Extra AM

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Extra AM

#1 Bericht door PA2REH »

Sinds een paar jaar kan elke liefhebber legaal (!) een radiostation exploiteren in de Am band 531 kHz - 1602 kHz. Leuk en het voorziet zeker in een behoefte. Echter (en eerlijk gezegd verbaas ik me daar best over) de kosten zijn hoog. Alleen AT vraagt al fors bedrag (iets van 400+ euro per jaar) en dan komen er nog stichtingen bij (zoals Buma/Stemra, Sena). Dus los van de spullen, heb je ook best een aardige post vaste kosten. Elk jaar weer (en dan klagen wij soms over onze kosten van nog geen 40 euro per jaar).

In de auto heb ik regelmatig Extra AM aanstaan 1332 kHz. Leuk format en gezellige muziek. Dit station zit helaas toch wat in de knel. Ik heb er overigens nul belang bij (anders dan autoluisteraar) en ik ken ook niemand die bij dit station is betrokken.. Men heft een crowdfunding opgestart, zie https://www.extram.nl/# Welllicht heb je ook wat over,
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Extra AM

#2 Bericht door 0000 »

De passie die am-gelicenceerden (kost nou eemaal wat centen) eraan beleven en de luisteraars, daar gaat het toch om!
Ik vind 't prima, luister ook regelmatig naar bv United am 1008khz - 298m, zo ook nu

viewtopic.php?f=12&t=22557&p=240518&hil ... ed#p240518
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Extra AM

#3 Bericht door PE9ZZ »

United AM krijg ik in het Amsterdamse door de stoornevel niet binnen maar de Lutkemeerpolder is bij mij om de hoek. Uiteraard een bescheiden donatie gedaan! Al was het alleen maar omdat de 1332 kHz het hardst binnenkomt en prima geschikt is om buizenradio's te testen.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Extra AM

#4 Bericht door pa3dsc »

Lijkt me meer iets voor een ander forum:
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/for ... rmogen-am/
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Extra AM

#5 Bericht door PA2REH »

pa3dsc schreef:Lijkt me meer iets voor een ander forum:
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/for ... rmogen-am/
Ja, mee eens. Ook daar, maar het kan ook hier.

Uit het forum 'voorschrift' haal ik
[begin citaat]: Het hoofddoel van deze website is om radioamateurs en belangstellenden van het radioamateurisme de mogelijkheid te bieden om ondersteuning te vinden en bieden en discussie te voeren met betrekking tot het thema: “legaal radioamateurisme”. [eind citaat]
a. het hoofdoel, er zijn dus meerdere doelen
b. legaal radio amateurisme, misschien even wennen, maar daar vallen de LPAM stations ook onder

73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Extra AM

#6 Bericht door 0000 »

pa3dsc schreef:Lijkt me meer iets voor een ander forum:
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/for ... rmogen-am/
Hoho, geen misverstand, ik heb het enkel over legale am stations!
even zitten googlen, kom dit tegen, https://youtu.be/_NdzOS-KIm8
zo gaaf, het geluid ..van vroeger mg in de avonduren,
Ik kan hier zo van genieten! Eigenlijk zouden platenmaatschappijen nummers moeten uitbrengen, flink door 'n buizenzender halen, opnemen +-700km verderop met fading, gekraak en morsepiepjes :-)
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Extra AM

#7 Bericht door PA2REH »

Het is ' thrilling'. Het blijft leuk, en zeker nu de LPAM er is. Dit filmpje zal zeker door de operator van United AM vele malen bekeken en beluisterd zijn.

Dit doet me aan twee gebeurtenissen denken. In mijn tienerjaren had je een zender die de Voice of Peace heette. Politiek gekleurd dat wel, maar met veel pophits en Engelstalige DJ's. Het schip lag voor de kust van Israel. Ik zal nooit vergeten tijdens een vakantie op Mallorca dat ik s' avond op een simpele transistor radio opeens de uitzendingen kon ontvangen (ik dacht 1539 kHz). Diepe fading, soms heel sterk dan weer helemaal weg. Wat een geluid. Fantastisch en dan opeens de jingle "From somewhere in the Mediterranean, we are the Voice of Peace" over een afstand van bijna 3000km. Ik hoor het nu nog. Ongelooflijk indrukwekkend. Was toen nog geen zendamateur, destijds heb ik het als iets magisch ervaren. Al veel minder indrukwekkend (we zijn nu wel zendamateur hihi) maar wel heel leuk was dat ik in de tijd dat Radio Waddenzee nog op 1602 kHz uitzond (6 of 7 jaar geleden) ik langs de Schotse oostkust reed en Waddenzee storingsvrij op de autoradio kon beluisteren. 1 kW op 1602 kHz met de befaamde T antenne (a la Veronica) vanuit Pietersbierum. (goede antenne, het allerbelangrijkste hihi)
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Extra AM

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk verhaal Eric.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Extra AM

#9 Bericht door PA1FOX »

pa3dsc schreef:Lijkt me meer iets voor een ander forum:
https://www.radiotrefpunt.nl/forums/for ... rmogen-am/
Sinds ik na de renovatie van een grote buizenradio veel naar United AM luister doe ik dat ook in de auto. Misschien ben ik een van de weinigen die naar de middengolf in de auto luistert, maar ook vanuit de amateurgedachte is het interessant.

Ik merk dat mijn ontvangstantenne niet richtingsgevoelig is, er zit geen ferriet antenne in. Dat kun je merken bij een rotonde maar het zou voor een auto ook niet handig zijn. Maar het valt wel op dat op de meest vreemde plaatsen het middengolfsignaal soms heel sterk of heel zwak is. Natuurlijk valt het weg bij het onder een viaduct door rijden, maar ook in bosgebied merk je soms heel veel aparte effecten.
Als vossenjager valt me op dat golven op 298 meter zich toch weer heel anders gedragen dan dat ik van 80 meter gewend ben.

Bij het door de wijk heen rijden valt dan extra op wat voor baggerstoring er her en der te horen is.

United zit hier pakweg 20km vandaan, dus meestal is het signaal lekker hard en prima te beluisten. (ook goede muziek trouwens)

pa3hco
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:31

Re: Extra AM

#10 Bericht door pa3hco »

united zit hier 40Km vandaan en komt hier ook op mijn buizenontvanger en langdraad zeer goed door en op autoradio ook prima maar dit komt natuurlijk ook doordat dit een paar oude mg freaks zijn met zeer veel ervaring met mg antennes .en ja zij moeten ook het een en ander betalen om de zender in de lucht te houden maar ja het blijft hobby

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Extra AM

#11 Bericht door 0000 »

..zo is het geluid dan op de middengolf, iets meer gekraak erbij maar wel deze lo-fi
https://vk.com/video-155784758_456244060

geweldig toch!
zo luister ik nog regelmatig op m'n ooit gerepareerde Philips plano bi-ampli B7X14A en gebruik 'm ook als pc mp3 /youtube afspeler.
als je er 'n tik tegen geeft gaat die reverb veer af. Helaas is alleen bij dit type, de tl-verlichting zenderschaal ter ziele gegaan, niet meer te vinden ..alle andere bi-ampli's waren voorzien van gloeilampjes. Gelukkig, het magische groene kattenoog werkt nog

Philips had destijds een trukje, geluid afspelen volgens 'n formule juiste combinatie gehoor tussen laag en hoog. Zoiets als die gasten in de 17e eeuw, bouw constructie verhouding?
Ben het even kwijt, kom hier nog op terug!
even navragen, op m'n werk zit een audiofiel, ook al op leeftijd, heeft mij dit ooit eens verteld.
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Extra AM

#12 Bericht door PA2REH »

Ben altijd nog verbaasd hoe slim de ontwerpen destijds waren. Met 4 of 5 buisjes een complete ontvanger.
Het middengolfgeluid klinkt vaak heel goed op zo'n oude buizenradio.
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie