Privacy en Amerikaanse bedrijven

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#16 Bericht door PA0ETE »

Je kunt dat wel op meerdere manieren een beetje tegengaan. Je kunt ervoor zorgen dat die informatie niet over je te vinden is. Maar dat is moeilijk.

Je kunt ook de hooiberg waarin gezocht wordt groter maken en ervoor zorgen dat er niet alleen hooi in de hooiberg zit, maar vooral veel nephooi. Je kunt over mij wel een miljoen hits vinden op Google. Ook zijn er duzenden foto's van mij op internet te vinden waar iemand anders op staat. En slechts 10 of 20.000 van die zeg maar miljoen hits komen ook maar een klein beetje in de buurt van de werkelijkheid. En tot overmaat van ramp staat er dan overal ook nog een disclaimer onder waarin staat dat het stijloefeningen zijn voor fictie die ik aan het schrijven ben, en dat het verzonnen is, maar soms ook elementen van de werkelijkheid kan bevatten.. En dat er om die reden geen rechten aan kunnen worden ontleend.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#17 Bericht door PA3OZB »

En verder gebruikt bijna iedereen Zoom.........over je gegevens gesproken
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#18 Bericht door PA0ETE »

Slimme mensen gebruiken echter jit.si, van een Europese server, niet via de Amerikaanse.

Ik heb daar ergens een linkje van dat ik zo snel niet kan vinden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#19 Bericht door PA0ETE »

Hier is het linkje.

Jit.si via een server in Nederland: Jit.si is een open source en non-profit alternatief voor Zoom. Er zijn regelmatig lezingen op te zien, o.a. de interessante lezingen van de VERON_afdeling Zuid-Limburg. Die zijn voor iedereen toegankelijk, lid of geen lid. Zij zitten overigens nog wel via de Amerikaanse server, maar dat is toch al een heel stuk beter nog dan Zoom. :-)

https://vc4all.nl/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#20 Bericht door PE1PQX »

PA3OZB schreef: 18 mar 2021, 08:46 En verder gebruikt bijna iedereen Zoom.........over je gegevens gesproken
Enigste zoom dat ik hier gebruik klikt vast op een EOS7d camera body.. :wink:

Waar ik me nu groen-en-geel aan erger is dat een werkgever je nu verplicht om bepaalde applicaties op je computer/smartphone te installeren om bijvoorbeeld alleen al heel simpel een werkrooster in te kunnen zien. Dit kan ook met een adequaat beveiligde web-portaal.

Om maar te zwijgen over applicaties die je 'moet' gebruiken bij sollicitaties op afstand (want, corona) ander gaat het feest niet door, applicaties als MS Teams, Zoom, etc...
Ik ben redelijk wantrouwend naar dergelijke applicaties, ik kan niet achterhalen wat ze op de achtergrond doen met informatie die moet opgeven om er mee te kunnen werken. Gebruiksvoorwaarden zijn daar ook nooit helder in en ik zit NIET op reclame mailtjes te wachten waarvoor je je MOET opgeven voor gebruik van die zooi.
(Gelukkig heb ik een GMail adres voor dit soort gepruts)

Ook irriteer ik me aan het feit dat instanties als bijvoorbeeld UWV je verplichten een 06 nummer op te geven voor 2FA (SMS verificatie) of de DiGiD app bij het inloggen met je DiGiD. En dat terwijl DiGiD niet verplicht is.. (de instanties durven te beweren dat dit wel het geval is).
Ook het verplicht opgeven van je BSN nummer bij bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering of energiecontract... BSN wordt ook door alles en iedereen als almachtig en 'verplicht op te geven' gezien.
Tja, Big Brother weet eigenlijk via je BSN alles van je...

Ergens vorig jaar ook in discussie met mijn hypotheekverstrekker. Wilde per se mijn 06 nummer voor correspondentie. Die 06 krijgen ze niet!
Reden was weer die 2FA die volgens hen verplicht is gesteld door de overkoepelende instantie.
Ik gaf dan te kennen "Stuur maar per post, komt ook wel aan." Hun antwoord "Doen we niet wegens het milieu"... Tja, dan houd het op maar krijg wel per post de jaarlijkse opgaaf van hun...

Maar goed, ik dwaal af...

Oh ja... BSN was ooit een SoFi nummer, sociaal fiscaal nummer bedoeld voor de belastingdienst alleen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#21 Bericht door PA0ETE »

Heel simpel: ik zeg er altijd bij dat ik een 06-nummer heb, maar dat de kans niet groot is dat ze me daar bereiken omdat het ding altijd uit staat.

Daarentegen heb ik een vast nummer dat met 033- begint waar ik als ik mobiel te bereiken ben dus bereikbaar ben. En dan tóch willen ze per se mijn 06- want ze denken dat ik niet de waarheid vertel en dat ze me daar toch sneller op bereiken. (Als ik ze helemaal gek wil maken geef ik mijn 087-nummer op. Daar zijn er nog maar vijf van in Nederland :-) )

Ik heb echter alleen een mobiele telefoon bij me als dat onvermijdbaar is. De smartphone gaat alleen mee als ik onderweg WiFI nodig heb.

Ik heb verder een aparte mobiele telefoon om te bellen en een smartphone met zo'n 09-nummer voor IoT waar je niet op kunt bellen of gebeld worden en geen SMS-jes mee kunt versturen. (Wel ontvangen vanwege 2-factor).

Even geteld, ik heb 8 apps op mijn smartphone geïnstalleerd (naast de verplichte van Google), drie daarvan zijn voor de zendhobby :-)

Ik heb hier overigens een medisch apparaat (een CPAP voor slaapapneu) en daar zit gewoon Vodafone in. En ik kan het kaartje er niet zelf uit halen. De importeur in Nederland zegt dat zij de slaapgegevens van mij niet bijhouden, maar dat ze niet weten of de fabrikant dat wel doet (dat is overigens een bekende manier van witwassen. De fabrikant beroept zich op de Amerikaanse wetgeving, die is volgens de meeste Amerikanen sowieso wereldwijd geldig, en halen die gegvens dan daarheen, en vervolgens verkopen ze ze geheel legaal terug aan de importeur zodat die hier de wet niet hoeft te overtreden, maar ik weet dus niet of deze importeur dat ook doet)

Dat apparaat doet verder voortdurend heel onaardig tegen mij met allerlei waarschuwingsschermen, omdat ik hem in de vliegtuigmodus heb gezet en daar helemaal nooit uit komt.

Binnenkort hoeft dat niet meer. Ik ga zo'n hamsterkooi kopen. Eentje waar dat ding precies in past. Een hamsterkooi van Faraday als het ware (en zonder loopwiel :lol: )

Waar ik wel een beetje teleurgesteld over ben, ik had eigenlijk gedacht dat ik ofwel van de importeur, of van de fabrikant wel een mailtje zou krijgen of een telefoontje of ik zou kunnen kijken wat er met dat ding mis is. Maar ik ga er aan de andere kant van uit dat ze een melding krijgen dat hij in de vliegtuigmodus staat en dat ik e verzending daarmee dus zelf frustreer.)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#22 Bericht door pc1mb »

Het is inderdaad best moeilijk je verbinding met een bedrijf of instantie te beveiligen door middel van 2FA en zo, maar tegelijkertijd ook die instantie zelf te wantrouwen en jezelf tegen die instantie te beveiligen.

Een verifieerbare verbinding kan niet bestaan zonder gegevens te delen op basis waarvan te verifieren valt dat jij het bent...

Sommige reakties hier zitten wel een beetje op de rand van het alu-hoedjes verhaal, wantrouwen van alles en iedereen en die enge smartphones...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#23 Bericht door PA0ETE »

Oh ja, ik vergat nog wat grappigs te vertellen. Ik heb meerdere beroepen, maar bij eentje daarvan verdien ik mijn geld aan... smartphones.

Ik weet nog niet of dat nou niet hypocriet is. Veel kennis over de smartphones heeft wel mijn weerzin ertegen aangewakkerd.

En verder heten de dingen natuurlijk ook niet voor niets smart phones...

Tegeijk kun je dezelfde techniek ook op een verstandige manier toepassen. Het wordt tijd dat de niet-commerciële besturingssystemen het puberstadium uit komen :-)

Je hebt bijvoorbeeld deze https://nl.wikipedia.org/wiki//e/

/e/ is in feite Googlevrij Android. Het zit onder andere standaard in de Nederlandse Fairphone.

Daarnaast heb je ook nog Ubuntu Touch (vroeger heette dat Ubuntu Phone) dat ook nog op sterven na niet dood is :-) Maar je kunt dat op meerdere smartphones installeren, waarbij het van de smartphone afhangt, wel van de functies je van deze Ubuntu kunt gebruiken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Touch

Maar dat zijn wel hoopvolle ontwikkelingen. Volgens mij zou je op /e/ gewoon apk's moeten kunnen installeren. Google Play heeft het uiteraard niet. Dat zou /e/ zelf ook niet willen :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#24 Bericht door PE1PQX »

Het vervelende is dat informatie is Big Business. Informatie is overal bijna gratis te verzamelen. Sterker nog door de verkoop van Windows en Android apparaten (en nog meer die er ongetwijfeld zijn) geef je bijna al je gegevens voor niks weg EN je betaalt er zelfs voor bij de aanschaf van de spullen.

Heb even snel de wiki pagina van /e/ bekeken, en de achterliggende gedachte van "het recht op privacy en het beheer van persoonlijke data weer terug te brengen bij de gebruiker zelf." vind ik lovenswaardig. Maar ik vrees dat hier op den duur de centen/pecunia's/Euri's vanzelf een rol aan spelen als Google, Windows of Facebook (of welke grote social media partij dan ook) probeert hiervan een graantje te gaan mee pikken. Hetzij door advertentieverkoop of door opkoop van het idee en/of bedrijf.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#25 Bericht door PA0ETE »

Het is nog erger. Ik moest 10 jaar geleden voor een nieuwe klant een Google-cloud-account aanmaken. Maar ik ben zo'n gekkie die de rerelvante onderdelen leest van de voorwaarden. En toen bleek dat Google niet alleen de auterusrechten opeiste van de zaken die ik in die cloud zette, maar ook van alle andere auteursrechtern die ik bezat.

Die man zei "gewoon doen, daar moet je niet moeilijk over doen". En een kennis van mij die de ondernemer kende van de zaak hoorde die zei ook "gewoon doen". Maar ik deed het niet en was vervolgens de klant kwijt.

Ik handel echter in foto's en ook nog wat andere dingen waar auteursrechten op zitten. In die tijd was dat zo'n 40% van mijn business, en op basis van de voorwaarden kan als ik akkoord ging Google een nog nader te bepalen percentage van mijn inkomsten daarover opeisen omdat ze mede-eigenaar waen geworden. Ze hebben dat overigens nog nooit gedaan, maar ik vind het in dit opzicht niet echt betrouwbare bedrijven. En waarom zou ik. Ik geef in de supermarkt mijn portemonnee ook niet aan de cassierers die ik soms al 10 jaar daar zie zitten van "pak er maar uit wat je nodig hebt..."

Overigens was het geen primeur van Google. Microsoft was de eerste. Ze hadden ooit een (al snel geflopte) weblogdienst, en daar stond een vergelijkbare tekst in de voorwaarden.

Ik ben hier ook wel eens het schip mee ingegaan. Ze vroegen of ze een paar van mijn teksten op hun site mochten zetten. Ik zei: "Dat is goed, maar ik blijf wel gewoon eigenaar. Dat was achteraf geen handige uitspraak. Wat ik had moeten zeggen was "maar ik blijf wel eigenaar, en ik houd zeggenschap over mijn teksten."

Op een gegeven moment stond ik niet meer zo achter de standpunten van die site. Die waren veranderd, maar die van mij niet :-) En mijn naam stond er wel bij.

Maar toen bleken ze algemene voorwaarden te hebben waarin stond dat ze die konden wijzigen wanneer ze maar wilden. En er was in komen te staan dat alles wat ooit op hun site was gezet daar tot in de eeuwigheid zou mogen blijven staan. En ze haalden ze dus op basis daarvan niet weg.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#26 Bericht door PE1PQX »

Grove schending van de auteursrechten (zowel beeld als tekst) dus...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#27 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef: 18 mar 2021, 11:43 (Als ik ze helemaal gek wil maken geef ik mijn 087-nummer op. Daar zijn er nog maar vijf van in Nederland :-) )
Telt 0877 (en eventueel 084) ook? Dan heb ik in mijn eentje al meer dan er nog in Nederland zouden zijn. ;) Lang leve de gratis nummers bij xoip.com, waar ik in het begin regelmatig grasduinde voor mooie nummers. A la 0877-xabyab, 0877-xabaab, 0877-xabccb. 8) Aantal in gebruik voor Scouting, 0877 schakelt ook netjes door naar mobiel, vast, fax en voicemail. 084 vanwege lagere belkosten alleen vast, fax en voicemail.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hé John,

je schrijft hier boven:
"Ik handel echter in foto's en ook nog wat andere dingen waar auteursrechten op zitten."


Mag ik aannemen dat jij de rechthebbende bent. Of "handel" je namens iemand?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#29 Bericht door PA0ETE »

PE1PQX schreef: 18 mar 2021, 17:17 Grove schending van de auteursrechten (zowel beeld als tekst) dus...
Nee dat is het niet. Je tekent zelf dat je er afstand van doet door akkoord te gaan met hun algemene voorwaarden. Ze mogen dat erin zetten, maar of het in orde is dat ze verzwijgen dat dit de consequentie is dat zou wel eens niet door de beugel kunnen. Maar ja ze hebben geld genoeg voor advocaten en dan heb je het gelijk snel aan je kant.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#30 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef: 18 mar 2021, 17:48
PA0ETE schreef: 18 mar 2021, 11:43 (Als ik ze helemaal gek wil maken geef ik mijn 087-nummer op. Daar zijn er nog maar vijf van in Nederland :-) )
Telt 0877 (en eventueel 084) ook? Dan heb ik in mijn eentje al meer dan er nog in Nederland zouden zijn. ;) Lang leve de gratis nummers bij xoip.com, waar ik in het begin regelmatig grasduinde voor mooie nummers. A la 0877-xabyab, 0877-xabaab, 0877-xabccb. 8) Aantal in gebruik voor Scouting, 0877 schakelt ook netjes door naar mobiel, vast, fax en voicemail. 084 vanwege lagere belkosten alleen vast, fax en voicemail.
Het zou kunnen dat het om het voorvoegsel 08787 gaat. Er meermalen aan mij verzocht of ik het nummer niet wilde opgeven.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie