Bestellen in China

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bestellen in China

#16 Bericht door ----- »

Thijzer schreef:Ik bestel regelmatig onderdelen enzo in China, maar dat blijft in de regel onder de € 20 dus daar gebeurt niks mee.
Dat gaat dus veranderen, daar gaat dit topic over

PA1Bj schreef:Pakketjes gaan dan via een declarant in NL en de totale kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn.
Overigens is het systeem OSS nog niet gereed. Zie de laatste alinea's:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/b ... ommerce_en
European Commission schreef:Import VAT will be collected from customers by the customs declarant (e.g. postal operator, courier firm, customs agents) which will pay it to the customs authorities via a monthly payment.
Als ik het goed lees wordt er dus aan de deur de BTW nageheven door een declarant, die dat ongetwijfeld niet voor niets gaat doen

dat wordt dus: SMA pigtail van €1.50 + 0.31 BTW en behandelings kosten €14.95

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#17 Bericht door elsinga »

Ik had begrepen dat Ali voor ons de BTW gaat afdragen en dan is er voor PostNL niets meer te heffen en dus ook geen kosten. Dat zou Ali een voordeel geven boven bijvoorbeeld Wish of Banggood, waar het aan de deur en duur gebeurt wellicht.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#18 Bericht door PA3CQN »

Het is gedoemd te mislukken.

Als Ali een IOSS-VAT nummer aanvraagt doen ze dat in 1 EU-lidstaat.
De afdracht gaat daar ook heen , en de lidstaat moet op basis van de aangifte bepalen hoe het geld onder
de verschillende landen verdeeld moet worden. Die afdracht/aangifte gebeurt maar 1 keer per maand.
Maar als alle miljoenen aankopen bij Ali die naar de EU gaan bij 1 systeem van de belastingdienst terecht komen
kun je wel nagaan wat er gebeurt: systeem overbelast en plat. Het is dan ook al een half jaar opgeschoven.

Nou gaat dat mis en komt toch postbode langs met mijn chipjes voor 2 euro. Die wil dan 2,42 euro hebben plus 15 euro behandelingskosten hebben.
Dan heb ik nog de keus om te denken 'ik betaal 17,42' of 'ik weiger het pakket want liever 2 euro verlies'. Je bent namelijk niet verplicht het pakketje
te accepteren! Dan zit de post opgescheept met enorme hoeveelheden pakketjes die ze eigenlijk terug moeten sturen naar China met de opmerking 'zending geweigerd'.

Is het allemaal ellende? Nee, want het grensbedrag voor invoerrechten gaat naar 150. Als Ali met een IOSS-VAT nummer de afdracht verzorgt betaal ik
weliswaar BTW over mijn functiegenerator van 70 euro, maar geen inklaringskosten meer aan de post. Ik ga er dan dus zelfs 15 euro op vooruit!
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Bestellen in China

#19 Bericht door pe1hzg »

Ben ook benieuwd wat Ebay hiermee gaat doen. De meerderheid van de bestellingen die ik doe gaan via Ebay.

Ik vraag me ook af of PostNL blij wordt als er dadelijk en-masse pakketten worden besteld, door PostNL verwerkt, waarvoor ze kosten maken, en dan door de ontvanger geweigerd?

Begrijp me niet verkeerd: betalen van BTW is prima. Maar stel je voor dat je dadelijk EUR 250,- af moet tikken om inkomstenbelasting te mogen doen. Zo werkt 't niet!

Geert Jan

PH7R
Berichten: 1143
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bestellen in China

#20 Bericht door PH7R »

PA3CQN schreef:Het is gedoemd te mislukken.

Als Ali een IOSS-VAT nummer aanvraagt doen ze dat in 1 EU-lidstaat.
De afdracht gaat daar ook heen , en de lidstaat moet op basis van de aangifte bepalen hoe het geld onder
de verschillende landen verdeeld moet worden.
Extra factor: verdeling door verschillende btw tarieven in Europa. Daarnaast land van binnenkomst zal aangifte moeten doen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bestellen in China

#21 Bericht door Thijzer »

Kortom: voorlopig gaat er niks veranderen.

Probeer nu eens in te loggen bij de Belastingdienst. Lukt je niet. Hun Pentium-II server trekt blijkbaar zoveel verbindingen niet.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#22 Bericht door PE9ZZ »

[offtopic]
Thijzer schreef:Probeer nu eens in te loggen bij de Belastingdienst. Lukt je niet. Hun Pentium-II server trekt blijkbaar zoveel verbindingen niet.
Breek me de bek niet open over die e-KANSLOZE-herkenning!

[/offtopic]

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie