Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#1 Bericht door harry61 »

Hallo leden ,

is het mogelijk om het het signaal dat van een satelliet afkomt (televisie) dat normaliter via een lnb naar de ontvanger gaat,is een andere weg te laten volgen.
Wat is mijn doel; ik wil het signaal naar servos sturen ,zodat de servos de lnb precies naar het midden van de schotel kunnen dirigeren ,en eventueel de polarmount exact op de Satelliet kunnen richten.
Ik weet ,sommige ontvangers doen dat ,maar zie het als hobby.
Heb het nu met draadstangen en zwindels de lnb naar het hoogste signaal kunnen draaien (als proef) en dat werkt.
maar wil het nog mooier aanpakken.

wie kan mij daarin helpen.

Mvg

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#2 Bericht door PA5COR »

afregelen van de LNB in het brandpunt van de schotel doe je een keer, dan is dat klaar, heb hier een 1.10 Triax schotel, en dat ook gedaan toen 15 jaar teug en controleer het alleen 1 x per jaar bij het onderhoud.
Motor hier is een 24 inch actuator, bestuurd door de VU 4K ontvanger via een stuurkastje, en dat werkt elke keer perfect geen na richten nodig.
Eventueel de focus functie van de receiver/stuurkastje gebruiken, maar als de schotel goed vast zit is dat eigenlijk niet nodig.
De focus functie gebruikt ook het sterkte van het ontvangst signaal voor het focussen.
Schotel staat hier op 3 meter hoogte en met welke storm dan ook blijft hij gewoon staan.
Met 1.10 meter heb je wat reserve en ik kan van 45 graden west naar 45 graden oost.
Heb 30 jaar geleden de boog erin gezet, en dat werkt nog steeds goed, 1 x per jaar schotel schoonmaken, en in de goede vaste autowax zetten net als de LNB, watervast vet in de lagers van de mount, klaar. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#3 Bericht door harry61 »

Hallo PA5COR,

dat weet ik ,
maar is het mogelijk,dat is mijn vraag.

Mvg

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#4 Bericht door PA5COR »

LNB is een eenmalige afregeling.
Schotel finetunen heb je een signaaltje nodig van b.v. S meter en stuurelectronica die dat vertaald naar de motor, wat uit de LNB komt is een midden frequent signaal van 950 tot 2150 MHz voor de receiver.
(low noise block down converter in de kop)
Alles kan, vraag is of het de moeite waard is als het meestal in de betere receivers ingebakken is.
Als je het al wilt zal je het sterkte signaal uit de receiver moeten voeren, dat via een te maken besturing een signaal aan de motor voeding moeten geven welke dan door die signalen link/rechtsom draait tot het sterkste signaal is gevonden.
In mijn VU receiver is dat allemaal al ingebakken....

Ik heb in 30 jaar nooit meegemaakt dat de schotel verdraaid was met wat van storm dan ook, en moest gecorrigeerd worden, maar ik heb de mount dan ook zelf gemaakt, in de tijd dat ik met satelliet ontvangst begon waren er dan maar 3 satellieten....en eigengebouwde ontvanger...
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#5 Bericht door pe1hzg »

Wat mogelijk is, is om met 3 LNB's te kijken: eentje kijk scheel links, eentje kijkt scheel rechts, en de middelste voor ontvangst. Je gebruikt dan de signalen links en rechts om "te middelen".

In DTH is dit niet simpel omdat er om de paar graden een constellatie satellieten is en je dus bij het middelen moet zorgen dat je de signaalsterkte van de gewenste satelliet moet gebruiken (een sat metertje is onbruikbaar).

Mogelijk? Ja. Practisch? Absoluut niet.

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#6 Bericht door harry61 »

Hoop dat Tjalling nog reageert.
want die heeft vroeger iets gemaakt met een S-meter en een Strong ontvanger.

Mvg

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#7 Bericht door harry61 »

Ahum ,

ff andere vraag ;
valt het te meten met een universeel meter. want ben niet van plan om dure apparatuur te kopen.
Maw ; valt dat signaal te meten ,en hoe ?!

Mvg

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#8 Bericht door PA3BAS »

Zo’n satellietpieper is niet zo duur hoor, denk aan €15 of zo. Als je een beetje rondvraagt kan je ‘m misschien zelfs voor niets krijgen...

En lnb’s en schotels kan je ook met wat geduld voor niets te pakken krijgen. Ook weer rondvragen en zo...
.... But will it blend?

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#9 Bericht door harry61 »

dat vraag ik niet.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#10 Bericht door PA3BAS »

harry61 schreef: 28 mar 2021, 09:34 dat vraag ik niet.
Misschien iets duidelijker aangeven wat je wél vraagt en vooral wat je wil bereiken. We proberen je allemaal te helpen...
.... But will it blend?

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#11 Bericht door harry61 »

Dat staat er toch;

valt het te meten dat : signaal.
eventueel met een universeel meter en hoe ?!
is toch duidelijk.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#12 Bericht door PE1PQX »

In het kort: Nee, met jouw universeelmeter kan dat gewoon niet.


Even wat langere uitleg:
Zonder toevoegingen kun je met een 'eenvoudige' universelmeter geen satelliet signaalsterkte meten uit de LNB vandaan.
Universeelmeters verliezen hun meet-gevoeligheid bij hogere frequenties (meestal werkt het wel tot ongeveer de 300kHz, daarboven gaat het vaak al fout). Aangezien je met satellieten doorgaans frequenties hebt ruim boven de 1GHz zal jouw metertje hier niets uithalen.

Je zult toch wat moeten investeren in meetspullen voor jouw doel, of zoek zo'n satelliet-metertje dat al eens is aangehaald.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#13 Bericht door harry61 »

Oke,
daar wachtte ik op.
of het nu wel of niet kon.
dus nee.
bedankt alvast voor het antwoordt.

mvg

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#14 Bericht door Thijzer »

Misschien nog een aanvulling.

Ik heb een statief op de kop getikt van een oude draagbare (nou ja, draagbaar...) radar installatie. In dat statief zitten motortjes voor azimuth en elevatie en ik ben inmiddels zover dat ik met een arduino en een joystick de motortjes kan laten draaien.
De volgende stap is om een magnetometer aan de arduino te koppelen om te zien hoe de azimuth staat en welke kant ik op moet draaien om de QO-100 satelliet te ontvangen. Dat lijkt me op zich niet zo ingewikkeld.
De elevatie kun je met een zelfde printje meten.

Dat is althans het plan. Nog niet echt mee verder gegaan. Maar dan maak je dus geen gebruik van de signaalsterkte maar baseer je je puur op het magnetisch veld van de aarde.

harry61
Berichten: 367
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:36

Re: Signaal van Satelliet doorsturen naar een servo

#15 Bericht door harry61 »

Hallo Thijzer ,

maak me gek .
heb je foto`s hoe dat het 1 en ander er uit ziet , (bin gespant).

Mvg

Plaats reactie