PA0-call voor beginnend zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

PA0 voor een beginnend amateur

Kan echt niet!
10
15%
Lekker doen.
50
74%
Geen mening.
8
12%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#31 Bericht door pa3kc »

Ik heb er niet zo'n probleem mee mits diegene die graag een PA0 call neemt even een klein onderzoekje doet of de call niet eerder is uitgegeven.

Daar heb ik wel moeite mee als men een call aanneemt die al eerder is uitgegeven.
Tenzij het familie van je was dan is het wat anders.

Gewoon even een paar minuten tijd steken om uit te zoeken of een call al eerder is uitgeven ja of de nee.
Daar kan je gewoon Google voor gebruiken.

Je kopieert iemands identiteit op de banden als je call aanneemt die eerder is uitgegeven :?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#32 Bericht door PA1AIS »

pa3kc schreef:Ik heb er niet zo'n probleem mee mits diegene die graag een PA0 call neemt even een klein onderzoekje doet of de call niet eerder is uitgegeven.

Daar heb ik wel moeite mee als men een call aanneemt die al eerder is uitgegeven.
Tenzij het familie van je was dan is het wat anders.

Gewoon even een paar minuten tijd steken om uit te zoeken of een call al eerder is uitgeven ja of de nee.
Daar kan je gewoon Google voor gebruiken.

Je kopieert iemands identiteit op de banden als je call aanneemt die eerder is uitgegeven :?
Eigenlijk zijn jou argumenten precies waarom ik er tegen ben. Als de PA0 nog niet uitgegeven is, zou het kunnen.
Ik vroeg ooit na 40 jaar PA0AIS aan, maar dit was de mededeling:
De roepletters zijn uitgegeven, maar niet in gebruik.

Nergens op internet of QRZ.com is die call terug te vinden. Ik zal eens snuffelen is de oude callboeken van de VERON, toen de AVG nog 30 jaar zou duren :)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#33 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het heruitgeven van een reeds gebruikte call of het registreren van een PA0 Call zijn volgens mij 2 heel verschillende dingen die niet door elkaar gehaald zouden moeten worden.

-Het heruitgeven van een bestaande Call zou ik niet doen, vaak zijn die toch iets persoonlijks, zolang er nog voldoende calls beschikbaar zijn zie ik de noodzaak niet.

-Het uitgeven van nieuwe PA0 calls vind ik prima. Het is nergens goed voor om daar elitair of beschermend over te doen als je het mij vraagt. Dat maakt de hobby alleen maar minder toegankelijk zonder dat het iets toevoegd.

Ik zou een callsign kiezen die je zelf leuk vind, ongeacht de prefix. Wel zou ik ook even kijken naar hoe hij klinkt in CW, erg veel punten of strepen achter elkaar is waarschijnlijk niet handig, Bijvoorbeeld: PB5HSH
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#34 Bericht door elsinga »

Heruitgeven en nooit eerder uitgegeven PA0, inderdaad 2 dingen. Ik heb geen moeite met het kiezen van een PA0 call door een willekeurige Full geregistreerde. Of die nou jong of oud is, lang geleden of gisteren examen heeft gedaan. Ik kan de verwarring wel snappen, want PA0 wordt inderdaad iets meer geassocieerd met oud en morse included.

Ik heb indertijd gekozen voor mijn call op basis van lengte in lettergrepen, goed klinken in SSB en handig in CW (al doe ik daar niet aan). Maar ik krijg nog wel eens te horen dat er maar weinig PC calls actief zijn, dus ook dat is wel leuk.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#35 Bericht door PA3DAT »

Slechts een deel van de PA-nullers is morse included. Heel veel PA-nullers waren "gewoon" C-amateurs en mochten dus niet op HF in hun tijd.

@Robert: die e aan het eind seint niet echt fijn (voor mijn gevoel). Vaak laat de houder van zo'n call wat extra tijd tussen de 5 en de E.
Onder meer daarom heb ik voor mijn Deense call gekozen voor 5P4W. Maar die morse zal bij jou niet de hoogste prioriteit gehad hebben.

Er moet ook wat cw-rust in zitten, in zo'n call. Strepen dus. Dan wordt ie beter in één keer genomen tijdens een contest. Veel punten achter elkaar vind ik zelf verwarrend.
Neem nou S55S. Heel irritant voor mij, zeker met 30wpm!
Wellicht is dat heeeeel perssssoonlijk... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#36 Bericht door PD2R »

Is een call bijvoorbeeld 20 jaar niet meer in gebruik dan zie ik niet in waarom deze niet opnieuw uitgegeven zou mogen worden. Stel ik haal ooit mijn F, dan vind ik het bijzonder jammer dat ik dan mijn 2x1 call kwijt raak en er nauwelijks nog goede 2x1 calls over zijn en dus ook nooit meer beschikbaar komen. En wat zou ik het zonde vinden als PD2R niet na een aantal jaar beschikbaar komt voor iemand anders.
Als de call dan toch niet meer opnieuw uitgegeven mag worden, laat mij dan gewoon lekker PD2R blijven, ook met Full registratie.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#37 Bericht door PA3DAT »

Ik vind het ook een raar systeem, zo raken alle calls toch een keer op? Verander je bijv. 5 keer je
call, dan blijven er 4 ongebruikt en geblokkeerd (net als mijn oude calls PDoKBB en PE1IQT).

Aan de andere kant: mijn 'voorbeeld' eind jaren '70 was PA0JA (sk). Die heeft door zijn verzetswerk
tijdens WWII twee jaar doorgebracht in Duitse concentratiekampen.
Zo'n call moet naar mijn idee niet naar de eerste-de-beste gaan die net zijn registratie heeft gekregen...

Toen het er op leek dat je óók van die oude calls zou kunnen kiezen, heb ik even overwogen om mijn
(originele PA3DAT)call om te zetten in PA0JA en er dan op QRZ een stukje 'memorial' erbij te zetten.
Maar dat bleek (gelukkig) niet nodig.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#38 Bericht door PA3CQN »

elsinga schreef:handig in CW
Die van mij swingt gewoon in CW. En CQN(ederland) komt ook nog mooi uit. Beter dan mijn ouwe, PE1HFI : alsof ik de hele tijd zat te storen :lol:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#39 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DAT schreef:Ik vind het ook een raar systeem, zo raken alle calls toch een keer op? Verander je bijv. 5 keer je
call, dan blijven er 4 ongebruikt en geblokkeerd (net als mijn oude calls PDoKBB en PE1IQT).

Aan de andere kant: mijn 'voorbeeld' eind jaren '70 was PA0JA (sk). Die heeft door zijn verzetswerk
tijdens WWII twee jaar doorgebracht in Duitse concentratiekampen.
Zo'n call moet naar mijn idee niet naar de eerste-de-beste gaan die net zijn registratie heeft gekregen...

Toen het er op leek dat je óók van die oude calls zou kunnen kiezen, heb ik even overwogen om mijn
(originele PA3DAT)call om te zetten in PA0JA en er dan op QRZ een stukje 'memorial' erbij te zetten.
Maar dat bleek (gelukkig) niet nodig.
Voor full zijn er ongeveer:
7x9x26x27x27 opties, dan moet de hobby wel heel populair worden voordat ze opraken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#40 Bericht door Ton_O_E »

Als je iets bijzonders hebt gepresteerd, als er bijvoorbeeld een antenne naar je is vernoemd, vind ik het raar dat die call dan opnieuw wordt uitgegeven.
Gaan ze je allemaal vragen stellen en zo.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#41 Bericht door PA3HMP »

Ga jij je nieuwe huis bouwen op iemand zijn grafsteen nee toch ?

ik vind dat ze de PA0 nooit opnieuw uit moeten geven, maar de jeugd van tegenwoordig en de unlis hebben tegenwoordig weinig respect, blijkbaar iets wat ze in de opvoeding niet is meegegeven, dan gaan ze als een verwende kleuter snel roepen 'elitair' enz als mensen er tegen zijn.

wil je dan toch iets aparts hebben neem dan een pB call, die zijn er niet veel maar hou respect voor de pa0 call en blijf daar vanaf

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#42 Bericht door PA3BAS »

Ik heb helemaal zelf mijn call bedacht toen ik geslaagd was. En toch was het niet goed.... Ik kreeg te horen dat ik een piraat was, ten onrechte een PA3-call had want geen morse-included en zo nog wat. Feit is dat ik gewoon examen gedaan heb (in 2010), een call heb aangevraagd (OK, ik heb daar PA in gezet om geen gezeur te hebben in het buitenland, maar het was ook een gedeelte van de call van mijn schoonvader) en die is goedgekeurd. Gelukkig heb ik een hele leuke email gekregen van de vroegere PA3BAS (nu SK) waarin hij me veel succes wenste met zijn oude call.

Als er genoeg PA0-calls beschikbaar zijn wens ik er iedereen veel plezier mee.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#43 Bericht door PD2R »

PA3HMP schreef:Ga jij je nieuwe huis bouwen op iemand zijn grafsteen nee toch ?

ik vind dat ze de PA0 nooit opnieuw uit moeten geven, maar de jeugd van tegenwoordig en de unlis hebben tegenwoordig weinig respect, blijkbaar iets wat ze in de opvoeding niet is meegegeven, dan gaan ze als een verwende kleuter snel roepen 'elitair' enz als mensen er tegen zijn.

wil je dan toch iets aparts hebben neem dan een pB call, die zijn er niet veel maar hou respect voor de pa0 call en blijf daar vanaf
OK Boomer.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#44 Bericht door ON7RA »

PA3HMP schreef:Ga jij je nieuwe huis bouwen op iemand zijn grafsteen nee toch ?

ik vind dat ze de PA0 nooit opnieuw uit moeten geven, maar de jeugd van tegenwoordig en de unlis hebben tegenwoordig weinig respect, blijkbaar iets wat ze in de opvoeding niet is meegegeven, dan gaan ze als een verwende kleuter snel roepen 'elitair' enz als mensen er tegen zijn.

wil je dan toch iets aparts hebben neem dan een pB call, die zijn er niet veel maar hou respect voor de pa0 call en blijf daar vanaf
Oh, nochtans ken ik begraafplaatsen die zijn opgeruimd, en waar nu appartementblokken op staan! En wat die PA0 calls betreft, waren die mannen toen ook geen jeugdige kerels toen ze die call kregen! Ik zie niet in waarom een PA0 call niet zou mogen her uitgegeven worden, ook aan een beginnend amateur. In België worden oudere call’s van overleden OM’s ook terug gebruikt, Mijn broer heeft die van mijn vader, ikzelf heb ook een call die blijkbaar vroeger iemand anders had. Een call krijg je voor het leven, en als je dood bent leef je niet meer, en heb je dus geen call meer. Dit is wat ik er over denk, met alle respect voor ieders mening, ook wie er anders over denkt, verder ga ik niets meer aan toevoegen.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#45 Bericht door PH2UN »

PA3HMP schreef:Ga jij je nieuwe huis bouwen op iemand zijn grafsteen nee toch ?

ik vind dat ze de PA0 nooit opnieuw uit moeten geven, maar de jeugd van tegenwoordig en de unlis hebben tegenwoordig weinig respect, blijkbaar iets wat ze in de opvoeding niet is meegegeven, dan gaan ze als een verwende kleuter snel roepen 'elitair' enz als mensen er tegen zijn.

wil je dan toch iets aparts hebben neem dan een pB call, die zijn er niet veel maar hou respect voor de pa0 call en blijf daar vanaf
Ha ha ha ha. Man man maak je niet druk. Het is geen academische graad hoor. Gewoon een hobby.
Ik krijg soms wel eens het idee dat dit voor sommigen het hoogst behaalde opleidingsniveau is. :wink:

Plaats reactie