Schoonheidsfoutjes in roepletters?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#1 Bericht door 0000 »

Gewoon even dit, ..beetje tijdverdrijf, zit nu te luisteren op NOS maar er gebeurt niks maar wil 't toch eens benoemd hebben ;-)

1. Voorheen lagen je roepletters vast, maar 'n poosje geleden kan je van alles verzinnen.
Helaas, is dit nogal verwarrend, zeker wanneer je een call hoort van 'voorheen' en dat blijkt nu een ander te zijn.
Het was ook makkelijk om een tijdsbesef te hebben wanneer iemand zijn licentie behaald had.

2. Op dit forum zijn radiozendamateurs ook ingelogt met bv kleine roepletters, terwijl op hun pasje hoofdletters staan.

3. ..?
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, daar ben ik het mee eens. Eg verwarrend allemaal.
Volgens mij kun je tegenwoordig "ieder jaar" andere roepletters kiezen ( hi ).................Hadden ze nooit moeten loslaten dat beleid.
Maar ja geldt voor meer zaken.

Daarom ben ik al sinds 1975 gewoon PE0GJG. ( ik kon mooi m'n voorletters en achternaam kiezen ).
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#3 Bericht door 0000 »

..ter aanvulling op Juul's post,

Juul, jij had de mazzel dat je nog als PE0 je eigen suffix kon kiezen, ik niet.
Ben begonnen als PE1GII, gewoon het vaste rijtje af, eind 1980.
PA0 werd niet meer uitgegeven, wel PA3, PB (van korte duur, 8 wpm) en PD0

Ik was er niet helemaal blij met GII, vooral de laatste ii! ;-) Als dit niet zo ongelukkig was destijds dan zou ik deze nu nog steeds gebruiken. Dus, ook ik ben voor de wijziging gegaan, zo'n 2 -3 jr geleden.

Een mede vriend/amateur uit die tijd kreeg PD0IDI.
IDI, dat was die gast in Afrika die tegenstanders aan de krokodillen voerde, Idi Amin :-))
Zo jong we waren in die tijd, ook 'n beetje keten gebruikte ik de call IDI enkel om aan te roepen :-)
Marcel, was hier niet altijd blij mee, heeft nu een andere call (Marcel heeft daar nog een leuk verhaal over)

Nu weet je absoluut niet meer wie wanneer z'n licentie heeft behaald?
Nog iets, het wordt ook moeilijker om roepletters in een QSO (meerdere inmelders) snel te kunnen onthouden (heeft nu even niets met leeftijd te maken) omdat de prefix ook variabel is, suffix 1 tot 3 letters.
Laatst gewijzigd door 0000 op 25 okt 2020, 21:57, 3 keer totaal gewijzigd.
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#4 Bericht door PA3DAT »

PA5E schreef:Helaas, is dit nogal verwarrend, zeker wanneer je een call hoort van 'voorheen' en dat blijkt nu een ander te zijn.
Dat zou niet moeten kunnen, calls worden tegenwoordig toch maar één keer uitgegeven? Je mag wel je oude call weer een tijd gebruiken, en dan weer terug switchen naar je huidige call.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, ik geloof dat er maar 2 nieuwe C lichtingen waren die hun eigen roepletters konden kiezen gedurende 1975-1976. En dat werd dan PE0xx.
Dat werd waarschijnlijk gedaan om toch een onderscheid tussen A en B enerzijds en C anderzijds te maken. Kon je dan makkelijk zien en horen.
Want er waren natuurlijk ook veel amateurs met een PA0 prefix die toch een C machtiging hadden.

Later kwam ik wel in kontakt met de heren en dames in Groningen en er zijn niet zo heel veel mensen nog met de prefix PE0xx

Ik was gewoon "te lui" om CW te leren en de volledige machtiging of hoe dat tegenwoordig heet werd mij zonder iets te doen in de schoot geworpen. Hoe dat zo gekomen is ........geen idee.

Ik deed op 1 november 1975 examen in Den Haag.
En kreeg een briefje terug van toen de ambtenaar Rijk Bussink ( hij was volgens mij de baas van de amateur afd. bij PTT , aardige man trouwens), of ik maar even wilde opgeven welke call ik wilde.............."dat waren nog eens tijden".
Soms wil ik wel eens terug naar die zendamateurtijd.

screen 455.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#6 Bericht door 0000 »

Juul's quote '..Want er waren natuurlijk ook veel amateurs met een PA0 prefix die toch een C machtiging hadden'

Dat wist ik niet, ben er altijd van uit gegaan in die tijd dat PA0 een A-licentie hadden.
Weer wat opgestoken.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#7 Bericht door 0000 »

Ik kreeg zojuist dit bericht in de mailbox,

'Dat verhaal van jou en Juul klopt niet helemaal.
Ken je PA3BHG nog?

Dat was die broeder in dat klooster op de Tongerseweg.
Zijn naam was Broeder Herman Groeneveld BHG
Hij heeft deze call gekregen in een periode dat er niets te kiezen viel!'

en ja, in die tijd dat ik nog in Maastricht woonde was Herman mij bekend.
Dus, er zijn nog meer uitzonderingen geweest door de toen nog RCD.

Of was dit hulp van boven?
Geen idee maar dit kan geen toeval zijn, toch? :mrgreen:
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#8 Bericht door PA2RU »

PE0 werd na het halen van het cw examen PA2 met behoud van suffix..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1245
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#9 Bericht door PE9ZZ »

@PA5E: Er zijn altijd uitzonderingen...

Mijn ouwe PE1 call was ook drie keer niks. Toen de "vanity station calls" eindelijk werden ingevoerd kon je alleen twee- of drieletterige suffixen krijgen door een suffe opstelling van de Veron. Daarom koos ik PE9ZZ (als fan van ZZ Top). Maar eigenlijk had ik het nog wel korter willen hebben. Nu dat alsnog kan heb ik geen zin meer om mijn callsign weer te veranderen. Of misschien PF1FFF :lol:

Tjerk, 9ZZ

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#10 Bericht door PE1KEL »

Je zou maar PE1KEL als call krijgen...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#11 Bericht door PE2AAB »

Ik dacht dat ik ook zo'n 'foutje' kreeg. Was, na examen gedaan te hebben in 1996, aan het wachten op de door AT geselecteerde PD0 callsign. Het duurde allemaal wat langer dan normaal was. Toen uiteindelijk de langverwachte toestemming op de mat viel bleek ik PD1AAB te hebben toegewezen gekregen. PD1. Daar hadden we tot dan nog nooit van gehoord. Eerste poging tot QSO's op de lokale repeater leverde dan ook niets op. Piraten moet iedereen gedacht hebben. Tot PE1RIK terug kwam; hij durfde dat aan :-D

De door AT uitgedeelde suffix heb ik meegenomen toe ik mijn C machtiging haalde. Vandaar AAB.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#12 Bericht door PA3BAS »

Toen ik in 2010 examen deed kon ik mijn eigen roepletters kiezen. Pa3 omdat mijn schoonvader die roepletters gebruikte in zijn roepletters toen hij op wereldreis was op zijn zeilboot. Bas omdat ik Bastiaan heet. Wat schetst mijn verbazing als ik ineens boze reacties krijg ik moest me verdedigen voor mijn rechtmatig verkregen call. Niet leuk..
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2RU schreef:PE0 werd na het halen van het cw examen PA2 met behoud van suffix..

Dat klopt René.

Niemand ook in Groningen niet heeft het mij ooit kunnen uitleggen die "chaos". En de mensen die het destijds bedacht hebben zijn al lang met pensioen.

Dat van PE0 naar PA@ snap ik nog wel een beetje.

Maar stel je voor dat ik nu naar PA2 wil. Ik heb geen idee of iemand dat al heeft. Aan de andere kant waarom zou ik?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#14 Bericht door Rene - pg3r »

Juul - PE0GJG schreef: Maar stel je voor dat ik nu naar PA2 wil. Ik heb geen idee of iemand dat al heeft.
https://appl.agentschaptelecom.nl/callb ... llboek.cgi
Bijlagen
pa2gjg.PNG

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#15 Bericht door DK1NL »

PA5E schreef:Ik kreeg zojuist dit bericht in de mailbox,

'Dat verhaal van jou en Juul klopt niet helemaal.
Ken je PA3BHG nog?

Dat was die broeder in dat klooster op de Tongerseweg.
Zijn naam was Broeder Herman Groeneveld BHG
Hij heeft deze call gekregen in een periode dat er niets te kiezen viel!'

en ja, in die tijd dat ik nog in Maastricht woonde was Herman mij bekend.
Dus, er zijn nog meer uitzonderingen geweest door de toen nog RCD.

Of was dit hulp van boven?
Geen idee maar dit kan geen toeval zijn, toch? :mrgreen:
Moet je wel effe uitleggen wie broeder Herman Groeneveld was.
Eind jaren 70 werd er cursus gegeven voor de D en C licentie in het klooster Broeders der Onbevlekte Ontvangenis aan de Tongerseweg in Maastricht.
De cursus werd gegeven door Ton van der Schoot, zijn call ben ik helaas kwijt, in mijn beleving iets van PA0Wxx maar misschien dat iemand van de echte oude hap hier meeleest.

Broeder Herman zorgde ervoor dat de school in de avonduren geopend was en tevens verzorgde hij de koffie tijdens de pauze, prima kerel!

In dat klooster heeft nog een andere zendamateur gewoond die toen net overleden was, wellicht was hij de inspiratiebron voor broeder Herman?

Tijdens een van de lessen kregen we een rondleiding door het klooster en hebben de de shack bezocht van die overleden amateur. De shack was gemaakt in de toren en net zoals een kookeiland in een moderne keuken stond alle apparatuur midden in de ruimte opgesteld in een halve cirkel. Dit was absoluut de mooiste shack die ik ooit gezien heb. In het midden stond een Yaesu FR/FL 101 combinatie met alle mogelijke accessoires die er verkrijgbaar waren voor deze serie. De amateur die dit gebouwd heeft was gehandicapt en kon slechts een arm gebruiken en dan toch in staat om zoiets prachtigs te bouwen!
Helaas ben ik ook van deze amateur de call kwijt, ik meen mij te herinneren dat het een PA0 was met een 2-letterige suffix.

Dit wilde ik toch effe kwijt, vergeten we broeder Herman ook niet!
Bijlagen
674D64C0-AD8B-44C7-94DA-48A74CF3EFE1.jpeg
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie