Totale Beginners - Vraag ...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Totale Beginners - Vraag ...

#1 Bericht door Ratlook »

---
Nogmaals, ik ben een echte beginner en weet in principe niets over

zenden en ontvangen :oops:

Nu weet ik van vroeger al dat je scanners hebt om van alles in huis mee te ontvangen.

Nu zijn er ook zeer betaalbare porto's te koop en nu is mijn vraag...

Bij scanners wordt altijd heel erg gesproken en "geklungeld" met antennes in

alle soorten en maten.

Waarom doet een porto het met zo'n kleine, vaste antenne het dan wel goed?

Of doet een porto het in huis ook niet :?:

---

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Totale Beginners - Vraag ...

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Om het even te vereenvoudigen. Het sleutelwoord is golflengte.
Verschillende frequenties hebben verschillende golflengtes.
Om het even simpel te houden, een antenne bestaat meestal uit een of meerdere elementen van 1/4 of een veelvoud van de golflengte.

Portofoons heb je voor allerlei frequenties, maar laten we het makkelijk houden en zeggen tussen de 140 en 450 MHz. De golflengte is dan grofweg tussen de 2 meter en 70cm. Dus je antenne element zal tussen de 50cm en 17.5cm zijn dat kan prima op een portofoon.

Scanners ontvangen over het algemeen ook veel lagere frequenties. Misschien ook de AM omroep band rond de 1MHz. Daar is de golflengte alweer 300m dus zou een antenne al 75m lang zijn. Dat is niet echt op praktisch in huis.

Gelukkig zijn er manieren om met kleinere antennes te werken. Maar dan lever je altijd ergens op in. (efficiency, vorm, bandbreedte etc.)

De vraag die je dus moet stellen is: wat wil je ontvangen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Ratlook
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 jul 2020, 07:50

Re: Totale Beginners - Vraag ...