Totale Beginners - Vraag ...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Totale Beginners - Vraag ...

#1 Bericht door Ratlook »

---
Nogmaals, ik ben een echte beginner en weet in principe niets over

zenden en ontvangen :oops:

Nu weet ik van vroeger al dat je scanners hebt om van alles in huis mee te ontvangen.

Nu zijn er ook zeer betaalbare porto's te koop en nu is mijn vraag...

Bij scanners wordt altijd heel erg gesproken en "geklungeld" met antennes in

alle soorten en maten.

Waarom doet een porto het met zo'n kleine, vaste antenne het dan wel goed?

Of doet een porto het in huis ook niet :?:

---

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Om het even te vereenvoudigen. Het sleutelwoord is golflengte.
Verschillende frequenties hebben verschillende golflengtes.
Om het even simpel te houden, een antenne bestaat meestal uit een of meerdere elementen van 1/4 of een veelvoud van de golflengte.

Portofoons heb je voor allerlei frequenties, maar laten we het makkelijk houden en zeggen tussen de 140 en 450 MHz. De golflengte is dan grofweg tussen de 2 meter en 70cm. Dus je antenne element zal tussen de 50cm en 17.5cm zijn dat kan prima op een portofoon.

Scanners ontvangen over het algemeen ook veel lagere frequenties. Misschien ook de AM omroep band rond de 1MHz. Daar is de golflengte alweer 300m dus zou een antenne al 75m lang zijn. Dat is niet echt op praktisch in huis.

Gelukkig zijn er manieren om met kleinere antennes te werken. Maar dan lever je altijd ergens op in. (efficiency, vorm, bandbreedte etc.)

De vraag die je dus moet stellen is: wat wil je ontvangen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#3 Bericht door Ratlook »

---
@ Yannick PE2YSB

Bedankt voor je uitleg :!:

Wat ik wil ontvangen weet ik eigenlijk niet....gewoon een beetje "geouwehoer"

rondom mij heen van wat ik maar op een beetje simpele manier kan ontvangen :mrgreen:

Maar porto's met een kleine antenne ontvangen dus in een appartement wel redelijk goed

verschillende "dingen " :?:

En is zoiets dan moeilijk in te stellen voor een echte beginner??

---

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#4 Bericht door PD2R »

Simpel gezegd kan een antenne eigenlijk alleen maar goed functioneren op 1 bepaalde golflengte/frequentie. Ik weet niet wat voor portofoon jij hebt maar ik vermoed een PMR/LPD apparaat. PMR porto’s hebben een 8 tal frequenties in het 446 MHz deel van het spectrum en LPD porto’s gebruiken 69 frequenties in het 433 en 434 MHz deel van het spectrum. De antennes op dergelijke portofoons kunnen dus vrij precies worden afgeregeld omdat die frequenties heel dicht bij elkaar liggen.

Zoals Yannick al aanhaalde, kan een scanner vaak een veel groter deel van het spectrum ontvangen. Bijvoorbeeld de gangbare UBC125XLT van Uniden ontvangt van 25 MHz tot 960 MHz. Dit betekend dat de antenne dus niet afgeregeld kan worden op één bepaalde frequentie maar op tal van frequenties die allemaal een heel verschillende golflengte hebben. Dat kan wel maar dat gaat ten koste van de efficiëntie. Een vuistregel voor antennes is hoe groter de bandbreedte (dus dat hij op meerdere verschillende frequenties functioneerde), hoe slechter de antenne zal presteren op een specifieke frequentie.

Als je van alles wat in de omgeving wilt kunnen beluisteren, dan zou ik een fatsoenlijke scanner kiezen met daaraan een buiten antenne zoals de Diamond X50. De X50 is eigenlijk een antenne voor 144 Mhz (2 meter band) en 440 (70 cm band) maar doet het erg goed als scanner antenne. Het stelt je in staat om de gangbare communicatie in de omgeving te ontvangen. Denk hierbij aan marifoon, luchtvaart, zendamateurs enz.
Voor meer informatie over scanners zou ik je willen verwijzen naar het scannerforum.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

-Verwijderd account

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Een voorbeeld van een scannerantenne om veel verschillende frequenties te kunnen ontvangen is bijvoorbeeld deze Albrecht

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#6 Bericht door Ratlook »

---
Heel erg bedankt voor jullie reacties, maar ik woon één hoog in een senioren-appartement

en heb dus geen tuin en geen open balkon en geen dak.

Dus een buitenantenne is bij mij zeker niet mogelijk :(

Vandaar mijn vraag over de doelmatige werking van de kleine antennes die

op porto's zitten.

Ik heb trouwens nog helemaal niets.. :wink:

---

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#7 Bericht door elsinga »

En nog even een waarschuwing: vrijwel alle porto's die je kunt gebruiken als scanner (lees: waar je veel mee kunt ontvangen) zijn niet legaal te gebruiken zonder een vergunning of zendamateur registratie. Die mag je dus niet als scanner gebruiken, want je kunt er ook mee zenden en dat mag niet. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

Kijk eens naar magnetische loop antennes.
Die zijn ook redelijk eenvoudig zelf te maken en passen op ieder balkon.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#9 Bericht door PH7R »

Yannick PE2YSB schreef:Kijk eens naar magnetische loop antennes.
Die zijn ook redelijk eenvoudig zelf te maken en passen op ieder balkon.
Of zo iets http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... ilit=MLA30
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#10 Bericht door Ratlook »

elsinga schreef:En nog even een waarschuwing: vrijwel alle porto's die je kunt gebruiken als scanner (lees: waar je veel mee kunt ontvangen) zijn niet legaal te gebruiken zonder een vergunning of zendamateur registratie. Die mag je dus niet als scanner gebruiken, want je kunt er ook mee zenden en dat mag niet. ;)
Dus elke porto die je overal kunt kopen is illegaal als je geen

vergunning hebt ??

Zijn er dan geen porto's die alleen kunnen ontvangen , dus gewoon een

draagbare scanner met een vaste antenne er op :roll:

Ik zal wel "stomme vragen " stellen maar anders leer ik het nooit :lol:

---

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#11 Bericht door PE2AAB »

Domme vragen bestaan niet ;-)
Dus elke porto die je overal kunt kopen is illegaal als je geen

vergunning hebt ??
Niet helemaal. Als dit een porto is die werkt in een zgn. ISM band (lees: vergunningsvrije band) dan is het toegestaan. Denk aan PMR, LPD, 27MC.

Volgens de letter van de wet mag je inderdaad geen zendklaar apparaat hebben welke werkt op een frequentie waar je geen vergunning voor hebt. Handelen erin mag wel volgens Europese wetgeving.
Een portofoon die niet zendt is inderdaad een scanner of ontvanger.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Ratlook schreef: Wat ik wil ontvangen weet ik eigenlijk niet....gewoon een beetje "geouwehoer"

rondom mij heen van wat ik maar op een beetje simpele manier kan ontvangen :mrgreen:
Dan zou je aan een basisscanner meer profijt hebben dan aan een portofoon. Niet alleen omdat een basisscanner aangesloten kan worden op het stopkontakt, dus geen gezeur met lege accu's en batterijen. Zelf heb ik een commtel com 205 en die kan je op marktplaats vinden voor ongeveer 6 tientjes. Met de bijhorende sprietantenne heb je al voldoende ontvangst als het gaat om uit je eigen omgeving, korte afstanden dus.
Andere vergelijkbare scanners zijn die van Realistic: PRO-2004, PRO-2005 en PRO-2006.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#13 Bericht door ----- »

ik zou sowieso een RTL stick kopen, dat kost je een paar tientjes en daarmee ontgaat je niks meer, je kan tot maximaal 8Mhz in 1x op de waterfall zien.
bv: de complete 2 meterband in een klap zien is geen enkel probleem en je kan ALLE modes ontvangen

Mocht je later ooit een machtiging blijft het ding interessant, en nogmaals voor de prijs hoef je het niet te laten. (via eBay ben je voor 7 euro klaar)

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#14 Bericht door Ton_O_E »

of websdr
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
kost helemaal niks :D
Je gebruikt dan iemand anders zijn ontvanger en kunt meteen beginnen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#15 Bericht door pa3kc »

Echt als je alleen maar wilt ontvangen ben je veel beter uit en af met een scanner/ontvanger.

Wil je ook zenden dan word het een ander verhaal maar als je bijna alleen maar ontvangt zou ik echt geen portofoon nemen.

Plaats reactie