zeik gaat). Dat is geen speculeren, maar een gegeven. Het waarom is inderdaad speculeren, want niemand heeft het antwoord tot nu toe. De VERON suggereerde een ICT probleem maar de nieuwe lijst is net af en die registraties zijn nog steeds weg, dus als het een ICT probleem is, is het er nog steeds - en die veronderstelling is dus kennelijk ook speculatief. Het AT hult zich in stilzwijgen en die is de enige die het antwoord kan geven. Ik heb wat mogelijke oorzaken opgeworpen maar de echte oorzaak is nog steeds in nevelen gehuld. Ik heb er nu wel genoeg over gezegd en ga mezelf niet steeds herhalen. Ik heb uitgelegd wat de achtergrond van alle herrie is en men ziet maar wat men er mee doet. Succes met de hobby en ik ga me aan nuttiger zaken wijden dan op dit soort ongefundeerde oprispingen reageren.
Het heeft niets met een grote muil te maken, maar met de constatering dat je dus niet, of nog steeds niet, opheldering gevraagd hebt bij AT? En dingen publiceert, met de duidelijk bedoeling dat het de wereld in gaat, waarop je dus kennelijk niet vooraf de moeite genomen hebt om uit te zoeken hoe het zit en wat de oorzaak is.
Het meest dieptrieste is dan dat je dan nog zonder enige scrupules durft te zeggen dat het je niet interesseert!

Bezint eer ge begint.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Beantwoord Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#30 Bericht door Gert_PA2LO »

Ter informatie:
Op 28 mei zijn de gestelde kamervragen over (vermeende) problemen bij de registratie van zendamateurs beantwoord.


2021Z07338

1
Zijn er bij u signalen bekend dat de registratie van zendamateurs bij de Autoriteit Telecom vertraging oploopt?

Antwoord
Dit signaal is gecheckt bij Agentschap Telecom, maar daar is geen vertraging gemeld bij de registratie van zendamateurs.

2
De PvdA-fractie is ter oren gekomen dat ruim 1000 bestaande registraties van zendamateurs zijn ingetrokken waardoor ruim 1800 individuen zonder geldige vergunning uitzendingen verzorgen. Kunt u aangeven of dit klopt? Zo ja, wat is de reden van het intrekken van de registraties?

3
Wanneer komt er een oplossing voor de ruim 1000 zendamateurs die de dupe zijn van het intrekken van de registraties?

4
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het onterecht intrekken van registraties door de Autoriteit Telecom niet weer voorkomt?

Antwoord 2, 3 en 4
Door samenloop van omstandigheden leek het dat er registraties waren ingetrokken. Dit was echter niet het geval. Hieronder schets ik wat is voorgevallen. Betrokken partijen zijn geïnformeerd.

Een door een radiozendamateur gemaakt geautomatiseerd script bevraagt met regelmaat de roepletter-applicatie op de website van het Agentschap Telecom. Roepletter-combinaties worden gebruikt, zodat radiozendamateurs zich kunnen identificeren. De applicatie van het agentschap toont alleen of een roeplettercombinatie is uitgegeven of nog beschikbaar is. De betreffende radiozendamateur publiceert het resultaat van het script op zijn website waardoor de veranderingen in de uitgegeven roeplettercombinaties inzichtelijk worden.

Op donderdag 15 april heeft er een opschoning plaatsgevonden van het databestand van de roepletter-applicatie van het agentschap. Daardoor ‘dacht’ het script dat de opgeschoonde roepletters recentelijk waren ingetrokken. Echter, de opschoning betrof een verwijdering van in het verleden ingetrokken roepletters. De melding van de, onjuist veronderstelde, intrekkingen werd vervolgens gepubliceerd op de website van de betreffende radiozendamateur.

Op 19 april heeft er ook een interne automatiseringsaanpassing bij het agentschap plaatsgevonden. Hierdoor was het die dag niet mogelijk voor radiozendamateurs om na het inloggen in het klantportaal hun gegevens in te zien. Dit in combinatie met de genoemde onjuiste berichtgeving heeft er toe geleid dat een aantal radiozendamateurs dacht dat hun registratie daadwerkelijk was ingetrokken (wat dus niet het geval is).

Op dinsdagmiddag 20 april was het weer mogelijk om de gegevens bij het agentschap in te zien. Het klantcontactcentrum van het agentschap heeft, ook via de website van de amateurvereniging VERON, hierover een bericht uitgegeven en in voorkomende gevallen radiozendamateurs te woord gestaan en gerustgesteld.


(bron: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D20434)

Plaats reactie