Privacy en Amerikaanse bedrijven

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#31 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 18 mar 2021, 19:27 Hé John,

je schrijft hier boven:
"Ik handel echter in foto's en ook nog wat andere dingen waar auteursrechten op zitten."


Mag ik aannemen dat jij de rechthebbende bent. Of "handel" je namens iemand?
Waar zie je mij voor aan. Ik ben geen dief :-)

Ik ben de eigenaar. Ik heb in het verleden veel foto's gemaakt. Ook van bekende Nederlanders. Een van de bekendste protrotten door mij is de onderstaande foto.

Ik heb ook 4000 tijdschriftartikelen geschreven en ik heb honderden teksten voor radio gemaakt, ongeveer 50/50 Engels/Nederlands.

Ik ben eigenaar van dat materiaal, en dat materiaal wordt op enige schaal gekopieerd, waarvoor ik van de auteursrechtenorganisaties ook een vergoeding zou moeten krijgen. Maar in tegenstelling tot hoe dat bij de muziek gaat, is dat voor teksten (behalve songteksten) zeer matigjes geregeld. Dat wil zeggen, er stroomt wel al 40 jaar geld naar de auteursrechtenorganisatie toe, maar die hebben mij op één uitzondering na met allerlei smoezen nooit willen uitbetalen. Die ene keer was 25 euro, en de enige reden dat ik die kreeg was dat de aanvrager de Sdu was, de voormalige Staatsdrukkerij die daar wat leverage achter konden zetten. Hetzelfde geldt voor branches waar het gebruik van foto's collectief geregeld is. Mijn materiaal wordt dan gebruikt met verwijzing naar de organisatie die de rechten beheert als ik met ze over een rekening wil praten, en die rechtenclub betaalt dus bijna niemand ooit uit. Ik heb al vele jaren geleden besloten dat het geen zin had om me er druk over te maken. Wel heb ik een paar keer kritisch gepubliceerd over deze gang van zaken.
33-01.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Privacy en Amerikaanse bedrijven

#32 Bericht door PA0ETE »

N.b. Juul, van die 4000 of zo teksten zijn er zeker tussen de 1200 en 1500 in opdracht van jouw voormalige werkgever met de boot gemaakt Het zou dus zomaar kunnen dat er op de site van Norderney nog een paar teksten staan waar ik geen weet van heb, maar wel de rechten :-)

Dit is weliswaar een beetje plagerig bedoeld, maar het zou serieus kunnen als je, neem ik aan, te goeder trouw een artikel uit een van de bladen van de vereniging hebt overgenomen waar ik de rechten van bezit.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie