Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#16 Bericht door PH7R »

Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 17:27Ik ben het ook wel met je eens dat de focus niet alleen op de jeugd moet liggen. Zoals ik elders al schreef, ik ben 35 maar voel me ook wat jong voor de verenigingen en mis daar wel wat leeftijdsgenoten om de hobby mee te delen. Maar als ik je mag geloven komt het dus goed over 5 jaar :D .
Daarom ook doelgroep benadering, 30 plussers zijn een interessante doelgroep en kunnen ook wat besteden (als ik zie hoeveel er aan bijv racefiets ed wordt uitgegeven - ook eigen ervaring :D ).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

PD1RM schreef: 25 apr 2021, 17:31
Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 17:27Ik ben het ook wel met je eens dat de focus niet alleen op de jeugd moet liggen. Zoals ik elders al schreef, ik ben 35 maar voel me ook wat jong voor de verenigingen en mis daar wel wat leeftijdsgenoten om de hobby mee te delen. Maar als ik je mag geloven komt het dus goed over 5 jaar :D .
Daarom ook doelgroep benadering, 30 plussers zijn een interessante doelgroep en kunnen ook wat besteden (als ik zie hoeveel er aan bijv racefiets ed wordt uitgegeven - ook eigen ervaring :D ).
Klopt,
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#18 Bericht door PE1PQX »

PD1RM schreef: 25 apr 2021, 17:31
Daarom ook doelgroep benadering, 30 plussers zijn een interessante doelgroep en kunnen ook wat besteden (als ik zie hoeveel er aan bijv racefiets ed wordt uitgegeven - ook eigen ervaring :D ).
Of fotografie, 2 jaar terug nog een objectief gekocht ter waarde van een leuke HF all mode tranceiver. (Voor de 'kenners'; een Canon 100-400mm EF L Mk II lens)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#19 Bericht door PH7R »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 19:38(Voor de 'kenners'; een Canon 100-400mm EF L Mk II lens)
:mrgreen: icm Canon 7D, laatste is dit jaar, na 12 jaar, aan vervanging toe. Dus nog meer geld voor hobbies :lol: . Dat is dus een probleem als je nog meer L lenzen hebt. Ben er nog niet helemaal uit om over te stappen op een ander merk. Ook Icom vs Yeasu/Kenwood of Canon-Nikon/ed.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#20 Bericht door PE1PQX »

PD1RM schreef: 25 apr 2021, 19:46 :mrgreen: icm Canon 7D, laatste is dit jaar, na 12 jaar, aan vervanging toe. Dus nog meer geld voor hobbies :lol: . Dat is dus een probleem als je nog meer L lenzen hebt. Ben er nog niet helemaal uit om over te stappen op een ander merk. Ook Icom vs Yeasu/Kenwood of Canon-Nikon/ed.
Hier ook een EOS7d... Waarmee deze ooit vervangen gaat worden is nu nog niet bekend, maar i.d.d.: een Canon.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#21 Bericht door PA3DAT »

Misschien zit er méér toekomst in fotografie, als hobby? :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#22 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef: 25 apr 2021, 20:03 Misschien zit er méér toekomst in fotografie, als hobby? :D :wink:
Ach een hobby is een hobby en mag dus, bij mij, tijd en geld kosten. Maakt het leven leuk. Ga op fotografie forums kijken en je ziet vergelijkbare discussie als op dit forum: welk merk, jeugd, betweters :lol: etc..
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik denk dat een belemmering van onze hobby helaas ook wel het vergunningstels is. Fotografie kun je gewoon mee beginnen, vissen in principe ook, voor een vispas hoef je niet te studeren. Maar onze hobby heeft wel weer een extra drempel waardoor je ook niet zomaar even gaat proberen of het iets voor je is.

Ja op 27mc kun je het proberen.... maar of je daar mensen tegenwoordig nog mee kunt enthousiasmeren weet ik niet. Het heeft in iedergeval niet de aspecten die we hier op het forum opnoemen als voorbeelden waarom onze hobby gaaf is.

Het feit dat we allemaal heel trots zijn op ons examen en te pas en te onpas mensen er op wijzen dat we een heus examen hebben moeten afleggen maakt de hobby natuurlijk niet toegankelijk. Het schrikt mogelijk zelfs af.

Overigens ben ik wel voorstander van een examen hoor . Ik vind niet dat we alles maar vrij moeten geven. Alleen we moeten wel bedenken hoe we voorkomen dat het een belemmering is voor mensen met interesse in de hobby
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#24 Bericht door PH7R »

Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 20:22Overigens ben ik wel voorstander van een examen hoor . Ik vind niet dat we alles maar vrij moeten geven. Alleen we moeten wel bedenken hoe we voorkomen dat het een belemmering is voor mensen met interesse in de hobby
Ook ik ben voorstander van een examen maar ik denk dat je goed met deelexamens voor N en F kunt werken naast bijv huidig examen methodiek. De deelexamens kun je heel goed bij de verenigingen neerleggen met geaccrediteerde examinatoren (vergl US stelsel). Onze hobby bestaat toch oa uit experimenteren, dus waarom proberen we het niet?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#25 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: 25 apr 2021, 20:03 Misschien zit er méér toekomst in fotografie, als hobby? :D :wink:
Als ik me niet vergis zit/zat jij ook op eosdigitaal....?

Maar goed, dit gaat volledig off-topic. ook weer niet handig. (ja ik weet, guilty as charged :lol: )

Het vervelende is dat het internet en aanverwante communicatie mogelijkheden hier in Nederland gewoon goed georganiseerd is en daarmee onze hobby als noodzaak gewoon overbodig is geworden (Sorry DARES, het is gewoon een feit!)
Ik bedoel dat wij in Nederland praktisch overal wel een breedband data verbinding kunnen hebben en zo met één enkele tik met je wijsvinger op een schermpje met iemand anders overal in de wereld kunnen kletsen. Iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone met een 4G (of 5G) connectie.
Wat is dan de lol om uren te luisteren naar ruis dat altijd het zelfde klinkt om in een paar tellen een CW QSO af te roffelen naar bijvoorbeeld Tokelau eilanden (om iets te noemen).

Vanavond heb ik met mijn vrouw nog even een wandelingetje gemaakt en heb daarbij mijn FT-818nd eens aan de schouder gehangen om op de voormalig vuilstort hier in Emmen eens te luisteren of ik op 6m, 2m of 70cm iets kon horen in SSB. Uiteraard tegen beter weten is (zo'n rubber duckie is verre van ideaal voor dit doel) maar gewoon om even wat met je hobby te doen. Wel een FT8-achtig signaal gehoord op 144MHz.
Wel via Coversity nog een QSO gehad met een mobielend OM in de buurt van Assen en daarbij door overige wandelaars vreemd maar toch met een vraagteken aangekeken. (Emmen - Assen is <40km, dus heel erg 'spannend' was dat ook weer niet voor mij.)

Zelf zit ik ook aan een 'field-case' te denken, een koffer met daarin de FT-818nd en FT1XDE, een tunertje, een end-fed en/of arrow-antenne met coax-kabel en eventueel een zonnepaneeltje/ omvormertje om de accu-belasting te verlagen. Mijn vrouw en haar vader willen nog wel eens ergens een wandeling maken in de natuur (als de situatie met mijn gelukkig nog thuiswonende dementerende schoonmoeder het toelaat), dan kan ik ergens aan een picnic tafel wat zitten rommelen 'in the middle of nowhere'. En daarbij natuurlijk wat PR werk doen :wink:

Maar goed, dit is ook een suggestie dat in een ander topic (die ik gestart ben) mooi van pas kan zijn.

Om te beginnen met onze hobby kun je als club-station meerdere open dagen (6x per jaar bijvoorbeeld) houden waarbij bezoekers onder begeleiding van een geregistreerde OM/YL zelf eens een QSO kunnen maken. Het idee van 'youth-day' bijvoorbeeld.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#26 Bericht door pe1br »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 20:59 Om te beginnen met onze hobby kun je als club-station meerdere open dagen (6x per jaar bijvoorbeeld) houden waarbij bezoekers onder begeleiding van een geregistreerde OM/YL zelf eens een QSO kunnen maken. Het idee van 'youth-day' bijvoorbeeld.
Ik zou hier nog veel verder in willen gaan.
Alle afdelingen moeten de middelen hebben om gewoon een open shack te hebben voor beginnende zendamateurs (zoiets als een sportschool waar je tijdens openingstijden terecht kunt en onder begeleiding kunt sporten).

Niet heel fancy maar in elk geval genoeg antennes en een transceivers om van HF tot UHF wat leuke dingen te kunnen doen indien mogelijk een hoekje waar je zelfbouw projectjes maken, de machtiging en het hele proces van leren en examen doen is dan de volgende stap voor als je thuis ook de mogelijkheid wilt hebben om te zenden.
Noem die mensen ook zendamateur vanaf de eerste dag en behandel ze niet als minderwaardig omdat ze dat papiertje niet hebben, sommigen zullen misschien jaren komen en nooit een zendmachtiging halen, even goede vrienden als ze op deze manier onze hobby kunnen beleven.

Dit vergt een hele andere aanpak van de vereniging: elke afdeling zal de mogelijkheid moeten hebben hier een ruimte voor te "regelen", je hebt vrijwilligers met zendmachtiging nodig om dit te faciliteren, deelnemers kunnen dan lid worden na een X aantal bezoeken.
Hoe meer deelnemers hoe meer inkomsten waarmee je meer kunt faciliteren (meer middelen, vaker open, etc) Laat de deelnemer hier ook in mee beslissen.

Dit zou voor een grote groep zendamateurs die zelf geen mogelijkheden meer hebben door wat voor omstandigheden dan ook een geweldige manier kunnen zijn om de hobby opnieuw op te pakken en ook bijvoorbeeld actief te blijven op oudere leeftijd als je zelf niet meer in staat bent een station te onderhouden.

Ik denk dat dit voor geen van de huidige verenigingen mogelijk is.
Simpelweg omdat de leden gewend zijn aan een lage prijs voor je lidmaatschap.
Laten we eerlijk zijn met een contributie van +/- 50 euro per jaar kun je dit niet waarmaken.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#27 Bericht door Yannick PE2YSB »

pe1br schreef: 26 apr 2021, 01:08
PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 20:59 Om te beginnen met onze hobby kun je als club-station meerdere open dagen (6x per jaar bijvoorbeeld) houden waarbij bezoekers onder begeleiding van een geregistreerde OM/YL zelf eens een QSO kunnen maken. Het idee van 'youth-day' bijvoorbeeld.
Ik zou hier nog veel verder in willen gaan.
Alle afdelingen moeten de middelen hebben om gewoon een open shack te hebben voor beginnende zendamateurs (zoiets als een sportschool waar je tijdens openingstijden terecht kunt en onder begeleiding kunt sporten).

Niet heel fancy maar in elk geval genoeg antennes en een transceivers om van HF tot UHF wat leuke dingen te kunnen doen indien mogelijk een hoekje waar je zelfbouw projectjes maken, de machtiging en het hele proces van leren en examen doen is dan de volgende stap voor als je thuis ook de mogelijkheid wilt hebben om te zenden.
Noem die mensen ook zendamateur vanaf de eerste dag en behandel ze niet als minderwaardig omdat ze dat papiertje niet hebben, sommigen zullen misschien jaren komen en nooit een zendmachtiging halen, even goede vrienden als ze op deze manier onze hobby kunnen beleven.

Dit vergt een hele andere aanpak van de vereniging: elke afdeling zal de mogelijkheid moeten hebben hier een ruimte voor te "regelen", je hebt vrijwilligers met zendmachtiging nodig om dit te faciliteren, deelnemers kunnen dan lid worden na een X aantal bezoeken.
Hoe meer deelnemers hoe meer inkomsten waarmee je meer kunt faciliteren (meer middelen, vaker open, etc) Laat de deelnemer hier ook in mee beslissen.

Dit zou voor een grote groep zendamateurs die zelf geen mogelijkheden meer hebben door wat voor omstandigheden dan ook een geweldige manier kunnen zijn om de hobby opnieuw op te pakken en ook bijvoorbeeld actief te blijven op oudere leeftijd als je zelf niet meer in staat bent een station te onderhouden.

Ik denk dat dit voor geen van de huidige verenigingen mogelijk is.
Simpelweg omdat de leden gewend zijn aan een lage prijs voor je lidmaatschap.
Laten we eerlijk zijn met een contributie van +/- 50 euro per jaar kun je dit niet waarmaken.
Dat is precies hoe ik in de hobby gerold ben via PI4TUE.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#28 Bericht door Thom PA9T »

Hier via een soortgelijke manier (open shack) in de hobby gerold: via zendstation PI5MTG (ROC Gouda)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#29 Bericht door PH2LB »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 20:59Zelf zit ik ook aan een 'field-case' te denken, een koffer met daarin de FT-818nd en FT1XDE, een tunertje, een end-fed en/of arrow-antenne met coax-kabel en eventueel een zonnepaneeltje/ omvormertje om de accu-belasting te verlagen.
Ik zelf heb een go-back rugzak gemaakt, ervaring heeft me geleerd dat met een koffertje lopen alles behalve plezierig is. Tenzij je je auto hebt en naast een bankje neer kunt zetten.

Tip : als je een arrow hebt en je gaat toch met de auto, neem je foto statief me. Statief liefst uitgerust met een kogel kop, dat voorkomt lamme armen.
photo5778214289121850758.jpg
(tweede handvat en statief montage heb ik zelf gemaakt).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#30 Bericht door PE2AAB »

Lex,

Zou je eens een detail foto kunnen maken van je koppeling/bevestiging?

*typt dit met lamme arm ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie