Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#16 Bericht door PD0Y »

Misschien is het volgende een (tijdelijke) oplossing voor je vwb het gebeuren op HF.
Ik hoorde laatst een Nederlandse amateur die in Zweden woont.
Hij heeft een gigantische storing in de straat van alle apparatuur.
Dus wat doet hij, hij zendt gewoon uit vanaf zijn adres en luisteren... dat doet hij via een WEBDSR ontvanger die even verderop staat.
Een soort semi-remote dus.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#17 Bericht door ON7RA »

Ik vind dit heel jammer voor Hans PD1AHM,
Eerst en vooral als je al buren hebt die direct naar AT bellen, en niet eerst eens bij jezelf langs komen, terwijl het probleem bij hun zelf ligt? Twee, dat Hans het probleem bij zijn buurman heeft opgelost is heel goed, maar hoefde hij eigenlijk niet te doen, niet bij goedkope prul die niet aan de CE normen voldoen! Als je zelf al de grootste stoorbronnen hebt opgespoord en dit door geeft aan AT, wat moet je dan nog meer doen! Wat verwacht men van je, zoals Hans zelf al aangeeft. Overal aanbellen mag ik even binnen om jullie apparatuur in huis te controleren als alles CE gekeurd is en voldoet aan alle wetgeving?!!! Daarvoor zijn er bevoegde instanties, Het is aan AT om te controleren hoe en wat! Daarna kan in overleg samen naar een oplossing worden gezocht. (((Verkeerd aangelegde zonnepanelen op rekening van de eigenaar of verdeler, goedkope prul of PLC’s kunnen door de radioamateur zelf eventueel worden ontstoort Etc.)))
Politie diensten zijn er om orde te handhaven, AT is er om toe te zien dat alles wat in de ether komt binnen de normen is en blijft. Iedere instantie heeft zijn eigen taak, het is niet aan de burger zelf om agent of wat dan ook te gaan spelen. Mijn inziens heeft PD1AHM gedaan wat hij kon, en is het nu aan AT.
Met hoe weinig de radioamateurs ook zijn, zij betalen jaarlijks recht en hebben dan ook evenveel recht op bijstand als al die commerciële reutemeteut.

Ps: kijk ook even als er in de nabije buurt geen cannabiskweker zit, als hij LED kweeklampen gebruikt heb je waarschijnlijk de dader van de storing gevonden?
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#18 Bericht door PE1PQX »

ON7RA schreef: Met hoe weinig de radioamateurs ook zijn, zij betalen jaarlijks recht en hebben dan ook evenveel recht op bijstand als al die commerciële reutemeteut.
En daar maak je wat betreft Nederland een denkfout: de bijdrage die wij betalen aan AT is puur en alleen voor de administratieve handeling, niks meer en niks minder. (HELAAS!!)
Dat die kosten buitenproportioneel zijn, deert AT jammer genoeg niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#19 Bericht door ON7RA »

@ PE1PQX
Dat is dan inderdaad een denkfout mijnentwege, Maar een jammerlijke situatie voor de zendamateur in Nederland! Dit wil dus zeggen dat je als zendamateur, niets of niemand mag storen, of je wordt op het matje geroepen door AT, zie klacht TS. Terwijl als jezelf wordt gestoord door allerlei commerciële troep, het maar moet bekijken en zelf zien op te lossen. Dan wordt het hoog tijd denk ik, dat de Nederlandse verenigingen die het radioamateurisme vertegenwoordigen daar eens flink werk van maken. En als er dan Radioamateurs zijn die tewerkgesteld zijn bij AT? Dan begrijp ,ik het helemaal niet meer.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#20 Bericht door PD7HB »

Wat het AT betreft kan ik zeggen dat ik het jammer vind dat er niet beter wordt opgetreden. Ik heb de heren 2 avonden hier gehad voor het lokaliseren van een storing die dominant op 20 en 80 meter aanwezig was na 17 uur in de middag tot ongeveer 23.30 in de avond. De eerste avond konden ze het niet vinden en gaven ze de vijverpomp bij de buren de schuld van de storing dit kreeg ik ook bevestigd in een e-mail en daar stond letterlijk in: Wij hebben geconstateerd dat de vijverpomp van uw buurman de stoorbron is. Ik heb toen direct de volgende dag telefonisch contact opgenomen met de contactpersoon uit de mail en deze verteld dat dat onzin was, deze pomp draait namelijk 24 / 7 dus dan had ik de storing ook voor 17 uur moeten hebben.

Ze zijn toen nog een keer geweest om te "zoeken" en na een uur kwamen de heren vertellen we hebben het gevonden maar dit is geen storing maar hinder en ik moest het zelf maar oplossen met de achterbuurman, het AT kon verder niets doen. Wat bleek deze had ledlampen geplaatst in de fittingen waar zijn halogeen lampen zaten en deze ledlampen ook aanstuurde met de halogeen trafo.

Uiteindelijk heb ik uit eigen middelen in overleg 2 nieuwe led trafo's gekocht voor de achterbuurman die hij heeft geplaatst en de storing was opgelost maar dat het AT dit afdoet als hinder vind ik persoonlijk te gek voor woorden.

Hier twee filmpjes waar ik mee te kampen had, en ja als N amateur mag ik alleen maar luisteren op 80 maar dat was dus ook niet meer mogelijk en werken op 20 al helemaal niet.

https://picturepush.com/host?image=16285270

https://picturepush.com/host?image=16285269
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#21 Bericht door PE1PQX »

ON7RA schreef:@ PE1PQX
Dat is dan inderdaad een denkfout mijnentwege, Maar een jammerlijke situatie voor de zendamateur in Nederland! Dit wil dus zeggen dat je als zendamateur, niets of niemand mag storen, of je wordt op het matje geroepen door AT, zie klacht TS. Terwijl als jezelf wordt gestoord door allerlei commerciële troep, het maar moet bekijken en zelf zien op te lossen. Dan wordt het hoog tijd denk ik, dat de Nederlandse verenigingen die het radioamateurisme vertegenwoordigen daar eens flink werk van maken. En als er dan Radioamateurs zijn die tewerkgesteld zijn bij AT? Dan begrijp ,ik het helemaal niet meer.
Deze redenatie klopt niet helemaal, AT kan en zal bij het escaleren van een probleem heus de radioamateur ter wille zijn (voorbeelden zijn er gelukkig). Maar helaas moeten we allemaal constateren dat AT te vaak het afdoet al 'hinder' naar een OM/YL toe.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#22 Bericht door pa1bvm »

zou er een definitie van " hinder" zijn ???
is er een spec .?? . je kan er alle kanten me uit ..

en dat terwijl voorwaarden qua output en wel duidelijke normen hebben ..

lekker vaag .. " hinder" .. waar is de norm .. en is die norm duidelijk en meetbaar en nog belangrijker .. wat doe je als je de norm niet haalt .. wie gaat er dan iets doen ???

ik krijg op de snelweg een boete als ik te hard rij .. de norm is helder ,het gevolg ook ..

er kan per definitie pas een probleem als er een afwijking van de norm is ..

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#23 Bericht door pd1ahm »

Ja dat zou onder de noemer hinder kunnen zijn. Maar er zijn normen of grenzen waar een apparaat aan moet voldoen. Toeval is dat er bij onze afdeling nog niet zo heel lang geleden een lezing is geweest over de normen van emc. Het knullige is nu dat ik (of iemand hier in de buurt) het apparatuur heeft om dit te kunnen controleren. Maar dan komen we weer op het punt dat ik hier echt niet de huishoudens ga lastigvallen, dat mag juist de controlerende instantie doen die daar ook het juiste (gecalibteerde) apparatuur voor heeft.

Een ander punt is dat (stel dat verhaaltje) er twee of drie stoorbronnen in 1 richting zitten het zich bij mij allemaal optelt. Maar de installaties los van elkaar toch onder die norm vallen. En dan heb je dus geen recht van klagen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#24 Bericht door PE1PQX »

Je hebt altijd recht van klagen!!! Het ruisniveau op 2m is gewoon te hoog, en het is geen natuurlijk geproduceerd ruis (QRN* dus) maar ruis dat door ondeugdelijk apparatuur, leeg geraakte batterijen in weer stations, kapotte voedingen in CAI netwerken, laders van scootmobielen/elektrische rolstoelen enz. enz. enz.... veroorzaakt kan worden. (QRM* dus) .
Jij hebt helaas de pech dat er niet één stoorbron is maar meerdere, waardoor het lokaliseren er van een heel stuk complexer wordt.
En dat vraagt (eerder vereist vind ik) gewoon actie van AT.

Tendens in deze adviezen: AT bellen, je verhaal nog eens uiteenzetten, dat je meerdere stoorbronnen hebt en het hierdoor te complex voor jou is deze allemaal accuraat te lokaliseren. En omdat AT een handhavingsplicht heeft (denk daarbij o.a. aan de FM etherpiraten) moeten ze hier nu ook optreden. Al is het niet alleen voor jou zelf, maar ook voor de commerciële partijen die hinder kunnen ondervinden van diezelfde storing.

Hint is wel: blijf vriendelijk naar de mensen van AT als ze toch komen; een kop koffie doet vaak wonderen, zeker als er een gevulde koek bij ligt. :wink:

*)
QRN= Natural noise
QRM = Man made noise
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#25 Bericht door pa1bvm »

je zou nog kunnen proberen om extra te filteren ( zal weinig doen tegen stoor LED's en zonnepanelen ..)

https://www.antennas-amplifiers.com/2m- ... ilter-vlna

ik heb nog een heel lomp cavity filter liggen daar komt echt alleen maar 144 Mhz doorheen

maar toch eerst een breedband sweep ...

sommige draadloze laders .. zijn echt heeeeel erg .. storen zelfs zo erg dat " normale " ontvangst op de telefoon ook niet meer goed werkt ..TV met digitenne valt ook om .. lekker handig ding ..
Laatst gewijzigd door pa1bvm op 20 jul 2020, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#26 Bericht door PE1PQX »

Een cavity filter heeft naar mijn bescheiden mening geen zin, hoewel (goed!!) filteren vrijwel geen negatief invloed kan hebben.
Wat in 144-146MHz te horen is, zal die filter ook niet weg nemen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#27 Bericht door PA1AIS »

pa1bvm schreef:je zou nog kunnen proberen om extra te filteren ( zal weinig doen tegen stoor LED's en zonnepanelen ..)

https://www.antennas-amplifiers.com/2m- ... ilter-vlna

ik heb nog een heel lomp cavity filter liggen daar komt echt alleen maar 144 Mhz doorheen

maar toch eerst een breedband sweep ...

sommige draadloze laders .. zijn echt heeeeel erg .. storen zelfs zo erg dat " normale " ontvangst op de telefoon ook niet meer goed werkt ..TV met digitenne valt ook om .. lekker handig ding ..
Als het filter +25dB doet op 144 en de andere banden (50-432) 34-37dB minder zijn, is het eindresultaat slechts -9 tot -12dB t.o.v. het oorspronkelijke signaal op 144. Dat schiet dus niet op.
Daarbij is de nearby onderdrukking altijd te weinig.

Ik heb nog een ontzettend lomp grijs Kathrein cavity voor 144 liggen (K6413212), die is griezelig smal, slechts 10-tallen KHZ. Ik zie ze wel meer op vlooienmarkten staan. Dat helpt natuurlijk niet tegen storing die echt op de frequentie zit, maar wel tegen slechtere ontvangers waarbij het dynamisch bereik te wensen over laat en daardoor storing laten horen.

Ik zou TS willen aanbevelen om eens op jacht te gaan naar zo'n cavity. Beetje DX er heeft de TX en de RX gescheiden en kan dus dan zenden buiten het filter om.

In de meeste gevallen, zoals de getoonde versterker, is de filter ondedrukking nét voldoende om alles biten de gevaren zone van het dynamisch bereik te houden. Maar de echte filtering is nog ver van wenselijk niveau.

Ook kan een storings onderdrukker, zoals wel eens in gebruik voor MF/HF met fase/tegenfase en gaincontrol, hier mogelijk een uitkomst bieden?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#28 Bericht door PE1PQX »

@PA1AIS: Ik kan je redenatie volgen. Echter zie ik niet hoe een smalle cavity filter helpen kan met het filteren van (alleen!) de storing.
Storing weg filteren is één ding, het gewenste signaal overhouden (de DX dat je werken wilt) is daarbij een geheel ander iets.
Een cavity is niet selectief op bijvoorbeeld 144.300MHz -> Storing wegfilteren, signaal overhouden. Het is alles of niets.

In die zin zie ik het nut van een cavity (of ander) filter niet.

(En verder "Beetje DX er heeft de TX en de RX gescheiden en kan dus dan zenden buiten het filter om."?? Sorry, onzin in mijn ogen... Ik zie me zelf als een 'beetje DX-er', maar ga niet met gescheiden TX en RX naar de antenne toe. Maar dit terzijde.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#29 Bericht door pa1bvm »

gescheiden rx en tx ..ofcourse ... "what else".. :lol: :lol:
en Hans dat filter hier is een inderdaad type K6413212 ..ik zei toch lomp
gewoon eens proberen .. .. je rx front-end kan over de rooie zijn ..
probeer eens een 6 db vertzwakker in je (niet ) aparte rx/tx :oops:

wat zit er in je preamp ???? fet / tor / mmic ?? spec's qua dynamisch gedrag ??
zo een ouderwetse cavity preamp zou kunnen helpen ( John pa5ms was er laatst weer druk mee) ..
heb ik hier ook liggen voor 144 en voor 432 is allemaal te onderzoeken ..
Nu je niet meer op 144 bent .. heb je toch een stuk coax over van antenne naar shack ???
optie voor gescheiden rx/tx .. op 70

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#30 Bericht door PA1AIS »

Fuilter op zich helpt niet tegen storing die ook werkelijk op de freqientie zit. maar wat BVM ook schrijft, je weet niet of je dynamisch bereik van een koopdoos voldoende is en daar mogelijk de rottigheid vandaan komt.
Je zal maar naast een P2000 mast wonen met 2x 53dBm of 55dBm.

Ik heb QRL matig ontvangers meegemaakt in dat soort situaties die op zich geen gekke dingen vertoonde, echter ontvingen ze niks meer.

Feitelijk reageerde ik op de link van een voorversterker met filter, dat kan evengoed averechts werken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gesloten