Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#1 Bericht door andreph5c »

ik las dit stuk op de site van de Veron, https://www.veron.nl/nieuws/iaru-r1-de- ... teurradio/

Een ding verbaasde mij de vergrijzing binnen de verenigingen en de achteruitgang van leden.
Wat gaat hier verkeerd ?

Als ik zie dat er nog genoeg aanwas is en nog redelijk wat mensen slagen voor het examen, maar die grotendeels als ik het stuk op de Veron site lees, de verenigingen links laten liggen, vraag ik mij af hoe komt dit?

Heeft men geen behoefte meer om lid te zijn en maandelijks naar een meeting te gaan?

Heeft internet de verenigingen ingehaald, want genoeg informatie te vinden op internet, digitaal qsl kaarten versturen ed, het kan tegenwoordig allemaal online, daar voor hoef je geen lid meer te zijn van een vereniging.

Of gaan de verenigingen niet met hun tijd mee ( even naar de Veron kijkend ) zijn ze oud bollig geworden met veel oude leden en hun gewoonten die niet open staan voor modernisering ( oa lidmaatschap met een digitale Electron, naast de analoge lidmaatschap ).

Of bijvoorbeeld een fusie tussen beide verenigingen om zo een vuist te maken als een gemeenschap, is de verdeeldheid te groot onder de amateurs.

Waar kan dit aan liggen ?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben lid van een vereniging, maar ik moet toegeven, dat is niet voor de maandelijkse bijeenkomsten. Ik ben lid geworden voor het QSL bureau en omdat ik het wel belangrijk vind dat de verenigingen in het amateur overleg kunnen zeggen dat ze voor een grote groep amateurs spreken. Daarvoor hoeven de verenigingen volgens mij niet te fuseren.

Maar de toekomst van ham radio en de toekomst van verenigingen kun je volgens mij prima los van elkaar zien.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#3 Bericht door PA0BAK »

Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 12:05 Ik ben lid van een vereniging, maar ik moet toegeven, dat is niet voor de maandelijkse bijeenkomsten. Ik ben lid geworden voor het QSL bureau en omdat ik het wel belangrijk vind dat de verenigingen in het amateur overleg kunnen zeggen dat ze voor een grote groep amateurs spreken. Daarvoor hoeven de verenigingen volgens mij niet te fuseren.

Maar de toekomst van ham radio en de toekomst van verenigingen kun je volgens mij prima los van elkaar zien.
Hier idem, maar door lid te zijn van een vereniging krijg je wel meer informatie en dat is (voor mij, als herintreder) ook belangrijk.
Maandelijkse bijeenkomsten van de vereniging waar ik lid van ben, zijn hier 75km vandaan, en om nu op een avondje "even" 150km te rijden is te veel :-)
v.w.b. het fuseren, daar kan je lang op wachten, dat zal niet gebeuren ............

Helaas is er een tendens, dat het niet meer lukt, om mensen te strikken voor een onbetaalde verenigingsfunctie, dat speelt ook een rol!
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#4 Bericht door PH7R »

Hoeveel zijn er eigenlijk lid van Veron, VRZA en DARU?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#5 Bericht door PE1PQX »

Ik ben lid van zowel VERON als VRZA, DARU laat ik voorlopig links liggen (reden daarvan valt buiten dit topic).

Waarom lid??
A) Puur om de mogelijkheid te hebben van het DQB
B) Het periodiek verschijnen van de Electron.
C) Tot dat de VRZA besloot de CQ-PA alleen nog maar digitaal uit te brengen ook voor het VRZA maandblad
D) Na punt 'C' nog uit 'nostalgische' overweging lid van de VRZA gebleven, dit was de 1e zendamateur vereniging (Afd. Emmen e.o., PI1EMN) waarmee ik in aanraking kwam.

De toekomst is ook wat je er zelf van maakt. Internet KAN een mooie aanvulling zijn, maar er zijn ook legio OM's (en YL's) die het houden bij antieken technieken (CW met oude buizenzenders) en niets moeten hebben van zaken als FT8, D-Star en zuks.
Wel is het zo 'samen staan we sterk', en dat is niet alleen in de politiek zo.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#6 Bericht door PA4WK »

Het is altijd lastig een vereniging te beoordelen omdat een lokale afdeling heel anders kan zijn dan de landelijke vereniging.
Daarbij komt dat bij de meeste lokale afdelingen iedereen welkom is ongeacht je lidmaatschap van welke vereniging dan ook.
Ik juich het initiatief van de DARU om uiteindelijk te komen tot een landelijke amateur vereniging van harte toe, maar ik zie het eerlijk gezegd nog niet zo snel gebeuren. Aan de andere kant is het wel prettig als er wat te kiezen is.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

Precies, die keuze is enorm fijn. Het is belangrijk dat een vereniging aansluit bij je hobby, maar ook bij je persoon. Kleinere specifieke clubs kunnen heel goed aan die voorwaarden voldoen.

Als student vond ik het 16 jaar geleden fijn om lid te zijn van een studenten radio amateur club. Nu zit ik in een andere levensfase en voel me niet meer verbonden met studenten. En zij ook helemaal niet met mij gok ik zo.

Nu vind ik de BQC een leuke club om lid van te zijn met een leuk blad, en zo zijn er vast meerdere kleine clubs die zich richten op een specifieke doelgroep. Op facebook zie je het ook veel. Clubjes zendamateurs die specifiek met bepaalde banden of technieken bezig zijn en zich onofficieel verenigen. Ik denk dat daar zeker toekomst zit, niet zo zeer in 1 grote club waar alles maar onder moet vallen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#8 Bericht door PE1PQX »

PA4WK schreef: 25 apr 2021, 13:41 Ik juich het initiatief van de DARU om uiteindelijk te komen tot een landelijke amateur vereniging van harte toe, maar ik zie het eerlijk gezegd nog niet zo snel gebeuren. Aan de andere kant is het wel prettig als er wat te kiezen is.
Ik juich het juist niet toe. Keuze moet er zijn. Bij de ene vereniging voel je je thuis, bij de andere niet.
Als je meerdere verenigingen hebt kun je elkaar ook scherp houden. Het streven van DARU vind ik juist onzinnig in ongewenst.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#9 Bericht door PA0BAK »

Mischien moeten we de afdelingen opnieuw definieren.
  • Afdeling naar geografische locatie.
  • Afdeling CW
  • Afdeling Digitaal (eventueel verder onderverdelen in verschillende modes)
  • Afdeling Phone (evetueel verder onderverdelen in verschillende modulatie methoden)
  • Afdeling Luisteren
enzovoort.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#10 Bericht door PE1PQX »

Herindelen kan.. Maar op die manier moe je veel meer vrijwilligers zoeken om er iets mee te kunnen doen.

Begin met geografisch (zoals het nu ook al is).
Verder kun je in de afdelingen ook losse commissies indelen (zoals nu eigenlijk ook al is), en DIE indeling zou je kunnen bijwerken/aanpassen zodat de huidige technieken ook een plek hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#11 Bericht door PA1AIS »

Ik ben in 1977 lid geworden omdat ik er dan als 17 jarige ook bij hoorde. Ik heb eigenlijk al die jaren de lezingen prima gevonden, soms beter soms minder en de gezelligheid op een verenigingsavond is altijd prima.
Ik doe niet aan QSL kaarten, dus dat is voor mij geen argument.

Meer of minder verenigingen:
In een andere wereld heb ik reeds lang geleden geleerd dat meer verdeeldheid altijd koren op de molen van de overheid is. Met meerdere partijen ga je niet onderhandelen als overheid.
Als je 1 vereniging hebt, ben je een serieuze onderhandelingspartner voor de overheid. Geen versplintering dus van het landschap.

1 vereniging wenselijk? Ik denk het niet voor de leden. smaken verschillen nu eenmaal.
Doet die eene vereniging het goed? nee, lang niet altijd, vaak arrogant en log en aards conservatief.
Doen de andere het beter? geen idee, geen ervaring.
Is het clubblad de moeite waard? ja.

Ik ben destijds ook nog lid geweest van de NCV, die bakte er niet zo veel van. Wilde wel, maar de drijvende kracht ontbrak.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#12 Bericht door PA2RU »

Ze zouden er goed aan doen om het imago eens flink af te stoffen...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#13 Bericht door PA9X »

andreph5c schreef: 25 apr 2021, 11:50 ik las dit stuk op de site van de Veron, https://www.veron.nl/nieuws/iaru-r1-de- ... teurradio/

Een ding verbaasde mij de vergrijzing binnen de verenigingen en de achteruitgang van leden.
Wat gaat hier verkeerd ?
Hier gaat niets "verkeerd". Nederland vergrijst nu eenmaal. De meeste zendamateurs die nu "grijs" zijn, zijn een grote groep die in de jaren '70 en vooral de jaren '80 zijn ingestroomd. In de jaren '80 werd deze interesse vooral gewekt door 27Mc. Dat was ook de periode dat er meer commerciële apparatuur kwam, waardoor de hobby voor een grote groep binnen handbereik kwam. Dit was de tijd dat de VERON meer dan 10.000 leden had.

Wat daarna gebeurde is dat er geen nieuwe aanwas kwam. 27Mc raakte uit de gratie en rond de eeuwwisseling kwam mobiele telefonie en internet. De vooroorlogse zendamateurs lieten het leven en dat zorgde ervoor dat de ledentallen bij de verenigingen terugliepen.

Nu is er de veronderstelling dat er meer jeugdige amateurs moeten komen, laat ik voor het gemak zeggen van 8-25 jaar, generatie Y en Z (voor de kenners). Om te denken dat jongeren zendamateur willen worden is een utopie. In tegenstelling tot mijn generatie (ik ben 48 jaar) hebben zij in hun fase van het leven andere prioriteiten. Men is druk met opleiding, studie, bijbaan, sociale leven, carrière, gezin stichten, etc. Het geld wordt besteed aan een smartphone, scooter, designerkleding, Spotify, Netflix, etc.

De aanwas van nieuwe leden bij de verenigingen komt vooral uit de leeftijd groep van veertigers. Dat is goed verklaarbaar. Op die leeftijd hebben de meesten al wat oudere kinderen en is er wat meer tijd. In die fase van het leven gaat men zoeken naar hobby's. De ene koopt een motor en de ander gaat vissen. In plaats van alle pijlen te richten op het tot zendamateur maken van de jeugd, moet je wat anders doen; beïnvloeden. Ervoor zorgen dat de jongeren van nu in aanraking met amateurradio komen en blijven. Zo zorg je ervoor dat je "in the picture" blijft als men eenmaal de leeftijd heeft bereikt om uit te kijken naar een hobby.

Alleen komt deze groep jongeren niet naar de DvdRA, niet naar een verenigingsavond of een open dag. Ze lezen ook gaan magazines meer. Deze groep gaat dan ook online zoeken. Dat is de plaats waar ze zich laten beïnvloeden. Daarnaast kun je ze beïnvloeden op de plaatsen waar ze fysiek aanwezig zijn. School, buitenschoolse opvang en scouting. Daar heb je wel vrijwilligers voor nodig. Zeker voor werkzaamheden overdag zijn nauwelijks vrijwilligers te vinden. Het is ook niet voor niets dat de VERON al enkele jaren de jeudgcommissie niet op sterkte krijgt.

Ik vind zelf ook dat het beeld van de solderende zendamateur, waar sommigen hier zo sterk aan hechten, moet veranderen. Zeker de laatste 10 jaar heeft de soldeerbout plaatsgemaakt voor het toetsenbord en de muis. Zender en ontvanger worden niet meer gesoldeerd maar geprogrammeerd. Dat is ook de reden dat je steeds meer mensen met een ICT-achtergrond in onze hobby ziet instromen.

V.w.b. leden van verenigingen. Voor wat ik weet is bij de VERON de neerwaartse trend van de afgelopen 20 jaar zo'n beetje gestopt. In andere landen lopen de ledentallen nog wel terug. In sommige landen zelfs fors. Daar zie je dat de vereniging(en) de slag "online" hebben gemist. Ze zijn online vaak nauwelijks zichtbaar en hebben moeite om de toegevoegde waarde van een lidmaatschap te verkopen.

Ik vind het persoonlijk prettig dat er meerdere verenigingen zijn. Iedere verenging heeft zijn eigen DNA en cultuur, waar de ene persoon zich wel en de andere zich thuisvoelt. Richting de overheid is het natuurlijk effectiever om met één stem te praten. Ik weet uit mijn tijd in het hoofdbestuur van de VERON dat de VERON en VRZA al jaren gezamenlijk optrekken. Idealiter zou je vanuit één federatieve organisatie de belangen van de leden van alle amateur-verenigingen nationaal én internationaal willen behartigen, zonder één grote vereniging te worden.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#14 Bericht door PH7R »

Ïk denk juist wel dat 1 vereniging meer impact kan hebben waarbij de afdelingen hun eigen ideeën en identiteit kunnen behouden. Ik denk daarbij aan de ontwikkeling bij vis verenigingen en inbreng wateren in de nationale vispas afgelopen 40 jaar.
Daarnaast moet je nog specifieker naar een doelgroep benadering. Bijv tot 25 jaar heeft een andere benadering nodig dan 40-60 jarigen bijv. Ook denk ik dat er in de diverse landen al veel onderzoek is gedaan hoe je meer radio amateurs kunt krijgen. Dit hoef je niet over te doen in NL maar maak wellicht eens een samenvatting en analyse, en pak de dingen eruit die succesvol zijn en test deze in Nederland: build - measure - learn - adapt.

Het voordeel van een vergrijzende populatie is pensioen en meer tijd. Waarom geen bijv geen hackaton op een school per Veron/VRZA afdeling organiseren waarbij wordt aangesloten op het snijvalk met IT? Hierbij kun je zowel old-skool als bijv nieuwe ontwikkelingen met Ardino laten zien. Maak er een landelijke competitie van met prijzen. Vergeet niet dat de doelgroep +20 jaar interessant is voor de arbeidsmarkt. Ook bedrijven zijn bereid hieraan mee te doen (eigen ervaring).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#15 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA9X schreef: 25 apr 2021, 16:08
andreph5c schreef: 25 apr 2021, 11:50 ik las dit stuk op de site van de Veron, https://www.veron.nl/nieuws/iaru-r1-de- ... teurradio/

Een ding verbaasde mij de vergrijzing binnen de verenigingen en de achteruitgang van leden.
Wat gaat hier verkeerd ?
Hier gaat niets "verkeerd". Nederland vergrijst nu eenmaal. De meeste zendamateurs die nu "grijs" zijn, zijn een grote groep die in de jaren '70 en vooral de jaren '80 zijn ingestroomd. In de jaren '80 werd deze interesse vooral gewekt door 27Mc. Dat was ook de periode dat er meer commerciële apparatuur kwam, waardoor de hobby voor een grote groep binnen handbereik kwam. Dit was de tijd dat de VERON meer dan 10.000 leden had.

Wat daarna gebeurde is dat er geen nieuwe aanwas kwam. 27Mc raakte uit de gratie en rond de eeuwwisseling kwam mobiele telefonie en internet. De vooroorlogse zendamateurs lieten het leven en dat zorgde ervoor dat de ledentallen bij de verenigingen terugliepen.

Nu is er de veronderstelling dat er meer jeugdige amateurs moeten komen, laat ik voor het gemak zeggen van 8-25 jaar, generatie Y en Z (voor de kenners). Om te denken dat jongeren zendamateur willen worden is een utopie. In tegenstelling tot mijn generatie (ik ben 48 jaar) hebben zij in hun fase van het leven andere prioriteiten. Men is druk met opleiding, studie, bijbaan, sociale leven, carrière, gezin stichten, etc. Het geld wordt besteed aan een smartphone, scooter, designerkleding, Spotify, Netflix, etc.

De aanwas van nieuwe leden bij de verenigingen komt vooral uit de leeftijd groep van veertigers. Dat is goed verklaarbaar. Op die leeftijd hebben de meesten al wat oudere kinderen en is er wat meer tijd. In die fase van het leven gaat men zoeken naar hobby's. De ene koopt een motor en de ander gaat vissen. In plaats van alle pijlen te richten op het tot zendamateur maken van de jeugd, moet je wat anders doen; beïnvloeden. Ervoor zorgen dat de jongeren van nu in aanraking met amateurradio komen en blijven. Zo zorg je ervoor dat je "in the picture" blijft als men eenmaal de leeftijd heeft bereikt om uit te kijken naar een hobby.

Alleen komt deze groep jongeren niet naar de DvdRA, niet naar een verenigingsavond of een open dag. Ze lezen ook gaan magazines meer. Deze groep gaat dan ook online zoeken. Dat is de plaats waar ze zich laten beïnvloeden. Daarnaast kun je ze beïnvloeden op de plaatsen waar ze fysiek aanwezig zijn. School, buitenschoolse opvang en scouting. Daar heb je wel vrijwilligers voor nodig. Zeker voor werkzaamheden overdag zijn nauwelijks vrijwilligers te vinden. Het is ook niet voor niets dat de VERON al enkele jaren de jeudgcommissie niet op sterkte krijgt.

Ik vind zelf ook dat het beeld van de solderende zendamateur, waar sommigen hier zo sterk aan hechten, moet veranderen. Zeker de laatste 10 jaar heeft de soldeerbout plaatsgemaakt voor het toetsenbord en de muis. Zender en ontvanger worden niet meer gesoldeerd maar geprogrammeerd. Dat is ook de reden dat je steeds meer mensen met een ICT-achtergrond in onze hobby ziet instromen.

V.w.b. leden van verenigingen. Voor wat ik weet is bij de VERON de neerwaartse trend van de afgelopen 20 jaar zo'n beetje gestopt. In andere landen lopen de ledentallen nog wel terug. In sommige landen zelfs fors. Daar zie je dat de vereniging(en) de slag "online" hebben gemist. Ze zijn online vaak nauwelijks zichtbaar en hebben moeite om de toegevoegde waarde van een lidmaatschap te verkopen.

Ik vind het persoonlijk prettig dat er meerdere verenigingen zijn. Iedere verenging heeft zijn eigen DNA en cultuur, waar de ene persoon zich wel en de andere zich thuisvoelt. Richting de overheid is het natuurlijk effectiever om met één stem te praten. Ik weet uit mijn tijd in het hoofdbestuur van de VERON dat de VERON en VRZA al jaren gezamenlijk optrekken. Idealiter zou je vanuit één federatieve organisatie de belangen van de leden van alle amateur-verenigingen nationaal én internationaal willen behartigen, zonder één grote vereniging te worden.
Denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Zeker ook wat betreft geld. Het is geen goedkope hobby. Natuurlijk kun je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, maar voor 100,- kom je niet ver en als je nog studeert of naar school gaat is dat veel geld.

Vergeet ook antennes niet, wanneer je op een studentenkamer, studio, klein appartement of zelfs nog thuis bij je ouders woont heb je daar toch echt beperkingen. Ik was 20 toen ik zendamateur werd, maar mijn eerste antennes kwamen pas 13 jaar later.

Ik ben het ook wel met je eens dat de focus niet alleen op de jeugd moet liggen. Zoals ik elders al schreef, ik ben 35 maar voel me ook wat jong voor de verenigingen en mis daar wel wat leeftijdsgenoten om de hobby mee te delen. Maar als ik je mag geloven komt het dus goed over 5 jaar :D .
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie