Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#16 Bericht door PA3FAT »

Ben geen geluidsman, die zijn er op dit forum mogelijk wel, maar kun je niet iets van een verplaatsbare wand achter je zetten? Of zit je met je gezicht naar de buren toe?

Ik bedoel of je mogelijk met zoiets:
https://www.vidaxl.nl/e/8718475730941/v ... 3jEALw_wcB

nog wat geluidsdemping kunt krijgen in de aanname dat je met je rug naar de buren zit.
Misschien is dat ook nog een optie, je verdraait je positie.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#17 Bericht door Ton_O_E »

Henri66 schreef: Heeft iemand dit ooit mee gemaakt, of ben ik de enigste . ( ik praat normaal aan hardheid als de gemiddelde mens ) geluid ook normaal staan ben niet slechthorend.
Op welk forum zou jij deze vraag dan stellen?
Voorheen PA3TON

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#18 Bericht door PH7R »

Check APV. Er zijn normen voor gemiddeld en piekbelasting aan de gevel. Als je binnen de normen blijft dan kan de buurman klagen wat hij wil. Eventueel dB meter ophangen bij je set om eea voor jezelf in de gaten te houden.
Politie mag niet zomaar apparatuur in beslag nemen, alleen om een strafbaar feit te bewijzen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#19 Bericht door PE2AAB »

Was onlangs nog bij Frank Visser; binnen is de limiet 35 dB en voor muziek mag je nog eens 10 dB optellen bij de gemeten waarde. Daar zit je nogal eens vlug aan.
Wellicht inderdaad denken aan geluidswerende maatregelen. Via een raampje lijkt me wat vergezocht. Tuurlijk; dat hoor je ook wel maar ik kan me voorstellen dat, als je met je gezicht richting een wand spreekt dat je dat extra goed hoort als deze wand enkelsteens en dus slecht geïsoleerd is.

Dan zou je dus foam kunnen aanbrengen. https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B607583
Ze hebben dat spul zelfs bij de bouwmarkt.
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#20 Bericht door PH7R »

PE2AAB schreef:Was onlangs nog bij Frank Visser; binnen is de limiet 35 dB en voor muziek mag je nog eens 10 dB optellen bij de gemeten waarde. [/img]
Verschilt per APV. Wat in kantoren wordt toegepast zijn geluidsabsorberende (verrijdbare) akoestische bureauwanden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#21 Bericht door PE1PQX »

Ik vraag me af of die agente wel gelijk had bij de kreet 'in beslagname'. Dat mogen ze niet zomaar omdat jij alleen wat harder (luider) spreekt in de microfoon.
Je hebt een registratie en daarmee de bevoegdheid de spullen te mogen gebruiken en dat is alles volgens de regeltjes.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#22 Bericht door PD2R »

Het is natuurlijk heel vervelend dat je na 22:00u niet meer je hobby kan uitoefenen. Ik denk echter wel dat waar een wil is ook een weg is. Zoals door andere al aangehaald kun je natuurlijk na 22:00u even het raam dicht doen. Jezelf aanleren om zachter te spreken is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik uit ervaring. Ik heb niet voor niets CW geleerd :wink:
Daarnaast denk ik niet dat oom agent zomaar even je spullen in beslag gaat nemen. Dan zal hij toch echt met iets meer moeten komen dan alleen het feit dat je wat overlast veroorzaakt. Jammer dat de relatie met je buren al dermate verstoord is dat een goed gesprek niet meer mogelijk is. Daar is namelijk vaak de meeste winst te behalen.

Ik wil ook nog even een kritische kanttekening plaatsen bij de mensen die adviseren om noppenschuim o.i.d. op de muur te plakken. Heel veel mensen verwarren het akoestisch behandelen van een ruimte met het geluiddicht maken van een ruimte. Het zijn twee totaal verschillende zaken. Het akoestisch behandelen van een ruimte doe je om de galm te verwijderen. Harde oppervlakken kaatsen namelijk het geluid waardoor er en galm ontstaat. Een microfoon pakt alles op en dus ook die nare galm. Dit klinkt gewoon niet prettig in het oor. In onze hobby is het nog niet zo belangrijk maar voor bijvoorbeeld vocalisten, muzikanten en stemacteurs is dat dus wel een ding, zeker als ze het geluid willen opnemen.

Een ruimte geluiddicht maken doe je dus niet met schuimpanelen. Dat doe je door gebruik te maken van materialen met een hoge dichtheid en het zorgen dat het geluid niet via contact kan worden doorgegeven. Dikke betonnen muren, zwevende vloeren, driedubbel glas enz.

Natuurlijk, het geluid zal door het schuim zeker wel iets gedempt worden maar verwacht daar op gebied geluidsisolatie echt geen wonderen van.

Meer info: https://timberix.com/2019/02/07/acousti ... dproofing/

Sterkte met de buren, hopelijk kun je met het sluiten van het raam, het eventueel gebruiken van een andere mode of door zachter te praten (hoe lastig dat ook is), toch tot een werkbare oplossing komen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#23 Bericht door pa1bvm »

je kan ook een paar mp3 geluids files maken
die stop je in je computer
en die speel je dan af van computer naar microfoon ingang ..


eentje met cq cq cq pa0xxxx
eentje met qrz pa0xxxxx
eentje met rrrr 59 tnx qso
eentje met rrr 73 tnx qso
eentje met my antenna is fffff my power is zzzzz

etc etc ..




dan kan je toch 80 % van de qso's wel maken ..toch ???

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#24 Bericht door pe1cmo »

Ik heb het zelfde gehad, maar zekkklf met een telefoon gesprek.
Toen een keer was er telefoon bij de buren, dus wat aantekeningen gemaakt en ze een dag later aangsproken van zeg even tegen "die en die" dat ze niet meer na 22 uur moeten bellen, want ik heb er last van, wilde ze me eerst beschuldigen dat ik ze afluisterde, zei ik, nee hoor, jij hoort mij, dus hoor ik jou.
Toen was het over.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#25 Bericht door PA3HMP »

PE1PQX schreef:Dan doet de buurman zijn raam maar dicht.

Anderzijds: hoe vaak ben je 's avonds QRV en zou je de overlast produceren?
Ga in gesprek met de buur en volgens mij kan de politie geen verbod opleggen na één keer klagen dus zal er al wat langer iets spelen.

Uiteraard wel zuur...
Precies, geluidsoverlast is objectief, en als ze je op straat horen wil dat dus zeggen dat als jouw buurman zijn raam dicht doet jij niet te horen bent, ands gaat die azijnpisser straks ook zeuren over een brommer die door de straat rijdt of kinderen die buiten spelen enz.

ik had vrolijk tegen de agent gezegd doe maar een geluidsmeting en kom dan maar eens terug en daaaaaag

Wat betreft in beslag nemen, ze nemen enkel in beslag hetgene wat het geluid veroorzaakt, dan ben jij, LOL dat gaan ze echt niet doen.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#26 Bericht door EA5JEX »

Blij dat ik geen buren heb!

Met Corona is het hier ook prima uit te houden in tegenstelling tot de stad.
Ik merk wel dat steeds meer mensen naar het platteland trekken.

Nou ja, off topic.
:mrgreen:

Kees

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#27 Bericht door PA2GLA »

In het algemeen is het zo dat wanneer de ontvangende partij het slecht kan verstaan hij automatisch harder begint te spreken, zo zitten we nu eenmaal in elkaar.
Ik zie het al voor me: open raam, buren gaat toch al niet zo lekker, de radio staat zo zacht mogelijk... en dan is het jouw beurt.
Probeer het volgende zet het geluid op de koptelefoon extra hard, mogelijk ook je modulatie op de koptelefoon.
Ik denk dat je onnodig hard moduleren kunt voorkomen.
Denk aan de te hard sprekende hardhorende mensen!

Groet Jan

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#28 Bericht door PA0BAK »

Volgens mij wordt er door diverse mensen acoustische dingen verward met modulatie.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#29 Bericht door PA3DAT »

Hoe bedoel je dat?

Volgens mij wordt hier met moduleren bedoeld het spreken in de microfoon, waarschijnlijk in SSB of FM.
Zelf denk ik dat het om FM gaat, bijv. op 2m of 70cm. Ik leid nergens uit af dat topicstarter hele avonden, met name ná 22.00 uur, zit te DX'en.

Is spreken in een microfoon niet een akoestisch gebeuren waarbij ook de akoestiek van de ruimte een rol speelt?
(Wikipedia: "Akoestiek is de wetenschap die zich bezighoudt met geluid. Geluid bestaat uit trillingen die zich voortplanten door een medium. In de meeste gevallen is dat lucht.")
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#30 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef:Volgens mij wordt hier met moduleren bedoeld het spreken in de microfoon
Dat denk ik ook, maar dat is iets anders dan moduleren.
Spreken is puur akoestisch, terwijl moduleren (in deze hobby) iets elektronisch is, n.l. 2 signalen op een bepaalde manier elkaar laten beïnvloeden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Plaats reactie