"Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#31 Bericht door pc1mb »

Ik begreep wat je bedoelde, maar misschien was het duidelijker geweest dat even tussen aanhalingstekens te plaatsen ipv haakjes.

Afijn. Ik moet zeggen dat wat ik nu van de RSGB zie echt wel fris en aansprekend is, vergeleken bij de VERON die op de website een promofilm heeft staan die zo te zien opgenomen is in 1985...

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#32 Bericht door pe1br »

pc1mb schreef: 24 apr 2021, 09:32 Leuk. Minimalistisch DVB-S2.

Precies de lol van het zelf doen met beperkte middelen. Geen idee eigenlijk, of moderne commerciële DVB-S(2) hardware ook SDR is? Vast wel, eigenlijk. Het is voor de meeste toepassingen al heel lang goedkoper dan analoog. Neem nou een Baofengetje. Single chip SDR, eigenlijk hypermodern? Naar zendamateur begrippen dan...

Helaas niet erg hackbaar. Je kunt er niet zomaar een SSB radio van maken zegmaar ;) Denk je eens in, een UV3R met amateur software, als FT8 transceiver... Die verwerk je gewoon IN je antenne :lol:
De meeste porto's worden gemaakt met simpele radio modules: https://www.tindie.com/products/nicerf/ ... ie-module/ deze zijn zeker niet gebaseerd op SDR maar wel erg leuk om zelf mee te hobby-en.
Ik heb er wel eens software voor gemaakt om zelf een leuke VHF of UHF transceiver te bouwen maarja een baofeng is natuurlijk goedkoper dan alles wat je zelf bedenkt.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#33 Bericht door PH7R »

Zoals bij "Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )" aangegeven organiseer per Veron/VRZA een hackaton met landelijke finale. Zorg voor exposure via alle media kanalen. Haal scholen erbij (secundair en HBO/WO). Verbinding met bij ICT (arduino, etc).

Aanvulling 1: ik weet niet wat Vistv kost maar misschien dat Veron/VRZA dit eens kunnen uitzoeken en bijv een seizoen van x afleveringen a 30min (met recalme van bijv Icom/Yaesu ed) laten maken. Gewoon proberen.

Annvulling 2: wat is het eigen vermogen (liquidieit) van Veron/VRZA?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#34 Bericht door PE1PQX »

Zelf zit ik ook aan een 'field-case' te denken, een koffer met daarin de FT-818nd en FT1XDE, een tunertje, een end-fed en/of arrow-antenne met coax-kabel en eventueel een zonnepaneeltje/ omvormertje om de accu-belasting te verlagen. Mijn vrouw en haar vader willen nog wel eens ergens een wandeling maken in de natuur (als de situatie met mijn thuiswonende en dementerende schoonmoeder het toelaat), dan kan ik ergens aan een picnic tafel wat zitten rommelen 'in the middle of nowhere'. En daarbij natuurlijk wat PR werk doen :wink:

Voor enkele digimodes zou een laptop/tablet dienst kunnen vervullen op een één of andere manier. (kun je gelijk je logboek bij houden, voor internep heb je een hotspot uit je smartfoon bijvoorbeeld.. oei, daar heb je dat kreng weer :mrgreen: )

Toch eens zereneus over nadenken....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#35 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 12:45
Yannick PE2YSB schreef: 25 apr 2021, 11:59 (Scouting is voor kinderen die niet goed genoeg zijn voor voetbal/hockey/schaatsen)....
Jammer weer, deze opmerking. Die indruk heb ik hier in het Noorden zeker niet.
Ik heb die indruk ook niet, maar weet wel dat er soms door zorgprofessionals verwezen wordt naar Scouting omdat er bepaalde problematiek is die bij Scouting veel minder storend is. En dat klopt vaak ook wel, waar een kind op school vooral stil moet zitten is er op Scouting veel ruimte om energie kwijt te raken. Maar bij ons zijn er ook regels en daarin zijn we gewoon duidelijk. Binnen de lijntjes is er wel veel ruimte en dat wordt vaak als positief ervaren.

Bij ons overigens een stijgende lijn qua leden, dus met het imago zit het bij ons wel goed kennelijk.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: "Wat is/doet een (radio)zendamateur"? (Ideeën bus!!)

#36 Bericht door pc1mb »

pe1br schreef: 25 apr 2021, 17:30 De meeste porto's worden gemaakt met simpele radio modules: https://www.tindie.com/products/nicerf/ ... ie-module/ deze zijn zeker niet gebaseerd op SDR maar wel erg leuk om zelf mee te hobby-en.
Nuja, wat is SDR. In ieder geval gebeuren modulatie en detectie digitaal, in DSP software. Helaas niet te programmeren voor andere modulatiesoorten, anders kon je bvb FT8 of DATV doen met een baofengetje...

Plaats reactie