Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#1 Bericht door pd1ahm »

Door QRM noodgedwongen naar 70 cm

Zoals de titel aangeeft heb ik veel last van qrm. Niet van collega zendamateurs maar door elektrosmog uit de buurt. Ik heb eerst mijn eigen huis spanningsvrij gemaakt en dan nog heb ik op de voor mij aangewezen banden rommel in de vorm van diverse storende signalen. De ene keer is het een soort van witte ruis de andere keer duidelijk harde ruisbulten die tot in de 2 meter band te horen zijn.

Nu is het zo dat ik graag dx gemaakt heb op 144 MHz, maar door qrm ben ik steeds minder actief geweest. Op een gegeven ogenblik ben gaan zoeken uit welke richtingen het kwam. Het voordeel op vhf is dat je met een flinke yagi een kleine openingshoek hebt. Dus vrij snel had ik gevonden in welke hoek ik het moet zoeken. Ik kom dan verschillende stoorbronnen tegen. In de meeste gevallen zag ik zonnepanelen op het dak staan en vermoedelijk zit daar dan het euvel. Ik ben met deze info online naar het Agentschap Telecom gegaan en heb de klacht doorgegeven dat ik mijn geliefde hobby zo niet echt kon uitoefenen. Tenminste dx in ssb zat er niet meer in. Ik kreeg daarop een telefoontje van een medewerker van het A.T. Deze man vertelde mij dat het zeer jammer is maar ik moest maar zelf op pad gaan, de radiozendamateur moest zelf reddend zijn, dat waren zijn woorden. Nu ben ik niet zo ad rem en was eigenlijk verbaasd dat je als gebruiker van het spectrum gewoonweg aan de kant wordt geschoven. Zeer ergerlijk want mijn (nieuwe) achterbuurman had storing, belt het AT, hij wist de weg dus..en ze kwamen meten. Ik wist op dat moment nergens wat vanaf en werd pas later door het A.T. ingelicht. Ik bleek mij netjes aan de regels te houden en de veldsterkte kwam overeen met het antennetype en de grens van 25 Watt, alles dik in orde denk je dan. Maar nee hoor, de buurman moest zich bij mij melden en de storing kon door mij verholpen worden. Oké daar heb ik dan nog geen moeite mee, ik heb de actieve Chinese pc speakers ontstoord met een handvol C’tjes en alles was in orde. Ik heb ook meteen met hem afgesproken dat hij de volgende keer gewoon bij mij aan de deur mocht komen als hij een klacht heeft..

Maar nu ik zelf een probleem heb moet ik het ook zelf maar uitzoeken. Dat is niet fraai en ik had echt geen zin om boze buren te krijgen omdat ik op verschillende plaatsen wil kijken, luisteren, meten of er bij hun iets stoort. Ik ben allang blij dat ze mijn antennepark tolereren, dus ik wil het zeker niet op de spits drijven. Dus dan maar verkassen naar een andere band, dat was de 10 meter geworden. Maar ook hier heb ik veel ellende en moeten stations al s5 (soms zelfs s7) binnenkomen anders hoor ik ze dus niet. Op 20 is het iets beter maar ook daar ben ik allerminst tevreden. Ik was in het verleden ook eens qrv op 70 cm, en daar is het bij mij nu nog rustig met de qrm. Ik heb nu een richtantenne staan van 3,5 meter boom en die staat op ongeveer 15 meter hoogte en kijkt vrij over de huizen hier in het dorp. De ontvangst is prima en hoor zelfs het HB9F baken. Prachtig denk je dan, alles opgelost. Maar eigenlijk ook weer niet, want activiteiten zijn er alleen met een contest of je moet graag FT8 willen, maar dat is voor mij nu weer geen uitdaging. Ik wil graag ouderwets ssb of als het niet te snel gaat ook cw doen (ben nog lerende).

Dus door alle elektronica troep en maar ook door de instelling van onze controleurs van de staat ben ik verbannen naar een band die gewoonweg stil is. Ik denk dat ik rustig een halfuur een qso kan maken op 432.200 en niemand er ooit notie van heeft dat ik op de oproep frequentie een qso maak.

Dit klinkt allemaal erg zuur en ben er eigenlijk ook een beetje boos om, maar die boosheid is meer door de onmacht. Je leert en betaald voor je hobby en er wordt niets voor je gedaan. Wel wordt er veel van je verwacht. Maar goed, de keerzijde is dat mijn station op 70 cm wel weer netjes op orde is en alles goed werkt.

Groet en hopelijk hoor ik wat meer stations op .200!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#2 Bericht door PE1PQX »

Je moet je niet zomaar laten afschepen door AT. dien een handhavingsverzoek in, want als jij op 2m niets kunt beginnen moet er meer aan de hand zijn (elders) wat gewoon niet kan en worden uiteraard meer frequenties gestoord, zo ook bijvoorbeeld de air-band net onder de 'onze' 2m band.
Je zou bijvoorbeel (om het gras voor de voeten van AT weg te maaien) eeens gaan kijken op een breder spectrum waar de storing zit, bijvoorbeeld tussen 100 en 170MHz, dan pak je ook een luchtvaartband mee en dan moet AT wel in beweging komen.

Gewoon eens met je vuist op tafel meppen!! "EN NU KOMEN METEN!!"

Ondeugdelijk aangelegde zonnepanelen (plus omvormers etc) moeten ook voldoen aan de eisen.

Gewoon opnieuw bellen met AT en eis handhaving...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#3 Bericht door pa1bvm »

Hans,

Het is toch te gek voor woorden....onze overheid heeft wel de verplichting ..
Er moet toch binnen alle redelijkheid iets te doen zijn aan die QRM .
Heb je misschien mogelijkheden voor remote ???


Rick

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#4 Bericht door PE1PQX »

pa1bvm schreef:Hans,

Het is toch te gek voor woorden....onze overheid heeft wel de verplichting ..
Daarom mijn opmerking over een handhavingsverzoek.... AT heeft een plicht en daar komen ze niet onder uit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef:
pa1bvm schreef:Hans,

Het is toch te gek voor woorden....onze overheid heeft wel de verplichting ..
Daarom mijn opmerking over een handhavingsverzoek.... AT heeft een plicht en daar komen ze niet onder uit.

Inderdaad André ! In de benen daar in Groningen en anders gaan we toch gewoon naar het Malieveld ? hi

Nog een mogelijkheid, een briefje-mail naar Mona Keizer kijken wat ze doet. Wel met een cc-tje aan AT natuurlijk...........................................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#6 Bericht door pd1ahm »

Dank voor jullie reacties.

Ik heb aan de telefoon toen echt wel aangedrongen dat dit geen wenselijke situatie was. Maar de beste man bleef er bij dat ik eerst maar stappen moest ondernemen en daarna als ik alle info had ik het naar hun moest opsturen. Let wel, ik had de locaties al bepaald dus hoe eenvoudig wil de opsporingsambtenaar het hebben. Maar ik moest ook maar even bij de betreffende huizen aan de deur gaan om te vragen wat er kan storen.

Voor 1 of 2 stoorbronnen heb ik daar weinig moeite mee, maar om 10-12 huishoudens lastig te vallen gaat mij net even te ver. De bron van het probleem is niet de ambtenaar aan de telefoon of het AT in het algemeen. Het is de strijd die verloren is tegen de commercie die rommel op de markt pleurt en waar wij de vruchten van mogen plukken, hoe zuur die ook zijn. Ergens heeft er iemand zitten slapen en de regels betreffende emc laten oprekken tot een ontoelaatbaar niveau.

Maar om ook even wat goed nieuws erbij te schrijven. Mijn antenne voor 70 cm staat want gisteren was het perfect dak-klim-plaats-antenne-weer. Zonder voorversterker kwam HB9F al goed hoorbaar door en nog een handvol bakens die op een mooie afstand zaten. Wellicht een temperatuur duct maar toch, het werkt! Er komen nog wat wijzigingen in mijn shack(je) en dan ben ik bij de eerst beste contest (NAC?) weer van de partij.


Edit:
Zou het niet een idee zijn als hier eens een ambtenaar van het AT meeleest of misschien zelfs reageert.
Het hoeven dan wel geen officiële antwoorden te zijn maar men is wel snel een eenvoudig geholpen.

-Verwijderd account

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#7 Bericht door -Verwijderd account »

pd1ahm schreef:Ik kreeg daarop een telefoontje van een medewerker van het A.T. Deze man vertelde mij dat het zeer jammer is maar ik moest maar zelf op pad gaan, de radiozendamateur moest zelf reddend zijn, dat waren zijn woorden. [........................] Maar nu ik zelf een probleem heb moet ik het ook zelf maar uitzoeken.[........................] Je leert en betaald voor je hobby en er wordt niets voor je gedaan. Wel wordt er veel van je verwacht.
Het klopt dat je als radiozendamateur geacht wordt om problemen en storingen zelf op te lossen, beter nog, te voorkomen. Maar daar zit natuurlijk wel een grens aan. Waar die grens ligt? Daarnaast worden veel storingen door het AT afgedaan als "hinder" en in die gevallen kunnen de heren daar in Groningen rustig blijven zitten op kantoor. Hoeven ze niet voor in actie te komen.

Er wordt niets voor je gedaan? :roll:
Ow, dan ben jij zeker de herijking alweer vergeten waarin voornemens staan om de Novice meer ruimte te geven. Maar als je met die opmerking de storingsproblematiek bedoeld, dan geef ik je gelijk. Zal vast komen omdat wij als zendamateurs ongelooflijk verdeeld zijn over meerdere verenigingen. En geen enkele komt daadwerkelijk echt op voor de belangen van de radiozendamateurs.
Op dit punt zouden wij nog kunnen leren van de boeren :idea:
Die hebben een zeer actieve organisatie (Farmers Defence Force) die daadwerkelijk opkomt voor de belangen van de boeren en alles geoorloofd vindt om het gestelde doel te bereiken.
Zo'n actieve vereniging voor radiozendamateurs hebben wij helaas niet. De amateurverenigingen die we wel hebben, zijn vooral met zichzelf bezig in vergaderkamertjes voor gesprekken zonder inhoud.
pd1ahm schreef:Het is de strijd die verloren is tegen de commercie die rommel op de markt pleurt en waar wij de vruchten van mogen plukken, hoe zuur die ook zijn. Ergens heeft er iemand zitten slapen en de regels betreffende emc laten oprekken tot een ontoelaatbaar niveau.
Daarvoor zal je op het Binnenhof moeten zijn. Onze overheid vind "vrij verkeer van handel en goederen" zó belangrijk dat regels opleggen niet gedaan wordt uit angst voor economische schade....
Waarmee we dan komen op het punt waar jou posting over gaat :) Storing en hinder door ondeugdelijke electronische meuk...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#8 Bericht door PA1AIS »

Ik bespeur een wat verwende houding.

Je kan van AT niet altijd verwachten dat ze jouw storing maar even uitpeilen. Ik denk dat in de huidige tijd met SDR sticks od SDR-play i.c.m. smartfoons met OTG kabeltje het prima mogelijk is voor een amateur om nauwkeurige locatie bepaling van de stoorbron te doen.

Op het moment dat je een adres met solar panelen verdenkt kan je AT ook nog inlichten dat de installatie kennelijk niet aan CE normen voldoet en er verdenkingen zijn van een economisch delict.
Mooi zou zijn als je dan nog in goede vrede het merk van de solar omvormer te weten krijgt en de installateur en leverancier.

In bijna alle gevallen van solar storingen weet je dat er waarschijnlijk niet getwist is, geen ferriet en inferieure optimisers gebruikt zijn.

Het streven is dat Solar Edge (inferieur merk) helemaal gek moet worden van de klachten.

Aan klachten van Chinese ledlampen is vrijwel onbegonnen werk, maar peilen kan wel en kan je meenemen in je melding.

Als je dus serieus werk maakt van je storingsonderzoek met verslag, is dat al heel anders dan "kenne jullie ff mijn storing opspore".
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#9 Bericht door PE1PQX »

@PE2CD de herijking staat geheel los van het storings-problematiek. Dus die opmerking kan wat mij betreft direct de prullenbak in.
(En breek me de bakkes aub niet open over de fdf idioten, maar dat valt buiten dit forum)

Wat betreft de storing: Helaas is het i.d.d. zaak om de bron zelf eerst te vinden, bedenk daarbij dat als het om veel stoorbronnen gaat je het ook kunt zoeken in een nuts voorziening, zoals CAI/internet, telefoon/internet (xDSL, kopernet van KPN enzovoorts) en zo voorts. Vergeet de pompen voor het riool afvoer ook niet (stalen kastjes met een rode lamp er op), die staan ook via een telecom manier in verbinding met een meet- en regelpunt.

Is de storing 'alom' ook dan AT inschakelen en er bij vertellen wat je zelf al gedaan hebt en geen vaste (of meerdere vaste) stoorbronnen hebt kunnen vinden, juist omdat het stoorveld te groot en uitgebreid is. Daarbij alsnog hameren op het handhaaf-beleid omdat je ook verwachten kunt dat er meerdere instanties hinder kunnen en zullen ondervinden.
Storing begint niet bij 144MHz en stopt niet bij 146MHz!!

Andere kant van de medaille: controleer ook je eigen tranceiver eens op 2! Misschien dat daar in de ontvanger een tor/fet/whatever staat te oscilleren. Dit kun je uitsluiten door even een bevriende OM vragen met zijn tranceiver in jouw shack neer te zetten en dan eens uitgebreid te luisteren.
(dit laatste verwacht ik niet direct, je hebt immers al veld-onderzoek gedaan.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#10 Bericht door pd1ahm »

PA1AIS schreef:Ik bespeur een wat verwende houding.
En bedankt voor de vriendelijke toon.
Volgens mij heb je mijn verhaal of niet goed gelezen of niet helemaal begrepen. Ik heb bij een klacht van een buurman de opdracht van het AT opgevolgd en uitgevoerd. De storing bij de buren is netjes opgelost. Echter andersom is er bij het AT niemand thuis. En ben ik dan verwend?
PA1AIS schreef:Je kan van AT niet altijd verwachten dat ze jouw storing maar even uitpeilen. Ik denk dat in de huidige tijd met SDR sticks od SDR-play i.c.m. smartfoons met OTG kabeltje het prima mogelijk is voor een amateur om nauwkeurige locatie bepaling van de stoorbron te doen.
Als je mijn verhaal echt goed had gelezen had je kunnen weten dat ik dat gedaan heb. Echter ga ik niet de verschillende huishoudens vragen of ik de installatie van de zonnepanelen mag controleren. Denk je echt dat die mensen op mij staan te wachten. Bij een of twee zou ik het doen maar bij deze aantallen ga ik hier niet aan beginnen en is de precieze locatie aanduiding naar het AT meer dan goed.

@PE1PQX
Waar je zeker een punt hebt zijn mijn zendontvanger(s) en voorversterkers. Maar ook die heb ik laten controleren en daar was dus geen probleem in te vinden. Want ook daar, en daar heb je helemaal gelijk in, kan een probleem schuilen. Maar daar was gelukkig (of helaas) niets in te vinden.

@PE2CH
En een reactie op herijking van de Novice laat ik maar zoals het is, in mijn ogen hadden ze die echt niet hoeven te doen en daarnaast geeft het ook geen oplossing voor dit probleem. Ik wil niet meer en wil ook niet meer vermogen, niets van dit alles. Daar heb je in mijn gehele verhaal ook niets over gelezen. Maar laten we het er op houden dat de liefde van twee kanten moet komen en daar loopt het bij het AT mank. Ik heb nog niet zolang geleden nog een topic gelezen dat ze niet eens echt radiopiraten uit peilen. Pas als er ergens storing is komen ze in actie. Nu is er natuurlijk corona en dat begrijp ik in de huidige tijd wel. Maar op die noemer kun je niet alles gooien, mijn verhaal loopt al sinds begin 2019, toen was er deze akelige ziekte niet eens.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#11 Bericht door pa3kc »

@PA1AIS lees wat hij schrijft nog eens en jij noemt hem verwend?

@PE2CH verrijking heeft hier niets mee te maken.

Komen jullie wel uit jullie shack af en toe?

Is het weer doe eens lekker naar tegen je mede N amateurs dag of zo?

-Verwijderd account

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Tja, je schreef toch echt "er wordt niets voor je gedaan" en daar reageerde ik op.

Zoals jij ook zal weten valt Agentschap Telecom onder het ministerie Economische Zaken en volgens mij zegt dat al genoeg. Het draait allemaal om geld en de telecomproviders willen graag veel geld betalen voor antennelocaties. En bij veilingen wordt ook heel veel geld neergelegd voor het verkrijgen van frequentieruimte. Ook wordt ons verweten weinig gebruik te maken van de toegewezen frequenties en dat daardoor het risico bestaat dat de zendamateurs mogelijk een aantal frequentiebanden zullen gaan kwijtraken.

Echter, naar mijn overtuiging ligt een deel van de oorzaak toch echt bij onszelf... Radiozendamateurs is een klein groepje bij het AT, maar we zijn ongelooflijk verdeeld :( Op deze website tel ik maar liefst 7(!) landelijke verenigingen en nog eens 11 regionale verenigingen die ons zouden vertegenwoordigen. Gaat moeilijk worden zo om daadkrachtig op te komen voor onze amateurbanden.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#13 Bericht door pa1bvm »

nou ben jij overheid ...

en je wil onderhand toch wel eens van die amateurs met hun primaire status af .. want je kan dik en dik centen verdienen aan die ruimte die er nog is

hoe zou je dat dan aanpakken ..???

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#14 Bericht door pd1ahm »

Voor ieders gemoedsrust een kleine wijziging van een zin.
In dit geval van qrm wordt er niets door het at gedaan.
Daarmee is dat ook uit de wereld.

@PA1BVM,
Dat zou zeker gelden op 70 cm en misschien in het vraagstuk in Frankrijk ook op 2 meter. Maar ook op de hf banden? Dat betwijfel ik want daar is niet echt vraag naar deze frequenties.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door qrm noodgedwongen naar 70 cm

#15 Bericht door PE1PQX »

In geval van QRM zou ik juist eisen dat AT van zijn gat komt... Het waarom heb ik al gegeven.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gesloten