Could We Lose 2m VHF band. Really?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Could We Lose 2m VHF band. Really?

#1 Bericht door pa3kc »

Callum met zijn visie.


youtu.be/2OojUiSVBZ4

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#2 Bericht door pa1bvm »

hela ... ik vind die filmpjes best leuk ..

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#3 Bericht door PH2LB »

Hij weet het goed te beargumenteren en het klopt ook wel dat 2m en 70cm minder gebruikt worden dan vroeger.
En volgens mij is het echt niet omdat je tegenwoordig gelijk op HF kunt (hoewel dat mogelijk wel mee kan spelen).

IMHO zal het er mee te maken hebben we drukker zijn met van alles en nog wat. We hebben meer afleiding dan ooit (internet, socialmedia, forums :wink:), gezinnen waarbij beide ouders (moeten) werken etc, waardoor vrije tijd een zeldzaam goed begint te worden.

Maar vergeet niet dat we tegenwoordig ook zien dat hands-on en technische beroepen in onmin zijn geraakt in de afgelopen decennia. Dit zal mede er voor gezorgd hebben dat de interesse in techniek ook achteruit gaat. Ik genoeg mensen die nog niet weten hoe ze een lamp moeten op hangen (ondanks de handleiding die bij de ikea lamp zit).

Hoewel het natuurlijk bijzonder is dat je juist ziet dat de maker community (arduino's, creatieve idee-en etc) aan het toenemen is. Of komt dat juist door het internet en sociale media waar de maker community juist mee is groot geworden en dat daardoor juist die beperkte groep zo op de voorgrond staat :?:

Is dat misschien de reden dat de radiozendamateur wereld waar socialmedia veel later gebruikt werd :?: (internet werd natuurlijk al langer gebruikt) :!: We zijn dan wel een niche markt, maar gemiddeld genomen zijn radiozendamateurs hands-on zijn en vaak met creatieve idee-en komen.
Misschien kunnen we beter meer dan ook sociale media om armen en ook de algemene publiciteit opzoeken om te zien dat we misschien wel de oer-maker community zijn en zien af te komen van dat "stoffige" imago.

* stoffige imago is wat ik vaak te horen krijg als ik vertel dat ik radiozendamateur ben. Als je dan verteld dat je ruime ervaring hebt met arduino's, zelf schakelingen en producten ontwerpt veranderd dat beeld wel. Maar mensen snappen niet wat er leuk is aan het leggen van verbindingen behalve dan misschien het verleggen van technische en overwinnen van natuurkundige grenzen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#4 Bericht door Yannick PE2YSB »

PH2LB schreef: 14 apr 2021, 09:01

* stoffige imago is wat ik vaak te horen krijg als ik vertel dat ik radiozendamateur ben. Als je dan verteld dat je ruime ervaring hebt met arduino's, zelf schakelingen en producten ontwerpt veranderd dat beeld wel. Maar mensen snappen niet wat er leuk is aan het leggen van verbindingen behalve dan misschien het verleggen van technische en overwinnen van natuurkundige grenzen.
Zo denk ik er zelf ook over hoor. Verbindingen maken vind ik ook niet zo leuk, behalve als het met wat "hindernissen" is, zoals met zelf gebouwde spullen, lange afstanden, lage vermogens, gekke modi etc.

De gekochte 100 watt zender aan een in de fabriek perfect gebouwde antenne hangen en de microfoon inknijpen vond ik na een weekendje al niet meer zo spannend.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#5 Bericht door PH1HI »

Zou er ook mee te maken kunnen hebben dat de regelgevingen ed. het plaatsen van hoge masten gewoon heel moeilijk maken. Toen ik ermee begon eind '70 maakte niemand zich druk om een 16 el. yagi of 3 el. 3-banden beam. Het stond toch vol met 11m sprieten dus leven en laten leven was toen het motto.
Nu moet alles er strak en vooral eenvormig uitzien. Jij en ik met onze bouwsels die opvallen in buurten waar verder niets boven het maaiveld uitkomt zijn een doorn in het oog van de hogehuizenwaarde bewaarders, om maar niet te praten over de straling-wappies.

En techniek interesseert ook inderdaad veel minder dan toen. Ook de overheid niet, die slechts een fooi wil besteden aan dingen als ruimte onderzoek of wetenschap in het algemeen, "Nederland kennisland" is een mooi klinkend motto, maar zoals met alles willen ze voor een duppie op de eerste rang en dan vinden ze het vreemd dat er geen technici te vinden zijn hier.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

Techniek is nog steeds enorm in trek, alleen is techniek veranderd door de jaren heen. Het aantal studenten en scholieren dat een technische opleiding doet groeit ieder jaar. Wr zijn ook enorme tekorten aan technische mensen, dat klopt, maar dat ligt aan de hoge vraag, niet zo zeer aan dat er weinig interesse is.

Maar wat is er nou technische aan een QSO maken als je in de auto op weg naar je werk bent.... dat is toch net zo technische bezig zijn als iemand bellen met je gsm.
Ik denk dat de meest techische zendamateurs waarschijnlijk de minste verbindingen maken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Could We Lose 2m VHF band. Really?

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat we iets moeten doen aan de interesse in de hobby. Ik denk alleen dat we daarvoor de hobby ook mee moeten laten ontwikkelen met de tijdsgeest.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie