"Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#16 Bericht door elsinga »

Een vlog als TX-Factor werkt ook aanstekelijk, leuke onderwerpen, goed gebracht en ook met de doelgroep (jongeren) zoveel mogelijk in beeld.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

pc1mb schreef: 22 apr 2021, 22:03
PA0BAK schreef: 22 apr 2021, 08:45 Misschien ook eens wijzen op de resultaten van de expirimenten door zendamateurs in de afgelopen 100 jaar.
Daar kun je volgens mij niet eeuwig op blijven teren. Je gaat deze hobby niet beoefenen om wat onze voorvaderen deden, maar om wat het nu ís. Historie is leuk maar van het heden en de toekomst moet je het hebben.

En de rollen zijn nu grotendeels omgedraaid qua innovatie. FT8 is voor de zendamateur nieuw en innovatief, maar het is gewoon een toepassing van FEC (jaren '50) op GFSK (jaren '80).

Na decennia analoge ATV is nu dan DATV in opkomst. Op basis van DVB techniek; slechts een kwart eeuw oud. Wel op andere frequenties, maar ook daarvoor komen veelal oude commerciële modules uit de kast. Recycling alom, heel modern eigenlijk.

D-Star en dergelijke digitale voice berust ook voor een flink deel op afdankertjes uit de commerciële wereld. Een doodgewone GSM van 20 jaar terug is al geavanceerder. Nee, innovatief zijn we niet meer.

Maar het wiel opnieuw uitvinden is óók leuk. Gewoon lekker technisch bezig zijn, met hier en daar "vergeten" techniek en natuurfenomenen zoals over de horizon propagatie.

Hardlopen is immers ook niet opeens uit de gratie geraakt na de uitvinding van de fiets. Zo is het ook met zendamateurs en internet. Of zendamateurs en mobiele telefoons. Ja, een smartphone kan meer. Nou én? Zelf knutselen is leuker. Zelf onafhankelijk van internet oceanen overbruggen ook.
We moeten daarom de focus leggen op waarom de hobby leuk is, niet op hoe belangrijk het allemaal is (geweest). Met betrekking tot technologische ontwikkelingen en wat de amateurs in de generaties voor ons bereikt hebben. Natuurlijk is het prachtig wat er toen gedaan werd op zolderkamers. Maar de wetenschap en industrie hebben ons wat dat betreft ingehaald. Dat geeft ook niet, zij zijn de professionals, wij de amateurs :wink: dat maakt de hobby echter niet minder leuk en interessant voor een individuele persoon. Dus daar kunnen we de pr prima op richten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Juul - PE0GJG schreef: 23 apr 2021, 10:01
Yannick PE2YSB schreef: 23 apr 2021, 07:55 Ik denk dat dit forum, en wij als gebruikers, opzich wel een goede bijdrage kunnen leveren aan
Het promoten van onze hobby.

Dat gebeurt gelukkig ook wel, ondanks het gemopper tussendoor :wink:. Kijk naar alle diverse onderwerpen en facetten van de hobby die hier gepassioneerd besproken worden. Gisteren heb ik het topic van PC5E zitten lezen over het bouwen van een Oscar-100 station. Prachtig om te lezen wat er kan, en hoe. Dat soort dingen halen de hobby ook uit het stoffige oude mannen hoekje.
Dag Yannick,

Je hebt wel een punt maar.....................het feit dat dit forum er is voor ons en waarop we met elkaar mooie zaken kunnen wisselen is prima, maar het gaat meer over de publiciteit naar buiten en dan bedoel ik echt buiten. De media noemen we dat tegenwoordig. Daar moet je de eventuele aanwas halen. En niet hier op het forum, wij zijn, althans de meesten, al zendamateur.
Klopt Juul, maar mensen bij wie het vlammetje al een beetje ontstoken is zullen via google snel op dit forum terecht komen. Evenals op de websites van de verenigingen trouwens. Zaak om ze dan binnen te slepen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#19 Bericht door pc1mb »

Inspireren, niet zozeer actief aan mensen gaan lopen trekken. Als je te graag wilt krijgen mensen argwaan :wink:

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#20 Bericht door pe1br »

pc1mb schreef: 22 apr 2021, 22:03 Na decennia analoge ATV is nu dan DATV in opkomst. Op basis van DVB techniek; slechts een kwart eeuw oud. Wel op andere frequenties, maar ook daarvoor komen veelal oude commerciële modules uit de kast. Recycling alom, heel modern eigenlijk.
Nee hoor, kijk maar op de QO-100.
80% tot 90% gebruikt DVBS-2 met SDR hardware en door zendamateurs ontwikkelde software:
https://wiki.batc.org.uk/Custom_DATV_Fi ... _the_Pluto

Ook het ontvangen gebeurd met zelfbouw hardware en door zendamateurs ontwikkelde software:
https://wiki.batc.org.uk/MiniTiouner_hardware_Version_2

En niet omdat we eigenwijs willen zijn en perse onze eigen hardware en software willen bouwen maar omdat wij op een andere manier van deze techniek gebruik willen kunnen maken en dat met de standaard hardware niet mogelijk is (denk aan smallband etc).

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#21 Bericht door pc1mb »

Leuk. Minimalistisch DVB-S2.

Precies de lol van het zelf doen met beperkte middelen. Geen idee eigenlijk, of moderne commerciële DVB-S(2) hardware ook SDR is? Vast wel, eigenlijk. Het is voor de meeste toepassingen al heel lang goedkoper dan analoog. Neem nou een Baofengetje. Single chip SDR, eigenlijk hypermodern? Naar zendamateur begrippen dan...

Helaas niet erg hackbaar. Je kunt er niet zomaar een SSB radio van maken zegmaar ;) Denk je eens in, een UV3R met amateur software, als FT8 transceiver... Die verwerk je gewoon IN je antenne :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#22 Bericht door PE1PQX »

Ik merk al weer, ideeën genoeg.

Misschien nu eens kijken hoe deze ideeën ook op schrift gezet kunnen worden en eventueel presentabel.
Filmpjes als die van TX-Factor zijn ook hele goede suggesties. Wellicht is het een idee om enkele bruikbare (promo) filmpjes van TX-factor te voorzien van Nederlandse ondertiteling?
Ik merk ook dat men in de UK bij het RSGB veel actiever is met de imago van zendamateur dan VRZA/VERON in Nederland. 'We' hoeven zelf het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden, er is een kreet 'Beter goed gejat, dan slecht bedacht' (nou ja... gejat, bedoel dus geleend) en dus kijken naar wat onze buurlanden doen op dit vlak is ook prima.

Zo weet ik dat er op TV (dacht SBS) een programma is 'VIS-tv', over de hengelsport. Kan dit ook niet voor onze hobby gerealiseerd worden?? Ik verwacht dat dit wel erg hoog gegrepen is... is maar een idee?

Volgens mij heeft de VERON ook een jongeren commissie dacht ik, maar daar hoor/lees ik niet veel over helaas. (of ik lees/luister niet goed)

@Yannick PE1YSB Kwa zelfbouw etc kan ik je opmerking ten aanzien van de wetenschap/industrie wel snappen, maar vergeet ook niet dat er een (tegenwoordig) heel veel gebruikte techniek door zendamateurs is ontwikkeld in nota bene mijn "achtertuin": Bluetooth. (Locatie: "Ericsson gebouw" aan de Nieuw Amsterdamse Straat in Emmen. Gebouw is nu van 'Studystore', zie https://goo.gl/maps/PuzGJAuVtD76jLC48 )
Er hoeven maar een paar slimme koppen te zijn die een baanbrekend iets bedenken, ontwikkelen en bouwen. Maar dit geld voor de industrie en wetenschap net zo.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#23 Bericht door PA4WK »

Je zou ook als je een velddag georganiseerd, een aankondiging in de lokale krant of op de info site kunnen zetten, zorg dan wel dat je iemand hebt die een goed verhaal kan vertellen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#24 Bericht door PE1PQX »

@PA4WK Prima idee. Eigenlijk zou iedere afdeling een PR commissie of PR-persoon moeten hebben die dit soort zaken oppakken kan.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA4WK schreef: 24 apr 2021, 11:05 Je zou ook als je een velddag georganiseerd, een aankondiging in de lokale krant of op de info site kunnen zetten, zorg dan wel dat je iemand hebt die een goed verhaal kan vertellen.


Inderdaad, zo simpel is het. alle andere opmerkingen ten spijt.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#26 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wat dat betreft werkt bijvoorbeeld Jota ook mooi.
Je hebt een activiteit waar je "dreuzels" (gewone mensen uit Harry Potter)in aanraking laat komen met de hobby zonder dat ze eerst weken/maanden bezig zijn met het halen van een vergunning.

Het is jammer dat onze hobby zich het meeste afspeelt op zolderkamers en in schuurtjes. Als je de buurjongen uitnodigd om eens in je schuurtje te komen kijken krijg je toch gekke reacties...

Wat volgens mij onze hobby zou kunnen helpen is als er toegankelijk activiteiten zijn waar geïnteresseerd bij zouden kunnen aansluiten. Vossenjacht is een mooi voorbeeld, dat zou bijvoorbeeld mooi aansluiting kunnen vinden bij een geocache evenement. Maar misschien kan iemand ook eens een Oscar-100 station /P in een wijkgebouw neer zetten op een avond waar je mensen uitnodigt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#27 Bericht door pc1mb »

Jota is een mooie manier om jeugd kennis te laten maken met de radio hobby, maar "het grote publiek" is ook daar ver weg. In elk geval in mijn jeugd-omgeving had de scouting ook wel een imagoprobleem. Ik weet niet of dat algemeen is en/of nog steeds zo...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#28 Bericht door Yannick PE2YSB »

pc1mb schreef: 24 apr 2021, 22:44 Jota is een mooie manier om jeugd kennis te laten maken met de radio hobby, maar "het grote publiek" is ook daar ver weg. In elk geval in mijn jeugd-omgeving had de scouting ook wel een imagoprobleem. Ik weet niet of dat algemeen is en/of nog steeds zo...
Volgens mij is dat imago probleem een beetje regio afhankelijk. In het zuiden van het land is dat er volgens mij niet en is het ook best populair. In het Noorden is dat imago probleem er wel een beetje. (Scouting is voor kinderen die niet goed genoeg zijn voor voetbal/hockey/schaatsen)....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#29 Bericht door PE1PQX »

Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 11:59 (Scouting is voor kinderen die niet goed genoeg zijn voor voetbal/hockey/schaatsen)....
Jammer weer, deze opmerking. Die indruk heb ik hier in het Noorden zeker niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#30 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 12:45
Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 11:59 (Scouting is voor kinderen die niet goed genoeg zijn voor voetbal/hockey/schaatsen)....
Jammer weer, deze opmerking. Die indruk heb ik hier in het Noorden zeker niet.
Dat is niet mijn mening hoor, dat is wat ik hier hoor. ik heb zelf jaren bij de scouting gezeten (in het zuiden).

Je citeert 1 zin uit mijn post en haalt hem daarmee uit zijn context. PC1MB vroeg of scouting een imago probleem heeft omdat hij die indruk uit zijn omgeving heeft/had. Ik antwoord daarop dat ik die geluiden in sommige regio's waar ik gewoond heb niet hoorde en in andere wel. Daar geeft ik vervolgens een voorbeeld van.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie