Verhuis naar Belgie, iemand tips?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Verhuis naar Belgie, iemand tips?

#1 Bericht door ON9KVE »

Hallo,

Ik ga verhuizen naar Belgie.
Heeft iemand tips, waar ik (extra) op moet letten.
In Belgie lijkt het me strikter dan in NL.
B.v. mag je een breedbandontvanger eigenlijk wel hebben?

Als ik verhuis ben ik nog niet ingeschreven bij het BIPT (want eerst rijksregisternummer); mag ik dan (als overgang) wel apparatuur bezitten - al was het alleen voorlopig als opslag zonder gebruik?

Van die dingen....alvast bedankt voor je tip....
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Verhuis naar Belgie, iemand tips?

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Kees, je hebt toch nog steeds je HAREC certificaat? Lijkt me dat alleen op basis daarvan geen enkel probleem zal worden gemaakt van het in het bezit hebben van zendapparatuur.

In België krijgen zelfs mensen die onverwachts in het bezit gekomen van een station (bijvoorbeeld na een overlijden) een maximumtermijn van zestig dagen om een vergunning voor het houden en gebruiken van dat radiostation, ofwel enkel een houdersvergunning aan te vragen. (bron: bipt.be)

Ik zou me daar niet druk over maken.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Verhuis naar Belgie, iemand tips?

#3 Bericht door PD7HB »

Met een internationaal certificaat geen probleem. In de camper heb ik ook het internationale certificaat en als N amateur is dat ook geen probleem. Een keer controle gehad van de politie en na het tonen van het certificaat en mijn ID kaart, ze wilde wel weten of ik de juiste persoon was die op het certificaat werd vermeld wenste ze mij nog een prettige dag en leuke verbindingen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Verhuis naar Belgie, iemand tips?

#4 Bericht door Manitou »

pa3kve schreef:Hallo,

Ik ga verhuizen naar Belgie.
Heeft iemand tips, waar ik (extra) op moet letten.
In Belgie lijkt het me strikter dan in NL.
B.v. mag je een breedbandontvanger eigenlijk wel hebben?

Als ik verhuis ben ik nog niet ingeschreven bij het BIPT (want eerst rijksregisternummer); mag ik dan (als overgang) wel apparatuur bezitten - al was het alleen voorlopig als opslag zonder gebruik?

Van die dingen....alvast bedankt voor je tip....
In Belgie is het gebruik van een breedbandontvanger of scanner toegelaten mits hierin geen frequenties geprogrammeerd zijn waarop afstemmen niet toegelaten is.
Toegelaten zijn alle radio amateur frequenties, 27MHz , PMR en middels een speciale vergunning ook de Belgische wielerwedstrijd frequenties. Luchtvaartband, Maritieme kanalen,bedrijven en instanties beluisteren is niet toegelaten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Verhuis naar Belgie, iemand tips?

#5 Bericht door PE2AAB »

Manitou schreef:...Luchtvaartband, Maritieme kanalen,bedrijven en instanties beluisteren is niet toegelaten.
Tenzij er een vergunning hiervoor is uiteraard ;-) Met een RT License mag je bijvoorbeeld naar lichtvaart luisteren etc. zoals je ook inderdaad aangaf voor de wielerwedstrijden enz.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie