Vreemde hobby ??.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#16 Bericht door PE2AAB »

PA0FRI schreef:...@PA3GNZ, @PE2AAB totoks of Indisch?...
Totok Frits,

Mijn overgrootmoeder is geboren te Batavia en woonde in Bandung in de welbekende 'Nederlandse Wijk' maar was Nederlands. Mijn vrouw heeft een Indische grootvader en heeft dus echte Indische roots. (overigens niet veel meer van te zien maar het grappige is dat er zo links en rechts in de familie ineens een duidelijke overheersing van het Indische gen te zien is bij de geboorte van een kleintje ;-))
We hebben beiden dus redenen voor onze interesse in het land. We hadden weer een reis gepland staan maar die ging om duidelijke redenen niet door. Wat in het vat zit...
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

Geschiedenis en aardrijkskunde is een hobby van mij.
En mijn opa, van vaders kant komt uit Cranz, dat was eind jaren 1800 Oost-Pruischen maar nu Rusland en heet Zelenogradsk aan de Oostzee. Sinds een paar jaar mag je daar heen van "de Rus".

En dat staat binnenkort op het programma, via Berlijn met de trein, samen met al die Duitsers waarvan hun voorouders daar vandaan komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelenogradsk


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vreemde hobby ??.

#18 Bericht door pe1rea »

Pfff, ik ken wel amateurs die als hobby hebben 'hun vrouw afrossen' waarbij het slachtoffer dat nog fijn vind ook.

Zelf is mijn hobby mijn werk zo een beetje, dus als je dat vreemd noemt, dan ben ik maar vreemd.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#19 Bericht door PA0FRI »

pe1rea schreef:Pfff, ik ken wel amateurs die als hobby hebben 'hun vrouw afrossen' waarbij het slachtoffer dat nog fijn vind ook.
Zelf is mijn hobby mijn werk zo een beetje, dus als je dat vreemd noemt, dan ben ik maar vreemd.
Jinny dat is een ideale combinatie. Vliegers hebben dat ook, vliegen in een lijntoestel en tijdens hun vrije tijd in een sportvliegtuigje.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0AA
Berichten: 385
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#20 Bericht door PA0AA »

PA0FRI schreef:........ Vliegers hebben dat ook, vliegen in een lijntoestel en tijdens hun vrije tijd in een sportvliegtuigje.
Dat komt mij persoonlijk in een iets andere vorm best bekend voor; varen op een containerschip naar Hong Kong, en in m'n vrije tijd in een zeilbootje naar Engeland. :wink:

Als hobby heb ik iets, wat vroeger heel ongebruikelijk was voor de gewone burgerij, maar wat in mijn beroepsgroep ( scheepvaart ) al bijna een eeuw gangbare praktijk was.

Tegenwoordig ben je vreemd, als je geen tattoo hebt.......... :roll:

Het onderstaande plaatje is een afbeelding van m'n rug. Destijds was het twee keer heen en weer varen naar Japan, voordat ie er helemaal op stond. :)

NB. De kleuren zijn helaas na veertig jaar een beetje flets geworden, dus misschien laat ik het ooit nog een keer ( hier in Nederland ) opfrissen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PA0AA op 17 dec 2020, 12:32, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#21 Bericht door PA0FRI »

PA0AA schreef:NB. De kleuren zijn helaas na veertig jaar een beetje vaal geworden, dus misschien laat ik het ooit nog een keer ( hier in Nederland ) opfrissen.
Uittrekken en een keer in de was doen kan misschien helpen :lol:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vreemde hobby ??.

#22 Bericht door pe1rea »

PA0FRI schreef:
PA0AA schreef:NB. De kleuren zijn helaas na veertig jaar een beetje vaal geworden, dus misschien laat ik het ooit nog een keer ( hier in Nederland ) opfrissen.
Uittrekken en een keer in de was doen kan misschien helpen :lol:
Hahahaha, inderdaad..

Nu zit ik ook af en toe op zee, maar een tatoeage heb ik niet en ga ik me niet aan wagen...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#23 Bericht door PE1PQX »

PA0AA schreef: Tegenwoordig ben je vreemd, als je geen tattoo hebt.......... :roll:
Dan ben ik maar vreemd, voor mij geen inkt in/op mijn huid en geen piercings waar dan ook.

Misschien niet eens zo'n heel vreemde hobby: ben jaren actief binnen de reddingsbrigade in Emmen, opleiding genoten tot en met instructeur Lifeguard (oude KNBRD diploma's A en B inclusief ZiA, Zweminstructeur A).
In deze hoedanigheid leuke grote evenementen mee gemaakt: landelijke Sinterklaasintocht in Groningen, 2x de 11-steden zwemtocht van Maarten v.d. Weijden en veel lokale inzetten.
Gelukkig nog niet hoeven reanimeren; meest ernstige verwonding die ik mee gemaakt heb: schouder uit de kom.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#24 Bericht door Henielma »

Sinds 2005 brouw ik mijn eigen bier. In de afgelopen jaren is zelf bier brouwen veel populairder geworden dan dat het was in 2005. Het blijft een leuke hobby en als je het goed doet houd je er iets lekkers aan over zeg ik altijd maar.

Hieronder wat foto's om een indruk te krijgen.
186ipl vergisting 4.png
Een zelf gemaakte Labview applicatie om de vergistingstemperatuur te regelen en tevens de hevigheid van de vergisting te registreren. Om de hevigheid van de vergisting te meten heb ik een koolzuurproductiesensor gemaakt met behulp van een ballon, driewegklep en een millibar drukschakelaar. Deze sensor staat bovenin de koelkast op de foto hieronder.
20201025_122500 - kopie.jpg
Op deze foto wordt een fust gevuld vanuit het gistvat.
20201103_221144.jpg
Het eindresultaat
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#25 Bericht door PA0FRI »

Henielma schreef:Sinds 2005 brouw ik mijn eigen bier. In de afgelopen jaren is zelf bier brouwen veel populairder geworden dan dat het was in 2005.
Het blijft een leuke hobby en als je het goed doet houd je er iets lekkers aan over zeg ik altijd maar.
Ziet er professioneel uit! Hier alleen zelf :!: gekocht bier.
Bijlagen
Tap.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Vreemde hobby ??.

#26 Bericht door 0000 »

Een andere hobby van mij, oa interesse in Rusland, Oekraïne en voorheen oostblok landen!
Op allerlei vlakken, dit kan zijn:
-Geschiedenis, ..ijzeren gordijn periode en huidig!
-Technologie, allerlei
-Architectuur
-outdoor activiteiten daar, oa klim duga-1 Russische woodpecker 150m hoog, vertoeven 2dg in de Chernobyl forbidden zone 10km, zonder restrictie...
-Ondertussen een voor mij wel indrukwekkende, obscure elektronica verzameling, ..een vrij breed concept. Van vliegtuigapparatuur, radar installaties, soviet pc's, meetapparatuur, zend-ontvangers (waaronder ook spionage app., diverse), kleding (org. MIG pilotenjassen, overalls incl zeefdruk airforce op mouw ..combat kleding, zsh-1 buttetproof helmets (zwart +camo), meerdere, zsh-5 MIG pilot helmet, meerdere in org. houten lichtblauwe ronde opberghouder, incl. alle accesoires..) ..tot aan nixiebuis wekkers, huishoud keuken artikelen en shampoo aan toe )

Ik probeer items, indien mogenlijk zo aan te passen /mod. zodat ze voor mij in het dagelijks leven bruikbaar zijn. Daar geniet ik van!

In de loop der jaren al zoveel gekocht uit Rusland, Oekraine, ..kan niet echt 'n gedetailleerd overzichtslijst opnoemen.

enkele higlights zijn oa toch deze 2 (om binnen dit forum te blijven):
1. https://www.cryptomuseum.com/spy/r394/index.htm
https://www.cryptomuseum.com/spy/r394/f ... normal.mp3


2. CCCP Radar PSNR-5 en 1 (ПСНР-5) ..werkend
The radar PSNR-5 Device 1-RL-133
http://img.photobucket.com/albums/v499/ ... e29723.jpg

Russian name:
ПСНР-5 (Подвижная Станция Наземной Разведки)

Purpose:
The radar PSNR-5 is used to search the fixed and mobile ground targets and to monitor their movement in the event that the use of other technical resources survey (of equipment) is excluded or is not appropriate.
Allows you to determine the nature and Polar goals / objectives in the case of distance and aspect angle (azimuth).

Радар PSNR-5 Устройство 1-RL-133

Основные ТТД:
Обнаружение танков, OT, автомобили:
- Скорость Целевая в диапазоне 2-60 км / ч .......... звуковая индикация
- Скорость мишени в диапазоне 4-60 км / ч .......... экран
Обнаружение движущихся людей:
- Скорость Целевая примерно 2 км / ч .......... звуковая индикация
- Скорость Целевая примерно 4 км / ч .......... экран
* Диапазон:
- Транспортные средства, танки, по отдельности или в колонке .......... 8-10 км
- Лица, индивидуально или в группе .......... 3-4 км
- Обнаружение Минимальное расстояние целевой .......... 0,2 км
- Ширина ......... propátrávaného сектор. 04-00 до 20-00 постоянного тока
- ......... Питания. 20-29V, DC
* Когда скорость ветра ≥ 5 м / сек и дождь сильнее 4 мм / ч, диапазон уменьшается до ½
Источники:
- Летом батареи ......... P-81. 2 шт
- Зимой батареи ......... P-81A. 1 шт (непосредственно нагревает)
- Nepřetržitýn ......... работа. 20 часов
Точность обнаружения цели:
- Звуковая индикация - расстояние .......... ± 25 м
- Звуковая индикация - ......... доставка. 00-05 постоянного тока
- Экран - ......... расстояние. ± 50 м
- Экран - ......... расстояние. 00-10 постоянного тока

--
51.305294, 30.065931
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#27 Bericht door PA1AIS »

Ik ben de gewoonste van allemaal :lol:
na een opleiding instrumentmaker en daarna zeevaartschool een vaar carrière op grote zeilschepen. Zeilhobby al vroeg geleerd en na de beroeps carriere geronseld als vrijwilliger voor de KNRM.nl (reddingmaatschappij) en zelf een stalen platbodem (schokker).
KNRM is vanwege leeftijd geeindigd en nu actief als vrijwilliger bij de Palingaak.nl in Heeg.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 997
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vreemde hobby ??.

#28 Bericht door PA0BAK »

Mogelijk heb ik dan een vreemde hobby........
Voor Linux probeer ik ondersteuning te geven, daarnaast promoot ik actief OpenSource, OpenStandaarden en OpenData.
In mijn omgeving probeer ik de politiek de juiste kant op te sturen.

Landelijk dwing ik overheden zich aan de eigen regels en wetten te houden m.b.t. het gebruik van de verplichte OpenStandaarden, en dat lukt aardig :lol:
Ook probeer ik mee te denken aan de overgang van de WOB naar de WOO (van de Wet Openbaar Bestuur van naar Wet Open Overheid).

Bij elkaar kost mij dat ongeveer 1 á 2 uur per dag, 365 dagen per jaar.
Ben ik nu afwijkend? :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Douwe Bakker
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 dec 2017, 16:45
Roepletters: PA0DBA
Locatie: Vledder

Re: Vreemde hobby ??.

#29 Bericht door Douwe Bakker »

Aah, Linux. Dat gaat me boven de pet, evenals Windows trouwens. Ik heb al moeite met Python, maar ben wel zeer voor open software. Niet omdat het gratis moet ofzo, maar gewoon dat een ieder zijn eigen inbreng er in kan hebben.
En ja een open overheid, wie wil dat niet.
Er is een grote groep Nederlanders die niet in staat is voor hun rechten op te komen. Je moet op de overheid kunnen vertrouwen.
Mijn hobby is trouwens buizentechniek. Ik maak mijn eigen geluidsapparatuur, dat wil zeggen alleen de elektronica, en niet de luidsprekers.

Plaats reactie