Mobiel werken anno 1974.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Mobiel werken anno 1974.

#1 Bericht door PA0LPS »

Zo heb ik in het jaar 1974 een aantal keren mobiel gewerkt.

De verbindingen:
Die vonden plaats in FM, horizontaal gepolariseerd. Aangeroepen werd op 145,500 MHz
en als er meer gebruikers waren, vond verdere afwikkeling plaats op 145,525 of 145,550 MHz.
Relaisstations waren er nog niet, althans niet aan onze kant
van de grens in Oost Nederland.
Er was veel meer te beleven op 2 m dan nu, er waren bijna altijd
wel mogelijkheden om een QSO te maken.
Zeker als je mobiel was, want dat was toen nog wat bijzonders!

De installatie:
De antenne is een hoekdipool, gemonteerd op een imperiaal.
Zoiets valt wel op, maar er was daar toen in Enschede ook een zekere Ben, PA0BWX,
die reed rond met een klaverbladantenne op zijn DAF. Die viel nog veel meer op.
De set was een 2G70B, een all-mode van Duitse makelij,
met naar ik meen een QQE 06/12 in de eindtrap.
Die had een VFO. Er zal ongeveer 10 W uitgekomen zijn.
Ik heb toen zelf een bevestiging voor de set geconstrueerd uit aluminium hoekprofiel,
om de set netjes en veilig te bevestigen.
Tenslotte was er nog een grote 12 V accu aan boord, want de auto zelf had maar een 6 V - installatie.
De set en de machtiging werden geleend van het clubstation PA0THT (nu PI4THT).
Op dat moment had ik zelf nog geen call en nog geen apparatuur.
Maar natuurlijk wel examen gedaan om de set te mogen bedienen en bij mij te hebben.

De auto:
Een Renault R4 uit 1967, met drie versnellingen (pas later dat jaar werden ze met 4 geleverd).
Deze was toen al aardig door roest aangetast.
Zeven jaar was in die tijd al vrij oud voor een auto (dat is nu gelukkig anders).
In die jaren was er nog geen jaarlijkse keuring.
In plaats daarvan waren er echter controles langs de weg
waarbij de technische staat van je auto na aanhouding werd beoordeeld.
Om aanhouding te voorkomen (waarbij altijd wel wat gevonden werd)
was het belangrijk om je auto altijd onberispelijk schoon en netjes te houden.
Bijlagen
Mobiel.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mobiel werken anno 1974.

#2 Bericht door PA0FRI »

PA0LPS schreef:Zo heb ik in het jaar 1974 een aantal keren mobiel gewerkt.
Dat deed ik ook omstreeks 1972 met deze antenne op de auto, had veel bekijks met de breedbandige 2 m horizontale rondstraler.
Was eigen ontwerp. Met 10 cm boven het dak veranderde de SWR nauwelijks.
Bijlagen
Kruisquad.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Mobiel werken anno 1974.

#3 Bericht door PA2ER »

Ik zou wel eens willen proberen, hoe lang het tegenwoordig duurt, voordat je aangehouden word, met een dergelijke installatie op je dak van de auto.
Ik stond al na 3 weken, langs de kant van de weg, met een 4 band spriet, gemonteerd op de bumper, van de auto. Maar mocht wel verder rijden.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mobiel werken anno 1974.

#4 Bericht door PA0FRI »

PD2RTO schreef:Ik zou wel eens willen proberen, hoe lang het tegenwoordig duurt, voordat je aangehouden word, met een dergelijke installatie op je dak van de auto.
Ik stond al na 3 weken, langs de kant van de weg, met een 4 band spriet, gemonteerd op de bumper, van de auto. Maar mocht wel verder rijden.
Vaak is het dan alleen nieuwsgierigheid van de Hermandad.
Toen ik vroeger met een van de eerste Honda motorfietsen reed, werd ik daarom ook "gecontroleerd".
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mobiel werken anno 1974.

#5 Bericht door Thijzer »

Ik had een jaar of 10 geleden nog een haaivin-antenne van het Corver Museum op mijn auto. Ik had in het dak een PL-aansluiting gemaakt voor gangbare antennes maar kwam op het idee om de voet van zo'n Kathrein antenne uit te frezen en met een extra moer op die plug vast te zetten waarbij de antenne zelf met een 4mm plugje midden in de connector viel. Die antenne werkte verrassend goed en ik heb 'm in dezelfde kleur metallic donkergroen gespoten als de auto.

Tot de kit me aanhield en vroeg waarom ik een zwaailicht op m'n auto had. :lol:

Nou, na een korte demonstratie en een afkeurende blik kon ik mijn reis weer voortzetten.

Een antenne op de auto is altijd handig om je auto terug te vinden op de parkeerplaats, merkte ik toen al.

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Mobiel werken anno 1974.

#6 Bericht door PA0AA »

PA0LPS schreef:Zo heb ik in het jaar 1974 een aantal keren mobiel gewerkt.

De verbindingen:
Die vonden plaats in FM, horizontaal gepolariseerd. Aangeroepen werd op 145,500 MHz.........
Er staat me nog bij, dat er toen ( 1972 ) ook nog veel in AM gewerkt werd; Ik was toen in het bezit van een omgebouwde vliegtuigzender, nl. de TR2002.
De ombouwbeschrijving, welke ik gebruikt had, vind je hier.
Om een QSO te maken riep ik aan op m'n werkfrequentie. Het ding werkte nl. op FT243 kristallen, ik had er toen maar één tot m'n beschikking, nl. 8,100 MHz,
dit resulteerde in een werkfrequentie van 145.800 MHz en gaf aan het eind van de CQ oproep aan: "PA0RNI draait nu van 144 tot 146 over de band voor mogelijke aanroepen"
Later kreeg ik het aan de stok met de beheerder van een omzetter in den Haag, ( PA0JBK ? ) die had z'n input op 144.200 en z'n output op 145.800 met 1,6 MHz shift.
Dus dat kristal gemolesteerd, met behulp van Vim, en een glasplaatje, toen kwam ik uit op 145,810 MHz, dus probleem opgelost. ( er was toen nog maar één satelliet, Oscar 1, en die zond alleen maar "hi" in CW :wink: )
Dat is nog eens nostalgie.... :wink:
73, Ruben, PA0AA, voorheen PA0RNI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mobiel werken anno 1974.

#7 Bericht door PA0FRI »

[quote="PA0AA"Er staat me nog bij, dat er toen ( 1972 ) ook nog veel in AM gewerkt werd; Om een QSO te maken riep ik aan op m'n werkfrequentie. Het ding werkte nl. op FT243 kristallen, ik had er toen maar één tot m'n beschikking, nl. 8,100 MHz, dit resulteerde in een werkfrequentie van 145.800 MHz en gaf aan het eind van de CQ oproep aan: "PA0RNI draait nu van 144 tot 146 over de band voor mogelijke aanroepen" [/quote]
Dat klopt zelfs nog in 1964 toen ik van een vriend een dag zijn AM Semcoset mocht lenen.
1 zendkristal en een VFO voor ontvangst
Je riep en draaide je een ongeluk om een QSO te maken.
Het bedoelde setje wordt op eBay nog steeds voor een behoorlijke prijs aangeboden.
Bijlagen
semcoset-semcoset-am-trx.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Mobiel werken anno 1974.

#8 Bericht door PA0BAK »

PA0FRI schreef:Dat klopt zelfs nog in 1964 toen ik van een vriend een dag zijn AM Semcoset mocht lenen.
Semco .......... Dat werd verkocht dor Hans Schaart, toen nog vanaf zijn zolderkamer.
Mijn eerste set, STT-4 met 4 Watt AM op één kanaal (144.750).
De ontvanger was een UE-22 converter naar 10m en een Murphy B40 (één m3 radio) daar acher.
De B40 is later vervangen door een MB-108 10 ontvanger en de zender kreeg laten een varios-48 VFO, waarmee FM mogelijk werd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie