headset

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: headset

#31 Bericht door PA3ECZ »

nanko schreef:Moi Ruud.
Die kost dik 300 € ! en ik zie niet in waar dat voor nodig is.
Voor communicatie is vlak tussen 20 Hz en 25 KHz niet interessant, dus waar die prijs dan
in moet zitten is me onduidelijk.
Noisecancelling is een extra microfoonelement wat in tegenfase aan de andere staat
dat kan nooit veel duurder zijn.
Gelukkig is mijn shack heerlijk stil, ook met de P.A. aan, ik heb het dus niet nodig.
Ik heb inmiddels een headset voor 50 € aangeschaft, en na wat kleine veranderingen
klinkt het ding uitstekend, en lekker zitten doet hij ook nog !
Ik had beter kunnen vragen: "wat voor uitvoering headset gebruiken jullie"
Open, gesloten, half gesloten of een losse tafelmicrofoon, er zijn nogal wat mogelijkheden
met ieder zijn voordelen.
Maar iedereen gebruikte dichte oorschelpen, dat advies heb ik dus opgevolgd.
Oooo, sorry Nanko, ik had niet naar de prijs gekeken, ja dat is een rib uit je lijf...hi.
Zelf gebruik ik een Heil Pro-Set 4
Die bevalt me uitstekend.
73' Ruud

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: headset

#32 Bericht door PD2R »

PA0MJM schreef:Maar wat is voor jullie de extra waarde, de toegevoegde waarde van Heil, Radiosport, etc, etc ....
Draagcomfort en kwaliteit. Ik heb mijn Heil Pro Set Plus nu al 13 jaar en doet het ondanks intensief gebruik nog steeds uitstekend. Geen kabelbreuken of iets dergelijks en de headset voelt nog steeds solide aan. Ik heb nu ook een Superlux HD-662F hoofdtelefoon van 3 tientjes. Is helemaal geen verkeerde hoofdtelefoon maar beduidend minder van kwaliteit. Zo is de kabel bijvoorbeeld veel stugger en je hoort duidelijk bijgeluiden wanneer de kabel ergens tegenaan komt of schuurt. Bij de Heil is dat totaal niet het geval en hoor je alleen maar bijgeluiden wanneer je op de oorschelpen zelf tikt en dan nog klinkt het gedempt. Dat komt grotendeels omdat er steviger plastic is gebruikt. De kabel van de Heil is echt veel soepeler en de connectoren zijn ook van een betere kwaliteit.

Het voordeel van de Pro Set Plus was destijds ook dat er twee microfoon elementen in zitten die schakelbaar zijn. Het HC4 element is wat smaller en daarmee meer geschikt voor bijvoorbeeld het doorbreken van pile-ups. Het HC5 element heeft een wat bredere frequentie response en is daarmee meer geschikt voor de normale QSO’s waarbij je gewoon een prettig kinkende audio wilt hebben.

13 jaar geleden waren er binnen mijn budget nog niet zoveel transceivers met een fatsoenlijke TX equalizer en was je dus aangewezen op het aanpassen van je microfoon of externe equalizers om je TX audio te veranderen. Vandaag de dag kun je met bijna elke TRX de TX audio aanpassen naar jou wensen. Desondanks vind ik het nog altijd prettig om van audio te veranderen zonder dat ik daarbij in het menu moet duiken van mijn transceiver.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: headset

#33 Bericht door ON5GM »

Laurens PD9X schreef:Ik ben erg blij met mijn RS60CF van Radiosports!
A3BD9D86-E403-468A-B99D-E9F9E345A4B1.jpeg
Waar heeft u deze aangekocht ? Ben van plan om mij ook een aan te schaffen.
73 - ON5GM
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: headset

#34 Bericht door pc1mb »

rtings.com heeft veel zinnige reviews met metingen, zinnig voor zowel audiofielen als gamers.

Draagcomfort is voor gamers echt ook wel een dingetje, ook die zitten uren met dat ding op.

Ik bestel zo de CoolerMaster MH751. Eén van de weinigen met een echt goeie mic en nog heel aardig geluid voor maar 75 eur. Minpunten op stabiliteit... Dus niet headbangen. We zullen zien.

TX EQ hoort buiten de mic vind ik, desnoods in lijn. Het Heil principe van "voor elk gebruik een ander duur element" geloof ik niet zo in. Prima verdienmodel voor Heil maar ik heb liever één goeie, dan kan ik het geluid achteraf altijd nog kapotcomprimeren als ik dat wil. Van slecht geluid goed maken daarentegen, is meestal een stuk moeilijker...

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: headset

#35 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Ik heb onlangs de Inrad-W1 headset aangekocht. Draagcomfort is erg goed, het afschermen van geluiden van buitenaf is eveneens erg goed, inkomende audio klinkt ook mooi, maar ... de reacties die ik krijg naar modulatie toe zijn niet zo goed, helaas. :( "je klinkt alsof je in een blik zit", "er zit een echo bij je modulatie", ... etc etc.
Ik ben dan wat verder door gaan zoeken op het net en ik kwam het volgende tegen:

"Construction is good, fits nice over head BUT mic audio output is about 5mv of signal. Using a Kenwood TS590sg but have to put gain on rig almost max and causes distortion and problems and if I change my standard mic back to rig i'd have to change rig mic gain. I made a mic preamp to keep both mics on the rig at 34 for mic gain.Kenwood likes to see about 50 mv audio signal."

Dit is precies wat ik ook ervaar. Kan ik er dan vanuit gaan dat deze headset dus niet goed samen gaat met een Kenwood trx (ik gebruik de TS-850s)?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: headset

#36 Bericht door pa3kc »

Een goede Logitech game headset van +- €55 is voor mij goed zat.

Die game headsets kan je uren en uren comfortabel dragen en het kost niet honderden euro's.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: headset

#37 Bericht door pe1hzg »

Voor mensen die veel meer luisteren als praten (sommige QSO's zijn dat waard), als je met een QC35 of zo iets werkt, met bluetooth, kijk eens naar de Omnitronic WDT-5.0 (https://www.bax-shop.nl/draadloze-audio ... -en-zender

Let wel: dit is alleen voor luisteren, voor praten moet ik naar de set lopen.
En er zit een beetje latency op - voor mij vaak niet erg.

Maar het voordeel is dat je door het huis kan lopen ermee.

Er zijn ook "ebay versies". Ik vind het bereik en de audiokwaliteit minder, de audiotronic is ook veel steviger.

Geert Jan

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: headset

#38 Bericht door Thijzer »

Voor mijn radio's in de shack gebruik ik een gaming headset waaraan ik wat heb gewijzigd. Zo heb ik een 8-polig chassisdeel erin gebouwd met de Icom pinout zodat ik kabels kan wisselen. Ook heb ik in beide oorschelpen een PTT druktoets ingebouwd. Icom heeft AF-out op de microfoonconnector zitten dus dat houdt de bekabeling simpel.
Een tweede heb ik omgebouwd met de elektronica van een bluetooth headset voor mijn IC-705.

Voordeel van dit type headset is het draagcomfort, demping omgevingsgeluid en goede weergave. Er zit een volumeknop op de linker schelp en de microfoon kun je gemakkelijk wegdraaien. De prijs varieert tussen de € 80 en € 100 dus dat valt reuze mee. In de oorschelpen is ruimte genoeg om te knutselen, je moet alleen het kabeltje tussen de oorschelpen vervangen als je daar ook een PTT wilt inbouwen (nu 2-aderig).

Afbeelding

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: headset

#39 Bericht door pc1mb »

Inmiddels zit de MH751 op m'n hoofd.
Heerlijk ding. Dit had ik veel eerder moeten doen.
Zeer comfortabel, prettige niet vermoeiende klank en dat minpunt van stabiliteit wat ik uit de reviews had? Herken ik niet. Zit echt stevig zat, al heb ik geen hardloopwedstrijd geprobeerd. Hier kan ik uren mee op m'n hoofd zitten en dat zeg ik niet gauw.

Verwacht echter geen voelbare "block rocking beats" die je kunstgebit eruit doen vallen: daarvoor valt ie te snel af onder een Hzje of 40 ofzo. Voor radio gebruik natuurlijk totaal irrelevant. Aanrader.

Review met meetresultaten:
https://www.rtings.com/headphones/revie ... ster/mh751

(Voor BT gebruik ik overigens een losse Fiio uBTR met AptX. Ik weet alleen niet of die ook de headset mic kan doorgeven of alleen z'n eigen interne mic. Kan dus ongeschikt zijn voor TX audio of een modificatie nodig hebben.)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: headset

#40 Bericht door ON5GM »

pc1mb schreef:(Voor BT gebruik ik overigens een losse Fiio uBTR met AptX.
:? wat betekent dit ?? :?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: headset

#41 Bericht door PE2AAB »

Fiio uBTR is een Bluetooth (of BT) interface. Wellicht gebruikt de OM ook een draadloze headset?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: headset

#42 Bericht door PD2R »

ON5GM schreef:
pc1mb schreef:(Voor BT gebruik ik overigens een losse Fiio uBTR met AptX.
:? wat betekent dit ?? :?
https://www.qooqle.nl/?q=Fiio+uBTR+met+AptX

OK, ik geef toe het is een beetje flauw maar in de zelfde tijd die het je gekost heeft om je reactie te typen, had je het antwoord ook met Google kunnen vinden.
BT is overigens een veelgebruikte afkorting voor Bluetooth dus al met al vond ik het geen rare zin. Dat jij niet direct weet waar het over gaat kan ik mij overigens prima voorstellen (wist ik ook niet) maar dat is toch geen reden om verontwaardigd te reageren?

Als ik vandaag de dag een nieuwe headset nodig zou hebben, dan kocht ik waarschijnlijk geen Heil meer. Die gaming headsets zien er tegenwoordig zo goed en comfortabel uit dat ik het prijsverschil niet direct meer zou kunnen rechtvaardigen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: headset

#43 Bericht door ON5GM »

Maarten,ik reageer helemaal niet verontwaardigd, ik vraag enkel een eenvoudig antwoord zoals PE2AAB dat doet.
Ik weet ook wel dat u veel slimmer bent dan ik, u bent tenslotte 23 jaar jonger, maar u hoeft niet op mijn vragen te antwoorden, dat bespaard u en mij veel tijd.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: headset

#44 Bericht door Thijzer »

Maarten is brandweerman, die helpt graag andere mensen. Hoef je niet eens 1-1-2 voor te bellen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: headset

#45 Bericht door pc1mb »

Nou vooruit, dat waren misschien wat veel afkortingen en merknamen in één zin.

Doen zendamateurs natuurlijk anders nooit ;-)

Sri! Bcnu & gud dx de pc1mb

Plaats reactie