"Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

"Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#1 Bericht door PE1PQX »

Zo maar even een hersenspinsel naar aanleiding van het topic over de voorzitter van de VERON op de radio en in het bijzonder de opmerking van PA4WK (21 april 2021, 14:58u):

Die 'hersenspinsel' van mij is eigenlijk het volgende: een verzameling te maken om zo een mooie uitleg te maken wat onze hobby nu voor ons zo speciaal is en waar we ons nu mee bezig houden. Deze verzameling zou dan ergens op dit forum kunnen gezet worden maar eventueel ook (digitaal) aan de verenigingen kunnen worden vertrekt voor hun promotionele doeleinden, uiteraard onder duidelijke en strikte auteursrechtelijke voorwaarden. (credit naar de auteur dus!!)

De takken van sport is heel breed uit te leggen; zelfbouw, portabel werken, QPR/QRO, SOTA/IOTA, Jota, contesten, ATV, Digi modes (van FT8 tot en met packet radio en alles wat er tussen zit), SSB/AM/CW/FM, HF, VHF, UHF, SHF, satelliet verkeer, EME, antenne techniek, meet apparatuur (zijtak van zelfbouw, toch?), you name it...

Er zijn vast forum mensen die leuk en boeiend een stukje kunnen vertellen of schrijven over een onderdeel van onze hobby waarover men gepassioneerd is.
Voor de één is dit een handmatig een CW DX-verbinding maken op het vermogen van een LED, de andere raakt niet uitgesproken over het bouwen van een DATV station en alle facetten wat er tussen zit. Ik bedoel dus een gepassioneerde uitleg over wat voor hem/haar nu het bijzondere is aan onze hobby.

Is het een idee om vanuit dit forum deze info te verzamelen om zo onze hobby zo breed mogelijk te promoten? Ik denk dat er wel een voorwaarde aan mag zitten; de inhoud mag niet te technisch zijn zodat 'leken' hiermee een goed beeld kunnen vormen over onze hobby. Dus een klein beetje in de richting van 'Jip & Janneke' taal dus.

Velen van ons (forum leden) hebben ook een website ergens met daarop de nodige informatie. Daaruit zou ook eventueel uit geput kunnen worden, mits toestemming uiteraard.

Ikzelf kan wel een woordje vertellen over onze hobby, maar dan doe ik te veel onderdelen te kort. Ben geen contester of CW-er, dus dat wordt dan lastig. Eenvoudige zelfbouw lukt nog, maar complexe projecten is een brug of wat te ver.

Gezocht dus: ideeën om onze hobby te promoten, ideeën in de vorm van een verhaal waarom voor jou deze hobby ook 'jouw' hobby is.

Als er een aantal verhalen beschikbaar zijn is het wel handig iemand te vinden die redactioneel vaardig is om er een mooi (schriftelijk) iets van te maken. Hier schiet mijn kennis en ervaring toch wel te kort. Maar dat is stap zoveel als het een vervolg mag krijgen.

Ik hoop dat wij hier een betekenis mogen zijn, onafhankelijk van de verenigingen. Onze uitleg, onze verhalen, onze praktijk ervaringen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Een mooie aanzet om te laten zien welke aspecten onze hobby heeft én dat onze hobby nog helemaal van deze tijd is, is denk ik wel te vinden in hoe de RSGB dit presenteert:


youtu.be/8x6x_6mDVlQ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#3 Bericht door elsinga »

Mooi filmpje! TX Factor weet het sowieso altijd goed te brengen.

Ik heb zelf een pagina voor mijn buren (https://pc5e.nl/buren), gemaakt nav een paar andere pagina's van amateurs die hetzelfde doel hebben. Verder schrijf ik nog wel eens wat om ergens te publiceren, dus ik wil wel meewerken.

En die strikte copyright regels... wat mij betreft zou het artikel strikt vrij herpubliceerbaar mogen zijn, mits bronvermelding (het DARU model).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#4 Bericht door PA0BAK »

Misschien ook eens wijzen op de resultaten van de expirimenten door zendamateurs in de afgelopen 100 jaar.
Was de huidige TV en FM ook niet een resultaat hiervan?
TCP/IP over AX25 is ook een resultaat hiervan.
En nu met de Weak Signal modes komen er weer mogelijkheden bij.

Mogelijk zie ik sommige dingen verkeerd, of heb ik verkeerde informatie, maar met ons allen weten we (samen) vast wel meer.

Zelf expirimenteer ik graag met antennes op de kortegolf, waarbij ik dankzij de WS modes snel resultaten kan vergelijken, terwijl ik met QRP werk.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

elsinga schreef: 22 apr 2021, 06:20 Mooi filmpje! TX Factor weet het sowieso altijd goed te brengen.

Ik heb zelf een pagina voor mijn buren (https://pc5e.nl/buren), gemaakt nav een paar andere pagina's van amateurs die hetzelfde doel hebben. Verder schrijf ik nog wel eens wat om ergens te publiceren, dus ik wil wel meewerken.

En die strikte copyright regels... wat mij betreft zou het artikel strikt vrij herpubliceerbaar mogen zijn, mits bronvermelding (het DARU model).


Robert,
prima uitleg op de website !!! Laagdrempelig en zeer leesbaar voor 'de buren" en in dit geval ook voor "de media".

Nogmaals prima! "goed gedaan jochie"..............................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#6 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef: 22 apr 2021, 06:20
En die strikte copyright regels... wat mij betreft zou het artikel strikt vrij herpubliceerbaar mogen zijn, mits bronvermelding (het DARU model).
Copyright regels zijn er niet voor niets... Daaronder valt volgens mij ook 'mag verspreid worden mits credits naar originele auteurs'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#7 Bericht door sottezero »

Jullie bedoelen het citaatrecht, niet te verwarren met het Amerikaanse fair use.
Dat betekent dat je niet zomaar links, foto's enzovoorts mag kopieren en gebruiken!
Het betekent alleen dat je een selectie (wat hoogst nodig is om de inhoud te presenteren) mag gebruiken ter illustratie of omschrijving wat je wil vertellen.

Je mag dus NIET foto's, links, hele artikelen van andere sites afhalen en die copy&pasten en dat alleen er een naampje bij zetten van de oorspronkelijk auteur/poster (tenzij je goedkeuring hebt, en mijn advies is dat schriftelijk vast te hebben gelegd).
Let op dat Amerikaanse recht != nederlands recht is.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#8 Bericht door PE1PQX »

@sottezero: mijn idee is puur informatief, niet om er een 'niet toegestaan te kopiëren' verhaal van te maken.
Wat mij betreft mag er gebruik gemaakt worden van de informatie die er zo verzameld (kan) worden mits je de originele schrijver er van maar benoemd bij het juiste artikel. Uiteraard blijft in dat geval de auteursrechten bij de originele auteur. Heldere en juiste bronvermelding dus.

Iets in de geest "De inhoud van dit artikel mag vrij en alleen ongewijzigd gebruikt worden voor doeleinden waar het voor bedoeld is onder heldere en juiste bronvermelding."
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#9 Bericht door PA0BAK »

Kleine toevoeging:
Auteursrechten hoef je niet te claimen, die heb je automatisch, tenzij je een overheid bent (auteurswet art . 15a en 15b).
Het copyright teken had alleen in Amerika een juridische betekenis in de vorige eeuw.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#10 Bericht door elsinga »

Juul - PE0GJG schreef: 22 apr 2021, 09:14
elsinga schreef: 22 apr 2021, 06:20 Mooi filmpje! TX Factor weet het sowieso altijd goed te brengen.

Ik heb zelf een pagina voor mijn buren (https://pc5e.nl/buren), gemaakt nav een paar andere pagina's van amateurs die hetzelfde doel hebben. Verder schrijf ik nog wel eens wat om ergens te publiceren, dus ik wil wel meewerken.

En die strikte copyright regels... wat mij betreft zou het artikel strikt vrij herpubliceerbaar mogen zijn, mits bronvermelding (het DARU model).


Robert,
prima uitleg op de website !!! Laagdrempelig en zeer leesbaar voor 'de buren" en in dit geval ook voor "de media".

Nogmaals prima! "goed gedaan jochie"..............................
Dank, inspiratie ergens opgedaan en alles beschreven naar mijn eigen situatie. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#11 Bericht door pc1mb »

PA0BAK schreef: 22 apr 2021, 08:45 Misschien ook eens wijzen op de resultaten van de expirimenten door zendamateurs in de afgelopen 100 jaar.
Daar kun je volgens mij niet eeuwig op blijven teren. Je gaat deze hobby niet beoefenen om wat onze voorvaderen deden, maar om wat het nu ís. Historie is leuk maar van het heden en de toekomst moet je het hebben.

En de rollen zijn nu grotendeels omgedraaid qua innovatie. FT8 is voor de zendamateur nieuw en innovatief, maar het is gewoon een toepassing van FEC (jaren '50) op GFSK (jaren '80).

Na decennia analoge ATV is nu dan DATV in opkomst. Op basis van DVB techniek; slechts een kwart eeuw oud. Wel op andere frequenties, maar ook daarvoor komen veelal oude commerciële modules uit de kast. Recycling alom, heel modern eigenlijk.

D-Star en dergelijke digitale voice berust ook voor een flink deel op afdankertjes uit de commerciële wereld. Een doodgewone GSM van 20 jaar terug is al geavanceerder. Nee, innovatief zijn we niet meer.

Maar het wiel opnieuw uitvinden is óók leuk. Gewoon lekker technisch bezig zijn, met hier en daar "vergeten" techniek en natuurfenomenen zoals over de horizon propagatie.

Hardlopen is immers ook niet opeens uit de gratie geraakt na de uitvinding van de fiets. Zo is het ook met zendamateurs en internet. Of zendamateurs en mobiele telefoons. Ja, een smartphone kan meer. Nou én? Zelf knutselen is leuker. Zelf onafhankelijk van internet oceanen overbruggen ook.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#12 Bericht door pc1mb »

Kijk nu pas het filmpje. Ja, dat dus. Zelf doen, in plaats van alleen maar consument zijn van voorgebakken radiotechniek.

De titel is dan weer jammer, die geeft in feite al toe dat het niet vanzelfsprekend is ;-)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik denk dat dit forum, en wij als gebruikers, opzich wel een goede bijdrage kunnen leveren aan
Het promoten van onze hobby.

Dat gebeurt gelukkig ook wel, ondanks het gemopper tussendoor :wink:. Kijk naar alle diverse onderwerpen en facetten van de hobby die hier gepassioneerd besproken worden. Gisteren heb ik het topic van PC5E zitten lezen over het bouwen van een Oscar-100 station. Prachtig om te lezen wat er kan, en hoe. Dat soort dingen halen de hobby ook uit het stoffige oude mannen hoekje.

Persoonlijk vind ik zelfbouw dingen erg leuk. Wat ik jammer vind is dat het aanbod aan schema's en inspiratie in Nederland wat versnipperd is. De verenigingen hebben leuke dingen in hun bladen staan, maar dat komt met toch nog een beetje protectionistisch over. Je moet lid zijn en alle edities bewaren voor het geval je jaren later net dat ene schema zou willen gaan bouwen. Er is ook wel een aantal amateurs met persoonlijke websites waar mooie projecten op staan, maar dat is versnipperd en niet altijd even makkelijk vindbaar. Linkjes gaan dood etc.

Ik zou het leuk vinden als de verenigingen daar bijvoorbeeld in zouden investeren. ARRL heeft bijvoorbeeld leuke boeken waarin ze allerlei projecten en schemas verzamelen. VERON, VRZA, benelux QRP club etc hebben ook archieven vol met mooie projecten. Het zou mooi zijn als ze die toegankelijk maken, via het web, of ook gewoon in boekvorm. Uiteraard met toestemming van de mensen die ze ooit gemaakt hebben.

Je kunt er ook een leuk youtube kanaal van maken. Waar je het bouwen en de werking van een zelfbouw project in 1 of meerdere videos van een kwartiertje bespreekt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

Yannick PE2YSB schreef: 23 apr 2021, 07:55 Ik denk dat dit forum, en wij als gebruikers, opzich wel een goede bijdrage kunnen leveren aan
Het promoten van onze hobby.

Dat gebeurt gelukkig ook wel, ondanks het gemopper tussendoor :wink:. Kijk naar alle diverse onderwerpen en facetten van de hobby die hier gepassioneerd besproken worden. Gisteren heb ik het topic van PC5E zitten lezen over het bouwen van een Oscar-100 station. Prachtig om te lezen wat er kan, en hoe. Dat soort dingen halen de hobby ook uit het stoffige oude mannen hoekje.
Dag Yannick,

Je hebt wel een punt maar.....................het feit dat dit forum er is voor ons en waarop we met elkaar mooie zaken kunnen wisselen is prima, maar het gaat meer over de publiciteit naar buiten en dan bedoel ik echt buiten. De media noemen we dat tegenwoordig. Daar moet je de eventuele aanwas halen. En niet hier op het forum, wij zijn, althans de meesten, al zendamateur.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#15 Bericht door PE2AAB »

We kregen lucht van een jongen uit het dorp hier welke via de JOTA geïnteresseerd is geraakt in onze mooie hobby. Ik geloof dat hij 14 jaar jong is. Klein detail; zijn vader heeft een machtiging en heeft na jaren van afwezigheid ook weer wat aangeschaft om een te luisteren wat er tegenwoordig zoal speelt. Met wat lokale amateurs hebben we diverse spulletjes bij elkaar verzameld en in bruikleen gegeven aan hem. Eerste QSO's via de repeater zijn al gemaakt met hem (onder de call van zijn vader) en de eerste signalen van QO-100 zijn reeds ontvangen.

Als er ergens interesse is dan kun je dat bijvoorbeeld zo stimuleren. Uiteraard valt of staat het bij een groep fanatieke amateurs in de omgeving die hem kunnen bijstaan met raad en daad.

Inmiddels zit hij ook op de cursus van Klaas, PA0KLS en is hij bezig met zijn N machtiging. Prachtig toch?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie