Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#16 Bericht door PA5COR »

Mooie bos antennes hier in de woonwijk, geen buur die zich er druk over maakt, integendeel zelfs aanbieden een ophangpunt te maken op de schoorsteeen voor de FD-4.
Tip: slagroom taart maakt veel goed ;)
23 meter vertical achter huis met autotuner voor 180 - 20 met 1000 meter koperdraad over 200 vierkante meter grond, en straat en steeg etc...
Imax 2000 voor 10/12/15/18, Diamond X510N op 12 meter voor 2/70.
Discone voor wat breedband ontvangst indien nodig.
FD-4 doet het ook prima voor 160 tot 6 meter, met behulp van spoel en draad op de korte kant.
160 S6 ruis, 80 S5 ruis, 40 S 1 ruis, 20 en hoger geen last.( S0) ruis = ruis en storing.
Alles aan de rand van de stad Sneek, en wat jagen op Chinese Export ladertjes die met behulp van een hamer tot gruis werden verholpen na aflevering van een goede lader door mij betaald.
Beetje eigen initiatief helpt.
Ook dat ik hier al 33 jaar woon en goede buren heb en zo ook met ze blijf, help hier en daar een handje en dan is het meestal goed.
Buren uitgelegd waarom die errug goedkope chinese ladertjes een pest zijn, ze kopen nu degelijker spul.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#17 Bericht door pc1mb »

Zulke buren zijn goud! Zuinig op zijn.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#18 Bericht door pc1mb »

PA5E schreef:
pc1mb schreef: ..
Verder werd in Electron deze maand een app besproken om een WebSDR op storingsarme plek aan je VFO te koppelen. Zó kun je vanuit de randstad nog prima actief zijn op HF. Thuis zenden en luisteren via WebSDR. QRM-vrije oren op afstand.
Welke app was dat? en mag dit artikel hier gepubliceerd worden zonder al te veel problemen?

CATsync ; DJ0MY.

https://catsyncsdr.wordpress.com/

Moet zeggen dat de Electron de laatste tijd écht interessant is. Lid worden IS natuurlijk een optie :wink:

PA5FJM
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2012, 08:02

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#19 Bericht door PA5FJM »

Paula Bean schreef:
Thijzer schreef:Dan ben je een kilometer uit de bebouwing ineens terechtgekomen in een ruisvrije omgeving.
Goh, ik realiseerde me niet dat die afstand zo kort hoeft te zijn om de RFI te ontsnappen... ik woon in de buurt van een natuurgebied ('De Onlanden') en daar is wel een plek die twee kilometer van alle bebouwing vandaan is. Nu nog even denken over een handige mobiele antenne voor de 40, 20 en 10 meter. Mijn luisterstation bestaat uit een laptop, RTL-SDR en een 'huiskamer-dipool'; die laatste is niet zo portabel :mrgreen:
Paula Bean, je kunt ook eens zoeken op "pa9cw", zowel op dit forum en zeker op youtube. PA9CW activeert veel buitengebieden en op youtube zijn een aantal filmpjes te vinden waar zijn (antenne)installatie te zien is.

73'
Frank

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#20 Bericht door PA2EFR »

Je zou op de uitkijktoren moeten mogen zitten, helemaal rechts.

Afbeelding

Die is nu toch afgesloten wegens corona.
:D

PS, deze week nog gewandeld daar.

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#21 Bericht door PE1RTC »

Even voor Paula: je kan altijd een magnetic loop antenne gebruiken. Ik hoor hier regelmatig PE0RIG voorbij komen op 80m met een prima signaal en hij heeft een loop op het balkon staan in Groningen op 20m hoogte....
Zelf heb ik voor ontvangst als extra een RX breedbandige loop van Van Dijken elektronica die me prima bevalt. Zolang de storing maar uit 1 richting komt is dat prima weg te draaien en de ontvangst van collega amateurs op de kortegolf amateurbanden vind ik verbazend goed. Het signaal is wel wat minder dan van mijn 35m inverted L antenne maar dat is het stoorniveau ook.
Kortom...waar een wil is, is een weg en als het balkon aan de goede kant van de flat is dan zijn er misschien ook wel mogelijkheden om via de Oscar100 satelliet te werken. QRM vrij.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#22 Bericht door deg1er »

het behalen van een licentie is nog wel zinvol omdat je verschillende apparatuur mag hebben staan
ben je van plan het te gebruiken om van huis uit verbindingen te maken en je woont in een verkeerde wijk vergeet het dan maar
80 m s9+15 40 m s9+10 met ratels enz enz
bij ons is geen Ziggo of kpn die je kan vragen de plc om te wisselen
de mensen hier hebben ze zelf gekocht dus ga jij maar vertellen dat ze ze niet mogen gebruiken omdat ze jou storen [als het niet goed is wordt het toch niet verkocht]
en heel de straat van nieuwe voorzien die niet storen gaat mij te ver ik heb ook overburen en achter mij ook
ik wens je succes en sinds corona massaal aangeschaft hier misschien wel van de baas :shock:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#23 Bericht door PE1PQX »

deg1er schreef:het behalen van een licentie is nog wel zinvol omdat je verschillende apparatuur mag hebben staan
Dat mag in Nederland zonder REGISTRATIE ook wel, alleen niet werkend aangesloten hebben ("bedrijfsklaar" heet dat geloof ik)
In die zin heeft het behalen van ene registratie geen nut. Echter het 'geheel of gedeeltelijk werkend aangesloten hebben' is een ander verhaal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#24 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:
deg1er schreef:het behalen van een licentie is nog wel zinvol omdat je verschillende apparatuur mag hebben staan
Dat mag in Nederland zonder REGISTRATIE ook wel, alleen niet werkend aangesloten hebben ("bedrijfsklaar" heet dat geloof ik)
In die zin heeft het behalen van ene registratie geen nut. Echter het 'geheel of gedeeltelijk werkend aangesloten hebben' is een ander verhaal.
Dat is een hardnekkig misverstand.
Zodra je zendaparatuur in huis hebt staan, zelfs nog nieuw in een ongeopende doos, heb je al een registratie nodig.
Tenzij het gaat om vergunningvrije apparatuur, zoals bv PMR of CB-radio.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#25 Bericht door PE1PQX »

PE2CH schreef:Dat is een hardnekkig misverstand.
Zodra je zendaparatuur in huis hebt staan, zelfs nog nieuw in een ongeopende doos, heb je al een registratie nodig.
Tenzij het gaat om vergunningvrije apparatuur, zoals bv PMR of CB-radio.
Nee, is geen misverstand!! Je mag het in bezit hebben, alleen niet binnen een bepaalde tijd bedrijfsklaar hebben. Simpel de microfoon/seinsleutel/digi-modem er af is dus onvoldoende.
Anders hadden handelaren nu direct een enorm probleem....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#26 Bericht door 0000 »

duidelijk,
nav deze toelichting hierboven en de mijne ergens anders op dit forum.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is het behalen van een licentie nog wel zinvol?

#27 Bericht door 0000 »

pc1mb schreef:
PA5E schreef:
pc1mb schreef: ..
Verder werd in Electron deze maand een app besproken om een WebSDR op storingsarme plek aan je VFO te koppelen. Zó kun je vanuit de randstad nog prima actief zijn op HF. Thuis zenden en luisteren via WebSDR. QRM-vrije oren op afstand.
Welke app was dat? en mag dit artikel hier gepubliceerd worden zonder al te veel problemen?

CATsync ; DJ0MY.

https://catsyncsdr.wordpress.com/

Moet zeggen dat de Electron de laatste tijd écht interessant is. Lid worden IS natuurlijk een optie :wink:
dank voor de info! ..ben het nu aan 't lezen
..als dit via catsync aan de praat te krijgen is met 'n ft-817nd, zou wel tof zijn!
qrz.c/db/PA5E

Plaats reactie