DARES; noodcommunicatie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

DARES; noodcommunicatie

#1 Bericht door PD2R »

[mod]Naar aanleiding van een topic over antenne plaatsings perikelen welke uitmondde in een discussie over DARES en KNRM etc. (Noodcommunicatie) heb ik het topic even uitgesplitst. Het antennetopic vind je hier: viewtopic.php?p=254490#p254490[/mod]

Dat de Nederlandse zendamateur geen rol heeft bij calamiteiten bestrijd ik. De DARES heeft zich m.i. een veel te grote broek aangemeten en is daarmee inderdaad een aardige papieren tijger geworden. Zelf ben ik aangesloten bij de Delta Radio Communicatie Ondersteuning (DRCO). Was ooit DARES Zeeland maar vanwege de manier waarop DARES NL de boel wilde bestieren, heeft de Zeeland club zich afgesplitst. Bij de DRCO is iedereen welkom, ook niet leden. Eenvoud een vrijblijvendheid staat voorop. Wij zijn amateurs, geen professionals en daarin ligt ons inziens juist onze kracht. Er zijn nauwe banden met de Veiligheidsregio Zeeland en de gemeenten. Zo zijn het hoofdgebouw van de VRZ en een twee brandweerposten voorzien van amateur antennes. Ook alle gemeentehuizen zijn voorzien. Momenteel woon ik een online rondleiding bij in het nieuwe Operationeel Centrum Zeeland en Midden West Brabant. Ook daar hebben wij onze ingangen en weten ze ons te bereiken.

Bij onze Amerikaanse collega's is het inderdaad heel anders dan hier. Daar moeten hulpdiensten onder relatief normale omstandigheden al gebruik maken van de amateurdienst omdat er simpelweg geen andere manier om te communiceren is. In Nederland komen de zendamateurs pas kijken als de reguliere communicatie uitgevallen is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#2 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef: 18 mar 2021, 18:06 Met die redenatie help je gelijk DARES om zeep.
Niet om zeep, maar de behoefte is hier domweg veel minder. In Amerika heb je regelmatig hurricanes, overstromingen en heel veel sneeuw, plus veel grotere afstanden en veel slechtere mobiele dekking. Allemaal factoren waardoor zendamateurs veel vaker hun goede werk kunnen doen, maar die in Nederland (gelukkig) ontbreken. Wij hebben een vrijwel 100% mobiele dekking, heel weinig natuurrampen en de natuurrampen die er kunnen zijn hebben we afgedekt (o.a. Deltawerken).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DARES; noodcommunicatie

#3 Bericht door pc1mb »

Oneerbiedig misschien, maar amateur initiatieven om een radio hulpdienst te vormen doen soms wat aan als brandweerman spelen voor volwassenen.

Natuurlijk is doen alsof je belangrijk bent een leuke hobby, en zou het ook echt leuk zijn als onze hobby een maatschappelijk nut had, maar als je reëel bent zijn er zeer weinig calamiteiten denkbaar waar dergelijke organisaties een rol van betekenis kunnen spelen, en dan ook nog een zeer beperkte kortdurende rol tot de hulpdiensten hun eigen infrastructuur ingevlogen hebben naar het rampgebied.

Eenvoud en een niet te grote broek lijkt inderdaad de sleutel om jezelf niet belachelijk te maken.

Die ene keer in 1953? Goed, maar de beste man had niet eens een zender, licentie of enige andere voorbereiding. Laat staan militaristisch getrainde operators met kant en klare koffertjes in een gesloten club. Eenvoud en openheid is dus best wel een sleutel om noodcommunicatie op te starten met élke amateur die toevallig in zo'n situatie belandt en in de lucht kan komen.

Enige voorbereiding had in 1953 wat tijd kunnen besparen, dat natuurlijk wel. Zeker onder de zeespiegel is het helemaal niet gek als hier en daar hoog en droog op zolder een setje met antenne en een volle, werkende accu ligt. Of een los 12v zonnepaneel natuurlijk, heden ten dage. En wat uitgeprinte informatie, want effe googelen wat de noodfrequentie ook al weer was, zit er dan natuurlijk niet in.

Tegenwoordig is de grootste bedreiging voor echte noodcommunicatie via amateurbanden misschien wel dat je een pile-up krijgt van mensen buiten het rampgebied die belangrijk willen zijn, met niet allemaal even beste operating practice...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#4 Bericht door PE1PQX »

We wijken nu wel af van het 'antenne hoogte' topic, maar om toch even voort te borduren op PC1MB:

Ik kan je helemaal volgen. Nu hebben we naast de overheids hulpdiensten ook nog met een grote vrijwillige groep mensen die uitermate goed opgeleid en getraind zijn in (water) hulpverlening: De reddingsbrigades in Nederland. Wat ik dus bedoel: https://www.reddingsbrigade.nl/wij/wat- ... htergrond/
Tegenwoordig met de veiligheidsregio's (VR) haken steeds meer RVR (Regionale Voorziening Reddingsbrigades) gebieden aan bij een VR.
De brigade waar ik actief ben (Reddingsbrigade Zuid Oost Drenthe) is zo'n brigade die daarbij aangesloten is, bij RVR Groningen-Drenthe.

Ik zou dus graag eens een oefening willen zien/meemaken waarbij reddingsbrigades (RVR eenheden) samen werken met een groep zendamateurs waarbij een oefengebied veel groter is dan een lokale recreatie plas zodat de communicatie verder uitgebouwd en getest kan worden. Combinatie jaarlijkse fieldday's en RVR oefeningen. De reddingsbrigades die een NRV eenheid hebben worden vanuit het bonsdkantoor in IJmuiden opgeroepen in geval van calamiteiten. 'Onze' RVR groep heeft zeker 2 NRV eenheden.
De communicatieve mogelijkheden van een reddingsbrigade eenheid is kwa omgeving wat beperkt. Een hele provincie bestrijken gaat helaas niet lukken op 165MHz (met de gebruiksvoorwaarden van die frequentie in mijn achterhoofd houdend). C2000/P2000 mag niet tijdens oefeningen gebruikt worden.
'Wij' zendamateurs hebben daarin veel meer mogelijkheden, groter bereik etc.

Misschien eens brainstormen over zoiets??

Maar goed, nogmaals: dit is behoorlijk off topic. Excuus naar de topic-tarter.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#5 Bericht door elsinga »

André, ook de Reddingsbrigade kan/mag een relaisstation opzetten (kanaal 61-65, uitgang kanalen 1-5 en ingang kanaal 6). Met een beetje handig geplaatst relais kom je heel Drenthe wel door. Zelfs een tijdelijk relais in een aanhangertje met hoge pompmast zou kunnen, zet je de boel daar neer waar nodig.

Zendamateurs zijn flexibeler, zeker. Maar de mogelijkheden voor de reddingsbrigade zijn nog niet uitgeput. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#6 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef: 19 mar 2021, 12:46 André, ook de Reddingsbrigade kan/mag een relaisstation opzetten (kanaal 61-65, uitgang kanalen 1-5 en ingang kanaal 6). Met een beetje handig geplaatst relais kom je heel Drenthe wel door. Zelfs een tijdelijk relais in een aanhangertje met hoge pompmast zou kunnen, zet je de boel daar neer waar nodig.

Zendamateurs zijn flexibeler, zeker. Maar de mogelijkheden voor de reddingsbrigade zijn nog niet uitgeput. :)
Nee, dat mag een reddingsbrigade niet Robert!! De registratie van een reddingsbrigade omvat naast eventuele marifoon certificaten alleen de aantallen mobilofoons (land-mobiel) en portofoons, meer niet!
Er zijn 6 'brigade' kanalen de we mogen gebruiken. Deze registratie omvat ook de maximale hoogte van de te gebruiken antenne (10mtr) en maximale zendvermogen, n.l. 10 Watt. (Volgens AT)

Meer info in de bijlage
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#7 Bericht door PA1AIS »

Een mooie bijlage, is er sinds 2015 al een update?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: KNRM en DARES; noodcommunicatie

#8 Bericht door PE1PQX »

PA1AIS schreef: 19 mar 2021, 16:43 Een mooie bijlage, is er sinds 2015 al een update?
Nee, maar is bij mijn weten nog actueel. M.a.w. geen wijzigingen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#9 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef: 19 mar 2021, 14:02
elsinga schreef: 19 mar 2021, 12:46 André, ook de Reddingsbrigade kan/mag een relaisstation opzetten (kanaal 61-65, uitgang kanalen 1-5 en ingang kanaal 6). Met een beetje handig geplaatst relais kom je heel Drenthe wel door. Zelfs een tijdelijk relais in een aanhangertje met hoge pompmast zou kunnen, zet je de boel daar neer waar nodig.

Zendamateurs zijn flexibeler, zeker. Maar de mogelijkheden voor de reddingsbrigade zijn nog niet uitgeput. :)
Nee, dat mag een reddingsbrigade niet Robert!! De registratie van een reddingsbrigade omvat naast eventuele marifoon certificaten alleen de aantallen mobilofoons (land-mobiel) en portofoons, meer niet!
Er zijn 6 'brigade' kanalen de we mogen gebruiken. Deze registratie omvat ook de maximale hoogte van de te gebruiken antenne (10mtr) en maximale zendvermogen, n.l. 10 Watt. (Volgens AT)

Meer info in de bijlage
richtlijnen_en_verwijzingen_frequentiegebruik_reddingsbrigade_nederland201510.pdf
Dat kanalen 61-65 standaard niet tot de vergunning behoren, dat geloof ik wel. Maar het gebruik daarvan kan ook worden opgenomen in de vergunning. En voor relais gelden andere mogelijke hoogtes dan mobilofoons/porto's.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#10 Bericht door PA1AIS »

Kan je wat specifieker zijn? Kanaal 61-65 is dat 27mhz? is dat marifoon kanaal? Zijn dat televisie kanalen?

Frequentie?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#11 Bericht door PA3CQN »

PE1PQX schreef: 19 mar 2021, 14:02
elsinga schreef: 19 mar 2021, 12:46 André, ook de Reddingsbrigade kan/mag een relaisstation opzetten
Nee, dat mag een reddingsbrigade niet Robert!!
Maakt het uit? In een werkelijke noodsituatie zal het AT echt niet komen zeuren dat je iets illegaals doet.
Het gezag heeft het dan al druk genoeg met plunderaars en andere opportunisten.
En met de grote hoeveelheid beschikbare bami-porto's/mobiel sets kan het frequentiegebied door iedere bezitter van zo'n ding
bestreken worden. Controle is er dan toch niet meer immers.

Dat valt me altijd op aan nood scenario's: ze houden te weinig rekening met wat de bevolking doet als er geen gezag meer is.
Als ergens alleen al de stroom uitvalt heb je je handen al vol om het volk in het gareel te houden, laat staan allerlei regeltjes overeind te houden.
Stel dat hier in Groningen nou eens een beving kracht 6 komt en stroom/gas/telecom/internet/c2000 allemaal uitvallen. Dan is het gewoon wildwest en is ieder
goed geoefend plan achterhaald.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#12 Bericht door elsinga »

PA1AIS schreef: 20 mar 2021, 10:59 Kan je wat specifieker zijn? Kanaal 61-65 is dat 27mhz? is dat marifoon kanaal? Zijn dat televisie kanalen?

Frequentie?
Zijn de standaard KNBRD kanalen 1-5, met kanaal 6 als ingang (iets in de 160/165MHz reeks). Staat ook in mijn bericht hierboven.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DARES; noodcommunicatie

#13 Bericht door pc1mb »

Punt is dat je dus nu niet mag oefenen ermee.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#14 Bericht door PE1PQX »

De 6 'KNBRD' kanalen zijn volgens de vergunning onbeperkt te gebruiken, mits max 10Watt, en 10mtr antennehoogte en FM gemoduleerd.
Per gebied zijn de brigades ingedeeld op de te gebruiken KNBRD kanalen, 'mijn' brigade werkt primair op kanaal 3. Dit om onderlinge hinder te mijden. (te vergelijken met HAM repeaters die vrij dicht bij elkaar in de buurt zitten).
Een repeatersysteem wordt NIET gebruikt bij de reddingsbrigades. Dat het oranje kruis (EHBO) dit wel gebruikt is mij bekend, maar in hoeverre hun vergunning/registratie in elkaar steekt is mij dus niet bekend.

Bij grootschalige inzetten en calamiteiten hebben de NRV eenheden ('rampen-vloot') de beschikking van C2000 porto's die alleen met toestemming van de meldkamer/veiligheidsregio's gebruikt mogen worden, dus NIET bij oefeningen etc.
Vandaar mijn idee om een reddingsbrigade oefening te combineren met een amateur fieldday.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: DARES; noodcommunicatie

#15 Bericht door pe1nil-cor »

PD2R schreef: 18 mar 2021, 20:14 Dat de Nederlandse zendamateur geen rol heeft bij calamiteiten bestrijd ik. De DARES heeft zich m.i. een veel te grote broek aangemeten en is daarmee inderdaad een aardige papieren tijger geworden. Zelf ben ik aangesloten bij de Delta Radio Communicatie Ondersteuning (DRCO). Was ooit DARES Zeeland maar vanwege de manier waarop DARES NL de boel wilde bestieren, heeft de Zeeland club zich afgesplitst. Bij de DRCO is iedereen welkom, ook niet leden. Eenvoud een vrijblijvendheid staat voorop. Wij zijn amateurs, geen professionals en daarin ligt ons inziens juist onze kracht. Er zijn nauwe banden met de Veiligheidsregio Zeeland en de gemeenten. Zo zijn het hoofdgebouw van de VRZ en een twee brandweerposten voorzien van amateur antennes. Ook alle gemeentehuizen zijn voorzien. Momenteel woon ik een online rondleiding bij in het nieuwe Operationeel Centrum Zeeland en Midden West Brabant. Ook daar hebben wij onze ingangen en weten ze ons te bereiken.

Bij onze Amerikaanse collega's is het inderdaad heel anders dan hier. Daar moeten hulpdiensten onder relatief normale omstandigheden al gebruik maken van de amateurdienst omdat er simpelweg geen andere manier om te communiceren is. In Nederland komen de zendamateurs pas kijken als de reguliere communicatie uitgevallen is.
goed omschreven Maarten
73 Cor

Plaats reactie