Bestellen in China

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Bestellen in China

#1 Bericht door PA4WK »

Voor hen die in China bestellen gaat er wat veranderen, meer hierover is te lezen op pagina 21 van het nieuwste DARU magazine https://www.daru.nu/downloads/category/ ... -editie-13
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#2 Bericht door PA0LMD »

Ja, een meer dan redelijk wijziging : onder de E 22,- aanschaf is per 1 juli ook btw verschuldigd.
Dit had al veel eerder moeten gebeuren want er werd volop misbruik van gemaakt door de waarde te laag op te geven.
Meten is (z)weten

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bestellen in China

#3 Bericht door ----- »

PA0LMD schreef:Dit had al veel eerder moeten gebeuren
Zeker, er wordt veel te weinig belasting betaald in Nederland

Wat ik mis in het artikel is hoe die BTW wordt geïnd, er wordt wel gesproken dat invoerrechten aan de bezorger moet worden betaald, maar moet ik ook de BTW aan de bezorger afdragen, of moet ikzelf straks BTW aangifte doen. Dat staat niet in het artikel.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bestellen in China

#4 Bericht door Rene - pg3r »

De Chinees moet BTW heffen en BTW-aangifte doen. https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/ ... iten-de-eu

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#5 Bericht door PA0LMD »

PE5TT schreef:
PA0LMD schreef:Dit had al veel eerder moeten gebeuren
Zeker, er wordt veel te weinig belasting betaald in Nederland

Wat ik mis in het artikel is hoe die BTW wordt geïnd, er wordt wel gesproken dat invoerrechten aan de bezorger moet worden betaald, maar moet ik ook de BTW aan de bezorger afdragen, of moet ikzelf straks BTW aangifte doen. Dat staat niet in het artikel.
Als particulier kun je geen BTW aangifte doen, dat hoort de leverancier te doen.
Het gaat er om dat we de Chinezen geen voordeel moeten bieden door geen BTW te heffen.
Meten is (z)weten

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#6 Bericht door pe1cmo »

Normaal gesproken krijg je het pakje aan de deur, en zit er een factuur aan vast met de BTW en let op, een bedrag voor de administratie. Soms 13,50, soms 15 euro enz. met daaroverheen de BTW.

Dus op een 10 euro aan goederen kan je zomaar 2,10 BTW moeten betalen, en dan nog 14,50 + 3 euro behandelingskosten dus dan mag je aan de deur nog 19,60 euro extra betalen.

Maar die BTW heffing wordt geheven over de prijs op de factuur en de prijs van het verschepen., Staat dat er niet op, kunnen ze dat gissen.

Vorig jaar had ik een pakje van 30 euro, of ik even 90 euro wilde betalen, ik vragen van waarom, uiteindelijk de factuur bekeken en was de shipping op 300 euro ingeschat. (63 euro BTW) Retour afzender dus.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bestellen in China

#7 Bericht door ----- »

PA0LMD schreef:Als particulier kun je geen BTW aangifte doen, dat hoort de leverancier te doen.
Als ik het goed begrijp veranderd er voor mij dus niks. ik hoef geen bedrag aan de deur te betalen, ik hoef niets aan te geven. Het enige wat waarschijnlijk gaat gebeuren is dat alles 21% (of meer) duurder wordt omdat de chinees dat extra moet betalen ?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bestellen in China

#8 Bericht door Rene - pg3r »

Klopt, er is dan al BTW over betaald. Er valt dus niets te verdienen voor PostNL, DHL of andere vervoerders voor de BTW-aangifte. Tot EUR 150.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bestellen in China

#9 Bericht door Rene - pg3r »

PA0LMD schreef:Het gaat er om dat we de Chinezen geen voordeel moeten bieden door geen BTW te heffen.
Als bedrijf kan ik beter in het buitenland bestellen, want dan wordt het zonder BTW geleverd. Als ik iets in NL bestel, mag ik de BTW voorfinancieren tot mijn volgende BTW-aangifte (begin van het volgende kwartaal).

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#10 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, een chineese winkel moet de BTW innen en hier afdragen, maar of ze dat ook doen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#11 Bericht door PA0LMD »

Rene - pg3r schreef:
PA0LMD schreef:Het gaat er om dat we de Chinezen geen voordeel moeten bieden door geen BTW te heffen.
Als bedrijf kan ik beter in het buitenland bestellen, want dan wordt het zonder BTW geleverd. Als ik iets in NL bestel, mag ik de BTW voorfinancieren tot mijn volgende BTW-aangifte (begin van het volgende kwartaal).
Ja, maar je ontvangen BTW draag je ook pas af na het einde van het kwartaal.
En niet aan het begin van het volgende kwartaal maar pas tegen het einde van de nieuwe kwartaalmaand.
Meten is (z)weten

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Bestellen in China

#12 Bericht door ----- »

pe1cmo schreef:Inderdaad, een chineese winkel moet de BTW innen en hier afdragen, maar of ze dat ook doen.
Wat gaat er gebeuren als dat niet gedaan is.

voorbeeld: ik bestel iets in China, de douane onderschept het pakket en komt erachter dat er geen BTW betaald is. wat gaat er dan gebeuren ?
Gaat de douane proberen de BTW alsnog te innen (voor een artikel van pak m beet €1.50) ?
Gaan de spullen retour afzender ?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#13 Bericht door PA1Bj »

Pakketjes gaan dan via een declarant in NL en de totale kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn.
Overigens is het systeem OSS nog niet gereed. Zie de laatste alinea's:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/b ... ommerce_en

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bestellen in China

#14 Bericht door Thijzer »

Ik bestel regelmatig onderdelen enzo in China, maar dat blijft in de regel onder de € 20 dus daar gebeurt niks mee. Daarboven zijn Chinezen zo meewerkend om een lagere prijs op het pakketje te zetten. Als ik het namelijk niet aanneem omdat er nog invoerrechten bij komen, dan is het niet afgeleverd en krijg ik mn centjes terug via paypal en dat wil de verkoper voorkomen.

Alles wat uit de VS komt, wordt opgengemaakt of "gewaardeerd" en dan moet je aftikken. En mijn ervaring is dat ze daar eerder te scheutig mee zijn en de goederen te hoog inschatten dan te laag. Dat maakt bestellen in de VS een stuk minder interessant.

Ik heb een vrouwtje in de buurt die handelt in sieraden uit China, die krijgt wekelijks tig envelopjes met rommel van dezelfde verkopers. Als ze dat samenvoegen dan komt ze boven de drempel uit denk ik, maar de lokale postbode is er zo knettergek van geworden dat ze hebben afgesproken dat ze haar envelopjes zelf ophaalt bij 'm. Hij sorteert ook voor andere postbodes in zijn garage, daar heeft hij een kist met alleen haar tierlantijnen.
Ik denk dan altijd: dat kan toch nooit de moeite lonen voor PostNL. Maar ja, zo lang het werkt, werkt het.

Benieuwd wat er straks weer in mijn brievenbus ligt. De SMA pigtails? De Arduino's? Spannend!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Bestellen in China

#15 Bericht door andre »

Thijzer schreef:
Alles wat uit de VS komt, wordt opgengemaakt of "gewaardeerd" en dan moet je aftikken. En mijn ervaring is dat ze daar eerder te scheutig mee zijn en de goederen te hoog inschatten dan te laag. Dat maakt bestellen in de VS een stuk minder interessant.

I
Recent nog een mooie Bird slug uit USA laten overkomen. Verkoper had zich 'iets vergist' met de aangegeven waarde, maar niks open gemaakt. Gewoon aan de deur afgeleverd klaar.
Kosten 130 USD....
Vast veel mazzel gehad zeker... :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie