Ervaringen met bestellen in het buitenland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Ervaringen met bestellen in het buitenland

#1 Bericht door wbeekman »

Regelmatig bestel ik artikelen bij oa FUNK-Amateur, ARRL, RSGB en verschillende firma's in het buitenland.

Wat de levering van goederen betreft, van Funk-Amateur kreeg ik altijd na ong. een week geleverd.
(CD/ROM's , boeken etc...)
De betaling ging altijd via een internationale bankoverboeking (incl IBAN en BIC codes. Binnen EU is kosteloos voor particulieren)
Geen problemen ondervonden.


Bestellingen van RSGB en ARRL werden met een credit-card betaald
De bestelde goederen werden meestal na een paar weken afgeleverd.
Bestellingen van de ARRL werden altijd met een duidelijke email bevestigd.
Problemen heb ik tot nu toe niet ondervonden.

DVD's die ik in het buitenland heb besteld, werden na een paar weken via Singapore keurig bij mij afgeleverd.
( http://www.dxvideos.com/ )
Betaling via PayPal werkt uitstekend.

Nooit douane problemen gehad.

Graag hoor ik van jullie ervaringen ?
Laatst gewijzigd door wbeekman op 07 aug 2008, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pd4vdw
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 mei 2008, 21:25
Locatie: Helmond

#2 Bericht door pd4vdw »

Ik bestel meestal mijn portofoons enz. in HongKong. Levering is meestal 1 week en heb verder nooit problemen met douane. Betalen gaat via PayPal en de dag na he bestellen gaat ie op de bus.
Vraagt u maar :D

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

#3 Bericht door PA2LO »

Klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, je apparatuur uit het buitenland halen. Zeker nu de euro zo sterk is. Maareh...hoe weet je nu zeker dat de apparatuur die je aanschaft voorzien is van het CE-keurmerk en dus voldoet aan alle eisen die hier gesteld worden aan onze apparatuur?

Lijkt me zeker relevant als je apparatuur van onbekende merken uit Azië laat komen.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#4 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#5 Bericht door pe2er »

PD1ERM schreef:Klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, je apparatuur uit het buitenland halen. Zeker nu de euro zo sterk is. Maareh...hoe weet je nu zeker dat de apparatuur die je aanschaft voorzien is van het CE-keurmerk en dus voldoet aan alle eisen die hier gesteld worden aan onze apparatuur?

Lijkt me zeker relevant als je apparatuur van onbekende merken uit Azië laat komen.
Ik kan je verzekeren dat die apparatuur in de meeste gevallen geen CE keurmerk heeft. Meestal wel een FCC Part 15 erkenning. Mij persoonlijk boeit dat niet zo - die twee keurmerken beogen ongeveer hetzelfde.

Overigens - en dit ter zijde - apparatuur die in Europa verkocht wordt mét een CE keurmerk, voldoet ook niet per definitie aan de normen. Kijk maar eens in de thread "ruzie met een buurman". Maak me sterk, dat er op buurman's PC en speakertjes gewoon een CE stickertje zit ;-)

PS: Had misschien eerst even de post van PA2RUS moeten lezen voor ik dit neerkalkte. Die zegt eigenlijk hetzelfde :P
pa2rus schreef:Bovendien nemen de Nederlandse importeurs/leveranciers het volgens mij helemaal niet zo nauw met dat CE keurmerk. O.k. het CE keurmerk moet er op staan, maar voldoet het aan o.a. emissie eisen, etc etc? Denk alleen al maar eens aan die inferieure geschakelde adaptertjes voorzien van CE keurmerk, die onze radiohobby letterlijk tot een hel maken!

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#6 Bericht door pe2er »

pa2rus schreef:Kun jij mij misschien vertellen wat die CE markering precies betekend? En dan gaat het uiteraard niet alleen om een Nederlandse handleiding!
Volgens mij weet bijna niemand dit, en ik ben er zeer nieuwsgierig naar.
Op Wikipedia staat een duidelijke uitleg. Begint goed... "De CE-markering is geen keurmerk" ... heb ik de CE markering in mijn vorige post mooi aangeduid als keurmerk...

Op deze pagina vind je een overzicht van de normen waaraan je product moet voldoen om de CE markering te mogen dragen. De meest interessante:
Telecommunicatie Terminal Apparatuur 91/263/EEC
Elektromagnetische compatibiliteit (EMC) 2004/108/EC
Productveiligheid (laagpspanningsrichtlijn) 2006/95/EC
R&TTE-richtlijn 99/5/EC

Met enig zoekwerk kun je die directives op de website van Europa vinden:
http://ec.europa.eu/enterprise/rtte/dir99-5.htm (R&TTE-richtlijn 99/5/EC)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

CE KEURMERK

#7 Bericht door PE9PE »

Kun jij mij misschien vertellen wat die CE markering precies betekend? En dan gaat het uiteraard niet alleen om een Nederlandse handleiding!
Volgens mij weet bijna niemand dit, en ik ben er zeer nieuwsgierig naar.


Iemand een idee?[/quote]


Beste Martin,

Al vele jaren volg ik deze "discussie" van CE etc.
Het is niet zo moeilijk alleen heeft nog nooit iemand de moeite gedaan het uit te leggen.
CE betekend niets anders dan volgens Elektricieits-eisen veilige electronica.
Overigens wel in strikte eisen vastgelegd.

MAAR nu komt het:

ELK appraat dat "commercieel" in de handel gebracht wordt (in Europa)en in ons geval zend- en ontvangapparatuur moet daarnaast voldoen aan ETS300684.
Daarin wordt gemeten naar bijvoorbeeld kaststraling, harmonischen etc.
Als voorbeeld: In Europa moeten alle harmonischen boven 30MHz 60dB onderdrukt zijn.
In de VS slechts 40dB.
Zo zijn er nog vele andere testen waar ze aan moeten voldoen.

Dit geldt niet alleen voor apparatuur voor zendamateurs maar zo zijn er ook aparte eisen voor:
A) Mobilofoons en Portofoons ETS 300086
B) CB Apparatuur ETS 300135 of 300433
C) WiFi
D) PMR446 (Andere eisen dan Portofoon of Mobiofoon) ETS 300296

en vele andere "draadloze" toepassingen/apparatuur.

Het is nu zo dat wanneer een commercieel bedrijf, importeur, dealer, internetwinkel etc een (zend)ontvanger verkoopt moet het aan CE plus ETS300684 voldoen.
Mocht hij of zij dat nalaten dan is dat een economisch delict waarop forse straffen staan.

Importeerd nu een amateur een "commercieel" apparaat uit bijvoorbeeld de V.S. dan voldoet deze niet aan ETS300684.
Dat betekend dan in de praktijk dat daardoor meer harmonischen worden uitgestraald dan toegestaan en ook dat via de voedingskabel Hoogfrequent verdwijnt in het electriciteitsnet.
Dus mochten er op dat moment storingen ontstaan in de omgeving is de zendamateur die het apparaat importeerde volledig schuldig omdat het niet aan de eisen van de wet voldoet voor een commercieel apparaat.
Afgezien of het nu binnen of buiten de norm van veldsterkte of storing valt zoals hier voorgeschreven.

Voor zelfbouw en kits is een uitzondering opgenomen in de wet omdat anders het "experimenteer deel" uit onze hobby weggenomen zou worden.
Deze apparatuur moet na in elkaar ook aan dezelfde eisen voldoen, maar hier krijgt men in de praktijk de gelegenheid voor.
Dus men is dus niet vrijgesteld van de ETS300684 en CE veiligheidsnormen.

Voordat nu iederen begint te roepen van:
1) Ik heb nog nooit iets gemerkt van extra storing van mijn eigen geïmporteerde apparaat.
2) Ik maak zelf wel uit of het importeer of niet.
3) Dat de handel zich er wel of niet aanhoudt.

Daar gaat het niet om.
Het gaat om de eisen waar Martin om vroeg en die heb ik hier uitgelegd.
Hier op deze link kan men de eisen bestellen en doe er je voordeel mee.
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... tID=110549

Ik hoop dat de "zogenaamde" CE discussie nu wat duidelijker is geworden.


73

Rob van den Ent
PE9PE

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: CE KEURMERK

#8 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#9 Bericht door PE0SAT »

Leuke afsplitsing van het originele topic, maar nu terug wat zijn jullie
ervaringen met bestellen in het buitenland?

Ik overweeg zelf om M2 antenne's te bestellen omdat de NL distributeur
niets van zich laat horen :? (Bijzen)

Ik hoor graag van jullie ervaringen.

Jan / PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Besteld uit het buitenland (USA meestal) geen invoerrechten alleen btw over het bedrag inclusief verzendkosten.

3-500ZG voor de Heathkit SB-1000 bij RF Parts, 7 dagen in huis voor 200 euro, helft van het bedrag wat gevraagd wordt in Nederland

2 x de MFJ 993 - B voor mij en een mede amateur 50 euro goedkoper als Nederland 8 dagen

2 x de EQplus van W2IHY 90 euro per stuk goedkoper als Nederland 4 dagen tijd

Kortom, bij de grotere firma's snelle levering, met gebruik van de credit kaart.

Cor

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#11 Bericht door PA2LAD »

PE0SAT schreef:
Ik overweeg zelf om M2 antenne's te bestellen omdat de NL distributeur
niets van zich laat horen :? (Bijzen)

Jan / PE0SAT
Hoe is dat contact verlopen, per email? Het komt zelden voor, maar ik ben ook bekend met het probleem dat bepaalde bedrijven me kunnen emailen tot ze een ons wegen en het bericht gewoon niet aankomt. Vraag me niet waarom, maar het is zo. Ook moet je rekening houden dat je vraag binnen gekomen kan zijn in een vakantieperiode. Met een telefoontje weet je gewoon alles en ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf niet wil verkopen.
Mvg,
Leen

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

#12 Bericht door PE0SAT »

PA2LAD schreef:
PE0SAT schreef:
Ik overweeg zelf om M2 antenne's te bestellen omdat de NL distributeur
niets van zich laat horen :? (Bijzen)

Jan / PE0SAT
Hoe is dat contact verlopen, per email? Het komt zelden voor, maar ik ben ook bekend met het probleem dat bepaalde bedrijven me kunnen emailen tot ze een ons wegen en het bericht gewoon niet aankomt. Vraag me niet waarom, maar het is zo. Ook moet je rekening houden dat je vraag binnen gekomen kan zijn in een vakantieperiode. Met een telefoontje weet je gewoon alles en ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf niet wil verkopen.
Mvg,
Leen
Dag Leen,

Ja het is inderdaad via email gegaan en in dat bericht heb ik om een lees
bevestiging gevraagd die ik ook heb gekregen. Hierna is het stil geworden.

Veel bedrijven vergissen zich in het feit dat email net zo belangrijk en
mischien wel belangrijker is dan telefoon. Dit zelfde geld ook voor web-
pagina's, vaak is dit de eerste kennismaking met een bedrijf en als dan
de gegevens niet compleet zijn of achterhaald, geeft dat een slecht beeld
van het bedrijf en je dus een slecht gevoel.

Bedankt voor je reactie,

Jan / PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#13 Bericht door PA2RUS »

-

Plaats reactie