Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#16 Bericht door PA3DJS »

Via speelgoedportofoons van een tante van mij in contact gekomen met CB'ers. Via een vriendje van een zus van mij (die tot die CB'ers behoorde) aan een SAMDO 700 gekomen.

Toen kwam de MARC regeling en direct aan zo'n MARC bakkie (Amroh 707 de luxe) gegaan (via mijn vader). De antenne kon blijven staan, en is heel snel gegroeid. Was wel erg wennen die FM ruis. Het was regelmatig koud in huis, dus toen ook een kacheltje erbij gezet. Dat ging v.w.b. financiën vrij makkelijk omdat mijn vader het ook erg leuk vond.

Het bakkie in de auto (met kacheltje) was feitelijk ook de eerste tomtom.

Veel leuke contacten gehad, en natuurlijk ook wat gezeik, net als in het "echte" leven. Daarna kwam er natuurlijk een SSB-bak. De Superstar 360 was mijn favoriet vanwege de betere ontvangst vergeleken met Cybernet bakken. Ik vond het een te gekke tijd.

Een mede CB'er wilde zijn machtiging halen. Ik dacht, dan doen we het samen, hij voor C, ik voor A. Hij heeft het uiteindelijk niet gedaan, ik wel.

Kort samengevat, via de CB ben ik wel aan mijn "papieren" gekomen.

Tijdens de JOTA voorbereiding worden er nog steeds van de oude bakkies gebruikt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#17 Bericht door pe1rea »

Ik was 15.
Maar gezien mijn vader middengolfpiraat was, en ik ook al op de middengolf, fmband en de 11 meter had geknoeid kwam er ook vrij snel een machtiging.
Cybernet was de grootste gemene deler.
Wat zitten solderen in die dingen, eindtor vervangen voor een MRF 237, of een 2SC1306, er was een serie die prima ging, de daarop volgende serie die ingeslagen werd kwam de straat niet uit zeg maar.
Nooit het verschil geweten maar de versterkingsfactor was een factor 10 minder of zo.
Weerstandje aanpassen in het squelsnetwerk, kon je meer ruis wegdraaien.
Met een extra printje en een paar kristallen plus een extra oscillator boven en onderband bijbouwen...
PLL08A zat er in, te vervangen eventueel door een PLL02A.
Kacheltjes heb ik nooit veel mee gedaan, een Watt of wat uit de 1306 of 237 was zat.
Zat toch meer te solderen dan te kleppen.
Scheelde ook dat het bij ons in de buurt gewoon gezellig was in die tijd.
DX deden we met de Sommerkamp 240 in SSB ergens rond 27.805.
Maar dat deden we voor 1980 al op reguliere basis.
Mijn vader had als DX call WO142.
En als roepnaam op de 11 meter 4711

An sich een mooie tijd.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#18 Bericht door Thijzer »

PA3DAT schreef:Die bakkies, én de teleurstelling over die dingen, maakten dat ik mijn machtiging(en) maar ben gaan halen! :D
Precies dát. Het was super mooie techniek en je kon er van alles mee doen maar al vrij snel kon de communicatie zelf niet meer plezieren. Ik heb na een paar jaar een ALAN 95+ gekocht met 400 kanalen en daarvan was het bereik natuurlijk een stuk groter maar de ledigheid die bleef. Ik ben daarna ook nooit meer op 11m geweest volgens mij.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#19 Bericht door PA1 »

Mijn eerste bak heb ik nog, een Skyline SM2010. En de bak die ik altijd wilde hebben staat hier ook, zij het niet aangesloten, de Midland 7001. En ik heb nog een Lincoln, gekregen uit een nalatenschap. Er is maar weinig actie meer op de 27 MHz en daarom heb ik de GPA uit de mast gehaald en een andere antenne terug geplaatst.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#20 Bericht door andre »

cb bakjes heb ik nooit gehad, wel stond ik me als 12 jarige (1971) in Rotterdam regelmatig naar al die AM bakkies in de etalage van Radio Elra in Rotterdam te vergapen.
Een beetje basis set stond toen voor hfl1000,- in de etalage. Volkomen onbereikbaar natuurlijk.
Toen in '80 MARC werd ingevoerd hoefde ik al niet meer... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#21 Bericht door PA0ETE »

PA1AIS schreef:Voor iedereen is de beleving anders denk ik. Ik persoonlijk beschouw dat n.l. helemaal niet als een gedenkwaardige mijlpaal, alleen maar als een politieke manier van toegeven om maar van ordinair gezeik af te zijn. Zo zijn er de laatste 40 jaar dus nog meer van dit soort beslissingen genomen.
Afijn, deze beslissingen zijn een feit en leverden dus wel nieuwe aanwas.

In de 80er jaren zaten we nog in een harnas van radioregels en diensten.

Ik sta soms wel positief verbaasd dat sommige mensen die via dergelijke low level regelingen ingestroomd zijn snel doorgroeien tot technisch kundige amateurs! Ze zijn er dus toch nog.
Ik heb de topic geopend. Maar ik moet wel even recht zetten: helemaal nergens heb ik over een gedenkwaardige mijlpaal gesproken. Ik heb een aantal vrij willekeurige feiten en gebeurtenissen opgesomd, met de gedachte dat best veel mensen zich dit op hun eigen manier zullen herinneren.

Ik vond het destijds heel terecht dat de regeling er kwam. En dat vind ik nog steeds. In de landen om ons heel was dat vier of vijf jaar eerder al gebeurd. Hoewel ook dat uiteindelijk positief is uitgepakt was de argumentatie voor de invoering van de D-machtiging een veel ongelukkiger. Door een uitspraak van de rechter was het bezit van de bakjes niet verboden in die tijd, maar het gebruik wel. Het was echter heel moeilijk om die mannen en vrouwen op heterdaad te betrappen.

Onder aansporing van PTT werd er toen een wet ingediend waardoor het opnieuw verboden werd, onder dreiging van flinke boetes. De 2e kamer wilde dat niet, en wilde dat er "voor die hobbyïsten" toch wat zou komen. Door invoering van de D-machtiging als doekje voor het bloeden was het voorstel voor de kamerleden acceptabel en werd het aangenomen, vrijwel precies een jaar nadat de zenders Veronica en Noordzee uit de lucht waren gehaald. (Veel mensen zagen ook toen al een complottheorie in die toevalligheid :D )

De D-kanalen waren echter geen 27 MHz. Veel 27 MHz-ers wilden helemaal geen examen doen. En de zendamateurs van die tijd wilden ook die toekkelende 27 MHz-ers niet in hun 2-meterband. Uiteindelijk viel het mee en trok de D-call toch vooral mensen die uiteindelijk in ieder geval wel enige belangstelling ook voor het zendamateurisme hadden, of door hun nieuwe status kregen, maar toch.

Het zijn echter (inderdaad) twee verschillende hobby's die naast elkaar bestaan.

De bakjes hebben echter voor een grote groep mensen voor jarenlang plezier gezorgd. En er zijn zelfs veel huwelijken door ontstaan. En ook dat geeft al aan dat we het hier over verschillende fenomenen hebben :D

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#22 Bericht door pe1hzg »

Volgens mij was dit ook de eerste toepassing waarbij FM gebruikt werd op een 10 kHz raster. Normaal was 25 of 20 kHz.

Waarom is dat zo bijzonder: zoek de formule voor frequentiemodulatie maar eens op in het cursusboek..

Geert Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik weet het nog goed.
Mijn vrouw, destijds product en label manager bij platenmij CNR, kwam thuis en vroeg wat ik vond van het maken van een LP ivm het vrijgeven van de 27 mHz.
Ik antwoordde dat ze dan niet bij mij moest zijn. Ik had niks met 27mHz. Nooit mee bezig gehouden ook.
Maar ze vroeg of ik dan wel mee wilde naar de studio bij de opname. Nou vooruit dan...................ik mee naar studio 88 in "Hillywood" op het toen nog hetende "Slachthuisplein".( nu heet het Jac. P. Thijsseplein.). De studio is er nog steeds.
Plugger Ger Loogman en artiest Dingetje en nog een paar, ze waren er allemaal. Het was gezellig maar ze wisten er ook allemaal niks van.
Ik was de enige die er dan wel iets van wist dus e.e.a. uitgelegd. Mannen lachen natuurlijk................

De LP verscheen en verkocht nauwelijks wat.....................Mijn vrouw teleurgesteld. Weer een hap uit het budget.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#24 Bericht door Rene - pg3r »

Ik was toen al bezig om een zendmachtiging te halen. Helaas waren de examens in mei 1980 tijdens mijn eindexamenweek, dus in november 1980 C-examen gedaan.

Het bakkiesvolk heeft mij nooit bekoord.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#25 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef:Volgens mij was dit ook de eerste toepassing waarbij FM gebruikt werd op een 10 kHz raster. Normaal was 25 of 20 kHz.

Waarom is dat zo bijzonder: zoek de formule voor frequentiemodulatie maar eens op in het cursusboek..

Geert Jan
In de VS zaten er toen al repeaters. Die zaten ook om de 10 kHz, hoewel ze vaak wel meer zwaai maakten. Bij het bandplan voor Region 2 was er echter toen al rekening gehouden met 10 kHz-kanalen, dus dat was ongetwijfeld eerder. Ik heb in 1979 voor het eerst over die repeaters gewerkt, en die bestonden toen al enige tijd. Ik had daar voor het eerst over gelezen in het handbek repeaters van de ARRL van een paar jaar daarvoor.

1,5 kHz zwaai plus 2x de hoogste audiofrequentie. Dan zit je op ongeveer 9 kHz. De bakjes hadden overigens een ongekend goede nevenkanaalonderdrukking aan de ontvangstzijde. Heel anders dan een Pony CB-78. Maar goed bij dat apparaat was dat ook niet nodig als je buurman ook zo'n ding had. De zender daarvan was namelijk ook vaak meerdere kanalen breed, zeker als er een tafelmic aan hing :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#26 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Ik weet het nog goed.
Mijn vrouw, destijds product en label manager bij platenmij CNR, kwam thuis en vroeg wat ik vond van het maken van een LP ivm het vrijgeven van de 27 mHz.
Ik antwoordde dat ze dan niet bij mij moest zijn. Ik had niks met 27mHz. Nooit mee bezig gehouden ook.
Maar ze vroeg of ik dan wel mee wilde naar de studio bij de opname. Nou vooruit dan...................ik mee naar studio 88 in "Hillywood" op het toen nog hetende "Slachthuisplein".( nu heet het Jac. P. Thijsseplein.). De studio is er nog steeds.
Plugger Ger Loogman en artiest Dingetje en nog een paar, ze waren er allemaal. Het was gezellig maar ze wisten er ook allemaal niks van.
Ik was de enige die er dan wel iets van wist dus e.e.a. uitgelegd. Mannen lachen natuurlijk................

De LP verscheen en verkocht nauwelijks wat.....................Mijn vrouw teleurgesteld. Weer een hap uit het budget.
https://www.youtube.com/watch?v=gyEiwn1kAyw

:lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#27 Bericht door PA0ETE »

Hier nog eentje van een jaar of vijf daarvóór:

https://www.facebook.com/watch/?v=431714760323915

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#28 Bericht door PA3HMP »

ik was al voor de invoer aan het prutsen met am spul op de 11 meter, in het begin was het leuk, allemaal illegaal en respect voor elkaar, toen werd het legaal en totdat het er te druk werd en iemand ruzie begon te maken omdat hij mijn skipnaam wilde gebruiken met mobiel erachter en ik maar een ander zou moeten verzinnen, dat gebeurde met vele mensen, ruzies, kabels doorkinippen, mensen met nog grotere lineairs en spetterbakken enz enz, in die tijd ook aan het experimenteren met 3 meter zelfbouw, mijn vader was niet zo van dat illegale spul, maar ja zelf gebouwd uit oude zwartwit tv onderdelen dus tja.

heel lang nog wel legaal 27mc spul gehad tot ik een keer een ssb bakkie te pakken kreeg, was leuker, later toen ik op mijn eigen woonde werd het wat beter spul tot aan kenwood aan toe gewoon illegaal, uiteindelijk het spul verkocht en mijn licentie gehaald want ik was toch meer aan het solderen dan aan het zenden, ik moet nog ergens mijn eerste portofoon hebben liggen, mijn eerste legale bakkie niet meer.

Nog steeds soldeer ik meer dan dat ik zend, maar ja dat is ook ons bestaansrecht, experimenteren.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#29 Bericht door PA1AIS »

Ik heb dus helemaal niets met 27mc en destijds met lede ogen op TV gezien hoe in 1975 de mensen op straat gingen protesteren toen het hebben van een illegale zender van overtreding tot misdaad werd. Dat was uiteindelijk de bakermat van de D-machtiging en later ook de MARC. Het had ik deels met een mentaliteitsverschil te maken tussen deze groepen.
3 meter piraten moesten destijds alles zelf bouwen, dat sprak me veel meer aan en vond dat het echte werk. Daarmee was het kaf van het koren gelijk gescheiden.

Ik kan er niet over oordelen of dat mentaliteitsverschil er nog steeds is?

Overigens dat strafblad van zo'n misdaad valt erg mee, ik heb er nog nooit iets van gemerkt, terwijl ik in diepe kelders van de overheid gewerkt heb met strenge bewaking en als semi ambtenaar op de VU.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#30 Bericht door pa3kc »

PA0ETE schreef:
De handelaren kregen twee jaar later de kous op de kop toen ze, met grote voorraden van de spullen, geconfronteerd werden met een uitbreiding die vanwege de enorme populariteit vrij ad hoc werd ingevoerd: er kwamen 40 kanalen en 2W in plaats van de eerdere 22 kanalen en 0,5W. Op slag was de hele voorraad niets meer waard, en gingen de bakjes die daarvoor 350, 450 en 550 gulden gekost hadden voor bedragen als 20 tot 30 gulden van de hand omdat niemand nog 22 kanalen wilde.
Was toen ergens 10 jaar oud in de jaren 80 toen ik de CB ontdekte. De MARC vergunning ging via moeders, ik heb dat ding nog ergens liggen.

Via speelgoed portofoons kwam ik in contact met CB'ers in de buurt en van ver buiten onze buurt.
Het was hartstikke leuk om te zien hoe ver ik kon komen met die speelgoed radiootjes.
Speelgoed zaken lagen vol met die 27MC walkie talkies, het was toen erg hype die dingen bij kinderen.

Ik weet nog goed dat ik met mijn moeder in de winkel van Fred's 27Mc in Haarlem stond en dat we een Skyline SM-2010 basis bak kochten die inderdaad erg goedkoop was.

Bijna overal toen in elke straat zag je wel 27MC antennes en auto's met lange sprieten.

En wat heb ik niet gehad qua bakken? Omdat die 22ch kanalen bakjes toen zo goedkoop waren heb ik daar vele van gehad. Bakjes met de tussen kanalen (Alpha) en wat niet meer. En in de jaren 90 SSB bakjes als de President Jackson en de klassieker toch wel de President Lincoln.

Dat was voor mij eigenlijk het begin van de zend hobby. Kijken telkens hoever je kon komen.
Daar voor toen ik 6 jaar oud was had ik een kleine MW transistor radiootje in het kindertehuis waar mee ik al vaak tot laat in de avond stations mee ontving van ver totdat ik in slaap viel.
Stations ontvangen van ver en nu kon je er mee praten. Ja dat was olie op vuur zeg maar :)

Altijd die drang voor DX gehad dat is altijd gebleven.

Pas laat heel laat eind jaren 90 ontdekte ik amateur radio. Als ik terug kijk had ik veel eerder kennis willen maken met amateur radio.

Ik weet niet meer of die MARC vergunning nou een jaarlijks iets was wat je moest betalen of een eenmalig iets. Misschien dat iemand dat nog weet?

Plaats reactie