OUDE MARIFOON...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#76 Bericht door Ratlook »

PA3DJS schreef: Als je met het toestel alleen luistert, is de kans dat je AT aan de deur krijgt nihil. Echter het blijft niet toegestaan (art 10.15, telecommunicatiewet). Het is namelijk nog steeds een radioapparaat (zendontvanger) die gedeeltelijk is aangelegd.
Hier hou ik mij ook maar een beetje aan vast en als ze toch langskomen

moeten ze een tip hebben gehad :evil:

Maar daar ga ik maar niet van uit.

---

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#77 Bericht door PA1AIS »

Yannick PE2YSB schreef:
PA1AIS schreef:
Yannick PE2YSB schreef: Je kunt dan ook overwegen een PLB aan te schaffen. Die hoef je alleen te registreren bij het AT. Voor een EPIRB heb je wel weer een Marifoon certificaat nodig.
Wat eigenlijk gek is, want een EPIRB en een PLB zijn gewoon het zelfde, het verschil is dat een EPIRB automatisch in werking treed, en een PLB handmatig in werking gesteld moet worden.
Een hoog klok en klepel gehalte. Het kán zo zijn als jij schrijft, maar het is vaak niet meer zo.
PLB is een verzamelnaam voor verschillende soorten persoonlijke noodbakens. Daar zitten soorten tussen die hetzelfde werken als een EPIRB en er zitten ook soorten tussen die handmatig geactiveerd moeten worden. Maar ook soorten die volledig automatisch werken, zowel satelliet als AIS als DSC als 121,5 MHz.

Ook zijn niet alle PLB soorten vergunningvrij.
Daarbij is een PLB op 406MHZ satteliet niet zo effectief op binnenwateren vanwege de reactietijd die nodig is via het grondstation in Toulouse.

In het PDF document wordt het uitgelegd.
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Met PLB's heb ik het over de 406 variant, en die verzamelnaam die voor van alles zou gelden kan ik eigenlijk helemaal nergens terug vinden behalve in jou bijlage.


Het AT registreert alleen PLB's via 406 MHz.

De 121.5 MHz wordt immers uitgefaseerd per 2009 (https://www.sarsat.noaa.gov/phaseout.html https://www.sarsat.noaa.gov/121-phaseout.html ). (en staat ook in je eigen bijlage)
Alle PLB's die tegenwoordig verkocht worden gaan via 406 MHz, en vaak hebben ze ook 121.5 MHz om uit te kunnen pijlen. (tenminste de gene die ik via google kan vinden)

Interessant document overigens dat je upload, maar werkelijk nergens anders vind ik online bronnen waar met een PLB een systeem bedoelt wordt dat NIET via 406 MHz / Cospas Sarsat werkt.
Je vindt ook wel dingen als SPOT bakens als je er op zoekt, maar die dingen noemen zichzelf expliciet GEEN PLB. (Op hun eigen website komt de term bijvoorbeeld niet voor: https://www.findmespot.com/)

De Kustwacht is er ook vrij duidelijk over (https://www.kustwacht.nl/sites/default/ ... %201.1.pdf)
PLB's gaan via 406 MHz. 121.5/243.0MHz wordt niet meer verwerkt.
Ik begrijp wel dat jij 406 bedoeld, maar de lezer niet. PLB is en blijft een verzamelnaam voor een MOB-device (ITU benaming in Solas).
Dat 121,5 uitgefaseerd is, is een publicatie fout die het KWC gemaakt heeft. Ze hebben verzuimd te vermelden dat het expliciet om het ruimte segment ging met de satellieten.
In de "echte" wereld wordt 121,5MHZ (only) nog 101% gebruikt. Terestial is het nooit weggeweest en ook niet de bedoeling op korte termijn. Mijn toko serviced op jaarbasis nog duizenden 121,5 PLB's voor de offshore en loodsdiensten. Op de meeste platformen worden nog gewoon doppler peilers gebruikt hiervoor.
Uiteraard heeft een 406MHz plb ook verplicht 121,5MHz in het toestel.
Nu ken ik de mensen van het Oplan-Sar persoonlijk, ik heb het jaren onderhouden voor het KNRM station en gecertificeerd voor de uitvoering van de inhoud.
Ik heb het PLB document speciaal geschreven voor industrie en overheden omdat de informatie op internet zeer onvoldoende is. Geen verkoper kan je het fatsoenlijke complete verhaal vertellen of uitleggen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#78 Bericht door Ratlook »

---
Zijn er nog veel mensen die dit allemaal begrijpen :roll: :roll: :mrgreen: :mrgreen:

---

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: OUDE MARIFOON...

#79 Bericht door pe1rea »

Ja ik dan toch, maar ik heb twee vaste marifoons plus ais aan boord en een oude handprater zonder atis.
Wat Yugo zegt, met een porto, ook een amateurporto doe je niks op het water.
Als je het IJsselmeer opga, zorg voor een goede vaste marifoon en zorg dat je je certificaat hebt, voor ons stelt dat nul komma niks voor.

Ratlook, ik hoop dat je een hoop lol hebt van het oude ding, en ik zal je niet aangeven.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#80 Bericht door elsinga »

Frankyboy schreef:Ik snap je punt, maar mocht je geen gsm ontvangst meer hebben komt je porto er ook niet hoor.
PA1AIS schreef:Was er laatst niet een post hier dat in belgie gecontroleerd wordt of HAM spullen buiten de band konden zenden?

Ook het hebben van werkende marifoon requenties in je portofoon zonder bedieningscertificaat en vergunning is niet legaal.
Heb je wel een maritiem bedieningscertificaat en vergunning zou het een overtreding zijn. (er zit ook geen ATIS in).
Helemaal correct.
Ik ben in zo'n geval liever illegaal dan zonder hulp. En voor zover ik weet is alleen gebruik illegaal, als zendamateur mag je apparatuur gebruiksklaar hebben die buiten de HAM banden kan zenden. Maar goed, dat is even spijkers op laag water.

Overigens, op het IJsselmeer zonder GSM dekking kan ik op kanaal 1 de verkeercentrale prima horen. Ik zou hen dan ook moeten kunnen bereiken, desnoods met iets meer dan 1W (de porto doet max 7W). De verkeercentrale maakt vast gebruik van hoger opgestelde antennes. Niet geprobeerd uiteraard, want tijdens nul GSM dekking geen levensbedreigende zaken. En ship-ship hoef ik de porto niet te gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: OUDE MARIFOON...

#81 Bericht door Ratlook »

pe1rea schreef:
Ratlook, ik hoop dat je een hoop lol hebt van het oude ding, en ik zal je niet aangeven.
Dank je wel :wink:

---

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: OUDE MARIFOON...

#82 Bericht door pc1mb »

Levensbedreigend is sowieso kanaal 16, niet de verkeerspost.

Verder hadden we het over verschil tussen Belgie en Nederland - bezit/gebruik regels zijn anders over de grens.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#83 Bericht door elsinga »

Ah, België is inderdaad anders...

Maar luister de verkeerspost IJsselmeer ook mee op 16 vanaf dezelfde locatie? Lees: heb ik net zoveel (of meer) kans om ze te bereiken in geval van nood op kanaal 16?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: OUDE MARIFOON...

#84 Bericht door Frankyboy »

elsinga schreef:Ah, België is inderdaad anders...

Maar luister de verkeerspost IJsselmeer ook mee op 16 vanaf dezelfde locatie? Lees: heb ik net zoveel (of meer) kans om ze te bereiken in geval van nood op kanaal 16?
VHF porto mag idd alleen in Nederland.

Altijd een goede welk kanaal.

Kanaal 16 wordt 24/7 uitgeluisterd door het kustwachtcentrum. Maar haal je dat met je porto (ga er maar niet vanuit)
De centrale meldpost zit op kanaal 1. En de schepen om je heen op kanaal 10. (Grote kans dat die je wel horen omdat ze dichterbij zitten)

Maar ik zou sowieso eerst proberen op kanaal 16, de beroepsvaart heeft eigenlijk altijd 2 marifoons waarvan er eentje op 16 zal staan.
En 16 is idd bedoeld voor nood.
Ik ga er eigenlijk van uit dat de verkeerspost Ijsselmeer ook wel uitluistert op 16 naast 1.

Dit lijstje ooit gehad, klinkt wel logisch:
Binnenwater: VHF 10 of blokkanaal
Ruim water: Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren en Delta: VHF 16
Laatst gewijzigd door Frankyboy op 01 sep 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#85 Bericht door PA1AIS »

De Centrale Meldpost IJsselmeer is géén verkeerspost en luistert derhalve niet (verplicht) mee op kanaal 16.
De C.M.IJ. heeft geen gecertificeert personeel om uberhaupt NSV verkeer af te handelen, het zijn gewoon sluis- en brugwachters.
Dat werkt dus zo niet helemaal.
Je zal het moeten doen met de kustwacht, die al vaker grote moeite heeft gehad om uberhaupt portofoons te ontvangen.
Wishfull thinking van amateurs met portofoons werkt in het echt niet altijd.
Laatst gewijzigd door PA1AIS op 01 sep 2020, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: OUDE MARIFOON...

#86 Bericht door Frankyboy »

PA1AIS schreef:De Centrale Meldpost IJsselmeer is géén verkeerspost en luistert derhalve niet (verplicht) mee op kanaal 16.
Dat werkt dus zo niet helemaal.
okido, die verzorgen dus de broodnodige informatie over weer en andere berichten dus op kanaal 1.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze zouden uitluisteren op 16 maar dat was een aanname.
PA1AIS schreef:...
Wishfull thinking van amateurs met portofoons werkt in het echt niet altijd.
Klopt, porto handig voor de ontvangst en schepen dicht bij elkaar of bruggen/sluizen dichtbij.
Voor nood is het een nogo.

Normale marifoon met antenne hoog op de boot. (en bij nood knal die powerknop op hoog) dat werkt veel beter.
En de antenne netjes verticaal polariseren en niet op je sportcruiser op 45 graden zetten want dat staat zo snel en mooi :lol:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: OUDE MARIFOON...

#87 Bericht door pe1rea »

Schepen luisteren eerder continu uit op 10 dan op 16.
10 is namelijk het scheepvaartverkeerskanaal, iedere binnenvaart heeft standaard een marifoon op 10 vast staan.
16 is (met porto) een kansloze missie.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: OUDE MARIFOON...

#88 Bericht door Thijzer »

Ik heb een Cobra handmarifoon waarmee je in triple-watch 3 kanalen kunt uitluisteren. Je kunt er ook mee scannen maar dat gaat dan weer erg traag en dan mist hij behoorlijk wat gesprekken.

Portofoon is voorzien van een ingenieuze mod: een stukje plakband onder het rubberen toetsje van de PTT. Hierdoor kan hij niet meer zenden en wordt hij alleen als ontvanger gebruikt. Ja, een goedkope scanner of Baofeng had dit ook gekund maar is niet half zo leuk.

Ik neem 'm altijd mee als we naar de Belgische kust gaan (dit jaar ff niet) en er is behoorlijk veel op te horen, zeker als je boven in een flatje zit. Bij ruig weer in het najaar hoor je er bijzonder veel op.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: OUDE MARIFOON...

#89 Bericht door PA1AIS »

Je intentie met tapeje is goed, echter weet een handhaver dat niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: OUDE MARIFOON...

#90 Bericht door Thijzer »

Handhavers weten over het algemeen weinig over deze materie. Ik moet de eerste levende persoon nog tegenkomen die voor zoiets in Nederland door een handhaver is aangesproken, laat staan beboet. Waar iedereen zich druk om maakt...

Het onklaar maken van de PTT op deze manier voldoet volledig om het toestel als ontvanger aan te merken dus er is geen vuiltje aan de lucht.

Plaats reactie