PA0-call voor beginnend zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

PA0 voor een beginnend amateur

Kan echt niet!
10
15%
Lekker doen.
50
74%
Geen mening.
8
12%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#76 Bericht door elsinga »

Even een vergelijking met het Amerikaanse systeem. Een call wordt voor 10 jaar toegekend en indien niet verlengd komt deze weer vrij na een 2 jaar grace period. Als je van call wisselt komt je oude call ook na 2 jaar weer vrij. Er zijn enige uitzonderingen, met name voor familieleden van overleden zendamateurs en clubstations met overleden leden. Dit speelt vooral bij de korte calls 2x1 (zoals mijn AC2E) en 1x2 (K9KK als voorbeeld), die schaars zijn.

Hier valt de schaarste nog wel wat mee, maar eeuwig calls blokkeren zou van mij niet hoeven. Als ik eenmaal dood ben, dan mag iemand anders van mij best PC5E gaan gebruiken. Misschien niet gelijk na de crematie, maar een paar jaar later moet kunnen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#77 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef:Een poll is een poll.... vertegenwoordigd niet de gehele Nederlandse zendamateurwereld.
Een poll waarin mensen zonder licentie kunnen stemmen, hoeveel waarde kun je daaraan hechten, inderdaad helemaal niks.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#78 Bericht door PE1PQX »

Dat zijn wel potentiële radioamateurs die een keus moeten maken als ze slagen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#79 Bericht door pe1rea »

Net dan is het van belang om de reacties van mensen -met- licentie te monitoren.
Ik heb de indruk dat het merendeel van de mensen met licentie het aan hun derrière zal oxideren.
Totaal niet spannend.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#80 Bericht door PA0LMD »

pe1rea schreef:Net dan is het van belang om de reacties van mensen -met- licentie te monitoren.
Ik heb de indruk dat het merendeel van de mensen met licentie het aan hun derrière zal oxideren.
Totaal niet spannend.
Inderdaad, volslagen onbelangrijke posting en discussie.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#81 Bericht door PA3DAT »

Die regels zijn toch al lang vastgesteld? Is dit niet een mosterd-na-de-maaltijd discussie?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#82 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij is de vraag van de topic starter al lang beantwoord. Gewoon de keus maken wat voor jou goed voelt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#83 Bericht door Frankyboy »

PA3DAT schreef:Die regels zijn toch al lang vastgesteld? Is dit niet een mosterd-na-de-maaltijd discussie?
Sowieso :D

Maar zo als altijd zijn we zeker in Nederland gewend om er over te blijven doorzagen.
We zien natuurlijk graag dat de regels precies zo zijn zoals we dat zelf willen. Dus vertellen we die mening duidelijk en moet het alsnog veranderd worden.

Ik ben niet anders hoor :lol:

En eigenlijk is het helemaal niet erg.

Je mag hier je afwijkende mening vertellen.
Een ander mag er naar luisteren en misschien krijgt die er een ander inzicht door. (of niet, mag ook)
Zolang we normaal met elkaar omgaan is het eigenlijk heel mooi. Samen weten we meer.

Nadeel ervan is dat er meestal oplossingen komen waar iedereen wel iets kan vinden waar hij/zij het niet mee eens is.
En dat blijkt dan weer duidelijk.
Maar over het algemeen lijkt het mij geen verkeerde gang van zaken.
Iedereen tevreden lukt nooit, nergens.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#84 Bericht door PA1AIS »

Toch blijft het vreemd als je b.v. PA0LL of PA0SE zou aanvragen. Echter deze hams zijn R.I.P. maar de roepletters zijn geblokkeerd. Idem met PA0AIS.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#85 Bericht door Rene - pg3r »

Je conclusie had moeten zijn: 'Toch blijft het vreemd als je b.v. PA0LL of PA0SE zou aanvragen. Echter deze hams zijn R.I.P. DUS de roepletters zijn geblokkeerd. Idem met PA0AIS.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#86 Bericht door PA3DAT »

Als je in de loop van 10 jaar 10 keer van call verandert, dan blijven daarna de gebruikte calls geblokkeerd. Jijzelf bent de enige die zo'n oudere call opnieuw kan aanvragen. Zo is het nu toch geregeld?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#87 Bericht door Frankyboy »

PA3DAT schreef:Als je in de loop van 10 jaar 10 keer van call verandert, dan blijven daarna de gebruikte calls geblokkeerd. Jijzelf bent de enige die zo'n oudere call opnieuw kan aanvragen. Zo is het nu toch geregeld?
Daar lijkt de regeling wel op.

Ik weet alleen niet hoe waterdicht het systeem is.

Wanneer ik bv een PA0 call kies die niet meer in gebruik maar wel gebruikt zie ik dit in het call boek:
- The call sign has been issued but is not in use

Dezelfde melding zie ik ook bv op een PA3 call met mijn initialen.

Maar:
Wanneer ik mijn eerste call bekijk (PE1KEF) zie ik dit:
- The call sign is available

Er zit blijkbaar toch verschil in.
Misschien komt er een extra vraag wanneer ik hem weer zou aanvragen, dat weet ik niet. Ik ga hem niet opnieuw aanvragen.

Ik vermoed echter dat ze het nu pas bijhouden vanaf een bepaalde datum en dat mijn PE1 call daarvoor zit. (aanname!)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#88 Bericht door pe1rea »

Ha, verdomt, PA3-initialen- is op zeker ooit uitgegeven, (J serie) maar is wel gewoon beschikbaar.
En dat is met PA0-initialen- dus ook.
Vorige keer fout geïnterpreteerd denk ik.

Maar ik ben gehecht aan REA, dus dat blijft wel.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PD0FTV
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 feb 2021, 12:42
Roepletters: PA1VHF

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#89 Bericht door PD0FTV »

PD2R schreef:Is een call bijvoorbeeld 20 jaar niet meer in gebruik dan zie ik niet in waarom deze niet opnieuw uitgegeven zou mogen worden. Stel ik haal ooit mijn F, dan vind ik het bijzonder jammer dat ik dan mijn 2x1 call kwijt raak en er nauwelijks nog goede 2x1 calls over zijn en dus ook nooit meer beschikbaar komen. En wat zou ik het zonde vinden als PD2R niet na een aantal jaar beschikbaar komt voor iemand anders.
Als de call dan toch niet meer opnieuw uitgegeven mag worden, laat mij dan gewoon lekker PD2R blijven, ook met Full registratie.
Een mooie gedachte; het tegenovergestelde van elitair.

PD0FTV
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 feb 2021, 12:42
Roepletters: PA1VHF

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#90 Bericht door PD0FTV »

Hallo allen!

Hartelijk dank voor de vele reacties. Ik heb ze allemaal gelezen en overdacht.

Jullie reacties en de poll neem ik voor 1/3e mee, voor 1/3e de mening van een aantal oudgedienden en 1/3e mijn eigen geweten.

Als ik had gevraagd: ik wil kiezen tussen PD0 en PD1, dan had ik waarschijnlijk een stuk minder diverse reacties gekregen. Er zit iets toch iets onder. En ook gaat er bij een flink aantal amateurs een extra aantal hersencellen op actief bij het horen of zien van PA0. Omdat ik her en der ook wel van rust houd, is alleen dat al voor mij een goede reden om niet voor PA0 te gaan.

Allemaal hartelijk bedankt. Ik laat het t.z.t. weten!

Plaats reactie