DARES; noodcommunicatie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#46 Bericht door PA1AIS »

Waar ik een beetje bang voor ben is dat bij een iets grote calamiteit, b.v. E.D.O. achtig, dat als "gewone" weldenkende radio amateurs communicatie gaan plegen ten behoeve van de calamiteit, dat zij "weggesnouwd' worden door mogelijke DARES leden. Om reden dat mogelijk enkele DARES leden denken het monopoly te hebben hierop?
Dat zou het gevolg kunnen zijn van de z.g. erkenning.

Daar kunnen we denk ik heel duidelijk over zijn; geen enkel DARES lid heeft meer rechten/plichten dan elke andere radiozendamateur.
Zelfs niet zendamateurs kunnen in dat soort situaties een belangrijke rol spelen.

Misschien is mijn angst volledig ongegrond, maar ja hé, stress kan rare dingen doen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DARES; noodcommunicatie

#47 Bericht door pc1mb »

Eerzucht is ook weinig amateurs vreemd, en tot op zekere hoogte is er iets voor te zeggen als een erkende "zendamateurbrigade" de leiding krijgt in zo'n geval. Dat moet er natuurlijk niet toe leiden dat je minder effectief wordt door zinvolle schakels weg te snauwen, maar de keuze met wie ze willen samenwerken ligt uiteindelijk bij de instanties...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: DARES; noodcommunicatie

#48 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wij hebben 6x1,5L bronwater staan, 4L kraanwarer en meestal zit de regenton ook wel vol. (Goed voor het toilet).
Eten redden we ook wel een week.
Verder altijd wel wat batterijen op voorraad, een 12v accu, een camping fornuis en gasfles.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#49 Bericht door PA1AIS »

Boot voor de deur met alle voorzieningen helpt ook.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#50 Bericht door PA3CQN »

PA1AIS schreef: 28 mar 2021, 13:53 Boot voor de deur met alle voorzieningen helpt ook.
Gaan de buren zo van klagen, die aanhanger met jacht in de straat ;-)

(Bij een E.D.O. stap ik op de fiets. Van -1 maar 200 m naar de Hondsrug, zit ik al op +5.
Route naar kennissen gaat verder over die Hondsrug, en dan zit ik uiteindelijk op +25.
En onderweg geen files.)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: DARES; noodcommunicatie

#51 Bericht door pa3a »

Wat een discussie is dit als je besluit om het eens door te lezen. (Na jaren ben ik weer eens terug in dit forum.) Interessante standpunten zal ik maar zeggen.
In het verleden heb ik het dares examen al eens gedaan en herkende niet echt de beginselen uit Nood- , spoed- en veiligheidscommunicatie zoals die ik als R/O lang geleden kreeg ingetraind. Wel herken ik de oude telegrammenstructuur die misschien nog wel stammen uit de telefoon- en telegraafwet (1904). Vond dat wel bijzonder.

Wij hebben nog geen idee wat ons zal overkomen als de radioamateur service ECHT nodig is en hoe wij zullen reageren als je b.v. bezig bent je gezin te redden of te helpen. Ga er maar vanuit dat het een regelrechte ramp is en niet zomaar iets als wegvallen elektriciteit. Voor dat soort simpele gevallen (hoewel vervelend dan ook) hoeft de zendamateur 'de winnende goal' niet te maken om het maar eens plastisch uit te drukken.

Maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer er echt iets gebeurt waar je als zendamateur MOET helpen, dat vanzelf de juiste mensen en die de mogelijkheid hebben, met voldoende spullen zullen opstaan.

En als je daarvoor traint van tevoren en een paar basis zaken regelt zoals in het Zeelandse, zoveel te beter. Maar houd er rekening mee dat als wij echt nodig zijn als zendamateur, dat er echt iets grootschaligs aan de hand is waarvan ik mij nu nog geen voorstelling kan maken.

Grtz,
Arie PA3A
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Plaats reactie