Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#31 Bericht door PA0ETE »

Ik zag als jochie van een jaar of 9 een keer een paar kinderen spelen met een babyfoon. Ze deden ondanks dat er een draad tussen zat alsof het walkie-talkies waren en toen was ik verkocht.

Ik wilde ook walkie-talkies, zoals die op de achterpagina van de Telegraaf stonden in de paginagrote advertienties met honderden artikelen van Loe Lap.

Mijn vader wilde eerst uitzoeken of dat wel legaal was. En toen kreeg ik ze niet.

Uiteindelijk via bouwdozen bij informatiepakketten van de beide verenigingen terechtgekomen. Mijn ouders was verteld dat iedereen die ging piraten al snel aan de harddrugs zou raken, en dat ik wanneer ik dat zou doen sowieso de zware criminaliteit in zou gaan.

Op de zendcursus waren echter veel van de medecusisten op 27 MHz actief. Dat waren allemaal brave huisvaders met een saaie kantoorbaan, waarvan een flink deel iedere zondag in de kerk zat. Geen pooier of bankovervaller te zien tussen de piraten op die cursusavonden.

Nou toen ben ik in aanloop naar het examen dat ik vrij snel haalde ook nog maar een tijdje op 27 MHz gaan zitten.

Voor mij was het vooral de zelfbouw die me aantrok. Ik heb zelfs een deel van de 27 MHz-spullen die iik gebruikt heb zelf gebouwd. "Die is gek" zeiden meerdere andere 27 MHz-ers, ¨die spullen kun je voor minder dan 200 gulden ook in de stad kopen."

Ja die snapten het dus niet :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#32 Bericht door Thijzer »

Sjieke verhalen, heel herkenbaar.

Ik kocht in mijn jonge jaren een Philips AP-569 bakkie, 22 kanalen en een half watt. Een vriend van mijn broer was er op uitgekeken en ik was helemaal door het dolle heen toen hij ermee kwam.
Maar ja, geen flauw idee van antennes en ik dacht altijd: hoe langer hoe beter. Dus een hele constructie op mijn kamer en balkom gemaakt met zoveel mogelijk draad en een kabel richting mn bakkie. Het werkte wel maar de conversaties op die kanalen was... nou ja, niks voor een 14-jarige zal ik maar zeggen.

Een oom van mij was ook zendamateur en had een 25m mast in de tuin met een cubical quad en hij sprak met de hele wereld. Super interessant maar nét iets te hoog gegrepen. Leek het, want op een dag was er een opendag van de AGOM, de ActiviteitenGroep Oostelijke Mijnstreek. Die hielden bij de Sterrenwacht in Heerlen elke week een bijeenkomst van zendamateurs en dáár sloeg de vonk over. Ik werd lid en een week later kocht ik het blauwe boek van de VERON voor de cursus.

Alleen was thuis studeren moeilijk zonder uitleg en gelukkig startte Wiel, PE1LKT een cursus waar nog plek was. Een jaar lang ploeterden we en toen we in 1996 op examen gingen, slaagde ik. Volgens mij ben ik nog nooit zo happy geweest. De inmiddels 25 jaren die volgden verliepen van zender naar zender, zoals bij zovelen.

Dus het 27mc MARC bakkie heeft mijn hobby een kickstart gegeven.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#33 Bericht door PD0Q »

Mijn pa had altijd al luxe radiotoestellen met kortegolf erop wat natuurlijk heel interessant was als jochie .. piepjes . bliepjes ..visserij ..en veel vreemde zenders in vreemde talen en uiteraard amateur verkeer.. Toen de 27mc opkwam begin jaren 80 eigenlijk puur om met vrienden contact te onderhouden aan een MARC setje begonnen.. en best hele poos daarmee bezig gebleven.. ..toen kwamen de surplus ontvangers die in die dagen overal in dumpstores opdoken .. de bijbehorende antenneritus ..en later ook wat surplus zendontvangers en scheepsradios.. en nee niet eens zozeer om mee te zenden, meer de fascinatie voor de apparaten zelf en te luisteren .

Tot de dag kwam dat ik een buurman kreeg die besloot een tv op zolder te plaatsen..en daarvoor allemaal oude stukjes coax aan elkaar knoopte op uiterst knullige wijze . Blijkbaar pikte hij mijn FM signaal op en ging bellen naar RCD .. klop klop klop ..men was ook zonder het opvangen van 'verdachte' zendsignalen toch wel erg benieuwd naar wat er aan die groene antennes vast zou hangen bij de buurman... Wel..aangesloten werkende groene radios, dat dan weer wel ..:) Een lang gesprek gehad met de heren der RCD (die uiterst redelijk waren overigens) en overeengekomen dat men alleen de zenders uitkoppelde en uiteraard een gemeend enthousiast advies gekregen om vooral voor mijn licentie op te gaan . Leerboeken gekocht etc ..en studeren .Maar door huwelijk etc eigenlijk nooit meer dat D examen gedaan en een kleine 18 jaar helemaal niets meer aan radio gedaan ..tot ik eigenlijk op een dag erachter kwam dat je ook online een cursus kon volgen en mij aangemeld bij DLZA..na maand of zo dan ook aangemeld om N examen te doen en direct geslaagd .. Geheel in stijl dan ook voor een vervallen scheepscall gekozen ..Zal gerust mettertijd ook mijn F er nog bij doen, maar voor nu is het prima zo .. :)

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#34 Bericht door PA3HGT »

Ik keek op een gegeven moment teveel uit het raam omdat ik bang was dat mijn Kenwood TS950SDX in beslag zou worden genomen. Ik was toen actief op 11,45,86 en 170 meter. Ik was er gewoon klaar mee. ;-)
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Plaats reactie