Schoonheidsfoutjes in roepletters?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#16 Bericht door pe1itr »

PA3BAS schreef:Toen ik in 2010 examen deed kon ik mijn eigen roepletters kiezen. Pa3 omdat mijn schoonvader die roepletters gebruikte in zijn roepletters toen hij op wereldreis was op zijn zeilboot. Bas omdat ik Bastiaan heet. Wat schetst mijn verbazing als ik ineens boze reacties krijg ik moest me verdedigen voor mijn rechtmatig verkregen call. Niet leuk..
Ik kende de eerdere PA3BAS persoonlijk. Dat is inderdaad het nadeel als je toevallig de oude roepnaam van heel actieve amateur te pakken hebt. Nu kan dat niet meer. Roepnamen worden niet meer heruitgegeven. De roepnaam is in onze gedachte op een manier verbonden aan de persoon terwijl daar eigenlijk geen grondslag voor is. Ik denk overigens dat hij daar zelf niet veel moeite mee had, want had immers afstand gedaan van PA3BAS.
Ik ken nog al wat amateurs die hun 'vanity callsign' na enige tijd weer hebben terugveranderd in de oude standaard toegewezen call. Je bent er toch mee opgegroeid.. En ik moet eerlijk zeggen dat het systeem van automatisch gegenereerde roepnamen die op volgorde door de nederlandse staat werden toegewezen ook wel zijn charme had. :-)

73 Rob PE1ITR

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#17 Bericht door PE1PQX »

Dat van de suffix van die broeder zal louter toeval geweest zijn verwacht ik.
Voordat ik mijn PE1 haalde had ik 2 jaar lang PD0RJH, en nu is het zo dat mijn broer 3 voornamen heeft beginnend met DIE letters in DIE volgorde...
Toeval?? What else....!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#18 Bericht door PA2RU »

pe1itr schreef:En ik moet eerlijk zeggen dat het systeem van automatisch gegenereerde roepnamen die op volgorde door de nederlandse staat werden toegewezen ook wel zijn charme had. :-)

73 Rob PE1ITR
Inderdaad..
En daarmee kun je redelijk goed inschatten wanneer die call werd uitgegeven en dus ook eenvoudiger een piraat kon herkennen..
Geen idee waarom ze dat indertijd hebben ingevoerd toen de PA0 reeks uitgeput raakte...

@PE1GJG
Even een hersenspinsel van mij mbt PA0 en PE0 prefix
Voor die tijd had je enkel PA0 en dat kon zowel en A als een C amateur zijn..
Toen de PA0 reeks op dreigde te raken hebben ze die voorbehouden aan aankomende A amateurs en kregen C amateurs PE0 toegewezen waarbij de suffix uit 3 te kiezen letters moest bestaan.
Misschien een soort van overgangsperiode??
Toen PA0 op was werd A dus PA3 en C PE1 , PE-nullers die dan CW examen deden kregen automatisch PA2 waarbij de suffix al vast staat -> niet meer te kiezen , in jou geval zou dat dan PA2GJG worden ( is nog vrij ;) )
73 René PA2RU

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#19 Bericht door 0000 »

@Marcel, Ton van der Schoot z'n call was PA0TON
Ik heb ook van hem les gehad voor de C-licentie, begin 1980. Een heel bevlogen prima leraar.

Het gebouw is mij ook bekend, ben er enkele keren geweest. Er zat ook nog een hele 'slimme' Duitser met zendlicentie. Hij was heel goed in RF elektronica.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#20 Bericht door 0000 »

PE1KEL schreef:Je zou maar PE1KEL als call krijgen...
Ja, dan ben je gezegend :mrgreen:
Gelukkig ben ik iig in aanraking geweest met de 'klooster Broeders der Onbevlekte Ontvangenis aan de Tongerseweg in Maastricht' en heb 'm kunnen wijzigen in PA5E :-)))
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rene - pg3r schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Maar stel je voor dat ik nu naar PA2 wil. Ik heb geen idee of iemand dat al heeft.
https://appl.agentschaptelecom.nl/callb ... llboek.cgi

Aha, dank je.
Maar ik blijf de rest van m'n leven, en ik zit in de herfst, maar gewoon PE0. Lekker bijzonder. Hoewel ik nauwelijks actief ben.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2RU schreef:
pe1itr schreef:En ik moet eerlijk zeggen dat het systeem van automatisch gegenereerde roepnamen die op volgorde door de nederlandse staat werden toegewezen ook wel zijn charme had. :-)

73 Rob PE1ITR
Inderdaad..
En daarmee kun je redelijk goed inschatten wanneer die call werd uitgegeven en dus ook eenvoudiger een piraat kon herkennen..
Geen idee waarom ze dat indertijd hebben ingevoerd toen de PA0 reeks uitgeput raakte...

@PE1GJG
Even een hersenspinsel van mij mbt PA0 en PE0 prefix
Voor die tijd had je enkel PA0 en dat kon zowel en A als een C amateur zijn..
Toen de PA0 reeks op dreigde te raken hebben ze die voorbehouden aan aankomende A amateurs en kregen C amateurs PE0 toegewezen waarbij de suffix uit 3 te kiezen letters moest bestaan.
Misschien een soort van overgangsperiode??
Toen PA0 op was werd A dus PA3 en C PE1 , PE-nullers die dan CW examen deden kregen automatisch PA2 waarbij de suffix al vast staat -> niet meer te kiezen , in jou geval zou dat dan PA2GJG worden ( is nog vrij ;) )

Hé Rene

"wie bedoel je met @PE1GJG ???????"

Veel mensen afhankelijk van hun zendamateurleeftijd weten dat er ook nog PE0 was....................hi
Generatie verschil ?

Dat bedoel ik nou, daarom blijf ik PE0...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#23 Bericht door PA2RU »

Typefout...kan dat helaas niet meer veranderen..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#24 Bericht door Juul - PE0GJG »

Het is je vergeven René.

Ik begreep het wel, maar al sinds de periode dat er PE1 prefixen waren werd ik vaak "aangesproken" met PE1.....................ipv PE0.
En zoals je inmiddels wel begrepen zult hebben vind ik PE0 nu juist zo leuk.

Zelfs in Canada toen ik er was in 1979 vond me mijn PE0 ook bijzonder.

En hier ook nog de examenuitslagen van de eerste lichting op 1 november 1975 die een PE0 prefix kregen.

Canada.jpg
examen aantal geslaagden 1975 kopie.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#25 Bericht door PA0PGA »

[quote="PA5E"]@Marcel, Ton van der Schoot z'n call was PA0TON
Ik heb ook van hem les gehad voor de C-licentie, begin 1980. Een heel bevlogen prima leraar.

De call van Ton was PA0WJM, althans in 1969, ik heb hier nog een QSL van hem uit die tijd.
Mijn call PA0PGA, is van 1966, ik kon toen net geen 2-letter suffix meer krijgen, die waren net allemaal geblokkeerd om te voorkomen dat de calls van SK's opnieuw in de running kwamen. Zo is de call PA0XG ( de eerste officieel gelicenseerde zendamateur, examen in 1929 en genoemd in de boeken van Corver) per ongeluk opnieuw uitgegeven aan een dorpsgenoot van mij en dat heeft bij de toenmalige oude garde nogal wat stof doen opwaaien. Nogal geschrokken van het ontstane tumult, is toen door de RCD besloten om geen 2-letter suffixen meer uit te geven, behalve voor directe familie van de overleden OM in casu.
Ik kon toen wel nog zelf een call kiezen maar dan met 3-voudige suffix.
A, B, en C hadden toendertijd allemaal een PA0 prefix. ik heb wel nog even de call PD0PGA gehad ter gelegenheid van de Idzerda Contest in 1969, maar die was maar tijdelijk.
Nu is er geen beleid meer in de uitgave van calls en dat leidt inderdaad vaak tot ergernis omdat uit een call verder niet te herleiden is wie is wie, want soms is de call bij een volgend QSO alweer veranderd. Ik heb de mijne sinds 1966 en ik houd hem maar in ere, ben er aan gehecht.

73, Wim PAoPGA
Real radio's glow in the dark

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#26 Bericht door DK1NL »

PA0PGA schreef:
PA5E schreef:@Marcel, Ton van der Schoot z'n call was PA0TON
Ik heb ook van hem les gehad voor de C-licentie, begin 1980. Een heel bevlogen prima leraar.

De call van Ton was PA0WJM, althans in 1969, ik heb hier nog een QSL van hem uit die tijd.
Mijn call PA0PGA, is van 1966, ik kon toen net geen 2-letter suffix meer krijgen, die waren net allemaal geblokkeerd om te voorkomen dat de calls van SK's opnieuw in de running kwamen. Zo is de call PA0XG ( de eerste officieel gelicenseerde zendamateur, examen in 1929 en genoemd in de boeken van Corver) per ongeluk opnieuw uitgegeven aan een dorpsgenoot van mij en dat heeft bij de toenmalige oude garde nogal wat stof doen opwaaien. Nogal geschrokken van het ontstane tumult, is toen door de RCD besloten om geen 2-letter suffixen meer uit te geven, behalve voor directe familie van de overleden OM in casu.
Ik kon toen wel nog zelf een call kiezen maar dan met 3-voudige suffix.
A, B, en C hadden toendertijd allemaal een PA0 prefix. ik heb wel nog even de call PD0PGA gehad ter gelegenheid van de Idzerda Contest in 1969, maar die was maar tijdelijk.
Nu is er geen beleid meer in de uitgave van calls en dat leidt inderdaad vaak tot ergernis omdat uit een call verder niet te herleiden is wie is wie, want soms is de call bij een volgend QSO alweer veranderd. Ik heb de mijne sinds 1966 en ik houd hem maar in ere, ben er aan gehecht.

73, Wim PAoPGA
Hallo Wim,

bedankt voor je info, in mijn herinnering was het ook PA0Wxx en ben blij dat jij dit kan bevestigen.
Ik geef je groot gelijk dat je een toen zelf gekozen call nu niet meer gaat wijzigen.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#27 Bericht door PG7VG »

Ik heb mijn call mogen uitkiezen en kon daarbij mijn volledige initialen in kwijt.
Dus gewoon omdat ik het leuk vind en het kon.

Een PAx prefix had ik nooit gekozen. Die scheppen toch verwachtingen . :D
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#28 Bericht door PA0BAK »

In 1972, na een mondeling examen, mocht ik ook mijn suffix uitkiezen, dat zijn de eerste 3 letters van mijn achternaam.
Mijn vader (sk) zat bij de eerste lichting D amateurs (PD0AAE) en werd na 6 maanden de eerste PE1 van Nederland met de AAA als suffix.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#29 Bericht door PA2EFR »

Ik heb nog steeds, van PE0 naar PA2, mijn drie voornaam initialen in gebruik, en ben echt niet van plan om die ooit te veranderen. Ook omdat het in CW zo'n lekker ritme heeft.
PA2 Eric Frans Robert
:wink:

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Schoonheidsfoutjes in roepletters?

#30 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja zo heb ik het dus ook.

GJG ( Gottfried Julius en dan de G van m'n achternaam.)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie