Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#16 Bericht door pa1bvm »

@PD0RTT ik heb nog wel een leuke vhf transceiver te koop .. een YAESU FT-225RD met een mutek front-end
FM/CW/SSB/AM dan kan je alle modes aan doet iets van 25 watt ..
IMG_7381.JPG

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#17 Bericht door pa1bvm »

@pc1mb

een yagi van +/- 10 elementen heeft al gauw een openingshoek van 30 graden , dus zo heel erg nauwkeurig komt dat richten ook niet

je kijkt even in dx cluster of er speciale dx is
of je kijkt op de hepburn charts of er tropo gaat komen
of je kijkt on de chat van on4kst
of je onderzoekt of je bakens kan horen bakenlijst staat op de site " makemoremilesonVHF "
of je kijkt wanneer er meteoren vallen
of je kijkt of er Aurora komt
of je kijkt op MUF map
en je kan nog kijken op pskreporter tot hoever je signaal komt ( of dat van anderen )
en natuurlijk de contesten ..

o ja je kan ook kijken wanneer de maan ondergaat of opkomt .. zelfs met een 7 elements yagi kan je stations horen via de maan ( preampje is dan wel handig )


zat mogelijkheden om DX te vinden

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#18 Bericht door pc1mb »

Bakens is wel een goed idee. Ik probeer wel het internet gebruik wat te beperken (... schreef hij op het zendamateur internet forum...)

De lol zit hem voor mij toch een beetje in die eenvoudige ouwe kast aanzetten en zien wat je aantreft. (jawel ik heb ook een FT225RD, maar dan helaas zonder mutek of nog beter frontend) Een eigen wereldje los van het internet.

Geduld om op dikke openingen op VHF+ te wachten heb ik ook amper, als HF-(qrm)-vluchteling :lol:

Naja, gewoon een kwestie van doen dus. Op de nieuwe QTH vanaf maart maar eens mee spelen. Eerst met internet zijwieltjes en dan kijken of het ook met minder kan. Thanks!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#19 Bericht door pa1bvm »

je kan je ook nog laten waarschuwen voor DX via een sms bericht

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#20 Bericht door pc1mb »

Via het telegram groepje "Rellen op twee meter" ? :lol:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#21 Bericht door PE1PQX »

Op 2mtr is genoeg te doen, alleen in de zomer valt er vaak wat meer te beleven via Sporadic E en 'dikke' tropo openingen.
Andere kant is meterorscatter ook erg uitdagend. Dat kan zodra je weet wanneer een de Aarde door het puin gaat van een meteorenzwerm (https://nl.wikipedia.org/wiki/Meteorenzwerm).
Totaal andere koek is EME, met relatief beperkte middelen is EME ook leuk, nadeel hiervan is dat elevatie wel degelijk helpt om doorlopend (tussen maan-op en maan-onder) deze mode te gebruiken. Er zijn voldoende 'big-guns' via de maan actief. Leuk voor het testen van de ontvangst setup.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#22 Bericht door nanko »

Je kunt ook je ontvanger aanzetten op 144.300 (SSB aanroep frequentie)en rustig afwachten.
Of dat ook opgaat voor de FM aanroep frequentie weet ik niet.
Even wat afspreken via bv ON4KST chat werkt ook altijd, en is vaak het begin van meer activiteit.
Je kunt daar zien wie er ingelogd is en het station naar keuze selectief benaderen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#23 Bericht door pc1mb »

De FM aanroep frequentie (145.500? ) wordt voor zover ik geluisterd en geroepen heb vrijwel niet gebruikt. Op een scala aan huisfrequenties van afdelingen en "ons kent ons" clubjes hoor je véél vaker wat, maar daarvoor moet je feitelijk het hele raster van 145.200 tot 145.600 afscannen. Zegmaar het stuk tussen de in- en uitgangen van repeaters.

Ik denk dat de simplex aanroepfrequentie wat in onbruik is door repeaters, daar heb je immers veel groter bereik met je aanroep. Dat is op SSB allemaal niet aan de orde natuurlijk.

Maar ook daar.. Aanroep 300, ochtendronde 310, misschien nog wel meer vaste stekken. Dingen die je wel even moet weten. Ik zal ze tzt bijzetten.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#24 Bericht door Ton_O_E »

pa1bvm schreef:@PD0RTT ik heb nog wel een leuke vhf transceiver te koop .. een YAESU FT-225RD met een mutek front-end
FM/CW/SSB/AM dan kan je alle modes aan doet iets van 25 watt ..
IMG_7381.JPG
jaren mogen gebruiken, vanuit oldenzaal half europa mee gewerkt: Engeland Noorwegen Denemarken België Frankrijk,
met een simpele 4 elements zelfbouw beam die nog geen 10 euro heeft gekost
http://www.tonteupen.nl/nieuw/foto.php? ... bestendig/
PI7CIS kan ik hier 24/7 ontvangen met bovenstaande antenne
Ook satellieten is niet veel voor nodig om te luisteren, komen ook geregeld voorbij op mijn beampje
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Is er nog redelijk wat activiteit op 2 meter?

#25 Bericht door PD0RTT »

De bedoeling is dat je maar 1 frequentie op 2m gaat gebruiken? Of maak je transverter variabel?

Ander ding om rekening mee te houden. 27MHz kanalen zitten in een 10Khz kanalen raster terwijl op 2meter een 12,5Khz raster wordt gebruikt, dat gaat dus uit de pas lopen.

@PD0RTT ik heb nog wel een leuke vhf transceiver te koop .. een YAESU FT-225RD met een mutek front-end
FM/CW/SSB/AM dan kan je alle modes aan doet iets van 25 watt ..
Nee zoals ik al schreef ik gebruik 27,225MHz als vaste middenfrequent, in de transverter komt een VFO welke van 3000 tot 4000kHz afstembaar is.
Eerst wordt 145MHz omgezet in een bandje van 30-31MHz, mengen met 3-4MHz geeft 27,225MHz.
De achterzet heeft dus één vaste frequentie (2e MF).

Die tranciever herken ik, ik heb de kortegolf uitvoering gehad, mooi apparaat.
Ik zal u wel even een P.B. sturen wat de prijs is wat u er voor vraagt.

Desondanks kan ik wel mededelen dat dit project doorgaat, alleen al omdat ik het leuk en leerzaam vindt om zoiets te bouwen.
Wat ik er uiteindelijk mee gaat doen, dat is weer een ander punt.
Ik ben meer een techneut, zenden is voor mij niet belangrijk, zoiets bouwen vindt ik gewoon leuk.
En ja als ik dan een paar keer verbinding heb gemaakt beland het weer in of op de kast...

Plaats reactie