Registratiesysteem callsigns Nederland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Registratiesysteem callsigns Nederland

#1 Bericht door PE2AAB »

on4ged schreef:...Hoewel ik geen verstand heb van jullie systeem van licenties. (N - F etc. )
Dat zijn ze. N(ovice) of F(ull) ;-)
Meer hebben we er niet meer in NL

Full is gelijk aan HAREC of geHarmoniseerd Amateur Radio Examen Certificaat

[mod]Als afsplitsing van een aantal berichten welke er in het voorsteltopic ontstonden naar aanleiding van hoe de registratieverdeling t.o.v. callsigns in elkaar zit; hier even verder.[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#2 Bericht door on4ged »

PE2AAB schreef:
on4ged schreef:...(N - F etc. )
Dat zijn ze. N(ovice) of F(ull) ;-)
Meer hebben we er niet meer in NL

Full is gelijk aan HAREC of geHarmoniseerd Amateur Radio Examen Certificaat
Oké, dat weten we dan ook weeral. Bedankt voor de info.
Maar is dat dan ook terug te vinden in de prefixen van de calls? PA - PD - etc?

Wij hebben in België 3 klassen.
C - ON3
B - ON2
A - ON1 - ON4 - ON5 - ON6 - ON7 - ON8 - ON9 - CEPT Harec vergunning

Website van onze regulerende en controlerende overheid; (bij jullie het AT)
https://www.bipt.be/consumenten/radioamateurs
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#3 Bericht door PE2AAB »

Vroeger hadden wij ook meer categorieën. A, B, C en D. D werd N. A en B versmolten samen in A waardoor we A,C en N overhielden. Toen de Morse eis verviel werden A en C nog eens samengesmolten in F.
Wat prefix betreft hoort bij N de prefix PD en de overige horen bij F. (PA t/m PC, PE t/m PI)
Wellicht is het een idee om de onderwerpen aangaande het vergunningsstelsel in Nederland af te splitsen naar een apart topic?
Met jouw goedvinden ON4GED, zal ik dat doen. Blijft dit mooi het welkomst topic voor Aldert ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#4 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Vroeger hadden wij ook meer categorieën. A, B, C en D. D werd N. A en B versmolten samen in A waardoor we A,C en N overhielden. Toen de Morse eis verviel werden A en C nog eens samengesmolten in F.
Wat prefix betreft hoort bij N de prefix PD en de overige horen bij F. (PA t/m PC, PE t/m PI)
Wellicht is het een idee om de onderwerpen aangaande het vergunningsstelsel in Nederland af te splitsen naar een apart topic?
Met jouw goedvinden ON4GED, zal ik dat doen. Blijft dit mooi het welkomst topic voor Aldert ;-)
Bijna goed... PI is afhankelijk van de call van de gene die deze call aangevraagd heeft. Is dat een Novice (PD dus) dan is DIE PI ook een novice call.

Voorbeeld: als de houder van bijvoorbeeld clubcall PI4ABC PD2XYZ is, dan is de klasse voor PI4ABC ook novice.

Met andere woorden PI prefix kan zowel novice als full zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#5 Bericht door PE2AAB »

PE1PQX schreef:
PE2AAB schreef:Vroeger hadden wij ook meer categorieën. A, B, C en D. D werd N. A en B versmolten samen in A waardoor we A,C en N overhielden. Toen de Morse eis verviel werden A en C nog eens samengesmolten in F.
Wat prefix betreft hoort bij N de prefix PD en de overige horen bij F. (PA t/m PC, PE t/m PI)
Wellicht is het een idee om de onderwerpen aangaande het vergunningsstelsel in Nederland af te splitsen naar een apart topic?
Met jouw goedvinden ON4GED, zal ik dat doen. Blijft dit mooi het welkomst topic voor Aldert ;-)
Bijna goed... PI is afhankelijk van de call van de gene die deze call aangevraagd heeft. Is dat een Novice (PD dus) dan is DIE PI ook een novice call.

Voorbeeld: als de houder van bijvoorbeeld clubcall PI4ABC PD2XYZ is, dan is de klasse voor PI4ABC ook novice.

Met andere woorden PI prefix kan zowel novice als full zijn.
Daar heb je gelijk in André. Inderdaad kan zowel een N als F gemachtigde een PI call aanvragen. Geldende regelgeving en bandplan is dan uiteraard gelijk aan die van de vergunninghouder.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#6 Bericht door Thijzer »

Je kunt volgens mij zelfs een special call aanvragen met een PA-prefix en tóch een Novice licentie hebben.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#7 Bericht door pe1itr »

Over callsign registratiesystemen gesproken.
Als je niets te doen hebt is het wel leuk om te lezen over het Italiaanse Callsign Registratiesysteem. Het wordt zelfs vermakelijk in het verhaal als dezelfde roepnaam bij twee personen terecht kan komen en welke creatieve oplossingen er dan worden bedacht zoals bv "Portable Six"

Almost everything on the Italian ham-radio callsign assignment system: https://www.qsl.net/i0jx/callsigns.html


73 Rob

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#8 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef:Je kunt volgens mij zelfs een special call aanvragen met een PA-prefix en tóch een Novice licentie hebben.
Dat is wel een tijdje zo geweest, maar tegenwoordig is dat niet meer zo.

Je kunt tegenwoordig wel permanent een speciale call hebben (je moet hem dan wel 1x per jaar zelf verlengen).

Ik ben sinds bijna twee jaar nog uitsluitend QRV als PA6E. Ik wil de call PA0ETE niet kwijt, vandaar dat dit aan goede oplossing voor me is. Speciale roepnamen hebben het cijfer 6 (dat cijfer wordt niet voor reguliere roepnamen uitgegeven), of ze hebben meerdere cijfers, waarbij het laatste teken altijd een letter moet zijn.

PI kan behalve PI4 voor een verenigingszender ook een repeater of baken of mailbox zijn trouwens.
PI7 zijn bakens
PI8 zijn mailboxen. PI8 is de enige call die je naast een andere repeatercall kan hebben. Zo'n mailbox kan dan onderdeel zijn van een repeater met PI3 of een ander cijfer, en de mailbox in de repeater is dan PI8 met dezelfde suffix.

Repeaters kunnen tegenwoordig PI1, PI2, PI3 of PI6 zijn. In het verleden was er een indeling van PI1 voor digitaal, PI3 voor analoog op 2 meter en PI2 voor analoog op 70 cm, maar dat is sinds vier jaar niet meer zo. Ik heb zelf een D-STAR-repeater PI3 op 70 cm.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#9 Bericht door elsinga »

Sterker nog: je mag onder 1 call en vergunning meerdere repeaters draaien, ook op meerdere banden. Is voor de lijsten en vooral codepluggen niet heel handig, maar scheelt een hoop geld voor de beheerder(s).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#10 Bericht door PA0ETE »

Dat hebben we te danken aan het packet radio-netwerk. Toen er voor de vergunningen betaald moest worden, liep dat bij hen zodanig in de papieren met alle frequenties die de node's daarvoor bezetten dat diversen aankondigden ermee te moeten stoppen als dat allemaal betaald moest worden. Daar is toen over gesproken, en dat had de huidige regel tot gevolg.

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#11 Bericht door on4ged »

PE2AAB schreef: ...
Met jouw goedvinden ON4GED, zal ik dat doen. Blijft dit mooi het welkomst topic voor Aldert ;-)
Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen, ik zou zeggen doe maar, maar zie dat het intussen al gebeurd is.
Ik volg wel belangstellend mee.

Ik vermelde eerder al dat onze Belgische callsigns ON1 t/m ON9 verdeeld zijn over drie klassen A-B en C.
Klasse A is dus de Harec-vergunning.
Klasse C, de ON3 calls, is het basiscertificaat vergelijkbaar waarschijnlijk met het Nederlandse N.
Van de klasse B, de ON2 calls, is het me niet meteen zo heel duidelijk wat het verschil is met de andere. Ik ben niet bepaald een jurist die dergelijke wetteksten goed kan lezen en interpreteren.

Voor de echt geïnteresseerden kan deze link van het BIPT waarschijnlijk meer duidelijkheid verschaffen.
https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... esluit.pdf
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#12 Bericht door ON7RA »

Günther,

ON2 is gelijk aan novice, in België was dat vroeger aspirant radioamateur, enkel VHF/UHF mits CW ON1/4/5/6/7… en ook de HF banden, de examens waren toen heel andere koek als nu!

Toen CW niet meer nodig was werd alles anders. De eersten die daarna het aspirant examen ON2 aflegden kregen een makkelijker examen als dat men heel vroeger kreeg, maar een stuk moeilijker vergelijkbaar met harec leerstof als de ON3 leerstof nu, die belachelijk makkelijk is.

Toen de ON3 basis in het leven werd geroepen om zo gezegd de toegankelijkheid wat aantrekkelijker te maken, werd dit in belgië als (novice) beschouwd.
Toen werden alle ON2’s ON3, maar omdat ON3 enkel iets was dat in België bestond en in andere landen niet werd aanzien als novice. Konden alle ON3’s ex ON2 die examen hebben afgelegd voor het ON3 tijdperk ik weet de juiste datum niet meer, hun oude ON2 call terug gebruiken! Zij hebben trouwens een veel zwaarder examen afgelegd als de basis ON3.

Dit soort toestanden kom alleen tegen hier in absurdistan!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#13 Bericht door PA3DAT »

PA0ETE schreef:Je kunt tegenwoordig wel permanent een speciale call hebben (je moet hem dan wel 1x per jaar zelf verlengen).
Hoe werkt dat eigenlijk?
Volgens mij kun je je speciale call slechts één jaar hebben en je mag pas "verlengen" (eigenlijk: opnieuw aanvragen) wanneer jouw jaar om is. Je kunt namelijk niet opnieuw aanvragen terwijl je die call zelf nog hebt, is mij verteld. Ieder ander daarentegen kan jouw PA6-call al een tijd voordat 'ie verloopt, bij AT aanvragen en toegewezen krijgen voor een jaar. Jij kunt geen rechten laten gelden op die call. AT vindt namelijk dat "iedereen een kans moet hebben zo'n speciale call te gebruiken."

Ik hoor graag hoe bij jou dat "verlengen" in zijn werk gaat. Ik hoop dat ik die dame van het AT verkeerd begrepen heb... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#14 Bericht door PA3DJS »

@ON4GED:
De Belgische B licentie komt overeen met de Europese Novice, zie:
https://docdb.cept.org/download/0c9ce02 ... ec0506.pdf
Pagina 5.

Een aantal Nederlanders waren enkele jaren terug van plan om in België hun basis vergunning te doen (nu jullie C), maar dat heb ik ze uit hun hoofd gepraat v.w.b. uitkomen in Nederland.

Ik snap ook zondermeer dat de "oude" ON2 amateurs zwaar de pest in hadden (zie bijdrage ON7RA).

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Registratiesysteem callsigns Nederland

#15 Bericht door PA3HMP »

Was het ook niet zo dat PH ook aan novice toegewezen werd, en natuurlijk de uitzondering PAo die werd vroeger aan zowel C als A en B amateurs toegewezen.

Plaats reactie