8 meter hoog aluminium of stalen mast

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD1EHA

8 meter hoog aluminium of stalen mast

#1 Bericht door PD1EHA »

Even een vraagje ik heb plannen om een 3 elements (high gain) op mijn aanbouw AZ woning te plaatsen.
Op een lengte pijp van 8 meter,de beugels kunnen maximaal 2.40 mtr uit elkaar.(geen mogelijkheid tot tuien).
Daar BOVENop wil ik dus een rotor met 3 elements plaatsen.
Zou ik dikwandig aluminium kunnen gebruiken ongeveer een 7 of 8 mm dik,of beter staal.
Zou de antenne met rotor niet teveel gaan bewegen in de mast????Vandaar de vraag.
Mijn voorkeur gaat uit naar aluminium ivm het gewicht.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

Ooit aan een schuifmast gedacht?

Kun je met een lier uitschuiven. Is zelf te maken. Heb er zelf een van 100x100 vierkant als ondermast en rond 60mm als bovenmast.
Lengte 2x3 meter maar dat is omdat ik er anders niet meer bij kon.

GB towers levert ze, Bijzen meen ik ook.
Op 2dehands.nl komen ze ook wel eens voorbij.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#3 Bericht door PA3FAT »

http://www.pa3gzt.nl/DreamHC/Pagina42.html

Even als voorbeeld. Alart levert ze tegen erg goede prijzen.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD1EHA

#4 Bericht door PD1EHA »

Ja een lier mast is mooi ,maar mijn vraag betreft een 1 vaste mast.
Wat dan te doen aluminium of staal

Ik monteer de antenne en loop hem omhoog geen probleem

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#5 Bericht door Theo Postma »

Niet al te lang over denken, aluminium heeft de voorkeur.
Is beugzamer en blijft staan bij storm.
Wel de goede legering kopen.
Kijk even bij bijzen, die heeft deze pijpen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

PD1EHA

#6 Bericht door PD1EHA »

ok mooi bedankt

PD1EHA

#7 Bericht door PD1EHA »

Nou, ik kan met een aluminium of staal zo even niet hoger als 6 meter hoog (standaard maat).
Maar nu vraag ik me af stel ik zet een 2 elements op een 6 meter pijp dus 6 meter hoog,is dat effecienter als een vertical of niet.
De antenne is voor 10-15-20 meter

Ik heb een foto erbij gedaan op welk muurtje hij moet komen,zie pannendak.
graag u mening,die lege schoorsteen is niet van mij en diegene die wel van mij is staat vol.
Bijlagen
sized_P2043456.JPG
(586.35 KiB) 722 keer gedownload

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#8 Bericht door Theo Postma »

De paal komt tegen de muur?
Twee meter voor de steun op de muur, blijft nog vier meter buis over.
Hier een rotor op, met zij stukken, zo dat je dus ook een extra steun lager krijgt voor de rotor buis.
Die ook een a een 40 uitelkaar zetten.
Hier ook weer een zes meter alu pijp in, dan moet je toch een leuke hoogte krijgen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#9 Bericht door PE7EB »

Even een paar vraagjes cyber:

- waarom wil je die mast daar zo laag tegen de gevel plaatsen?, als je het vergunningtechnisch bekijkt mag je dan maar 5 meter boven de dakgoot uit, om vergunningsvrij te blijven!
- is het een eigen- of huur woning?
- in het eerste geval zou je wellicht de rotor en een extra lager binnen op zolder kunnen plaatsen en dan een aantal meters pijp draaibaar door het dak kunnen voeren. Op die manier benut je de hoogte van je huis en heb je minder pijp nodig.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD1EHA

#10 Bericht door PD1EHA »

PE7EB

de hoogte (het liefst zo hoog mogelijk) en vergunning heb ik geen last van ondanks dat het een koophuis is begrijp ik mijn beperkingen aangaande vergunningen.
Ik heb GOEDE buren dat scheelt 100% :P

En een gat door het dak is een mogelijkheid, alleen dan blijft het heel lastig om ooit op een fatsoenlijke manier wat aan de antenne te moeten doen.(zonder al het klim werk)

Dus vandaar mijn vraag.
Is het enigsinds efficient om op 6 meter hoogte een baem te zetten?in mijn situatie zie foto

THEO

u verhaal begrijp ik denk ik niet,als ik het zo doe als u zegt wordt het volgens mij een onstabiel gebeuren.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#11 Bericht door PE7EB »

Zal wel kunnen denk ik, maar of het met een rotor en een 3-banden beam ook lang ongetuid blijft staan in het Nederlandse klimaat, daar heb ik m'n twijfels over :?
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD1EHA

#12 Bericht door PD1EHA »

op 6 meter hoogte niet????

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

Een 3 el tribander op 6 meter hoogte werkt wel (en beter dan een vertical) maar de opstralingshoek is uiteraard niet geweldig. Na een jaar of wat met een langdraad had ik op een gegeven moment mijn oude Fritzel FB33 tegen de shed aan gezet en daar stond ie ook niet hoger dan 6 - 7M. Dat gaf al direct een flink voordeel richting NL, vergeleken met de draad.

Als ik de foto bekijk zou ik toch proberen door het dak te gaan met een lager stevig aan de dakbalken en de rotor op de zoldervloer. Als je dan ca. 4 meter boven de nok uitgaat hoef je niet te tuien. Je antenne staat dan redelijk vrij op ca. 8 - 9 meter hoog. Nog niet echt een DX antenne maar heel goed te doen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#14 Bericht door PE7EB »

Wat is de windlast van de antenne en de rotor?
Die, maal de lengte van het vrije mastdeel bepaalt de kracht waarmee het geheel zich uit de beugels probeert te wrikken.
En door de massa van ant en rotor boven in de mast gaat het geheel ook nog eens staan zwaaien.

Ik zou deze krachten niet onderschatten.

In "Electron" heeft een aantal jaren geleden een artikelen serie over dit onderwerp gestaan. Ik weet op het moment alleen niet wanneer en kan dat ook niet even snel opzoeken, alles zit in dozen vanwege een verhuizing.
Ook in het ARRL handbook staat geloof ik wel het eea.

Misschien kun je hier ook wat mee.

Ik wil zeker niet doemdenken, maar het zou toch zonde zijn, als je beam na de eerste de beste storm in jouw, of nog erger vaak, in de tuin van de buren ligt. ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Waarom neem je niet aluminium koker?

Is veel sterker dan buis. Kan je ook nog verjongen, met een liertje heb je dan bijna 12 mtr, en na het zenden laat je de mast weer zakken.

Maar ook als je maar 1 koker wilt, staat dit echt beter dan buis. Kan je ook nog de rotor wat lager tegenaan schroeven :shock:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie