DARES; noodcommunicatie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#16 Bericht door PA1AIS »

Ik wil formeel ernstig bezwaar aantekenen teken deze topic titel. In het hele draadje komt de KNRM absoluut niet voor!!!!
De reddingbrigades hebben vooralsnog niets met de KNRM te maken en zijn compleet verschillende organisaties!
KNBRD is géén KNRM.

Het dringende verzoek om de topicnaam te veranderen, om de KNRM niet in een verkeerd daglicht te stellen.

Ik ben beroepsmatig deels verantwoordelijk voor delen van de KNRM communicatie. Als vrijwilliger ben ik nu 29 jaar verbonden aan de KNRM en heb vrijwel alle opleidingen doorlopen. Het hele DARES is in mijn ogen een lachtertje van de 1e orde en kan gewoon thuis blijven naast de kachel.
Ik heb vele beroepsmatige opleidingen doorlopen aangaande communicatie processen en procedures, zowel bij de kustwacht als bij diverse nautische instituten en zelf 20 jaar les gegeven in deze materie voor de koopvaardij. (MARCOM-A).
De communicatie kwaliteit onder stress van een radio amateur is niet iets waar ik veel vertrouwen in heb. Ook de opdringerige haantjes met lange tenen binnen deze organisatie structuur wekken niet altijd sympathie.
(KNRM heeft bijna vaste 50 locaties met VHF verbindingen langs de hele kust en grote wateren die prima kunnen communiceren onderlingen en naar overheden). Daarbij nog ruim 30 landeenheden met UNIMOG trucks voor hulpverlening. Allemaal professioneel getrainde en opgeleide mensen.
Dus laat de KNRM graag buiten elke vorm van discussie of noemer. Jij bedoeld de binnenlandse club KNBRD.

Voor je beeldvorming:
KNRBRD is voor binnen de gemeentelijke grenzen tot 1 Km uit de kusten.
KNRM is voor alles (waar ze kunnen varen), dus alle grotere wateren en zee. En beschikt over marifoon, KNBRD kanalen en MF en C2000.

[mod]PE2AAB: Owjee. Ik deed mijn best om de splitsing van twee topics mogelijk te maken. Niet genoeg mijn best gedaan. Het woordje KNRM is op verzoek verwijderd uit de titel[/mod]
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#17 Bericht door PD2R »

PA1AIS schreef: 21 mar 2021, 13:20 Ik wil formeel ernstig bezwaar aantekenen teken deze topic titel. In het hele draadje komt de KNRM absoluut niet voor!!!!
Het dringende verzoek om de topicnaam te veranderen, om de KNRM niet in een verkeerd daglicht te stellen.

Ook de opdringerige haantjes met lange tenen binnen deze organisatie structuur wekken niet altijd sympathie.
Over lange tenen gesproken :mrgreen:

Overigens ben ik het wel met je eens hoor. Dat is dus ook precies de reden waarom we (DRCO) geen onderdeel meer zijn van DARES NL. Overigens werken we ook samen met de kustwacht. Al twee maal is bijvoorbeeld onze hulp ingeschakeld om een station op te sporen waar de marifoon in TX was blijven hangen.

Feit is dat heel veel hulpdiensten voor hun communicatie afhankelijk zijn van C2000 of telefonie. Bij een stroomstoring valt dat helaas al snel uit. Met de komst van de mobiele telefonie zijn ook organisaties zoals waterschappen hierop overgestapt. De dijkwacht die vroeger bij een inspectie problemen aan een dijk door gaf via een ether, is nu afhankelijk van telefonie.
Gelukkig komt het vrijwel nooit voor dat zowel C2000 als de mobiele telefonie uitvallen. En misschien is dat ook juist wel het probleem. De kans dat het vroeg of laat wel een keer gebeurd is helemaal niet zo ver gezocht. Natuurlijk zijn wij als amateurs dan niet in staat om alles op te vangen. Toch denk ik dat we dan zeker van meerwaarde kunnen zijn. De overheid is er in ieder geval maar matig op voorbereid.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#18 Bericht door PA1AIS »

PD2R schreef: 21 mar 2021, 15:57
PA1AIS schreef: 21 mar 2021, 13:20 Ik wil formeel ernstig bezwaar aantekenen teken deze topic titel. In het hele draadje komt de KNRM absoluut niet voor!!!!
Het dringende verzoek om de topicnaam te veranderen, om de KNRM niet in een verkeerd daglicht te stellen.

Ook de opdringerige haantjes met lange tenen binnen deze organisatie structuur wekken niet altijd sympathie.
Over lange tenen gesproken :mrgreen:

Ja, je hebt natuurlijk gelijk, maar ik kon dat niet over zijn kant laten gaan. :lol: :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#19 Bericht door PA1AIS »

PD2R schreef: 21 mar 2021, 15:57 Met de komst van de mobiele telefonie zijn ook organisaties zoals waterschappen hierop overgestapt. De dijkwacht die vroeger bij een inspectie problemen aan een dijk door gaf via een ether, is nu afhankelijk van telefonie.
Gelukkig komt het vrijwel nooit voor dat zowel C2000 als de mobiele telefonie uitvallen. En misschien is dat ook juist wel het probleem. De kans dat het vroeg of laat wel een keer gebeurd is helemaal niet zo ver gezocht. Natuurlijk zijn wij als amateurs dan niet in staat om alles op te vangen. Toch denk ik dat we dan zeker van meerwaarde kunnen zijn. De overheid is er in ieder geval maar matig op voorbereid.
C2000 is toch met regelmaat niet beschikbaar wegens onderhoud, gelukkig met vooraankondiging.
Voor een waterschap hebben we op UHF een digi mode set ontwikkelt voor pop3 mail, zodat ze vanuit een calamiteit gebied gewoon kunnen mailen naar een hooggelegen steunpunt zoals aanwezig op diverse gebouwen. Daardoor zijn ze niet afhankelijk van een lokale infrastructuur.
En dat alles in het kader van de E.D.O.

https://edepot.wur.nl/4004
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: DARES; noodcommunicatie

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het Nederlandse Rode Kruis heeft ook nog een verbindingsdienst met veel apparatuur en mogelijkheden die tijdens reguliere rode kruis inzitten en Calamiteiten gebruikt worden.
Ze hebben vergunningen voor eigen frequenties in VHF en UHF, in ieder geval 9 VHF frequenties en een handjevol UHF frequenties, Ze hebben ze een eigen landelijke repeater netwerk, zeer veel portofoons, nagenoeg alle voertuigen hebben mobilofoons, er zijn mobiele verbingswagens, pompmasten, c2000 apparatuur op specifieke plaatsen. Eigenlijk zie ik die eerder gebruikt worden dan dares
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#21 Bericht door PA0BAK »

Yannick PE2YSB schreef: 21 mar 2021, 19:17Eigenlijk zie ik die eerder gebruikt worden dan dares
Toen hier het 112 gebeuren het liet afweten, is er van amateurs gebruik gemaakt, om meldingen van burgers door te geven.
Het heeft dus wel degelijk nut gehad, in het verleden........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: DARES; noodcommunicatie

#22 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA0BAK schreef: 21 mar 2021, 19:37
Yannick PE2YSB schreef: 21 mar 2021, 19:17Eigenlijk zie ik die eerder gebruikt worden dan dares
Toen hier het 112 gebeuren het liet afweten, is er van amateurs gebruik gemaakt, om meldingen van burgers door te geven.
Het heeft dus wel degelijk nut gehad, in het verleden........
Het rode kruis is toen ook actief geweest in een aantal regio's.
Ik debk dat voordelen van het Rode Kruis ook kunnen zijn dat ze er bij grotere incidenten sowieso al zullen zijn. Daarnaast werken ze het hele jaar door al samen met de professionele hulpdiensten en zijn de werkwijze op elkaar afgestemd. De centralisten van het rode kruis zijn gewend en getraind om als centralist een net van hulpverleners aan te sturen. Dat is toch andere operating practice dan we als zendamateurs hebben. Gewoon een andere tak van sport dan een pile-up tijdens een Dx-peditie. Ook heeft het rode kruis door het hele land honderden portofoons geprogrammeerd en opgeladen klaar staan die eenvoudig uitgedeeld kunnen worden aan hulpverleners. Hoe veel portofoons heeft een dares lid voor het grijpen?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#23 Bericht door elsinga »

Oefenen doet DARES ook, althans dat lees ik wel eens. Dat is ook nodig, want dan kun je tijdens een calamiteit ook netjes functioneren. Dat is ook de reden dat in de USA er veel geoefend wordt, zowel met regelmatige netten als tijdens evenementen. Die laatsten worden gewoon gebruikt om te oefenen in het echt. Net zoals tijdens de laatste World Scout Jamboree de Nationale Reserve van Amerika heel veel mensen heeft gerouleerd over heel veel posities, de WSJ was voor hen een oefening in crisis-/noodopvang. ;)

Of DARES (of welke andere organisatie dan ook) tijdens een grootschalige ramp nuttig is voor het doorgeven van berichten, daar doe ik geen uitspraak over. Sommige organisaties zijn wel groter dan anderen, hebben meer apparatuur dan anderen, et cetera. En grootte kan zowel een vloek als een zegen zijn. Ik hoop dat we die organisaties nooit nodig gaan hebben.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: DARES; noodcommunicatie

#24 Bericht door Yannick PE2YSB »

elsinga schreef: 22 mar 2021, 07:22 Oefenen doet DARES ook, althans dat lees ik wel eens. Dat is ook nodig, want dan kun je tijdens een calamiteit ook netjes functioneren. Dat is ook de reden dat in de USA er veel geoefend wordt, zowel met regelmatige netten als tijdens evenementen. Die laatsten worden gewoon gebruikt om te oefenen in het echt. Net zoals tijdens de laatste World Scout Jamboree de Nationale Reserve van Amerika heel veel mensen heeft gerouleerd over heel veel posities, de WSJ was voor hen een oefening in crisis-/noodopvang. ;)

Of DARES (of welke andere organisatie dan ook) tijdens een grootschalige ramp nuttig is voor het doorgeven van berichten, daar doe ik geen uitspraak over. Sommige organisaties zijn wel groter dan anderen, hebben meer apparatuur dan anderen, et cetera. En grootte kan zowel een vloek als een zegen zijn. Ik hoop dat we die organisaties nooit nodig gaan hebben.
Met dat laatste ben ik het helemaal eens :)

Het is natuurlijk ook zo dat je bij veel van die clubs vaak de zelfde groep mensen tegenkomt. Volgens mij is een groot deel van de verbindingsdienst mensen bij het Rode Kruis bijvoorbeeld ook zendamateur.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

Jammer om zo'n initiatief als DARES weer heftig te bekritiseren. Past wel een beetje in de huidige tijd.

Dat de "echte" hulpdiensten het wel laten afweten bleek wel op 8 december 1972. De kruitfabiek in Muiden ontplofte weer eens.Ik was "getuige" in het hoge deel van de FM band (108 mHz) van dat falen van de hulpdiensten.. Dat stond onder leiding van een bekende zendamateur notabene, Sommige zullen zijn stem herkennen, hij is SK.................... In Hilversum stond nl een hoge mast van de toenmalige BB en daar kwam het vandaan en dat was om de hoek van onze studio.
Toen was er nog geen DARES. ( voor de duidelijkheid, ik ben niet verbonden aan DARES)
Ik heb de opnamen gegeven aan Peter Flik van de VPRO en die zond het uit. Het is hier te bewonderen. In werkelijkheid was de opname langer.


https://wetransfer.com/downloads/ccf1de ... 921/fe7c1a
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 22 mar 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#26 Bericht door PA1AIS »

Ik ben wel benieuwd welke stress communicatie trainingen ze krijgen bij het Rode Kruis?
Formeel ben ik nog steeds SAR liaison voor de Kustwacht en in en om een COPI container heerst een uiterst strengen communicatie discipline. Dat vraagt wel enige voorbereiding, ook qua administratie. Als je in een COPI container aan komt met een onsamenhangend lul verhaal worden ze daar niet blij van. (als het goed is krijg je at dan ook wel te verstaan)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#27 Bericht door PA1AIS »

Juul - PE0GJG schreef: 22 mar 2021, 10:08 Jammer om zo'n initiatief als DARES weer heftig te bekritiseren. Past wel een beetje in de huidige tijd.

Dat de "echte" hulpdiensten het wel laten afweten bleek wel in december 1972. De kruitfabiek in Muiden ontplofte weer eens.Ik was "getuige" in het hoge deel van de FM band (108 mHz) van dat falen van de hulpdiensten.. Dat stond onder leiding van een bekende zendamateur notabene, Sommige zullen zijn stem herkennen, hij is SK.................... In Hilversum stond nl een hoge mast van de toenmalige BB en daar kwam het vandaan en dat was om de hoek van onze studio.
Toen was er nog geen DARES. ( voor de duidelijkheid, ik ben niet verbonden aan DARES)
Ik heb de opnamen gegeven aan Peter Flik van de VPRO en die zond het uit. Het is hier te bewonderen. In werkelijkheid was de opname langer.


https://wetransfer.com/downloads/ccf1de ... 921/fe7c1a
Juul,
Een pleidooi met voorbeelden uit 1972 (en vaak 1953) houdt natuurlijk geen steek meer met de huidige middelen en technieken. natuurlijk is het terugvallen op ellenbogenstoom prima, maar dat kunnen meerdere professionele organisaties ook.
Maar sommige lieden binnen de DARES organisatie vertonen autoritair haantjes gedrag voor zover ik de organisatie heb kunnen doorlichten.
Als DARES serieus genomen wil worden, dan adviseer ik om eerst een aantal beroeps cursussen te gaan volgen m.b.t noodcommunicatie. Iedereen die denkt dat wel ff te kunnen, komt van een koude kermis thuis.
Ik denk dat in de maritieme SAR (Search And Rescue) wereld het behoorlijk goed geregeld is. Een paar cursussen die m.i. belangrijk zijn:
- Bridge resource management (verplicht voor elke gezagvoerder op zee)
- On Scene Coordinator
- SAR Liasion
- Het liefst marcom-b of A vanwege de strikte afhandeling noodverkeer.

Het zijn allemaal cursussen met pittige praktijk trainingen, dus geen papieren tijgers.

Zend amateur is natuurlijk handig, maar niet automatisch communicatie geschikt, niet iedereen met een on-the-go koffer heeft talent.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heb je mijn opname gehoord? ( hij duurt 19 minuten en aan het tijdstip van jou post en mijn tijdstip van posten zou het best kunnen dat je niet geluisterd hebt )

Het gaat met name over het "talent tot communiceren". De totale chaos en dat kan zo weer gebeuren en zendamateurs kunnen dat veelal beter.......................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: DARES; noodcommunicatie

#29 Bericht door pe1rea »

Ik had het al eens gehoord, van een kneuterigheid dat je niet wilt meemaken.
Past zo in een sketch van de Mounties oid uit die tijd...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#30 Bericht door PA1AIS »

Juul - PE0GJG schreef: 22 mar 2021, 10:35 Heb je mijn opname gehoord? ( hij duurt 19 minuten en aan het tijdstip van jou post en mijn tijdstip van posten zou het best kunnen dat je niet geluisterd hebt )

Het gaat met name over het "talent tot communiceren". De totale chaos en dat kan zo weer gebeuren en zendamateurs kunnen dat veelal beter.......................
Ik heb geluisterd. Dat is nu precies waarom ik die opleidingen aanbeveel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie