Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#1 Bericht door Henri66 »

Pa3hft schijndel . ik heb vandaag politie aan de deur gehad ,omdat de buurman vond dat ik te hard moduleerde. om 22.30 . heb een ventilatie rooster in mijn raam aan de voorkant straat en stond open voor mijn gezondheid. politie zij tegen mijn dat ik mijn uitzending moes stoppen omdat ik te hard moduleer en dat het goed te horen is aan de raam . buurman heeft geklaagt over geluidsoverlast maar de politie zijn daar niet binnen wezen luisteren,alleen voor mijn raam . onze huizen zijn zeer slecht
en niet Geïsoleerd. en daar betalen wij 400 euro voor in de maand. ik mag niet meer moduleren na 22.01 want dan kan de buurman niet meer slapen. Heeft iemand dit ooit mee gemaakt, of ben ik de enigste . ( ik praat normaal aan hardheid als de gemiddelde mens ) geluid ook normaal staan ben niet slechthorend.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#2 Bericht door pa2st »

Dat is naar! Ik heb het nooit meegemaakt.

Maar geluidsoverlast is heel vervelend. Ik moet een paar keer per jaar een feestje of geluiden van buren tolereren, en zij vast van ons. Vooral in de zomer, als ramen openstaan. Als je net wil gaan slapen dan is dat irritant.

Kunnen we daar geen oplossing voor vinden? Akoestische bekleding, headset met microfoon voor de mond? Kan het raam niet een uurtje dicht? Set in een andere kamer?

CW, digi modes? ;-)
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#3 Bericht door PA1AIS »

Ik kan me dat heel goed voorstellen. Als het stil is draagt stemgeluid van een volwassen man erg ver.
Ik kan me dus ook voorstellen dat goedkope slechtere woningen en stevig praten een probleem kunnen geven.
Remedie is andere woning zoeken of andere hobby (of digimodes).

Het is wel erg vervelend voor je, maar niet onbegrijpelijk.

Het volhangen van je shack met akoestisch dempings materiaal kan een oplossing zijn, b.v. van die schuimrubber punten zoals je wel eens ziet in studio's.

Of je modulatie gain van de set of microfoon opschroeven, zodat je zachter kan praten.
Nog een geluidsdruk schakelingetje maken met een led of VU meter, zodat je kan zien wanneer je te hard moduleert.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#4 Bericht door pc1mb »

Als je kijkt watvoor geluidsoverlast normaal gevonden wordt... En als je zélf klaagt, is dat een heel moeilijke weg. Dus ik vind dit wel wat straf. Hadden ze gevraagd het raam dicht te doen of zachter te praten oké. Maar helemaal stoppen is niet fair.

Het lijkt mij fair als je mag praten IN je eigen huis.
Aan de andere kant, sommige mensen hebben een vrij luide microfoonstem zonder dat zelf in de gaten te hebben. Dat is ook moeilijk af te leren. Dat ding staat voor je neus, je hoeft niet te schreeuwen... En een stevige mannenstem buldert gerust het halve blok door. Ook dát kan je zelf niet horen natuurlijk.

Maar als zendamateur heb je daar middelen voor: gain wat hoger en het metertje in de gaten houden. En misschien toch even dat raam dicht. Natuurlijk is ventilatie goed voor je gezondheid, maar een uurtje of twee dicht ga je echt niet dood aan. Zeker niet als je ervoor en erna even extra ventileert.

En misschien de buren even informeren dat ze je ook zelf mogen aanspreken en niet gelijk de politie hoeven bellen... Of is die relatie om andere redenen al zó slecht?

Je kunt ze zeggen dat je er best wat aan wil doen om het volume in te perken, maar dat niet mogen praten in je eigen huis toch echt onredelijk is.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#5 Bericht door pa3dsc »

Het is een idee om een andere modultie vorm te kiezen.

CW is daar heel geschikt voor.
Wel een geluiddempend laagje onder de sleutel leggen anders krijg je daar klachten over.
Ook digitale modes is een oplossing, maar daar heb je wel een computer voor nodig.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#6 Bericht door Rene - pg3r »

pa3dsc schreef:maar daar heb je wel een computer voor nodig.
Hoe denk je dat het bericht van Henri66 hier is gekomen?

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#7 Bericht door deg1er »

ik zou na tienen gaan bellen met de telefoon
kijken wat ze dan zeggen verboden te bellen na 10 uur :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#8 Bericht door pc1mb »

Rene - pg3r schreef: Hoe denk je dat het bericht van Henri66 hier is gekomen?
Niet bij élke zendamateur is de smartphone/tablet nog niet doorgedrongen :wink:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#9 Bericht door pc1mb »

deg1er schreef:ik zou na tienen gaan bellen met de telefoon
kijken wat ze dan zeggen verboden te bellen na 10 uur :mrgreen:
Vermoedelijk. Daarom toch een zachtere microfoonstem aanwennen wellicht. Telefoon is ook zo iets waar veel mensen keihard in praten zonder dat zelf in de gaten te hebben.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#10 Bericht door ON7RA »

Ik vind dit toch een beetje bij het haar gegrepen!

Samen naar een oplossing zoeken is de boodschap, zeker niet laten escaleren!

(Of hetzij, je mediageil bent en een keer bij de rijdende rechter wil verschijnen) :lol:

Misschien even de politie bij de buurman binnen laten luister, kunnen zij kijken of dit effectif wel zo storend is als de buurman aangeeft?

Dit moet zeker op te lossen zijn, in de Gamma verkopen ze van die grijze geluidsabsorberende platen 100 x 50 14,99 st. Dit vind ik nogal aan de prijzige kant, vroeger in ons repetitielokaal gingen wij vast tapijt aan de muur. Dit waren (stukken) rollen waar een fout in zat die niet verkocht konden worden, konden we gratis krijgen, en ik moet zeggen dit houd aardig wat geluid tegen. Er zal zeker een oplossing zijn misschien wel een heel simpele?

Een beetje verdraagzaamheid is toch ook gewenst, ik had vroeger een buurman die altijd op de muur klopte en schreeuwde als mijn gitaarversterker iets te hard stond! Hoe harder hij schreeuwde en klopte hoe meer volume ik gaf. Toen ik in de tuin was begon hij terug te schreeuwen en te roepen ik haal de politie er bij, doe wat je niet laten kunt zei ik!
Toen de wijkagente kwam heb ik haar de situatie uitgelegd, en er bij verteld, dat hij gewoon even aan de deur kon komen om te vragen om iets stiller te zijn in plaats vanaf de eerste maal te roepen en schreeuwen. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#11 Bericht door PE1PQX »

Dan doet de buurman zijn raam maar dicht.

Anderzijds: hoe vaak ben je 's avonds QRV en zou je de overlast produceren?
Ga in gesprek met de buur en volgens mij kan de politie geen verbod opleggen na één keer klagen dus zal er al wat langer iets spelen.

Uiteraard wel zuur...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#12 Bericht door PA3CQN »

Ik heb altijd gedacht dat electronische communicatie bedoeld was om te voorkomen dat je moet schreeuwen :wink:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#13 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat schreeuwen herken ik wel. Ga maar eens luisteren bij een MOMT-contest! (Multi Operator Multi Transceiver).
Als CW-operator ben je al blij wanneer de operator naast je óók in CW-actief is.

Mijn xyl vindt het vervelend wanneer ik in de camper, bijv. in Duitsland of Luxemburg (of beide), meedoe aan de CQ WW DX contest. Ik heb de neiging om veel te hard in die microfoon te schreeuwen terwijl zij zit te lezen en zo'n bus is maar een klein huisje...
Mijn oplossing: koptelefoon op, in Memory 1 van de IC-7300 stop ik "LX/PA3DAT" en in Memory 2 "Thank you, ur 59 14 good luck!". Hiermee kan ik bijna geluidloos contesten in ssb! :D

(2019, zaterdag 26 oktober vanuit DL, zondag 27 oktober vanuit Luxemburg.
Uiteraard heb ik 2 verschillende logs ingestuurd, dat werd gewoon geaccpeteerd.)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Henri66
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2017, 15:16

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#14 Bericht door Henri66 »

ik ben in de avond regelmatig qrv. tot dat mijn lichaam het niet meer aan kan.
vaak slaap ik al om 20.00 . ( vannacht niet geslapen door de stress )
mijn spulletjes staan beneden in de huiskamer. hebben ze voor mijn al 5 jaar geleden gedaan, dat de buurman lekker kan slapen. politie stond voor mijn voorraam te luisteren. en belde aan wat ik aan het doen was. uit gelegt wat mijn hobby is . maar ze denken nu nog dat het skype of zo is. heb ze uit genodigd om binnen te kijken, maar dat deden ze niet. ik moes mijn uitzending mee stoppen .
omdat ze me buiten voor de raam nog konnen horen en de buren er last van hebben. niet stoppen dan werden mijn spullen in beslag genomen zij de agente. en isolatie op mijn mooie stucwand plavon en ramen dicht plakken zie ik niet zitten. en ja de buurman heeft de pik op mijn. en als je verbinding wil maken en lukt niet meteen ga je van eigens harder praten.
Nu weet ik dat ik tot 22.00 mag praten, het moet niet gekker worden hier in ons kikkerlandje. weg hobby na 22.00 73 pa3hft.

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#15 Bericht door PA1ES »

Sorry hoor, maar ik vind dit niet op dit forum thuishoren.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Plaats reactie